تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۸۶۶۱۱

کهگیلویه وبویراحمد در معرض تنش آبی

۱
۰
کبنا ؛همایش «دوستداران آب و ترنم باران» با حضور برخی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در دبیرستان تیزهوشان یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ظهر شنبه در این همایش با اشاره به برخی مشکلات و کمبودهای در زمینه تامین آب شرب سالم که در نقاط مختلف جهان بوجود آمده است، گفت: کشور ایران نیز در میان ۱۶ کشوری است که در کمربند خشک قرار دارند و با بحران کم‌آبی مواجه است.
پژمان نیک اقبالی افزود: با وضعیت موجود و محدودیت‌بارش‌ها راهی جز استفاده بهینه از منابع آبی موجود نداریم و دراین مسیر آموزش و پرورش می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.
وی بیان کرد: باید از همه ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی در استان برای ترویج مصرف بهینه آب درحوزه‌های مختلف به خصوص آب شرب استفاده کنیم.
نیک اقبالی بیان داشت: برای برطرف شدن مشکلات مربوط به کم‌آبی وکنترل بحران‌های آبی راهی جز ترویج مصرف بهینه آب وجود ندارد و در این بین آموزش و پرورش باید هرچه بیشتر فعالیت کند.
مدیرکل آموز و پرورش استان هم در این همایش با اشاره به اهمیت مقوله مصرف بهینه آب گفت: حفاظت از منابع آبی و ترویج مصرف بهینه آب باید سرلوحه کار مدارس قرار گیرد.
هادی زارع پور افزود: بهترین مجرا برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب مدارس هستند و آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد آمادکی همکاری در این زمینه را دارد.
وی از اجرای طرح همیار آب در مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری شرکت آب و فاضلاب خبر داد و  تصریح کرد: با اجرای این طرح و ورود دانش‌آموزان در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب افقی روشن در انتظار خواهد بود و البته همه دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی باید بکوشند تا در این رابطه به رسالت خود عمل کنند.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت: استفاده از ظرفیت بالای آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب از اولویت‌های اصلی آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد است.
سید علی لدنی‌نژاد افزود: در هر یک از شهرستان‌های استان دو مدرسه دخترانه و پسرانه به عنوان پایلوت در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی مصرف آب انتخاب شده اند و در مراحل بعد این موضوع در سایر مدارس نیز اجرایی خواهد شد.
وی اجرای طرح همیار آب را گامی موثر برای  نقش آفرینی دانش‌آموزان در امر فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب دانست و عنوان کرد: دانش‌آموزان به عنوان سفیران ترویج مصرف بهینه آب خواهند توانست نقش ارزنده خود را در کنار اولیاء ایفاکنند.
لدنی‌نژاد همچنین از چاب کتاب‌های آموزشی در زمینه مصرف آب خبر داد و گفت: با چاب این کتاب‌ها که متناسب با مقاطع تحصیلی متفاوت خواهند بود، دانش‌آموزان با روند تامین و توزیع و نیز استفاده صحیح از این کالای با ارزش مطلع خواهند شد.
***
 کهگیلویه وبویراحمد در معرض تنش آبی قرار دارد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از خطر تنش و چالش آبی در شهرهای مختلف استان به دلیل کاهش میانگین بارندگی بلند مدت در استان خبر داد و گفت: برغم اهمیت حیاتی آب، استفاده مطلوبی از روان آبهای سطحی این استان انجام نشده است.
پژمان نیک‌اقبالی در همایش دوستداران آب و ترنم باران در آموزشگاه دخترانه تیزهوشان یاسوج افزود: این استان با دارا بودن بیش از ۱۰ درصد آب کشور (۱۱ میلیارد مترمکعب) آبهای سطحی ولی هم اکنون با تنش و چالش آبی مواجه است.
وی ابراز داشت: بخش عمده ای از این میزان آب های سطحی یعنی حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب آن بدون استفاده از استان خارج می شود.
نیک اقبالی از کاهش۱۳۰میلیمتری میانگین بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: میزان بارندگی در سالجاری در این استان تاکنون حدود ۲۰۲میلیمتر بوده است.
وی اظهار کرد: میانگین بارندگی سال زراعی گذشته و تا بهمن ماه حدود ۳۳۲ میلیمتر بوده است.
نیک اقبالی با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد آب آشامیدنی در سطح شهرها و روستاهای کهگیلویه وبویراحمد از طریق چاه ها تامین می شود از افت فشار در سفره های زیرزمینی خبر داد.
وی تصریح کرد: با توجه به آمارهاری ارایه شده از سوی شرکت آب منطقه ای میزان منابع آب زیر زمینی کهگیلویه و بویراحمد حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که از این میزان بیش از ۲۸۶ میلیون متر معکب آن مصرف شده است.
وی کل میزان تخصیص آب از سدهای موجود در این استان را هم اکنون حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این در حالی است که برآورد نیاز آب دربخش های مختلف صنعت،آشامیدنی و کشاورزی در این استان حدود دو هزار و ۴۳۰ میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این همایش خواستار آگاهی بخشی و توجه بیش از پیش دستگاه های فرهنگی نسبت به مصرف بهینه آب شد.
سید علی لدنی نژاد از میزان هدروری بالای آب در کهگیلویه وبویراحمد نسبت به میانگین کشوری و جهانی خبر داد و گفت: سرانه مصرف آب در جهان حدود ۱۱۰، در کشور ۱۵۰ و در این استان بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ازای هر نفر است.
وی از آغاز اجرای طرح همیار آب با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش در سطح مدارس استان خبر داد و گفت: در هر شهرستانی یک آموزشگاه به صورت پایلوت مشخص شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد نیز در این همایش بر ضرورت فرهنگ سازی و آگاهی بخشی خانواده ها و دانش اموزان نسبت به مصرف بهینه آب تاکید کرد.
هادی زارع پور افزود: آموزش و پرورش این استان نیز آمادگی همکاری با شرکت های آبفای شهری و روستایی نسبت به فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در زمینه مصرف بهینه این نعمت الهی را دارد.
وی با بیان اینکه کشور ایران در منطقه و کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته و جزو مناطق با بحران آبی در آینده خواهد بود، افزود: این مهم هم اکنون به عنوان یکی از اولویت های اساسی دولت یازدهم و شخص رییس جمهور است.
وی به پرسش مهر رییس جمهور با همین رویکرد و موضوع بحران آبی اشاره کردو گفت: تاکنون بیش از چهار هزار مقاله، پوستر و موضوعات مرتبط با آن از سوی دانش آموزان این استان به دبیرخانه ارسال شده است.
مدیرآموزش وپروش شهرستان بویراحمد نیز در این همایش آب را مظهر پاکی و بی آلایشی و از نعمت های ارزشمند خداوند دانست و گفت: باید با فرهنگ سازی و مصرف بهینه شکرگزار این نعمت باشیم.
سید محمدرضا شریعتی با بیان اینکه مدارس بویراحمد با دارا بودن بیش از ۵۳ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف دارای بدهی قابل توجهی در زمینه 'آب بها' است، خواستار همکاری مسوولان اجرایی استان و شرکت آبفای شهری در این راستا شد.
دانش آموزان دختر آموزشگاه فرزانگان یاسوج نیز در این همایش به اجرای برنامه های هنری و متنوع از جمله اجرای سرود، شعر و دیکلمه با موضوع مصرف بهینه آب پرداختند.
دعای طلب باران از سوی دانش آموزان و شرکت کنندگان پایان بخش این همایش بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

یه دوست
Iran, Islamic Republic of
باسلام. فرهنگ سازی الگوی مناسب مصرف آب برای شهروندان لازم است. با توجه به این وضعیت بی بارشی برنامه ریزی لازم است.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1