تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۸۵۹۳۵

وقتی زباله‌های چرام دام‌ روستا را از بین می‌برد

۴
۰
کبنا ؛فرماندار و بخشدار مرکزی شهرستان چرام به همراه شورای اداری از روستاهای بناری سفلی و علیا بازدید و جلسه شورای اداری را در این روستاها تشکیل دادند.
ابتدا مسولین به روستای بناری سفلی که از نظر امکانات محروم تر بود رفتند که با حواشی هم همراه بود .در مسجد روستا دهیار روستا به نمایندگی از مردم مشکلات را بیان کرد.وی از مشکل آب آشامیدنی گفت که گاهی باعث درگیری طایفه ای میشود و نداشتن گاز که باعث می شود مردم درفصل زمستان برای گرم کردن خود ازهیزم و قطع درختان استفاده کنند که این کار موجب نابودی منابع طبیعی و درختان می شود.نداشتن سیل بند در بالا دست روستا که در روزهای بارانی باعث تخریب چشمه و باغها می شود.نداشتن جاده روستایی مناسب ،طرح هادی ،روشنایی معابر و مهم ترین مشکل دوگانگی و تنش بین مردم روستا جهت اسکان و جابجایی در شهرک بناری که در کنار جاده اصلی در حال ساخت می باشد، که عده ای از مردم خواهان خدمات رسانی به روستای قدیمی و درحال سکونت و عده ای برای شهرک بناری اصرار می کنند.
آب روستا
ابتدا نوری‌زاده بخشدار چرام به مشکلات پاسخ داد. وی به آب روستا اشاره کرد و گفت: با توجه به بازدیدهای قبلی خط لوله کشی مشکل ندارد فقط افت فشار دارد که به علت استفاده از آب چشمه ضعیف می باشد.
نوری زاده یکی از دلایل اینکه به روستای بناری سفلی گازرسانی نمی شود مهاجرت معکوس و مشکل نوع خاک سنگی و توپو گرافی منطقه که کارشناسان شرکت گاز بررسی نمایند تا بتوانیم تصمیم گیری و از نظر فنی بررسی شود.
بخشدار چرام به شهرک جدید بناری اشاره کرد وگفت: این شهرک بنا به درخواست مردم درسال ۸۸با توجه به مشکلات و وجود فسفات در منطقه در کمیته شهرک سازی و اسکان روستائیان مصوب شد که شهرک بناری مستقر و امکانات خدماتی آب و برق وگاز، تامین و تسهیلات بانکی از طرف بنیاد مسکن وکمیته امداد اعطا می شود.
سپس روسای ادارت بنیاد مسکن ،کمیته امداد وجهادکشاورزی به کارهای انجام گرفته وخدمات قابل ارائه به این مردم اشاره کردند.
فتاح پور بعداز شنیدن صحبتها و مشکلات این روستا با اشاره به در پیش بودن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تبریک این روزگفت :روستائیان وعشایر نقش پررنگی در پیروزی انقلاب ،تثبیت و ادامه آن داشته اند و همه ما مستخدم دولت شده ایم که مشکلات مردم را حل و فصل نمائیم واگر تا کنون نتوانسته ایم که بیشتر درخدمت این روستا و حضور در آن باشیم به علت مشکلات اداری وکاری می باشد.
فرمانداراعلام کرد: هیچ چیزی بهتر از اتحاد و یکدلی مردم نیست و مشکلات بهتر رفع میشود .ما همه روستایی وعشایری هستیم و قبلا با کمترین امکانات با یک چراغ توری  دور هم می نشستیم و شب نشینی ها بیشتر بود. مردم کهگیلویه وبویراحمد همه وابسته وخویشاوند و قوم هستند.
وی افزود: اگر همه امکانات باشد اما نارضایتی و اتحاد نباشد بی فایده است و امیدوارم که با هماهنگی دستگاههای ذیربط کمیته امداد ، بخشداری، جهادکشاورزی، بهداشت و اداره برق مشکلات این روستا و شهرک بناری هرچه زودتر حل وفصل شود.
فرماندار چرام با اشاره به نقش دهیاران و شورای روستا گفت: دهیار وشورا عملکرد آن زیر ذره بین مردم و بخشداری است وباید سعه صدر و گذشت داشته باشد تا با آرامش مشکلات مردم را حل کنند.روز شادی همه ما این است که مردم در آرامش باشند.
فتاح پور به شهرک جدید بناری اشاره کرد و گفت: قرار نیست که روستاها را تخلیه کنیم و اگر کسی دامداری و کشاورزی دارد بماند و امکانات در حد نوان همه به آنها داده شود زیرا اقتصاد خودکفا در محیطهای عشایری و روستایی می باشد.
حضور در روستای بناری علیا ودیدار بامردم
مردم روستای بناری علیا و ریش سفیدان به گرمی از فرماندار ،بخشدار و مسئولین ادارات استقبال کردند و با حضور در مسجد به بیان مشکلات پرداختند.ابتدا رئیس شورای اسلامی روستا ضمن خوش آمد گویی به ارائه مشکلات این روستا پرداخت.
تلف شدن دام ها به علت زباله چرام/نداشتن فضای آموزشی
وی گفت:جایگاه زباله شهرداری چرام که در نزدیکی این روستا می باشد باعث تلف شدن دامها و آلودگی آنها و روستا می شود.
وی از نبود آب آشامیدنی بهداشتی گلایه داشت که دانش آموزان کلاس اول موقع تست سلامت که آزمایش می دهند به علت نوشیدن آب آلوده دچار انگل روده می باشند. نبودن جاده دسترسی برای کاشت زمینهای کشاورزی که بلا استفاده مانده اند؛ نداشتن مدرسه راهنمایی که دانش آموزان و ما نمی توانیم به شهر مهاجرت کنیم. تخریب کانال زمینهای کشاورزی چنارستان که باعث مصرف زیاد آب می شود ،کمبود روشنایی معابر و عرض کم جاده دسترسی به منطقه تفریحی و سردسیری کرک و فرسودگی منبع آب و همچنین بیکاری جوانان که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند ونیازمند حمایت و دادن وامهای خود اشتغالی هستند.
فرماندارچرام: امیدواریم بتوانیم آرمانهای نظام را در دولت تدبیر و امید دکتر روحانی در قالب خدمت بی منت به مردم ارائه نمائیم.
فتاح پور با اشاره به آلودگی زباله های شهرداری چرام برای عبور و مرور مردم در جاده اصلی و این روستا تاکید کرد: ما درگذشته به این شکل زباله نداشتیم اما الان حتی روستاها با این مشکل مواجه شده است. آتش زدن زباله ها یک معضل که دود ناشی از آن برای سلامت مردم خطرناک می باشد.و چون در مسیر گردشگران است باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.
ابراهیم فتاح پور خواستار توجه جدی شبکه بهداشت ودرمان چرام به بهداشت وسلامت آب روستای بناری علیا شد.
وی افزود: بنابر صحبت های معاون آموزشی اداره آموزش وپرورش چرام تمام دانش اموزان که در مقطع راهنمایی یا متوسطه اول می باشند می توانند در خوابگاه آموزش و پرورش چرام ادامه تحصیل دهند.
آغاز عملیات کانال آبیاری سال ۹۴
عیدی هوشدار نسل مدیر جهاد کشاورزی چرام گفت: باغات روستای بناری سفلی با درخواست مردم به این اداره و با توجه به محدودیت منابع آب آبیاری قطره ای می شوندو زمینهای چنارستان کانال انتقال آب آن در سال ۹۴جز کانالهای اصلی است که عملیات بهسازی آن شروع می شود.
هوشدار نسل اعلام کرد: زمینهای شیب دار این منطقه مستعد کاشت مرکبات و انجیر می باشند که مورد مطالعه وبررسی قرار می گیرند.
فتاحی سرپرست بنیاد مسکن چرام با اشاره به اینکه روستای بناری طبق نظر کارشناسان و تحقیقات میدانی در معرض خطر ریزش سنگ و رانش می باشد خواستار حضور مردم در شهرک جدید بناری شد.
فتاحی به تسهیلات این شهرک اشاره کرد و گفت: در زمین شهرک بناری ۱۱۰قطعه وجود دارد که چهار مالک دارد و امیدوارم مالکان همکاری نمایند و زمینها را  گران نفروشند.ضمن اینکه وام بانکی کم بهره احداث و جدول کشی معابر و زیر سازی از سال ۹۴شروع می شود.
مردم این روستا ضمن رضایت از حضور مسئولین شهرستان خواستار پیگیری مشکلات ورفع آنها شدند.
 
حاشیه‌های بازدید:
شورای اداری شهرستان چرام هر دو هفته یکبار جلسه خود را در یکی از روستاهای شهرستان تشکیل داده و از این طریق با بردن این جلسات به روستاها از نزدیک با مشکلات مردم آشنا می شوند. این طرح با پیشنهاد بخشدار مرکزی و استقبال فرماندار چرام ، برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویر احمد شروع شد و بعد از روستاهای کره شهبازی و بردیان ، روستاهای بناری سفلی و بناری علیا ، سومین و چهارمین روستاهای محل تشکیل شورای اداری می باشند.
در بدو ورود اعضای شورای اداری به روستای بناری سفلی تعدادی از مردم از عملکرد دهیار این روستا ناراحت بودند و اعتراض خود را به گوش فرماندار رساندند. که حاکی از تنش و دوگانگی در بین مردم روستای بناری سفلی بود.
بعد از تشکیل جلسه در مسجد بناری سفلی، مسئولان در بازدید میدانی از جاده کمربندی در بالای روستا و همچنین احداث یک سیل بند، با توجه به شیب مسیر و کوهنوردی ۲۰ دقیقه ای، اولین کسی که به مکان موردنظر رسید، فرماندار بود که حتی زودتر از اهالی خود روستا خود را به بالای کوه رساند! این حرکت باعث تعجب مردم روستا و همچنین شورای اداری گردید که نفس زنان به دنبال فرماندار بودند!
chroom.bnari (1) chroom.bnari (2) chroom.bnari (3) chroom.bnari (4) chroom.bnari (5) chroom.bnari (6) chroom.bnari (7) chroom.bnari (8) chroom.bnari (9) chroom.bnari (10) chroom.bnari (11) chroom.bnari (12) chroom.bnari (13) chroom.bnari (14) chroom.bnari (15) chroom.bnari (16) chroom.bnari (17) chroom.bnari (18) chroom.bnari (19) chroom.bnari (20) chroom.bnari (21) chroom.bnari (22) chroom.bnari (23) chroom.bnari (24) chroom.bnari (25) chroom.bnari (26) chroom.bnari (27) chroom.bnari (28) chroom.bnari (29)
انتهای پیام/فضلی‌زاده
نام شما

آدرس ايميل شما

اکبر
United States
دردود بر فتاح پور از حامیان اقای دکتر جلیلی واقعا روحیه جلیلی داری احسنت
همشهری
Iran, Islamic Republic of
سفر بی پول رفتن نداره مردم را گول نزنید ... بخدا همه مشکلات کره شهبازی از بی نظمی اتاق فرسوده .... که بیست سا له مردم... کرده چرا از ... شروع نمیکنی
شیر علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام قبلاً بعلت همین مشکلات تلاش شد که هر دو روستا در شهرک جدید بناری سکونت گزیند تا دولت بتواند امکانات لازم را در اختیارشان قرار دهد. آب روستا بعلت اینکه چشمه است آلوده است ، گاز رسانی اصلاً تا ۱۰۰سال آینده امکان ندارد . اگر فسفات با کمک یه فرماندار قوی در آینده شروع شود هر دو روستا باید تخلیه کنند. احتمالاً فرماندار و بخشدار از اوضاع و احوال اطلاع ندارند که به مردم در آن روستا قول امکانات میدهند .پس اگر فرماندار و بخشدار تا صد سال دیگر در همین پستها باشند و توانستند به مردم در روستاهای قبلی امکانات بدهند هرچه شما خواستید بگوید.
دوست
Iran, Islamic Republic of
بهارم اوی بهارم
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1