تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب : ۸۴۵۵۱

حرف‌های بی‌پرده پلیس راهور با مسئولان کهگیلویه و بویراحمد

۱۲
۰
کبنا ؛SONY DSC
رئیس پلیس راهور استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگویی مشکلات مربوط به حوزه‌ی ترافیک شهری و فرهنگ رانندگی را به دو بخش مسئولان و مردم تقسیم کرد و گفت: واقعیت این است که بخشی از مشکلات ما به زیرساخت‌ها و ضعف عملکرد نهادهای دولتی مربوط می‌شود اما بخش دیگری نیز به خود مردم و شهروندان برمی‌گردد که از هر دو طرف توقع می‌رود نسبت به این موضوع حیاتی، حساسیت بیشتری به خرج دهند.
 
*با این زیرساخت‌های شهری،  مشکلات ترافیک حل شدنی نیست!

به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، سرهنگ ابوالحسن ملکی در تشریح وظیفه‌ی مسئولان و ضعف زیرساخت‌های شهری گفت: «برخی از مشکلات ما در استان، به زیرساخت‌های شهری برمی‌گردد و پلیس هم نمی‌تواند در این خیابان‌ها و کوچه‌های غیراستاندارد کاری بکند. بنده معتقدم تا مشکلات زیرساختی شهرهای استان به‌ویژه یاسوج حل نشود، وضعیت بقیه مشکلات هم "همین آش و همین کاسه" خواهد ماند! ضمن اینکه این هشدار را به مسئولان می‌دهم اگر این ترافیک ۲-۳ ساعته شهروندان را اذیت می‌کند باید منتظر باشید پنج سال دیگر این ترافیک قفل خواهد شد و آن وقت حل آن بسیار دشوارتر خواهد بود».
*مسئله ترافیک و حمل نقل برای مسئولان ما ناشناخته است/ اثر برخی از سرعت‌گیرهای شهر، به آسانی قابل جبران نیست!

وی ادامه داد: «مشکلی که برای مسئولان ما ناشناخته است ترافیک و حمل و نقل است. در حالی که تنها چیزی که در ذهن هر شهروند و گردشگری می‌ماند ترافیک و نظم ترافیکی آن است. به گونه‌ای که وقتی مسافری در شهری ورود کند که وضعیت هندسی مناسب، نظم ترافیکی و قانونمندی را در خیابان‌های آن ببیند، مسئول و مردم آن شهر را قانونمند و فهیم ارزیابی می‌کند ولی اگر روی یک سرعت‌گیر قرار بگیرد که ماشین او پنج متر از طرف دیگر آن می‌پرد (!) بدترین تصور را پیدا می‌کند و گمان می‌کند که یا مردم آن شهر، فهم و فرهنگ کمی دارند که چنین دست‌اندازی را برای آنان ساخته‌اند و یا خود مسئولان کارشناس نیستند و توانایی اجرای مطلوب امور را ندارند!».
*به شورای ترافیک و شهرداری یاسوج هشدار مشکلات زیرساختی را داده‌ایم/با شعار مشکلات حل نمی‌شود

ملکی به تلاش‌های پلیس برای تعامل با سایر نهادها اشاره کرد و گفت: «ما بر اساس مشکلات زیرساختی به شورای ترافیک استانداری و شهردار یاسوج نامه زدیم که معابر ما پاسخگوی ترافیک در آینده نخواهد بود و پیشنهاد کردیم که اولاً مراکز تجاری را متمرکز نکنند و آنها را در مناطق مختلف شهر پراکنده کنند تا هم دسترسی مردم تسهیل شود و هم بار ترافیکی را بشکند. ثانیاً باید زیرگذر و روگذر و چند تقاطع همسطح ایجاد کنند و برخی از خیابان‌ها را عریض‌تر کنند تا در آینده‌ی این شهر مهاجرپذیر مشکلی پیش نیاید. وقتی من به عنوان یک مسئول این مشکلات را می‌دانم باید زیرساخت‌ها را فراهم بکنم و برای حل این معضلات چاره‌ای بیندیشم وگرنه اینکه دست روی دست هم بگذاریم و شعار بدهیم مسئله حل نمی‌شود».
*برخی از مسئولان استان، ظرفیت پایینی دارند/هر مسئولی توانایی انجام وظایفش را ندارد کنار برود!

وی با انتقاد از تحمل و ظرفیت پایین برخی از مسئولان، تأکید کرد: «یکی از مشکلات مسئولان ما انتقادناپذیری آنان است. در حالی که بنده معتقدم اگر هدف ما مسئولان خدمت به مردم باشد به ما فحش هم بدهند نباید برایمان تلخ باشد چه برسد به انتقاد کردن که حق طبیعی مردم است. باید همه توجه کنیم که صندلی که ما روی آن نشستیم صندلی خدمت‌گزاری است نه خودنمایی و سوءاسفاده! به همه پیشنهاد می‌کنم اگر واقعاً احساس کنیم توانایی انجام وظایف خود را نداریم باید مسئولیت را به افراد دیگر واگذار کنیم. این مسئله هیچ مسئولی را هم استثناء نمی‌کند و از خودم گرفته تا تمامی مسئولان استان باید نسبت به انجام صحیح شرح وظایفمان حساسیت کافی به خرج بدهیم».
*تاوان برخی بی‌مسئولیتی‌ها را ما باید بدهیم!

سرهنگ ملکی، پلیس را در برخی مسائل برای رعایت قانون "دست‌تنها" خواند و اذعان کرد: «مسائلی روی ما فشار زیادی می‌آورد که اساساً در حیطه‌ی وظایف پلیس نیست. در بسیاری از مسائل تاوان کسانی را باید بدهیم که در قبال آنها مسئولیتی نداریم اما شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که مجبوریم فشار را خودمان تحمل کنیم و جواب سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی برخی مسئولان را ما به مردم بدهیم.
SONY DSC
 
*اصلاً از فرهنگ ترافیکی و نحوه‌ی رانندگی مردم استان راضی نیستم!

سرهنگ ابوالحسن ملکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سهم مردم در ضعف فرهنگ ترافیکی در استان اشاره کرد و افزود: «باید بپذیریم ما هم قانون شهروندی و شهرنشینی را به خوبی نمی‌دانیم. حس تعاون و همکاری کافی در بین مردم وجود ندارد و به همین دلیل است که اگر به عنوان مثال جایی رفتیم و پارک دوبل غیرمجاز دیدیم ما هم کنار او پارک می‌کنیم!»
وی افزود: «اصلاً از نحوه‌ی رانندگی مردم استان راضی نیستم و فرهنگ ترافیکی در استان ما حقیقتاً ضعیف است. جالب است بگویم مطابق پژوهشی که دو سال پیش در شهر یاسوج انجام شده، درصد تخلفات در این شهر به نسبت جمعیت زیاد عنوان شده و در بیان دلایل آن هم آمده که چون این شهر قدمت پایینی دارد، هنوز شهروندان با فرهنگ ترافیک شهری به‌خوبی آشنا نشده‌اند».
رئیس پلیس راهور در توضیح وضعیت نامطلوب فرهنگ ترافیکی در استان گفت: «خیابان شهید منتظری کنار بیمارستان شهید بهشتی را مثال می‌زنم. در این خیابان ۷۰۰ متری حدود ۹۰درصد مراکز درمانی و بهداشتی مستقر است. حالا در این هجوم سنگین مردم به این خیابان همراه بیمار به پلیس اعتراض می‌کند که: "من مریض دارم، چند دقیقه ماشین را جلوی بیمارستان پارک کنم پلیس جریمه می‌کند یا...". خب مگر می‌شود وسط خیابان خودرو را رها کنید بروید درون بیمارستان و مشکلات بدتری را ایجاد کنید. اگر به‌واسطه پارک غیرمجاز شما عابر پیاده در تصادف کشته شود چه کسی جوابگوست؟»
*مگر ساخت پارکینگ با پلیس است که برخی «کمبود پارکینگ» را توجیه تخلفات خود می‌کنند؟!

این مسئول با بیان اینکه متأسفانه شهروندان ما احساس مسئولیت و همکاری و تعاون کافی ندارند، افزود: «ما در همین خیابان شهید منتظری یاسوج با توجه به اینکه پارکینگ کافی وجود ندارد، اجازه دادیم هر دو طرف خیابان پارک کنند اما برخی باز هم خلاف می‌کنند و در جاهای غیرمجاز پارک می‌کنند. بسیاری از این مسائل اخلاقی و فرهنگی است. اینها را ما باید یاد بگیریم. من نمی‌دانم چطور برخی ماشین را در پیاده‌رو پارک می‌کنند و دنبال تجارت و کاسبی می‌روند. یا پارک دوبل می‌کنند و در واکنش به جریمه پلیس می‌گویند پارکینگ نیست. خب مگر ساخت پارکینگ با پلیس است؟ وظیفه پلیس، ارتقا انضباط ترافیکی، تسهیل در عبور و مرور و ایمنی شهروندان است. مسئله پارکینگ به پلیس ربطی ندارد و باید آن را از مسئول مربوط به خود مطالبه کنند».
ملکی با درخواست همکاری بیشتر از سوی شهروندان، تصریح کرد: «ما نباید خودخواه باشیم. شهروند باید بداند جلوی بیمارستان محل ورود و خروج آمبولانس و اورژانس است و جان انسان دیگری در میان است. این موضوع هیچ ارتباطی به پلیس ندارد. بسیاری از مسائل از این قبیل هم به حق‌الناس مربوط می‌شود. یکی از مصادیق حق‌الناس رعایت حقوق افراد در سطح شهر است. باید طبق وظیفه انسانی و شرعی تا حد امکان به حقوق همه احترام بگذاریم».
*تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی شرعاً حرام است

وی با بیان اینکه تخلفات رانندگی از لحاظ شرعی نیز ایراد دارد، یادآور شد: «حضرت امام(ره) فرمودند تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی شرعاً حرام است. پس اگر ما پیرو ولایت‌ایم و امام را دوست داریم چرا تخلف انجام می‌دهیم؟ ضمن اینکه یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در همین مسائل ترافیکی و رانندگی است. خود شهروندان باید تخلفات دیگران را به او با زبان خوش تذکر دهند چرا که این مسئله بسیار بااهمیت است. ریشه‌ی تمام تصادفات، تخلفات رانندگی است. اگر هنگام رانندگی قوانین را رعایت کنیم قطعاً تصادفی برایمان یپش نمی‌آید. سهل‌انگاری و قصور ما گاهی به از دست دادن جان ما ختم می‌شود. فاصله زندگی تا مرگ گاهی کمتر از چند ثانیه است».
*کمبود نیروی انسانی، مانع تلاش پلیس راهور استان نمی‌شود

ملکی با اشاره به کمبود نیرو برای کنترل ترافیکی تمام سطح شهر گفت: «واقعیت این است که ما در حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی نیرو در اختیار نداریم و وقتی منطقه‌ای را پوشش می‌دهیم از جاهای دیگر دوباره نیاز پیدا می‌کند. متأسفانه برخی شرایط و محدودیت‌های ما را درک نمی‌کنند اما باید بپذیرند نیروهای ما همین تعداد است و من هم نمی‌توانم نیرو از آسمان بیاورم! البته این را هم بگویم که بنده و همکارانم کمبود نیرو را هرگز بهانه قرار نداده و با تمام توان برای خدمت مردم تلاش می‌کنیم».
*پس از تغییر شهردار یاسوج، مصوبه‌ی انتقال وانت‌بارهای دوره‌گرد با مشکل مواجه شد

رئیس پلیس راهور پیرامون برخی واکنش‌ها نسبت به مسئله برخورد با وانت‌بارهای دوره‌گرد که هفته گذشته در رسانه‎ها منتشر شده است، نیز به انتقاد از برخی مسئولان پرداخت و تشریح کرد: «اولین بار ما در دوره استانداری آقای صابری، موضوع را به شورای ترافیک استان بردیم و مصوب کردیم که در هر دو ورودی شهر ( یعنی تل‌خسر و بنسنجان) مکان‌های مسطح و مجهز را آماده کنیم تا وانت‌بارها به آنجا منتقل شوند. در این زمان هم آقای نگین‌تاجی به‌عنوان شهردار یاسوج، برای پیگیری این موضوع، همکاری خوبی داشتند. پس از تغییر و تحول در شهرداری یاسوج، آقای جاوید -ضمن اینکه از ایشان هم تشکر می‌کنیم- اما متأسفانه هر چقدر سعی کردیم در این زمینه نتیجه‌ای حاصل نشد و حتی مصوبه‌ی شورای ترافیک هم زیر سؤال رفت. تلاش زیادی کردیم و مکاتبات زیادی انجام دادیم تا حدود یک ماه پیش که در جلسه‌ای که در شهرداری یاسوج داشتیم آقای شهردار اعلام کردند که در قسمت بنسنجان امکان اختصاص زمین وجود ندارد و باید هماهنگ شود که وانت‌بارها در ورودی سمت دیگر حضور پیدا کنند».
*سد معبر شهرداری یاسوج باید با پلیس همکاری کند/ انتقال وانت‌بارها به پارکینگ از روی ناچاری و بی‌حاصل است

وی افزود: «با این وجود ما معتقدیم کاملاً طبیعی است که این وانت‌ها در ازای تغییر مکان ، باید خدمات ویژه‌ای هم دریافت کنند. مثلاً زمین مسطح، تابلوهای راهنما و تبلیغاتی کافی، آبخوری و سرویس‌های بهداشتی مناسب در اختیار آنها قرار گیرد. از طرفی دیگر باید «سد معبر شهرداری» همکاری کند تا به کمک پلیس انتظامی و راهور، این وانت‌بارها را از سطح شهر خارج و به محل موردنظر منتقل کنند. اما متأسفانه این اتفاق تاکنون رخ نداده و ما به ناچار این وانت‌بارها را در پارکینگ توقیف کردیم. ولی این قطعاً چاره‌ی کار نیست و لابد چند روز دیگر هم مجبور به ترخیص آنها خواهیم بود و یقیناً این وانت‌بارها به همان محل‌های غیرمجاز خود برگشته و حکایت تخلفات این گروه همچنان ادامه پیدا خواهد کرد!».
*چرا برخی از نهادها، زیر بار اجرای مصوبات نمی‌روند؟!/ خدا را شاهد می‌گیرم حساسیت پلیس صرفاً برای اجرای قانون و رفاه مردم است

سرهنگ ابوالحسن ملکی در ادامه با اظهار اینکه «پلیس از اجرای قانون جز عمل به وظیفه‌ی خود و رضایت مردم منفعتی ندارد»، بیان کرد: «نمی‌دانم چرا برخی از نهادهای مرتبط زیر بار مسئولیت خود در اجرای برخی مصوبات نمی‌روند و از سویی دیگر هم برخی از این مسئولین ناراحت می‌شوند و گمان می‌کنند که ما برای حاشیه‌سازی بعضی مسائل را مطرح می‌کنیم اما خدا را شاهد می‌گیریم ما فقط برای خدمت به مردم و رعایت قانون و اجرای مصوبات مطرح‌شده این مسائل را طرح می‌کنیم و معتقدیم برای رسیدن به شرایط مطلوب باید همه‌ی نهادها به وظایف قانونی خود عمل کنند».
*ساماندهی وانت‌بارها از وظایف شهرداری است اما...

وی در ادامه به مسئولیت شهرداری یاسوج برای اقدامات جدی‌تر نسبت به موضوعات مرتبط با ایمنی و آسایش و آرامش شهروندان پرداخت و اظهار داشت: «با شهرداری یاسوج هماهنگ کردیم و بنا شد این وانت‌بارها به منطقه حوالی پلیس‌راه قدیم، در فضایی مسطح و قانونمند منتقل  شوند و به خرید و فروش و تجارت بپردازند. ساماندهی این وانت‌بارها، برابر با قانون از وظایف شهرداری است ولی چاره‌ای نیست که مردم ایمنی خود و همه‌ی مسائل را در کف خیابان، از پلیس توقع دارند و ما هم برای اینکه بتوانیم به خواسته‌ی مردم پاسخ بدهیم، فراتر از وظیفه‌ی خود اقداماتی را انجام می‌دهیم».
ملکی در عین حال به جدیت پلیس در اجرای قوانین و مصوبات، اشاره و تأکید کرد: «با تمام مشکلاتی که وجود دارد اما در برخورد با متخلفان هیچ جای اغماضی نیست و در جهت رفاه شهروندان و اجرای قانون، پلیس با کسانی که از قوانین تخلف کنند و نظم و آرامش و امنیت سایرین را به خطر می‌اندازند با جدیت برخورد می‌کند».
------------------------
گفت‌وگو از سجاد بنام
-----------------------
انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
Iran, Islamic Republic of
بنازمت. اولین نظامی هستی که با صراحت حرفت رو زدی حداقل
منطق
Iran, Islamic Republic of
گرچه حرف حق خصوصا برای مسئولان تلخ است ولی انصافا حق راگفتی
گچساران20
Iran, Islamic Republic of
خوشم اومد از حرف زدنت.
آفرین سرهنگ
------------------------------
دوس داشتیم در مورد گچساران هم مطلبی میفرمودین تا با وضعیت حمل و نقل و فرهنگ در این شهر بیشتر آشنا بشیم.
منطق
Iran, Islamic Republic of
گرچه حرف حق خصوصا برای مسئولین تلخ است ولی انصافا حق راگفتی
Iran, Islamic Republic of
برادر گرامی همه راگفتی ولی کاشکی کمی هم از عدم اطلاع و عدم اشنایی ماموران محترم از مقررات و نحوه برخورد با مردم و بیشتر مواقع عدم اجرا قانون در شهر و بعضی مواقع عدم رعایت قانون توسط خودشان و.... میگفتی پس انصاف داشته باش و ضلع سوم این مثلث را که ماموران هستند در نظر بگیر
همشهری
Iran, Islamic Republic of
درود سرهنگ خسته نباشی
کارمند شهرداری
Iran, Islamic Republic of
کارمند شهرداری هستم اما گواهی میدهم انتقاداتت از ما کاملا درست است
Iran, Islamic Republic of
فرهنگ ترافیک را مردم از ماموران راهنمایی و رانندگی می آموزند همانگونه که سواد و علم را از معلم و استاد متاسفانه ماموران راهنمایی خود در بد رانندگی کردن مردم موثر هستد مثلا فلکه ساعت پر از مامور است و یا جلو بانک ملی اتفاقا در همینجا ها بدترین ترافیک و خلافها صورت میگیرد و ماموران اصلا کنترل نمی کنند و یا ماشینهای میوه فروشی در وسط خیابان پارک میکنندو مشغول فروش میوه میشوند ولی متاسفانه کسی نیست که لاقل به آنها تذکر دهد
یاسوج .
Iran, Islamic Republic of
سرهنگ عزیز .

بلوار کشاورز (( جاده شرف اباد )) نزدیک یاسوران . دقیقا روزی

حدااقل یک تصادف بلا استثناء میشه . خب حالا وظیف ی کیه که

با امتداد خط جداکننده بلوار تا سر خ دولت اباد . نزدیک اهن الات افشار .
جلوی این منطقه وحشتناک تصادف رو بگیره ؟؟

واقعا اگه یه فلکه اون پایین بزنند جلوی سالی حدااقل ۳۶۵ تصادف در این نقطه گرفته میشه .
محمد
Iran, Islamic Republic of
مشکلات به حقی را که سرهنگ میگن به مسائل بی ربط نسبت ندیم
حرفهای آقای ملکی اتفاقا کاملا به حق هس
یکی اومده حرف حساب زده حمایتش کنیم به جای اینکه بهونه الکی بیاریم
علیرضاااااا
Iran, Islamic Republic of
چقدر ما بی فرهنگ هستیم که یه مسئول پیدا شده دو تا انتقاد به حق کرده زود چماق برمیداریم که بزنیمش!!!!!! اصلا حق ما همینه!!!
سجاد بنام
Iran, Islamic Republic of
چقدر ما بی فرهنگ هستیم که یه مسئول پیدا شده دو تا انتقاد به حق کرده زود چماق برمیداریم که بزنیمش!!!!!! اصلا حق ما همینه!!!
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1