تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۸۳۶۸۸

یادداشتی پیرامون اظهارات مطهری در مجلس

۶
۰
کبنا ؛مجلس نهاد قانون گذاری است و به همان میزان در حفظ و صلابت قانون مسئول است.
قانون اساسی، اساس و بنیاد جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده و یادگار رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) می باشد.  این قانون خون بهای  هزاران شهید ی است که برای حفظ و بقاء آن در دفاع از تمامیت ارضی  و حفظ ارزش های اسلامی  با دشمن متجاوز،جنگیدند و شهید شدند، تا از امام وطن و قانون اساسی پاسداری و آزادی را برای همگان به ارمغان بیاورند.
ماده ی ۸۶ قانون اساسی می‌گوید:
نمایندگان مجلس در مقام ایفای نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار نظر کرده اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب و یا توقیف کرد.
و همچنین در ماده ۲۳ ( قانون اساسی/فصل سوم/ که به حقوق ملت می‌پردازد) آمده است:
تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمیتوان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.
جدای از تقدس حقوق مدنی جامعه، بر آحاد ملت واجب است برای حفظ و پاسداشت قانون اساسی همت گماشته و به عقاید و نظرات مردم با دیده ی احترام نگریسته و حقوق مدنی را در جامعه به کمال برسانند.
بدیهی است که جامعه از اقشار و طبقات مختلفی شکل گرفته و از همه ی این اقشار، نباید انتظار داشت که یک گونه به آزادی اندیشه، بیان و قلم بنگرند، مثلأ نگاه جامعه ی روشنفکر و نگرش آنها به قوانین مملکت به گونه ای و نگاه قشر عوام جامعه به گونه ای دیگر است، اصولأ مردم برای رصد کردن حقوق خود و تسلی خاطر برای بهره مندی از حقوق مدنی نگاهشان به نهادهایی است که متولی و نظارت بر این عملکرد را بر عهده دارند، مهمترین و مؤثر ترین ارگان مجلس شورای اسلامی است که به نمایندگی از مردم در چارچوب قانون اساسی، خط مشی آزادی عمومی را تبیین و قوانین مدنی را به منصه ظهور میرسانند، البته مردم هم آگاه هستند و عملکرد نمایندگان خود را رصد خواهند کرد و نمره ی منفی و یا مثبت آنان را اگر توان بیان هم نداشته باشند در دادگاه وجدان خویش به قضاوت خواهند گذاشت.
مشاجره ای که ۲۱ / ۱۰/ ۹۳ در جریان نطق دکتر علی مطهری در مجلس شورای اسلامی ایران به وقوع پیوست این سؤال را به ذهن متبلور می سازد، که آیا در صحن علنی مجلس قانونگذار، آزادی بیان برای نماینده ای که در آغوش قانون اساسی عقایدش را بیان می‌دارد وجود ندارد؟
اگر کسی به مقام تظلم خواهی برآید مدافع اش چه کسی خواهد بود؟
آیا احساس عدم امنیت در جامعه بوجود نمی آید؟
اندیشه را بایستی با اندیشه پاسخ گفت نه با محدودیت و قوای قهری و ایجاد تنش و التهاب در فضای جامعه.
عیب را بایستی جستجو کرد و دید که آیا اشتباه از قانون است، یا انتخاب مردم و یا اندیشه ها ی ناثواب، هرچه باشد بایستی  دید و شناخت و اصلاح کرد تا به جای تنفر، دل زدگی و بی مهری، صفا، صمیمیت و آزادگی بر جامعه سایه افکنده و غرور ملی پایدار بماند.
نگرش های مختلف جامعه برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی مبنی بر تامین نیازمندی های عمومی مسلتزم متوافق بودن اندیشه های برتر بوده و با حفظ آرمان های ارزشمند،  به نقل از پیامبر اسلام (ص) که می فرمایند وحدت موجب رحمت و تفرقه موجب عذاب است، و همچنین می فرمایند: گشاده رویی زینت بردباری است، امکان پذیر است. کمی به خود آییم! و با تأمل به چالش ها و مشکلات موجود به هم فکری پرداخته و بگذاریم هر کس هر عقیده ای که دارد آن را بیان و به منصه ظهور برساند، اندیشه ی والا را تقویت و عقاید ناقص را با صلح و دوستی اصلاح و اندیشه های ناکارامد را دور ریخت و به رفع ایرادات پرداخت.
باید دید که زمان در حال گذر است، ما چه خوب و چه بد گام به فردا بگزاریم همان قسم به تاریخ خواهد پیوست و آیندگان اندیشه امروز ما را به چالش خواهند کشید ! خوشا آنکه علی گونه بیاندیشد،زندگی کند و گام به جلو بگذارد!

*دبیر انجمن اسلامی دانشجویان متحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون و عضو شورای سیاست گذاری تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس.
*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرگ بر فتنه گر
Iran, Islamic Republic of
حرفات قشنگ بود ولی هر نماینده ای حق ندارد از خطوط قرمز نظام عبور کند شما که ادعای روشنفکری میکنید و اصلا نمیدونید روشنفکری یعنی چه اینو جواب بدید که چرا مطهری در مورد پرونده کرسنت نطق نفرمودند چرا در مورد مذاکرات ژنو چیزی نگفتند چرا در مورد رانت های میلیاردی چیزی نگفتند حالا که با تحریک برخی از مالکان باغ پسته از فتنه گران حمایت کرده قانون مند شده ؟ هر کس بخواهد در مقابل ولی امر مسلمین امام خامنه ای بایستد نابود هست .به کور چشم همه ی فتنه گران ،مرگ بر فتنه گر فتنه ۷۸ و ۸۳ و ۸۸
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
احسنت . وای به روزی که بگندد نمک. متاسفانه نمک هم گندید.
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
ای کاش بین همین به قول شما فتنه گران و مخالفانشان و یا همین اقای مطهری و مخالفانش انتخاباتی بصورت پیامک وزنده در برنامه نود با حضور اقای فردوسی پور انجام میگرفت تا برای عده ای خاص خیلی چیزهای خاص روشن میشد.کاش میشد....
باوی
Iran, Islamic Republic of
درد بر مطهری تنها مرد مجلس
حساس
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بجز علی مطهری بقیه ... . نه مردم .
تاسف
Iran, Islamic Republic of
جز ابن ک به ابن عمل ناشایست ، منفعت طلبان باید تاسف خورد چه میشود کرد،اعتراض هم کرد بر چسب فتنه گر میرنند.عالی بیان کردید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1