تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۸۳۱۸۰

حرف‌های متفاوت معاون علوم پزشکی در حوزه خیرین و مسائل چالش‌زا

۷
۰
کبنا ؛تعبیر متفاوت از کار خیر در حوزه‌ی سلامت، محرومیت شدید برخی روستاها و نیازهای عدیده‌ی حوزه‌ی بهداشتی در استان، علت عدم امکان اجرای برخی پیشنهادهای خیرین سلامت، انتقاد از تأکید بر برخی مسائل کم‌اهمیت و چالش‌زا در استان و ارائه‌ی یک پیشنهاد برای کارمندان استان، از جمله مسائلی بود که در گفتگوی اختصاصی سلام دنا با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد.

به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، سید رشید غفاری گفت: «بحث خیرین در کشور ما به‌خوبی جا افتاده است؛ اما امور خیریه مربوط به بهداشت و درمان از سه- چهار سال پیش در کشور و به‌ویژه در استان ما به آن شکلی که شایسته است جای خود را پیدا نکرده است. با این وجود در همین مدت کوتاهی که از عمر مجمع خیرین سلامت استان ما می‌گذرد کارهای خیلی خوبی برای سلامت انجام شده است».
وی ادامه داد: «از جمله کارهای خیری که انجام شده است، احداث سه مرکز بهداشتی-درمانی در روستاهای کریک، مادوان و راک بوده و چند خیر نیکوکار از تهران اقدام به ساخت آن کردند که جای تقدیر دارد. در بحث ساخت و ساز در گچساران هم مرکز بهداشتی درمانی شماره یک را خانواده آقای توفیقی اهدا کردند، خانواده آقای رضایی یک پایگاه بهداشتی هدیه کردند و خانواده آقای شکیبایی هم در حال ساخت مرکز بهداشتی درمانی شماره دو این شهر هستند که جا دارد از همه این خیرین عزیز تقدیر کنم».
غفاری ادامه داد: «در کنار کارهای خوبی که در حوزه بهداشت انجام شده، در حوزه درمان نیز کارهای به مراتب گسترده‌تری هم انجام شده؛ خانواده آقای تاجگردون پس از خرید زمین، اکنون در حال ساخت یک کلینیک تخصصی دوطبقه هستند که در حال تکمیل است، یک اورژانس بین‌جاده‌ای در دیل هم توسط یکی دیگر از خیرین عزیز در حال ساخت است. در یاسوج هم مرکز شهید صدوقی این شهر را یکی از خیرین تهران در حال پیگیری ساخت یک طبقه از آن هست. برای ساخت مرکز بهداشتی درمانی سرفاریاب کهگیلویه هم، مجمع خیرین سلامت، اطلاعاتی از ما خواسته که یک خیر ژاپنی اعلام آمادگی نمود که این پروژه از طریق سفارت ژاپن در حال پیگیری است. کارهای خوب دیگری هم از جمله در باشت توسط آقای گوهرگانی با خرید بیش از ۱۵۰ میلیون تومان تجهیزات در حال انجام است. در لنده هم یک خیر در بحث تجهیزات کمکهای خوبی کرده که جای تقدیر دارد».

مشکلات حوزه‌ی بهداشت فراتر از امکانات موجود است
معاون دانشگاه علوم‌پزشکی استان به نیازهای فراوان در حوزه‌ی بهداشت اشاره کرد و تأکید کرد: « با این وجود شما استحضار دارید که مشکلات بخش بهداشت بسیار وسیع‌تر از این مسائل است. حدود ۷۰ مرکز بهداشتی درمانی و ۳۵۰ خانه‌بهداشت تحت پوشش داریم که همه‌ی این مراکز علاوه بر ساخت و ساز، در بخش تعمیرات و تجهیزات مشکلات جدی دارند؛ در یک خانه بهداشت یک خیری حاضر بشود آن خانه بهداشت را از نظر تجهیزات به‌روز کند؛ سرجمع شاید حدود ۱۰میلیون تومان هزینه ببرد که در توانایی بسیاری از دوستان عزیز هست و این در حالی است که طی ۱۰ سال گذشته خانه‌بهداشت‌های ما در بخش تجهیزات بهبود چندانی پیدا نکرده‌اند و از این رو من فکر می‌کنم در بخش تجهیزات، خیرین عزیز می‌توانند کمک خیلی خوبی به بهداشت و سلامت استان بکنند».

گاهی اهدای یک دستگاه ارزان پزشکی، جان گران شهروندی را نجات می‌دهد
وی به اشتباه در یک برداشت کلی از کارهای خیرخواهانه در استان اشاره کرد و تأکید کرد: «بنده معتقدم در بحث خیرین، هیچ نیازی به این نیست که این عزیزان لزوماً کمک‌های میلیاردی یا چند صد میلیونی به حوزه سلامت بکنند، گاهی چند میلیون یا حتی چند صد هزار تومان می‌تواند به تجهیز یک خانه‌بهداشت یا مرکز بهداشتی درمانی کمک خیلی تأثیرگذاری بکند. حتی یک آبسردکن یا یک دستگاه فشارسنج برای یک مرکز بهداشتی درمانی در نوبه‌ی خود می‌تواند کمک قابل توجهی باشد. ما لزوماً دنبال این نباشیم که حتما هزینه‌ی گزافی اهدا شود تا نام «خیر» را به اهداکننده نسبت بدهیم. من گمان می‌کنم باید دیدگاهمان را نسبت به خیرین و کار خیر اصلاح بکنیم و به این سمت و سو برویم که با اندک هزینه‌ای هم می‌توانیم نقش مهمی را در کمک به مردم عزیز ایفا کنیم. گاهی یک دستگاه ارزان، جان گران یکی از شهروندان ما را نجات می‌دهد و یقیناً آن موقع است که این وسیله‌ی ارزان‌قیمت، تأثیر بزرگی را در زندگی یک بشر گذاشته و بنابراین این اثر ماندگار، کار خیر لقب خواهد گرفت».

پیشنهاد غفاری به کارمندان دولت
غفاری در ادامه، با ارائه‌ی یک پیشنهاد به کارمندان دولت، گفت: « گمان می‌کنم که اهمیت مسئله‌ی سلامت باید پیش از همه برای کارمندان دولت نهادینه شود. از این رو پیشنهاد می‌کنم که کارمندان نهادهای مختلف، ماهیانه مبلغ اندکی مثلاً چند رقم آخر حقوق خود را که شاید هیچ مشکلی از زندگی‌اش را حل نمی‌کند، به سلامت استان هدیه کنند. این مبلغ اندک که می‌تواند با رضایت فرد مستقیماً از حقوق وی کسر شود، وقتی از سوی تعداد زیادی از کارمندان صورت بگیرد، یقیناً در نهایت برای هزینه‌شدن در سلامت جامعه، مبلغ قابل‌توجه و کمک شایانی خواهد بود».

در برخی روستاها، اعتبار داریم اما زمین نداریم
وی ادامه داد: «همچنین در زمینه‌های دیگری هم می‌توان –بدون اهدای مبالغ نقدی- کارهای مفیدی انجام داد. ممکن است کسی ملک یا زمین اضافی در حاشیه‌ی شهرها یا روستاها داشته باشد و بتواند با اهدای آن هم نام خود را ماندگار کند و هم کمک بزرگی به دستگاه سلامت استان بکند. برای شما مثال می‌زنم در برخی روستاهای دورافتاده مانند «مهدی‌آباد» جلاله، اعتبار لازم را برای ساخت خانه‌بهداشت داریم اما چون مجوز خرید زمین را نداریم اگر خیّری زمین روستایی با قیمت پایینی را در اختیار حوزه بهداشت قرار دهد، گام بزرگ و ماندگاری برای ساکنان آن روستا و مردم محروم آن برداشته است».

پیشنهاد می‌کنم برای کار خیر به «سیلاب کلوار»، «پوله زیلایی» و «جاورده» بروید
غفاری؛ بیشترین نیاز معاونت بهداشتی را در بخش‌های تعمیرات و تجهیزات عنوان کرد و افزود: « دولت تدبیر و امید در ساخت خانه‌های بهداشت در استان ما کار خوبی انجام داد و اعتبار ۷۰ خانه‌ی بهداشت را به استان اختصاص داد که در حال ساخت و تکمیل‌اند؛ اما در عین حال عمق محرومیت در مراکز بهداشتی-درمانی همچون «سیلاب کلوار» و «پوله زیلایی» بدلیل فضای فیزیکی به‌گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد کار خیری برای محرومین انجام دهد، شایسته است آنجا را انتخاب کند. یا تعمیر و تجهیز برخی مراکز قدیمی مانند مرکز بهداشتی درمانی «جاورده» در بخش چاروسا یا «توت‌نده» که جزو اولین مراکز ما هستند خدمت بزرگی به سلامت مردم این مناطق محسوب می‌شود».

در برخی روستاها برای احداث خانه‌بهداشت، محدودیت قانونی داریم
معاون دانشگاه علوم‌پزشکی استان، پیرامون شائبه‌ی عدم همکاری با خیرین در برخی موارد، اذعان کرد: «واقعیت این است که خیرین اقدامات بسیار خوبی انجام دادند که لازم است از همه‌ی این عزیزان تقدیر شود. اگر هم کاری گره خورده باشد بدلیل عدم هماهنگی کافی بوده است وگرنه ما آمادگی کامل داریم که هر نوع همکاری با خیرین بکنیم؛ چون بهرحال کار خیر از آنهاست و این ما هستیم که به کمکشان نیاز داریم. البته این را هم بگویم که برخی محدودیت‌ها هم وجود دارد؛ مثلاً خیرین عزیزی حاضر بودند در «بردیان» یا «چنگلوا»ی کهگیلویه مرکز بهداشتی درمانی بسازند، اما قانون اجازه احداث خانه‌بهداشت در روستاهای با جمعیت کمتر از ۷ هزار نفر را نمی‌دهد. ضمن اینکه وزارت بهداشت اجازه احداث خانه‌بهداشت و مراکز بهداشتی-درمانی را صرفاً در مکان‌های مصوب می‌دهد زیرا هزینه‌های پس از احداث مراکز درمانی هم وجود دارد و ممکن است در ادامه مشکل‌ساز باشد».

کار خیر دانشگاه علوم پزشکی برای سایر نهادهای دولتی!
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی در ادامه گفت: «با وجود محدودیت‌های ما در اجرای برخی پیشنهادهای خیرین در حوزه سلامت، سعی کرده‌ایم کسانی را که قصد کار خیر دارند اما بدلیل این محدودیت‌ها امکان بکارگیری نیت خیر آنها در حوزه سلامت نیست، به سمت سوی دیگری ببریم. ما معتقدیم هر اقدامی در راستای سلامت، در راستای کار ما هم تلقی می‌شود. بر این اساس، ورزش و تحرک بدنی که از جمله راه‌های توسعه‌ی سلامت هست نیز اگرچه در مسئولیت و چارت اداری ما محسوب نمی‌شود اما چون در راستای اهداف ما بوده ست به این عزیزان پیشنهاد کرده‌ایم به سمت احداث سالن ورزشی یا موارد از این قبیل بروند و اتفاقاً تاکنون این پیشنهادات ما خیلی هم مؤثر و رضایت‌بخش واقع شده است».

در اطلاع‌رسانی‌ها، خیرین را نترسانیم!
غفاری از مسئولان خواست اطلاع‌رسانی برای دعوت از خیرین و افراد توانمند را با جدیت پیگیر شوند و تأکید کرد: «البته لازم است دقت شود در فرهنگ‌سازی نیکوکاری در حوزه‌ی سلامت، افراد را با این مسئله که دانشگاه دنبال هزینه‌های کلان است، نترسانند! باید بگویم ما ضمن اینکه پروژه‌های بزرگ را پیگیری می‌کنیم، اما واقعاً مبالغ پایین هم کمک بزرگی به ما می‌کنند».

رسانه‌ها به‌جای مسائل چالش‌زا و کم‌اهمیت، به نیازهای اساسی مردم بپردازند
وی با انتقاد از اصرار برخی مسئولین و اصحاب رسانه بر بیان مسائل کم‌ارزش در استان، گفت: «اهالی رسانه نقش و مسئولیت کلیدی در مسائل مختلف دارند و در این زمینه از رسانه‌ها تقاضا دارم که به‌جای بحث‌هایی که نه‌تنها هیچ منفعتی برای جامعه ندارند، بلکه چالش‌زا هم هستند، بر روی دعوت افراد برای کمک به سلامت و امنیت جانی شهروندان و مسائل مؤثر از این قبیل تأکید بیشتری بکنند. اگرچه نهادهای بهداشت و درمان به‌شدت در حال فعالیت هستند؛ اما برای کمک به سلامت مردم از جمله مردم مناطق محروم مشارکت همه‌ی افراد از جمله خبرنگاران در کنار فعالیت های دولت نیاز است».

تعبیر متفاوت غفاری از کارهای خیر در حوزه سلامت
سید رشید غفاری در ادامه اثر کارهای خیر را فراتر از کمک اقتصادی دانست و گفت: «واقعیت این است که در بحث کارهای خیرخواهانه، علاوه بر مسئله‌ی کمک اقتصادی، لذت مشارکت مردمی، وجهه‌ی بسیار متفاوتی به آن کار می‌دهد؛ اینکه مردم احساس کنند مرکز درمانی که ساخته شد، نتیجه‌ی تلاش خودشان است یقیناً در استفاده بهینه از آن تأثیر بسزایی دارد. حقیقتاً ارزش ریالی کمک خیرین چندان مهم نیست، اثری که درازمدت‌تر است، مشارکت آنها در یک هدف مقدس است. علاوه بر این، کمک‌های مردمی در ایجاد انگیزه برای پرسنل درمانی مؤثر است که می‌دانیم اثر عملکرد آنان بر روی سلامت مردم تأثیر مستقیم می‌گذارد».
وی ادامه داد: «همچنین اگر از زاویه‌ای دیگر به این مسئله نگاه کنیم، بسیاری از افراد با هدف تضمین آخرت، به کارهای خیرخواهانه روی می‌آورند؛ از این رو یقیناً درمان انسان دردمند در یک مرکز درمانی نیز اجر و ثواب بسیار عظیمی دارد. شک نکنید دعای انسان دردمندی که از بیماری رنج می‌برد و با درد برای درمان مراجعه می‌کند از جمله دعاهایی است که یقیناً مستجاب می‌شود، زیرا غالباً این فرد در اوج عجز به خدا پناهنده شده‌است. بنابراین مردم ما باید به این باور نیز برسند که مراکز بهداشتی- درمانی جای دردمندان است و همت آنان در توسعه‌ی این مراکز، ثواب معنوی بزرگی را به دنبال دارد».
گفت و گو: سجاد بنام
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمند
Iran, Islamic Republic of
مدیر خوبی است پیگیرکارهاست
رضا
Iran, Islamic Republic of
مهندس غفاری را از نزدیک می شناسم. آدم کاری است و بدون شلوغ کاری کارهایش را انجام میدهد
علی
Iran, Islamic Republic of
کم درو کنید فقیر خه نیتره حرف بزنه
آموزگار
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس اول از خودتان شروع کنید ، چقدر از کارانه خود ودوستانتان را گذشت می کنید ؟
شکوهی
Iran, Islamic Republic of
درود خدا برمهندس غفاری انصافا انسان پاک ومومن وداری مدیریت قوی وپیگیر مشکلات میباشد
آموزگار
Iran, Islamic Republic of
مهندس غفاری عزیز ، مردم را دعوت شرکت درکارهای خیر واهدا مسکن وتجهیزات در اوربهداشت می کنی اما در حوزه مدیریت جنابعالی ۳ نفر دلال چمبره زده اند روی بیت المال وبه نفع خود برداشت میکنند ! یکی در ..ی در دهدشت ودیگری هم در معاونت ش... گچساران ! می دانی این ۳ نفر ماهانه چقدر کارانه واضافه کار می گیرند ؟ میدانی در گچساران منزل شخصی خود را با خودروی استیجاری وراننده هایی که در کارهای فنی تبحر دارند ، می سازند ؟ تحقیق از مرکز شماره یک شهری تا واقعیت را متوجه شوید . اموال بیت المال را سر جای خود هزینه کنید ، دولت گدا نیست که نتواند یک فشارسنج برای خانه های بهداشت تأمین کند . مردم را فریب ندهید .
رامین
احسنت . عزیز.حال که خودت بازنشستی حرف از بخشش میزنی.ممنون با او حقوق و کارهای خوبت
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1