تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۸۲۵۳۳

زی زی میزبان گردشگران خارجی می شود

۵
۰
کبنا ؛روستای «زی زی»در شهرستان بویراحمد یکی از معدود روستاهای دارای بافت با ارزش است که هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده و اسیر سنگ و سیمان نشده است.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج ، این روستا دارای ۲۰۰خانوار است که در بخش لوداب شهرستان بویراحمد قرار دارد.
بافت خانه های این روستا کاه و گل است و ساختار آن به شکلی است که بام هر خانه، حیات خانه دیگری است.
برخی این روستا را یکی از کهن ترین روستاهای این استان می دانند که سبقه یکجانشینی در آن به دو هزار سال پیش بر می گردد.
مردم این روستا عمدتا کشاورز و دامدار هستند و هنوز مشاغل روستایی خود را حفظ کرده اند.
شاید یکی از علل بکر ماندن این روستا در بن بست قرار گرفتن آن بوده به طوری که این روستا تنها یک راه ارتباطی آن هم به روستای همجوار خود دارد و بعد از روستای "زیزی" راهی به سایر مناطق وجود ندارد.
با این حال با احداث جاده در دست ساخت پاتاوه به دهدشت، عبور و مرور به این روستا بیشتر شده و با بهره برداری از این جاده، این روستا بر روی یکی از محورهای مهم ارتباطی جنوب به مرکز کشور قرار خواهد گرفت.
کوچه های زی زی خشک و خاکی است. بچه های روستا با حداقل امکانات تفریحی سرگرم می شوند و شیطنت هایشان را روی پشت بام های کاهگلی و حیاط های خاکی نشان می دهند.
همه این جذابیت ها سبب شد تا مدیر کل گردشگری کهگیلویه وبویراحمد به همراه معاون سرمایه گذاری خود و معاون برنامه ریزی فرمانداری شهرستان بویراحمد ظهر امروز از این روستای بکر گردشگر پذیر دیدن کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه وبویراحمد در بازدید از روستای زی زی گفت: توسعه پایدار روستایی نیازی برای امروز و تدبیری برای آینده است و در سیاستگذاری ها باید به روستا به عنوان یکی از زیر مجموعه های این سیاست گذاری ها توجه شود.
 
محمود باقری بیان کرد: رعایت اصول پایداری و مدیریت مسوولانه منابع از مهمترین مواردی است که می تواند در توسعه و پیشرفت روستاهای استان موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه روستاها از دیرباز محلی برای توسعه کشور است عنوان کرد: امروزه باید راهکارهایی برای توسعه روستاها و بهبود معیشت آنها با توجه به ظرفیت های آن روستا تهیه شود.
باقری تصریح کرد: گردشگری روستایی یکی از مواردی است که می‎تواند در پیشرفت و توسعه روستاها نیز موثر باشد.
وی با اشار به اینکه گردشگری از اولویت های توسعه استان محسوب می شود بیان کرد: گردشگری روستایی ، گردشگری کشاورزی و مزارع نیز نامیده می‎شود و می تواند پایداری منابع طبیعی و درآمدزایی را به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه گردشگری روستایی پیوند عمیقی با گردشگری بومی ‎گردی مسوولانه دارد اضافه کرد:گردشگری سبب توسعه مستقیم و غیرمستقیم زیرساخت های روستایی و سرمایه گذاری سرمایه گذاران در روستاها می شود که قصد داریم به کمک دولت تدبیر وامید و حمایت های نماینده مردم شهرستان های بویراحمد ودنا در مجلس شواری اسلامی زیر ساخت های لازم را برای گردشگران خارجی در زی زی فراهم سازیم.
باقری اظهار کرد: زی زی می تواند مقصد جدید برای گردشگران داخلی و خارجی شود و تلاش میکنیم زیر ساخت در این روستا فراهم شود.
وی افزود: با کار کارشناسی طرح مطالعاتی آن دردستور کارقرارخواهیم داد تا هرچه سریعتر زی زی را به عنوان روستای هدف گردشگری بویراحمد در آینده نزدیک معرفی کنیم.
IMG_0353 IMG_0349 IMG_0359 IMG_0371 IMG_0378 IMG_0383 IMG_0391 IMG_0359
گزارش: علی اکبر پاک
نام شما

آدرس ايميل شما

پ
Iran, Islamic Republic of
اقای مهندس شعار تا کی اول فکری به حال تنگ گنجه .تنگ تامرادی .خهکلون .ابشار یاسوج ..... و جاهایی که مسافر سرگردانه بکن بعد برو به دنبال زی زی و توریسم خارجی
رضا
Iran, Islamic Republic of
سنگ گپو نشانه نزدنه
اکبر
Iran, Islamic Republic of
این اوج جو زدگیه شما خودتون از توریسم روستایی چیزی نمی دونید بعد انتظار از مردم زی زبی دارین
ید
Iran, Islamic Republic of
په ای چنه ! مسکونیه خالی از سکنه ی؟ په جا بهتر آبادتر نبی ؟
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
آسایش مردم روستا را بهم نزنید اگر می توانید برایشان امکاناتی مانند گاز آب برق و... ببرید اینها منابع تولیدی کشورند با کشاندن گردشگر و آدم های بی مسولیت باعث خرابی روستاها نشوید . برگردید به تاریخ زمانی که کشور ایران بر دنیا حکومت می کرد با پشتوانه تولیدات دامی و کشاورزی بوده این مصرف گرایی و شهر زدگی آفتی شده برای جوانان ما . دقت کنید
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1