تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۸۲۳۴۸

«کوه‌اسفید» روستایی دور از چشم مسئولان + تصاویر

۴
۰
کبنا ؛

روستای کوه اسفید در فاصله ۸۵ کیلومتر شهر لنده واقع شده که دور از چشم مسئولان مانده است.


 
 روستای کوه اسفید در فاصله ۸۵ کیلومتری از مرکز شهرستان لنده و در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. برای سفر به این روستا باید از مسیر بخش سرآسیاب یوسفی و به وسیله ماشین‌ها و وسائط نقلیه کمک‌دار و شاسی بلند استفاده کرد. این روستا دارای ۲۵ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ نفر بوده که شغل اصلی آن‌ها دامداری و کشاورزی است.
 


 
*جاده و راه ارتباطی روستای کوه اسفید

تنها راه‌ارتباطی این روستا به دلیل صخره‌ای و کوهستانی بودن و عبور از رودخانه در طول سال غیر قابل استفاده بوده و باید از روش‌های سنتی و استفاده از حیواناتی همچون الاغ و اسب و قاطر و ... استفاده کرد. جاده این روستا به دلیل سنگلاخی و کوهستانی بودن تا کنون زیرسازی و آسفالت نشده است.

 


 


 
حضور خبرنگار و عبور سخت و طاقت فرسا از این مسیر و جاده باعث شد که مسأله جاده را در خود روستا بررسی کنیم و نتیجه را به سمع اهالی روستا رسانده شود.

علیرضا اسماعیلی رئیس اداره راه و شهرسازی لنده در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنده گفت: با توجه به گذر جاده  ارتباطی از بخش سرآسیاب یوسفی و در دسترس بودن از طریق شهرستان بهمئی تعمیر و نگهداری آن با توافق قبلی به اداره راه‌ و شهرسازی شهرستان بهمئی واگذار شد.

همین امر باعث شد طی تماسی با یدالله شهرویی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان بهمئی پاسخ وی را در خصوص اقدامات انجام شده برای تعمیر و نگهداری (راهداری) جویا شویم.

شهرویی در این زمینه با بیان اینکه‌ روستای کوه اسفید در حوزه راهداری شهرستان لنده بوده گفت: طبق توافقات قبلی این دو اداره شهرستان بهمئی همه ساله در خصوص بازگشایی و تعمیر و نگهداری جاده این روستا اقدام می‌کند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان بهمئی افزود: با ورود ماشین آلات راهداری شهرستان به بخش سرآسیاب یوسفی ظرف دو هفته آینده مشکل این جاده برطرف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین مشکل جاده عبور از رودخانه بوده که باعث تخریب و فرسایشی بودن آن شده است.

باید یادآور شد در فصول بارش باران و بسته شدن راه ارتباطی در گذشته چندین نفر برای عبور از رودخانه جان خود را از دست داده‌اند.

*وضعیت آب آشامیدنی روستای کوه اسفید

این روستا در طی سالیان گذشته به وسیله سنتی و با استفاده از چهارپایان و چشمه های موجود در روستاها و رودخانه تأمین می‌شد. ولی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در دو سال گذشته اداره آبفای روستایی شهرستان لنده با احداث فاز اول آبرسانی به دهستان آل طیب و احداث چاه دلیک اقدام به آبرسانی به این روستا کرده است.

*وضعیت بهداشت و درمان روستای کوه اسفید

در دسترس نبودن روستا و عدم وجود خانه بهداشت در این روستا در گذشته باعث شده بر اثر مرض و بیماری و یا خانم‌های باردار و در دسترس نبودن پزشک جان خود را از دست داده و خانواده‌های بسیاری عزادار شوند.

با توجه به محرومیت روستا و در دسترس نبودن آن امیدواریم مسئولان امر با تلاش و پیگیری در خصوص مشکلات بهداشتی و درمانی این روستا اقدام کنند و حداقل ماهیانه و به صورت مستمر چند مرتبه از این‌گونه روستاها بازدید به عمل آورند تا شاهد حوادث ناگوار و تلخ نباشیم.

* وضعیت فضای آموزشی روستای کوه اسفید

این روستا دارای یک فضای آموزشی در مقطع ابتدایی بوده که برای آن از وجود کانکس استفاده شده است. دانش‌آموزان این مدرسه از وجود فضای سرد و غیر قابل تحمل در این فضای آموزشی گلایه داشته و می‌گفتند با هر بارش باران سقف این فضای آموزشی چکه کرده و اجازه حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس را نمی‌دهد. در این راستای برای جلوگیری از چکه کردن سقف به کمک مدیر و معلم مدرسه با استفاده از نایلون و پلاستیک موقت درمان شده ولی گرمای تند و سرمای سوزان و بادهای طوفانی این را به درمانی موقت  تبدیل کرده، هرچند اقدام آموزش و پرورش و انتقال کانکس به این روستا جای تقدیر دارد.

 


 


 
دانش آموزان پس از پشت سر گذاشتن دوران تحصیلی ابتدایی برای ادامه تحصیل یا باید به روستاهای همجوار مهاجرت کنند و یا با عبور از رودخانه و پای پیاده در سرمای زمستان و گرمای تابستان با مراجعه به فضاهای آموزشی مقاطع بالاتر در روستاهای همجوار به درس خود ادامه دهند.

* وضعیت کشاورزی و دامداری روستای کوه اسفید

شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دامداری است. بیش از ۵۰ هکتار اراضی کشاورزی در حاشیه این روستا وجود داشته که به کشت گندم و جو اختصاص یافته و کشاورزان در فصل کشت از آن استفاده می‌کنند. وضعیت دامداری در این روستا بسیار خوب و پر رونق بوده ولی یکی از مواردی که دامداران و کشاورزان از آن گلایه داشتند عدم رسیدگی اداره دامپزشکی بوده که در همان‌جا توسط خبرنگار فارس طی تماسی با رئیس اداره دامپزشکی علت جویا شد.

رهزاد هوشدار نسب در تماس تلفنی با خبرنگار فارس در لنده گفت: بحث واکسینه شدن دام‌ها توسط اداره دامپزشکی به روال گذشته خود ادامه دارد.

وی افزود: ولی موضوعی که مطرح است واگذار شدن این مهم به بخش خصوصی و گران بودن داروها است که دامداران نسبت به پرداخت آن مشکلاتی دارند و در صورت نیاز در هر موقعی که آن‌ها تقاضای حضور دامپزشکی را داشته باشند این اقدام صورت خواهد گرفت.

* طرح هادی روستا کوه اسفید

طرح هادی در این روستا انجام نشده و کوچه پس کوچه‌های آن ساماندهی نگردیده است. عدم وجود چاه فاضلاب و روانه شدن آن در کوچه‌ها از جمله مواردی است که مسئولان باید مورد توجه قرار دهند چراکه این هم بر فضای فیزیکی روستا و هم سلامت و بهداشت مردم تأثیرگذار است.

 


 


 


 
* وضعیت ایثارگری 

این روستای دارای یک شهید والا مقام بوده که در طول جنگ تحمیلی و دفاع مقدس جان خود را در راه دفاع از آرمان‌های انقلاب و نظام فدا کرده است. تعدادی زیادی را مردم این روستا با حضور در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرده‌اند حال مسئولان باید به پاس از خودگذشتگی و ایثار مردان و زنان این مرزبوم روستاهای دور افتاده و قبور مطهر شهدا را دریابند.

 


 
* وضعیت سوخت روستا 

استفاده از هیزم برای گرم‌کردن منازل روستایی از جمله موارد قابل تأملی است که مسئولان باید آن را در نظر داشته باشند. البته نفت برای این روستا در نظر گرفته می شود ولی به موقع به دست آن‌ها رسانده نمی‌شود چراکه مشکلات راه و جاده اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. در پایان باید یادآور شویم که مردم روستا چشم‌انتظار حضور مسئولان در روستای خود هستند که با حضور خود بسیاری از مشکلات روستا را می‌توانند برطرف کنند. 

--------------------------------------------

گزارش و عکس  از: سید فخرالدین علیزاده

--------------------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

یک باب
Iran, Islamic Republic of
اسم صحیح روستا کون اسپید است
م ب
Iran, Islamic Republic of
تعطیل کنید این روستاها رو برای ۲۵ خانواده که نمیشود همه امکانات رو بسیج کرده هزاران روستا همچنین در کشور وجود دارد باید اینها تجمیع شوند تا بتواند آباد شوند
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
در جواب آقای یک باب
از زمانی که خیلی از روستاها خالی از سکنه شده اند، کشاورزی و دامداری و به دنبال آن اقتصاد وابسته به آن افت شدیدی کرده است.
اگر کمی تدبیر داشتی این حرف را نمی زدی
اگر دامداری در روستاها نباشد، گوشت و لبنیات موردنیاز خود را از کجا میاری؟
اگر کشاورزی در روستا نباشد ...
اتفاقا باید روستانشینان حمایت شوند
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
ببخشید
حرف من در جواب م ب بود
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1