تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۸۲۲۰۱

چگونه عادت غذایی سالم را پایه‌ریزی کنیم

۰
کبنا ؛مرضیه کامران
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه با تاکید بر این نکته که عادات غذایی در دوران کودکی به ویژه در سنین ۲ تا ۵ سالگی شکل می گیرد، گفت: سلیقه های غذایی در این دوران پایه گذاری شده و تا سال‌ها پایدار است، بنابراین عادات غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه ریزی نمود.
مرضیه کامران در این زمینه افزود: تغذیه صحیح در دوران کودکی می تواند در پیشگیری از بسیاری، بیماری‌های سنین بزرگسالی مانند فشارخون و کلسترول بالا، چاقی، پوکی استخوان و بیماری های قلبی و عروقی نقش داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کنترل و پیشگیری از فشارخون بالا در کودکان، کاهش مصرف نمک دریافتی آنان است، اظهار داشت: نمک از طریق مختلف مانند مراحل تهیه و پخت غذا، مصرف انواع سوپ های آماده، انواع شورها، ترشی ها و کنسروها، مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و تنقلات شور مانند چیپس و پفک دریافت می شود.
راه‌های کاهش مصرف نمک
کامران در ادامه اضافه کرد: می توان با کاهش مصرف نمک در مراحل پخت و مصرف غذا، انتخاب میان وعده های غذایی سالم، کم نمک و استفاده نکردن از نمکدان در هنگام صرف غذا، دریافت نمک را کاهش داد.
عوامل بالا بردن فشارخون بالا در کودکان
وی، رفتارهای غذایی نامناسب کودکان مانند عادت به مصرف غذاهای شور، آماده و رستورانی، تنقلات کم ارزش و شور مانند چیپس و فرآوردهای غلات حجیم شده، فست فودها از جمله سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر و سایر غذاهای شور را، از جمله عوامل موثر در ایجاد فشارخون بالا، در کودکان دانست.
ذائقه سازی در کودکان
کامران با توجه به اینکه یکی از مهمترین دلایل مصرف زیاد نمک، عادت به طعم شور است، افزود: با کم کردن مقدار نمک مصرفی کودک از طرق مختلف می توان او را به طعم کم نمک، عادت داد، لذا با کاهش مصرف نمک، ذائقه به غذای کم نمک عادت می کند.
وی در ادامه یادآور شد: اگر چه میزان توصیه به مصرف نمک، بسیار کم است (برای کودکان حداکثر میزان توصیه شده برای مصرف نمک روزانه ۳گرم است)، لذا به همان مقدار کم، نمک یددار باید تصفیه شده باشد.
ید، ماده‌ای مغذی برای رشد و تکامل کودکان
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه، بیان داشت: "ید" یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد و تکامل کودکان است، به طوری که کمبود آن، موجب کاهش بهره هوشی و قدرت یادگیری دانش آموزان می شود.
کامران در پایان توصیه نمود: مهمترین راه پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید اضافه کردن آن به یک ماده غذایی مانند یددار کردن نمک ،نان و آب می باشد.
*کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان گهگیلویه
انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1