تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۸۲۱۴۳

جراحی جمجمه در کهگیلویه و بویراحمد در چند دهه پیش

۳۵
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید ابوالحسن حسینی نیک*

ملا ابوالفتح رضوانی از طایفه با امیرشیخی (بامیشخی) یکی از طوایف ایل باشت بابوئی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال۱۲۹۱ در روستای دمیه شهرستان باشت متولد شد و در سال۱۳۸۴ در سن ۹۳ سالگی درگذشت و در شهرستان گچساران به خاک سپرده شد.rzvani
آقای رضوانی شاهنامه خوانی بنام، طبیب محلی حاذق و سیاستمداری باهوش به طوریکه قبل از انقلاب در معادلات سیاسی منطقه نقش چشمگیری داشت.
اگر دکتر قریب به خاطر خدمات و اقداماتی که در حوزه پزشکی به مردم کشور عزیزمان داشت و ایشان را به عنوان یک چهره ماندگار میشناسند به طوریکه در ارج اقداماتش فیلمی ساختند در دیار ما هم آقای رضوانی با این خصوصیات وجود داشت اما با این تفاوت که دکتر قریب تحصیلات آکادمیک در زمینه علم پزشکی داشت اما ایشان بدون هیچ گونه تحصیلات آکادمیکی، تجهیزات و امکانات ابتدائی و فقط با توجه به تجربه شخصی و استعداد خدادادیش دست به کارهای خارق العاده و شگفت انگیز و باور نکردنی آن هم در دهه چهل وپنجاه به طوریکه وقتی در رابطه خدمات پزشکی ایشان با چند پزشک صحبت میشد باور نمی کردند و میگفتند چنین اقداماتی بدون تجهیزات پزشکی امکان پذیر نیست و نخواهد بود.
به عنوان مثال دکتر امام بخش قائدی معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: شخصا از این طبیب حاذق محلی زمانی که در قید حیات بود در رابطه با چگونگی طبابتش سوال کردم و ایشان جواب دادند که ابزار و داروهای محلی که خود مهیا کرده بودم در یک جعبه به همراه خود داشتم و از این طریق شروع به معالجه بیمار میکردم بدین گونه که اول ابزارهای پزشکی را به وسیله آب جوش ضد عفونی میکردم و بعد پوست سر را باز و همچنین به وسیله ابزار خاصی جمجمه سر را برش میدادم و عسل ناب و خالص را دور مغز میریختم که همزمان کاربرد دوگانه¬ای داشت بطوریکه هم جلوی خونریزی را میگرفت و هم به نوعی سلول های مغز به عنوان غذا (سرم) استفاده میکرد و جلوی احتمال مرگ بیمار را میگرفت. یعنی در عین حالیکه تحصیلات پزشکی نداشت ولی مثل یک پزشک متخصص شناخت خوبی نسبت به آناتومی بدن داشت.
در واقع همانطوری که در بالا اشاره شد این گونه خدمات توسط این بزرگوار بیشتر به این خاطر شگفت انگیز و باور نکردنی است که در دهه چهل و پنجاه یعنی قبل از انقلاب که منطقه ما در فقر، نداری قرار گرفته بود و بهداشت و بیمارستان وجود نداشت و صدها مورد دیگر را می توان نام برد.
جهت تایید،صحت و سقم مطالب فوق به بعضی از خدمات آقای مرحوم ملا ابوالفتح رضوانی به عنوان طبیب محلی اشاره ای میشود که عبارتنداز:
۱- آقای شرمت اله حسینی فرزند میر علی عسکر از سادات تکیه که به علت پرت شدن از کوه دچار شکستگی جمجمه شده بود، با تراشیدن موهای سرش و برداشتن استخوانهای شکسته پس از ۴۰ سال هنوز در قید حیات می باشد. (شخصا جهت صحت این موضوع با ایشان صحبت کردم و تایید کرد).
۲- آقای حاج سید عبدالرحمان دستاران فرزند مرحوم سید عبدالکریم از سادات تکیه که هر دو چشمش با مشکل مواجهه شده بود. ایشان با تراشیدن سر و استفاده از پوست مرغ و داروهای محلی توانست بعد از چندروز مشکل آن را بر طرف کند به طوریکه باعث خوشحالی خانواده اش شده بود. (شخصا جهت صحت این موضوع با ایشان صحبت کردم و تایید کرد).
۳- میرزا ضرغام محمدپور ده بزرگی که با اصابت سنگ به سرش بیهوش شده و با باز کردن پوست سر و برداشتن استخوان جمجمه محل شکستگی خونهای ریخته شده روی مغزش را با ریختن عسل کوهی در اطراف مغزش آنها را جمع کرد و وی را از مرگ حتمی نجات داد (در قید حیات است).
۴- مرحوم حجت الاسلام سید کریم موسوی که چندی پیش به رحمت ایزدی پیوست در سن ۱۰ سالگی بر اثر افتادن شاخه درخت بر سرش، جمجمه اش فرو رفته بوده و به کما رفت یکی از بستگانش فوراً با اسب به دنبال آقای رضوانی می آید و وی را به روستای بیدک می برد.
وی فوراً سرش را با تیغ می تراشد و آتش روشن می کند و با پیه خروس محلی سرش را چرب می کند. و چون زخم بازی نمی بیند و استخوان جمجمه اش فرو رفته بوده می گوید تنها چیزی که خدواند به این عقل من میرساند این است که در سرش بدمند تا این فرورفتگی ترمیم شود.
ایشان پنبه را با روغن آغشته نموده و در دو گوشش قرار می دهد و یک دستمال خیس می کند و در دهانش می گذارد و سپس از یکی از سیدهای قوی روستا می خواهد تا در بینی او بدمد. پس از این عمل قسمت فرورفته جمجمه به حالت طبیعی بر می گردد و ایشان را از مرگ نجات داد. پدرش به شکرانه این کار تنها گاوش راقربانی کرد. (اکثر سادات بیدک از این قضیه اطلاع دارند).
۵- دختر مرحوم ملامحمد کاظم کاظمی گوهرگانی که استخوان سرش شکسته و بیهوش شده بود. پوست سرش را باز نمود و استخوانهای شکسته را از سرش برداشت و بعد پوست سرش را دوباره سرجای خود قرار داد. وی در حال حاضر دارای ۷ فرزند تحصیلکرده و هنوز هم در قید حیات می باشد.
۶- محمدعلی پایگان فرزند میرعباس از سادات تکیه که بعلت پرت شدن از کوه، استخوانهای کمر و لگنش شکسته شده بود، را بعد از جا انداختن، بدنش را با داروهای محلی درون یک پوست گاو قرار می دهد تا یک شبانه روز و بعد آن را بیرون می آورد . با این عمل بعد از چند روز بهبودی کاملش را بدست می آورد به طوریکه خیلی ها میگفتند کسی باور نمیکرد ایشان زنده بماند و نجاتش از مرگ در حد معجزه بود و هنوز هم در قید حیات می باشد.
۷- ماهتاب ظفری( دختر برادرش ) که بر اثر یک حادثه از ناحیه کتفش دچار جراحات شدید شده بود آن را مداوا و در حال حاضر درقید حیات می باشد.
* چندین نفر را که قدیم جوش های بزرگ در صورت و یا بدن داشتند ( در گویش محلی دونه گله میگفتند) ابتدا با قرار دادن خمیر در اطراف جوش و سپس ریختن روغن داغ، آن را کاملاً می سوزاند و سپس با داروهای محلی جای آن را مداوا می نمود. از جمله کسانی که با این روش مداوا شده اند می توان : محمدتقی رضوانی ( پسرش) و ... را نام برد.
*نتیجه گیری
افرادی بودند و هستند مثل مرحوم ملا ابوالفتح رضوانی که خدمات و کارهایی انجام دادند ولی گمنام و ناشناخته هستند لذا برخود لازم دیدم که بدون هیچ گونه چشم داشت به معرفی این افراد برای افکار عمومی جامعه بپردازم مثل مرحوم بی بی گل افروز در حوزه زنان و زایمان (گچساران و باشت) و مرحوم ملا چوپان انصاری (ممسنی – مراسخون) در حوزه شکست و بست یا ارتوپدی و ... که واقعا بدون حتی تحصیلات ابتدایی دست به چنین کارهای بزرگی میزدند و جان انسانها را نجات میدادند و واقعا جای تعجب است چرا در این همایش و کنگره های پزشکی نامی از این عزیزان به نیکی برده نمیشود چون کارهای بزرگ و ستودنی را این بزرگواران بدون کمترین امکانات اولیه و یا بدون هیچ گونه توقع مالی و فقط بر اساس آن صداقتی که داشتند برای رضای خدا انجام میدادند والحق و الانصاف به جرات میتوان گفت هنر واقعی همین است.
انتهای پیام/

*خامی
نام شما

آدرس ايميل شما

رستگار
Iran, Islamic Republic of
مرحوم ملا ایمور نمازی از اهالی دشمن زیاری هم واقعا بی نظیر بود و همین طور مرحوم حاج علی همت احسانی طیبی جا دارد که گزارش شبیه این گزارش در خصوص افراد مذکور تهیه و از آنها یادی شود تا انگیزه برای مدوا محلی بیماران بیشتر شود خداوند همه این افراد را که به هم نوعان خود خدمت کرده اند غریق رحمت کند
چرام
Iran, Islamic Republic of
از حاج سید ابراهیم ،حکیم توانمندی که اعمال جراحی خارق العاده انجام میدادنند و امور طبابت وی زبانزد خاص و عام است و از سادات رضاتوفیق شهرستان چرام بودند نیز اطلاع رسانی کنید
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر منظورت همون حاجی بریمه دیگه درسته
چرام
Iran, Islamic Republic of
از حاج سید ابراهیم ،که از نابغه های علم طبابت بودند و در جراحی جمجمه و مداوای درد ها و امراض مرموض به شکل خارق العاده ای عمل مینمودند و زبان زد عام و خاص است و از سادات رضاتوفیق شهرستان چرام بودند اطلاع رسانی کنید
امیر قلی
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز اطلاعات شما کامل نیست گل افروز هنوز زنده و قبراق ودر قید حیاتست پس لطف کنید اصلاح نماییدا
از گچساران
Iran, Islamic Republic of
ما هزاران بار نام ستارخان و باقر خان به عنوان رهبران مشروطه خواهی شنیده ایم که شغل باقر خان بنایی بوده و ستار خان راهزنی میکرده و هردو بیسواد بودند.
اما کسی نامی از اسعد خان بختیاری فرمانده قشون بختیاری در فتح تهران و مسلط به زبان عربی و فرانسوی و انگلیسی نمیبرد.
مردم خطه اذربایجان نهایت اسطوره سازی را انجام دادند اما لرها مدام بر طبل تخریب کوبیدتد.
حتی صدا و سیما به دلیل///در قدرت نامی از این بزرگوار نمیبرد تا بزرگان خودشان در برابر عظمت سردار بختیاری تحقیر نشوند.
درود بر بزرگان ایران
بامیشخی
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کند.باعث افتخار و سرافرازی باشت باوی است.
درویش پور
Iran, Islamic Republic of
چوپان انصاری دست چپ من که هر دو استخانش کامل شکسته بود را آتل بندی کرد و ظرف ۱۵ روز خوب شد
خدا هزاران مرتبه رحمتشون کنه از زحمات خوبشون
سراب ننیز
Iran, Islamic Republic of
باعث افتخار است.لذت بردم.
یکی بود یکی نبود
Iran, Islamic Republic of
با سلام جهت اطلاع خانم گل افروز درقید حیات می باشند
دیارم
Iran, Islamic Republic of
مگه ///.....حرف راست .۶
75787
Iran, Islamic Republic of
جالب بود.
استاد بنایی
Iran, Islamic Republic of
عجب!
همچین آدم متخصصی بوده آقای رضوانی و مردم منجمله خودبنده ایشون رو فقط به اسم سیاستمدار و شاعر میشناختن
ممنون که اطلاع رسانی کردید.
باوی
Iran, Islamic Republic of
اقایرضوانی رحمت اله علیه درطبابت وجراحی انواع جراحی ازسرتااستخوان ازمجروحین تیرخوردهتادیگرحوادث کم نظیر بودموادصدعفونی کننده اش عسل ناب بودشخص امینی بوددران زمان طبیب متعهد بودخداوند رحمتش کنداهل دین تلاوت قران خوش برخوردباگذشت باسخاوت بودازحسادت دوربودازحرامهادوری میجست حافظه عجیبی داشت صدای رسایش درتلاوت قران ل ذت بخش بودشاهنامه اوزبانزد بود .را م ..اک..
گروه هفت ونیم
Iran, Islamic Republic of
سلام و خسته نباشید
برای معرفی ایشان به سازمانهای مربوطه ملی و بین المللی به کسی،سازمانی، نهادی.... اطلاع دهید.
حیف است به خدا
ساعد بوستان
Iran, Islamic Republic of
مرحوم سید چراغعلی حسینی در زمینه شکست بندی در حد یه فوق تخصص
منبع آگاه
Iran, Islamic Republic of
جهت اطلاع مرد شریفی از طایفه سادات در روستای آبکل هست که هنوز به طبابت می پردازد وبسیار ماهر و استاد به تمام معناست که بیشتر پزشکان شکست بند امروزی نمی تونند در رفتگی را تشخیص بدهندوفقط سریع گچ می گیرند
رامیان
Iran, Islamic Republic of
آغاعلی شیر کرامتی از حوزه پیراشکفت نیز در شکسته بندی و جازدن و بستن شکستگی در این منطقه کارهای بزرگی انجام داده و روزانه مراجعینی دارد که فقط برای رضای خدا و خدمت به خلق و بدون چشم داشت و بی ریا این کاررا انجام میده، خودم از بیمارای ایشون بودم
درود
Iran, Islamic Republic of
خدارحمتش کنه ایشان ادیب و مدبر و سیاستمدار و طبیب و سخنور و دانشمند بودن و لایق ستایش و درود بر کسانی که یاد و خاطر ان را برای ما زنده میکنند
احمد
Iran, Islamic Republic of
جادارد نام دکتر ز...بی .ناز همسر مرحوم ملا وارثاز را هم می نوشتی
احمد
Iran, Islamic Republic of
..مرحوم ملا .از طایفه گشین هم خیلی به درد .قدیم خورده
آشنا
Iran, Islamic Republic of
سلام با تشکر از مسولین سایت و نویسنده مطلب خدا رحمت کند ایشان را و همچون انسانهای بزرگی که منشاء اثر بودند واکنون در میان ما نیستند مرحوم رضوانی انسان بزرگی بودند از جمیع جهات من اطلاع دارم افرادی که ایشان از بیماری و مرگ حتمی باتوکل بر خدا وتوان واستعداد ذاتی و خدای نجات دادند خیلی بیشتر از اسامی بالا است .
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
باسلام.سید اسدالله ارجمندازسادات امام زاده علی (ع)ساکن روستای عزیزی در انواع جراحی ازسرتااستخوان کم نظیر بود.جادارد از این طریق ازایشان تقدیر وتشکری داشته باشم.
Iran, Islamic Republic of
بابا چندبار یه مطلب رو میذارین ت سایت؟
گچساران
Iran, Islamic Republic of
از تحلیل اون دوست عزیزمان درمورد سردار اسعد لذت بردم من شهامت وجسارت وانسان دوستی اقای ملا ابوالفتح رضوانی جدای از نبوغ ذاتی در مطالعه شاهنامه می دانم
ظفری
Iran, Islamic Republic of
در جواب ناشناس بگویم اینچنین مطالبی از بزرگان برای نسل جدید وشما که کمتر شناخت دارید بسیار بجاست این جمله : افسوس بسی گنج که در ویرانه نهفته است ، از یکی امرای ارتش پهلوی در مباحثه و مشاجره با مرحوم رضوانی به ایشان خطاب شد ،مردی سیاستمدار و بصیر و باهوش بودند در حرکتهای انقلابی و مردمی عصر خودش با بزرگانی مثل مرحوم آیت الله کاشانی و مرحوم دکتر مصدق مکاتبه و اعلام همبستگی و وفاداری می نمود ند ، که اسنادش موجود است . باتشکر از مسولین محترم سایت وزین کبنا نیوز
سعید بخشوده
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از نویسنده محترم.خدا رحمت کند مرحوم رضوانی را که منشا خیر و برکت زیادی برای منطقه باوی بود
عالی زاده
Iran, Islamic Republic of
...هم ارتوپدخوبی بود .هم نداشت
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
رحمت خدا بر انسانهای فرهنگی و فرهنگ دوست مرحوم رضوانی خود ملا وباسواد بودند با قرآن و ادعیه و شاهنامه انیس و مونس بودند ، از آنجا یکه مردم قسم هایشان به قرآنی بود که در منزل ملا ابول است این شیوه و سنت ماندگار شد به نام ایشان ، در حدود هشتاد سال پیش پیگیر معلم بودندو دبستان را در زادگاه خویش با هزینه خود و مردم برای فرزندان ایل تبار و همه علاقه مندان و همسایگان راه اندازی کرد . چه بسیار مدعیان فرهنگ علم وادب امروز منطقه نتیجه آن زحمات است . باشکر والسلام .
مسعود نیک پرور
Asia/Pacific Region
با سلام من نوه ملا ..هستم .واقعا با اون امکانات کم جای تعجب بود.خدا همه اموات ما را بیامرزه.ولی باید بدونید در حال حاضر پسر ملا ایمور هم کارش بی نظیره فقط نیاز به حمایت داره ان شاالله یکی این قضیه را پیگیری کنه
مسعود نیک پرور
Asia/Pacific Region
با سلام .بنده نوه ملا .. هستم.میخواستم بگم کار پسرش هم بی نظیره فقط نیاز به حمایت داره
بختياررضواني
Europe
اینجانب نوه زنده یاد رضوانی برخود لازم دانستم ،سپاسگزاری کنم از جناب حسینی نیک وسایت وزین کبنا و همه عزیزانی که ابراز لطف و بزرگواری نمودند
افسون
Iran, Islamic Republic of
بسیار جالب بود.از طایفه سادات موردراز,مرحوم میر گل محمد غفاری زبان زد خاص و عام بوده نامبرده به درمان انواع شکستگیها, مار گزیدگی و عقرب گزیدگی ,درمان بیماریهای,گوارشی و جراحی های مختلف و.. مشهور بوده و فرزند,ارشد ایشان اقای,سید یعقوب غفاری اطلاعات جامعی از ایشان در اختیار,دارند,که خالی از,لطف نیست از,طریق فرزند,ایشان اطلاع رسانی شود
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام حسنعلی طبیب هم مغز جراحی کرده بود . من خودم سر عموی مادرم رو دیدم که کاسه سرش را برداشته بود و کاسه لاکپشت را جای کاسه سرش گذاشته بود . عموی مادرم سید فاضل حسینی از روستای گنجگان بود که چند سال پیش به رحمت خدا رفت
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1