تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۸۱۲۷۳

اقدامی که نباید در یاسوج اتفاق بیفتد

۴
۰
کبنا ؛در حالی که ساماندهی آرامستان‌ها یکی از ابتدایی‌ترین کارها در نقشه شهرسازی هر شهری است در شهر یاسوج با وجود  تلاش‌های شهرداری برای تجمیع قبرستان‌های شهر در منطقه شرف‌آباد، اما هر از چندگاهی در نقاط مختلف شهر اقدام به احداث قبرستان و یا توسعه قبرستان‌های قدیمی می‌شود.
این موضوع در حالی نگران‌کننده‌تر است که مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک شهر گردشگرپذیر، اسیر چنین کج‌سلیقگی‌هایی شود شود که یکی از بهترین نقاط  در شمال شرق یاسوج در دامان طبیعت دلربای این شهر گردشگرپذیر، تبدیل به قبرستان شود.
قبرستانی که زودتر از تله‌کابین احداث می‌شود
آبشار یاسوج و باغات مثمر اطراف آن در تپه مشرف به شهر یاسوج، بدون شک یکی از جاذب‌ترین نقاط مرکز این استان برای تفریح مردم و مسافرانی است که در گرما و سرما، زیبایی‌های این استان را مقصد سفرهای خود قرار دادند؛ به تازگی نیز احداث تله‌کابین در این نقطه در مراحل نهایی سرمایه‌گذاری قرار گرفته ولی گویا قرار است قبرستان زودتر از تله‌کابین در این منطقه طبیعی و بکر احداث شود.
آنگونه که پیدا است، درخواست برخی از اهالی شهر یاسوج برای تبدیل این نقطه گردشگرپذیر به قبرستان علی‌رغم اعتراض مردم، ساکنین و باغداران آن منطقه در کمیته استعدادیابی منابع طبیعی به تصویب رسیده است؛ موضوعی که اگر نهایی شود جای بسی تأسف دارد.
احداث قبرستان سلامت مردم و گردشگری را با هم تهدید می‌کند
احداث قبرستان در منطقه آبشار و باغات زیبای تپه آبشار یاسوج آینده گردشگری این منطقه را تهدید می‌کند و خطری برای سلامت روح و جسم رهگذران و ساکنین این منطقه خوش آب و هوا با طبیعت جذاب خواهد شد.
اگر نیاز به احداث این قبرستان برای اهالی معصوم‌آباد و مناطق نزدیک به آن با این فوریت احساس می‌شود بهتر است این قبرستان در این طبیعت گردشگرپذیر و چسبیده به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نباشد چرا که به راحتی می‌توان با یک تصمیم عاقلانه در نقطه دیگری این نیاز را برآورده کرد.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که مدیریت شهری در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به هیچ عنوان نباید از تصمیم عاقلانه خود در تجمیع آرامستان‌های شهر یاسوج در منطقه شرف‌آباد کوتاه بیاید و بار دیگر شاهد پراکندگی قبرستان‌ها در هر گوشه از شهر خوش طبیعت یاسوج باشیم.
این کار در آینده هزینه‌های هنگفتی را برای اجرای اصولی طرح جامع شهرسازی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تحمیل خواهد کرد.
باغات مثمر مردم، جاده قبرستان می‌شود
با وجود این نگرانی عمومی و لکه تاریک در معماری شهر زیبا و طبیعت‌خیز یاسوج برای احداث قبرستان در کنار تفریح‌گاه‌های مردم، گویا قرار است برای این قبرستان جاده‌ای نیز احداث شود که این جاده بخشی از باغات مثمر و اراضی شخصی کشاورزان و باغداران این منطقه را اشغال می‌کند.
به نظر می‌رسد مسئولان ارشد استانی، ‌شهرستانی و شهری در این استان، قبل از آنکه مردم و باغداران این منطقه اجازه چنین اشتباه بزرگی را به آن‌ها ندهند، با کار کارشناسی مانع از تصمیمی شوند که مردم و آیندگان بر آن‌ها لعن بفرستند.
مسئولان این استان در حالی می‌خواهند چنین تصمیم اشتباهی را بگیرند که در همه شهرهای بزرگ و گردشگرپذیر، آرامستان‌ها و قبرستان‌ها با تجمیع در حاشیه شهرها نه تنها محل آرامی برای مردگان هستند بلکه آرامشی را نیز از زندگان نمی‌گیرند!
مسئولان شهرستان بویراحمد و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مسئولان منابع طبیعی، امور اراضی، شهرداری یاسوج و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و نمایندگان مردم در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی بدانند که رسانه‌ها از کنار چنین اشتباهاتی نمی‌گذرند و با هر اهرمی که دارند، مانع از اجرای تصمیمات غیرکارشناسانه و غیراصولی خواهند شد.
امید است تصمیم‌گیرندگان احداث قبرستان در تپه آبشار یاسوج و مناطق تفریحی اطراف آن که موجب نگرانی عمیق دوستداران طبیعت و باغداران این منطقه شده‌اند، از تصمیم خود عقب‌نشینی کنند.
---------------------------
گزارش از کریم بنام
--------------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ید
Iran, Islamic Republic of
بااین بی سلیقگی که در این شهر موج میزند اصلابعیدنیست که آرامستان شهر راکنار ساحلی یا آبشاریاسوج یا وسط شهر ایجادکنند ، اینجا استان ک.ب است وشمادرمورد یاسوج حرف میزنید یادتان باشد مرکز استانی به این نازیبایی درکل کشور نداریم، من تمام ایران را ندیدم اما ار سی وچنداستان بیست و چهاراستان راازنزدیک دیده وسفرکرده ام هیچ جااینقدر بی سروصحاب نیست همین شهرکرد کنار دست خودمان صدبرابر زیباترازیاسوج ساخته شده ، حیف طبیعت یاسوج که اینگونه نابود میشود
همسایه
Iran, Islamic Republic of
در عکس اول عکس که به خوبی نشان می دهد که در این محل پیاده رور چند متر است ولی چیزی که گفته نشده خانه پشت این قطعه می باشد که مربوط به بستگان آقای .است و در تلاش است که با ضایع کردن حق مردم زمین آنها را پیاده روی کند و خانه فامیل آقا بربلوار بیفتد . رور برم
همسایه
Iran, Islamic Republic of
در عکس اول عکس که به خوبی نشان می دهد که در این محل پیاده رور چند متر است ولی چیزی که گفته نشده خانه پشت این قطعه می باشد که مربوط به بستگان آقای .است و در تلاش است که با ضایع کردن حق مردم زمین آنها را پیاده روی کند و خانه فامیل آقا بربلوار بیفتد در ضمن از کی تا حالا یک پیرزن مادر شهید جز افراد متمول شده .......
بنام
United States
بنام این اجازه به شما داده نمی شود که نسبت به املاک دیگران قد قد کنی. بفرما بیرون
مستند «فرجام جنایت» توسط وزارت اطلاعات منتشر شد

مستند «فرجام جنایت» توسط وزارت اطلاعات منتشر شد

مستند «فرجام جنایت» که به بررسی جزئیاتی از عملیات های تروریستی و خونین گروهک تجزیه طلب ...
وزیر بهداشت: اهل ترک کردن صحنه نیستم

وزیر بهداشت: اهل ترک کردن صحنه نیستم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جریان شناخته شده‌ای، خبر استعفای بنده را منتشر ...
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد + عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد + عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
1