تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۸۰۹۰۸

روستاییانی که آب نمی نوشند اما بهای آن را پرداخت می کنند

۱
۰
کبنا ؛ساکنان ۳۵ روستای حومه غربی شهرستان کهگیلویه مدعی اند به دلیل وضعیت غیربهداشتی آب لوله کشی از آب برای آشامیدن استفاده نمی کنند ولی به شرکث آبفای روستایی آب بها پرداخت می کنند.
روستاهای حومه غربی شهرستان کهگیلویه سالهای زیادی است که آب آشامیدنی آنها از سد کوثر در شهرستان گچساران تامین می شود ولی ساکنان می گویند به دلیل کیفیت پایین و وجود املاح مختلف این آب برای آنها غیرقابل شرب است.
به گفته ساکنان آب آشامیدنی این روستاها اکنون از طریق حمل بشکه های ۲۰ لیتری از شهر دهدشت و روستاهای همجوار تامین می شود.
آنها معتقد هستند آب آشامیدنی ارسالی از سد کوثر از لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی ندارد و مسوولان باید نسبت به کیفی سازی آب آشامیدنی این روستاها اقدام کنند.
اسماعیل فخرایی دهیار روستای بیمنجگان آب لوله کشی روستا را غیر قابل شرب دانست و گفت: این آب با توجه به مزه بد آن برای پخت و پز هم مناسب نیست.
وی وجود املاح زیاد در آب را یک خطر جدی برای سلامت مردم دانست و افزود: مردم روستا با توجه به فقر و محرومیت قادر به خرید دستگاه تصفیه آب نیستند.
علی حسینی از اهالی روستای روشن آباد با اشاره به کیفیت پایین آب آشامیدنی روستا گفت: از این آب بیشتر برای استفاده احشام و آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می کنیم.
وی افزود: علاوه بر پرداخت آب بها، آب آشامیدنی خود را از طریق پرداخت هزینه های زیاد به وسیله تانکرهای سیار تامین می کنم.
نادر مددی از اهالی روستای کوه برد با بیان اینکه در بیشتر مواقع وسیله نقیله ای برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز در روستا نیست گفت: پرداخت هزینه آب بها برای آب غیر قابل شرب برای روستاییان مشکل است.
بخشدار مرکزی کهگیلویه وضعیت آب آشامیدنی ۳۵ روستای حومه غربی را نگران کننده دانست و گفت: نصب دستگاه تصفیه کن برای میکرب زدایی آب در منابع ذخیره آب از سوی آب و فاضلاب روستایی ضروری است.
سید شرمت الله حسینی پرور با اشاره به آلودگی آب آشامیدنی این روستا ها افزود: شکستگی و فرسودگی شبکه داخلی روستاهای بخش مرکزی این مشکلات را دوچندان کرده است.
وی اظهار کرد: مسوولان استانی و شهرستانی نسبت به بررسی وضعیت غیربهداشتی آب آشامیدنی روستاها از سد کوثر اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه غیربهداشتی بودن اب شرب روستاهای حومه غربی دهدشت را رد کرد و گفت: آب تامینی روستاهای حومه غربی از سد کوثر چند بار آزمایش و هیچ گونه مشکلی برای آشامیدن ندارد.
ولی جفتا با اشاره به اینکه آب مورد استفاده روستاهای حومه غربی از تصفیه خانه سد کوثر می گذرد افزود: آب آشامیدنی بعضی از شهرستانهای بوشهر نیز از سد کوثر تامین و هیچ مشکلی برای آشامیدن ندارد.
وی یکی از مشکلات اساسی در شرکت آبفای روستایی را فرسودگی خطوط انتقال و شبکه های توزیع خواند و اظهارکرد: بیش از ۳۵ درصد خطوط انتقال و شبکه های توزیع در این شهرستان فرسوده است.
جفتا تصریح کرد: این فرسودگی ها علاوه بر بروز مشکلات بهداشتی و کاهش کیفی آب موجب هدر رفتن بخش زیادی از آب تولیدی نیز می شود.
وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی اکیپ تعمیر تجهیزات برای ارایه خدمات مطلوب به مشترکان افزود: کنترل کیفی و کلرسنجی آب آشامیدنی در سطح روستاها با همکاری مراکز بهداشت و خانه های بهداشت صورت می گیرد.
فرماندار کهگیلویه نیز در این راستا کیفیت پایین آب شرب در روستاهای شهرستان را برای مسوولین مناسب نداست و گفت: وضعیت آب شرب روستاهای حومه غربی از سوی کارشناسان مورد مطالعه قرار می گیرد.
کرامت کریمی با اشاره به همکاری همه نهاد ها در راستای خدمات رسانی بهتر به مردم افزود: نصب دستگاه تصفیه کننده آب تامینی روستاها از سد کوثر بستگی به نظر کارشناسان دارد.
جمعیت شهرستان کهگیلویه ۱۵۳هزار و ۶۹۵ نفر است که از این تعداد ۴۶ درصد در روستا زندگی می کنند./ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

داراب
Iran, Islamic Republic of
اینم نوبره آب و فاضلاب روستائیه دیگه
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
1