تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۳۵
کد مطلب : ۸۰۶۵۵

تاجگردون: مردم باید کل واقعیت ها را بدانند

۱۶
۰
کبنا ؛تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی پیرامون معنای دقیق رشد اقتصادی گفت: موضوع رشد اقتصادی بعد از گزارش رئیس جمهور و گزارش اخیر بانک مرکزی به یکی از موضوعات مهم اقتصاد کشور تبدیل شده است.
وی ادامه داد: یک تفاوت فاحش میان اطلاعات آماری مسئولین و برداشت مردم نسبت به شاخص های آماری وجود دارد که این امر منجر به بروز اختلافات و تعارضات آماری می شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نحوه محاسبه پایه آماری در اقتصاد کشور اظهار داشت: تولید ناخالص داخلی کشور به یک عددی ختم می شود که آن عدد به عنوان پایه آماری لحاظ می شود و در حال حاضر پایه آماری ما سال ۸۳ است؛ یعنی بانک مرکزی براساس قیمت های سال ۸۳ عمل می کند.
وی ادامه داد: تولید ناخالص داخلی کشور در این شش ماهه نسبت به مدت مشابه در شش ماهه سال گذشته بنا بر آمار بانک مرکزی رشد مثبت داشته است.
تاج گردون با بیان این که باید اجزای رشد مثبت اقتصادی را در نظر گرفت تصریح کرد: ما در محاسبه رشد اقتصادی باید به سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات که در زندگی و معیشت مردم نقش های مهمی و تاثیرگذاری دارند توجه کنیم
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به انواع مختلف آمارها گفت: یک سری از آمارها مخصوص کار کارشناسی است و یک سری دیگر از آمارها هم مدیریتی هستند اما سری سوم آمارها آن دسته هستند که باید به جامعه منتقل شوند مانند آمار سنواتی و در زمان ارائه این نوع آمار باید به نتایج و پیامدهای آن در زندگی مردم توجه شود.
تاج گردون با بیان این که در پایان سال ۹۱ کشور رشد منفی ۵٫۸ را تجربه کرد بیان داشت: رشد منفی ۵٫۸ در سال ۹۱ به معنای آن است که ما نسبت به سال پایه ۸۳با یک آمار کاهش مواجه بودیم و وقتی صحبت از رشد مثبت ۴ درصدی می شود به معنای آن است که جلوی سقوط گرفته شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این که نباید مردم انتظار لمس کردن رشد اقتصادی را در زندگی خود در حال حاضر داشته باشند اظهار داشت: اگر ما با همین سرعت رشد اقتصادی سال ۹۳ را به پایان برسانیم باز هم به عدد شاخص در سال ۹۰ نمی رسیم بنابراین نباید انتظار داشته باشیم رشد و رونق اقتصادی اعلام شده از طرف دولت در زندگی مردم ملموس باشد.
تاج گردون با اشاره به مهم بودن ترکیب رشد مثبت اقتصادی بیان داشت: بخش کشاورزی در نیمه اول سال ۹۲ رشد مثبت ۶٫۹ را تجربه کرد و این رشد در سال جاری به ۳٫۲ تقلیل یافته است و این امر به معنای نزول رشد در بخش کشاورزی نیست بلکه بیانگر کاهش بازده تولید در این بخش است.
وی ادامه داد: در بخش نفت در نیمه اول سال ۹۲ ما شاهد رشد منفی ۱۳٫۵ بودیم و این در حالی است که در شش ماهه اول سال جاری بخش نفت رشد مثبت ۹٫۲ مواجه شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به این که باید در ارایه آمار به ابعاد موضوع توجه شود تصریح کرد: اقدام دولت یازدهم در جلوگیری از روند رکود کار ارزشمندی است اما برای این که مردم رونق و رشد اقتصادی را در زندگی خود احساس کنند باید صبر کرد.
تاج گردون اظهار داشت: آن چیزی که مردم را از لحاظ اقتصادی آزار می دهد نوسانات نرخ اقتصادی است و اگر ما بتوانیم پایداری رشد اقتصادی را فراهم کنیم مردم احساس آرامش می کنند.
تاج گردون در پاسخ به این سوال که با این آمار و شاخص های اعلام شده که منفی است چگونه ما خروجی مثبت ۴ درصد را داشته ایم گفت: ثروتی آمار روند را ارائه کردند و بحث فنی را نمی شود به صورت رسانه ای و اجتماعی بدان پرداخت سه مفهوم اقتصادی را مطرح می کنم مصرف خصوصی، مصرف دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص اما آن چیزی که مردم آن را لمس می کنند مصرف خصوصی است تا جایی که مردم بتوانند پول خود را بهتر خرج کنند که در سال ۹۳ ما در این شاخص رشد منفی داشتیم اما در شش ماهه اول مثبت ۳٫۷ دهم درصد رسیده است.
*تخصیص عمرانی در سال ۹۲ و ۹۳ افزایش یافته است/ رشد بخش دولتی در صنعت و ساختمان در مقابل بخش خصوصی با روی کار آمدن دولت جدید
وی در ادامه اضافه کرد: اما چرا مردم این افزایش مثبت را لمس نمی کنند باید گفت در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص رشد ما ۵٫۸ دهم درصد است و ما باید ماهیتا مباحث فنی را فنی نگاه کنیم یکی از اقلام سرمایه ناخالص بحث ساختمان و صنعت است در مسکن مهر ما در سال های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ رونق داشته ایم و صنعت ساختمان جزو بخش خصوصی است اما در نقطه مقابل آن در سال ۹۱ کل اعتبارات عمرانی که دولت تخصیص داد ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که در سال های ۹۲ و ۹۳ افزایش یافت بنابراین آن چیزی که مردم لمس می کنند صنعت ساختمان بخش خصوصی است و این در حالی است که دولت جدید در بخش دولتی صنعت ساختمان رشد داشته است.
تاج گردون با اشاره به این که اعتبارات عمرانی رشد پیدا کرده است ولی رونق آن را در جامعه لمس نمی کنیم افزود: مصرف دولتی ۳٫۲ رشد پیدا کرده است.
این نماینده مجلس  با اشاره به این که باید آمارها را در کنار هم قرار دهیم ادامه داد: تمام ذخایرمان را مصرف کرده ایم به طوری که امکان انتقال منابع به داخل کشور وجود ندارد.
وی با اشاره به این که امکان ورود کالاهای مناسب به کشور وجود ندارد افزود: متاسفانه امکان انتقال ارز به منظور واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای و گرفتن پول وجود ندارد خاطر نشان کرد: مرکز آمار و بانک مرکزی اقدام به انتشار آماری کرده اند که آمارهای این دو نهاد با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد.
این نماینده مجلس با بیان این که باید به آنالیز روند موجود بپردازیم بیان کرد: از سال ۸۶ تا ۸۷ شاهد رشد خوبی در کشور بودیم.
* بروز تلاطم شدید اقتصادی در جامعه
وی با بیان این که خوشبختانه در کشور در یک مدت هفت هشت ساله با رشد خوبی مواجه بودیم گفت: تلاطم شدید اقتصادی در جامعه خود را نشان داده است.
تاج گردون با بیان این که از سال ۸۷ رشد اقتصادی پایین آمده است ادامه داد: در یک دوره هفت هشت ساله شاهد رشد اقتصادی بودیم به طوری که صادرات افزایش یافته بود.
این نماینده مجلس با اشاره به این که رشد اقتصادی حادث شده است و مردم آن را حس می کنند افزود: متاسفانه از سال ۸۷ به این سو رشد اقتصادی منفی شده است.
*متاسفانه واقعیت را به مردم نمی گوییم
وی با اشاره به این که در پایان سال ۹۴ می توانیم شاخص ها را همانند سال ۹۰ کنیم گفت: یکی از عیوب کشورمان این است که واقعیت را به مردم نمی گوییم.
تاج گردون با اشاره به این که اگر با این سرعت کار و از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم اوضاع بهتر می شود ادامه داد: ما شاهد رشد اقتصادی ۴ درصدی در کشور هستیم این در حالی است که نرخ بیکاری منفی است و این مسئله برای مردم جای سوال دارد.
وی افزود: باید به مردم بگوییم کارخانه ای با ۳۰ درصد ظرفیت که در گذشته کار می کرد اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت به ادامه فعالیت می پردازد و باید اذعان داشت که اتفاق خاصی رخ نداده است.
*در پایان سال ۹۴ به شاخص های ۹۰ می توانیم دست پیدا کنیم
نماینده مجلس با تاکید براینکه باید به مردم بگوییم که اگر تا پایان ۹۴ این رشد را داشته باشیم تازه به شاخص های سال ۹۰ دست پیدا می کنیم خاطر نشان کرد: متاسفانه در شهرستان ها در رده جوانان با ۴۰ الی ۵۰ درصد بیکاری مواجه هستیم.
* اقتصاد مجموعه ظروف به هم پیوسته است
تاج گردون در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای واقعی کردن آمار چه باید کرد افزود: اقتصاد مجموعه ظروف به هم پیوسته محسوب می شود به طوری که باید به اقتصاد با واقعیت نگاه کرد.
* اقتصاد از انحراف نجات پیدا کرده است
وی با بیان این که امید دادن به مردم کار خوبی محسوب می شود افزود: مردم باید امیدوار باشند و این مسئله را بدانند که ما چشم مردم هستیم و اقتصاد از انحراف نجات پیدا کرده است.
*مردم باید کل واقعیت ها را بدانند
نماینده مجلس با بیان این که مردم باید کل واقعیت های جامعه را بدانند خاطر نشان کرد: روسیه با افت شدید درآمد نفتی مواجه شده است به طوری که به راحتی این مسئله را با مردم در میان می گذارد.
تاج گردون با بیان این که رئیس جمهور و وزیر اقتصاد باید در بیان آمار واقعیت ها را به گونه ای مطرح کنند که برای مردم قابل لمس باشد اظهار داشت: باید سعی کرد در بیان آمار همه مسائل را بازگو کرد.
وی با اشاره به این که خوشبختانه در مسیر خوبی قرار گرفته ایم گفت: مسئولین باید گزارشات را ملموس تر به جامعه ارائه دهند تا مردم آن را لمس کنند.
 
Tajgardoun (1) Tajgardoun (2) Tajgardoun (3) Tajgardoun (4)
نام شما

آدرس ايميل شما

استاد بنایی
United States
احسنت احسنت
به خودمیبالم که شهرم همچین نماینده ای داره
سید
Iran, Islamic Republic of
درود برادام اسمیت زمان،سلام بر حاج غلام عزیزوسلام برمدیر توانای اقتصاد ایران،امیدوارم که همیشه برای منطقه غرور افرین باشی.جدسادات پشتیبانت باشه.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
جانم فدایت
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
درود بر تاجگردون ابروی استان کهگلویه و بویراحمد خدا همرات عزیز
افتخار
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد بزرگ جناب دکتر تاجگردون افتخار ملی خدا پشت و پناهت
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم که همیشه سلامت باشی
صادق
Iran, Islamic Republic of
مشکل مااین است که عده ای برای منافع شخصی خوددراین کشورازواقعیتهافرارمیکنندقاتل توجه دوستان عزیزم اقایان یدالله مرادی الله کس راهی کاوس قبادی کیامرث قیطاس
یاسر
Iran, Islamic Republic of
تاج گردون بلامنازع
majid
Iran, Islamic Republic of
سلام دکتر جان لطفا هر طور شده جلوی جذب ۲۵۰ نفری که آقای فاطمی رییس حراست شرکت نفت از چرام و روستاهای اطراف که برای حراست به طور کاملا مخفیانه انجام گرفته رو بگیرید.ما بچه های گچساران تو شهر خودمون هم غریبیم.تمام شرکت نفت شده بهبهانی یاسوجی دهدشتی و.. اصلا نیروهای بومی رو تو سمتهای رده بالا نمی گزارند
عشق تاج
Iran, Islamic Republic of
بنازمت با غیرت
فقط تاجگردون
عشق تاج تبريزي
Iran, Islamic Republic of
ایول به مغز اقتصاد ایران
6209
Iran, Islamic Republic of
قربون هیکلت برم دکتر.
نفتی
Iran, Islamic Republic of
شرایط به عضویت درومدن حراست شرکت نفت گچساران
یک هفته میبرن ازت کارگری میکشن بعد میذارنت سر پست. جالب اینجاست بعد که ازشون میپرسی میگن ما ناحیه بیرون سرکار بودیم!!!!!
آقای تاجگردون تاکی؟ حالا که دیگه باخبری از کارای اقای فاطمی
تل چگاه
Iran, Islamic Republic of
حتمانماینده محترم پس چرا واقعیت استخدام مر کز بهداشت گچسارن را نمی گویی۲۰نفر را دکتر قایدی و#ککات واسدپور گل چین کردن بردن داخل هیچ کس نفهمید اینها واقعیت است که مردم باید بدانندچرا اعتراض نمی کنیدولی دو نفر حراست نیرو برد چون از طیف تو وککات حمید نبود زمین وزمان را یکی کردی
سبيل
Iran, Islamic Republic of
توی این آقا زرد است کجا ایران اقتصاد دارد که این مغزش باشذ توخالی
کر خوب
Iran, Islamic Republic of
اسم سایت رو بزارید چخان نیوز اخه شده محل چخان خیلیها برای نماینده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1