تاریخ انتشار
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۸۰۵۶۴

مدرسه‌ای که با هیزم خانه معلم گرم می‌شود+ تصاویر

۶
۰
کبنا ؛ 
محرومیت و فقر همچنان بر شانه‌های نحیف دانش آموزان روستای «لاش» در بخش قلعه رئیسی شهرستان کهگیلویه سنگینی می کند، روستای لاش از توابع بخش چاروسا در شهرستان کهگیلویه مکانی است که مردمانش در اوج نداری به سر می برند و سال هاست چشم امید به توجه مسئولان دارند.
مدرسه روستای «لاش»، مدرسه‌ای ابتدایی با شش پایه، پایه اول، دوم، چهارم، پنجم و ششم، این مدرسه تنها در یک کلاس تعریف می‌شود، آنهم کلاسی با دیوار گلی و سقف چوبی!

مدرسه روستای «لاش» در ۱۰۰ متری از خانه معلم واقع شده است که تنها ظاهر آن مکان آموزشی است و دانش آموزان به سختی در آن به تحصیل مشغول هستند.
مدرسه روستای «لاش» حیاط ندارد که دانش آموزان آن همانند سایر دانش آموزان دیگر دور همدیگر حلقه بزنند و با هم با امنیت بازی کنند.
این مدرسه سرویس بهداشتی ندارد، آب آشامیدنی ندارد و دانش آموزان از آب چشمه ای که اطراف روستا است، استفاده می کنند.
دانش آموزان این مدرسه در شش پایه درس می خوانند و تنها یک معلم دارند.
دانش آموزانی که در فصل سرما از هیزم استفاده می کنند.
روستای «لاش» در منطقه کوهستانی واقع شده است و این مدرسه سیستم گرمایشی مناسب ندارد و  دانش آموزان در فصل سرما از بخاری هیزمی استفاده می کنند.
استفاده از بخاری هیزمی در مدارس روستایی نشان دهنده دو ضعف مدیران است، نخست اینکه هنوز روستاهای ما با وجود گذشت ۳۶ سال از پیروزی انقلاب گازکشی نشده اند که مدارس مجبور به استفاده از بخاری هیزمی در مدارس هستند، دوم اینکه این امر نشان دهنده بی توجهی آموزش و پرورش یا کمبود اعتبار این نهاد در تجهیز کلاس های درس به سیستم گرمایشی مناسب است.
این روزها تا نام بخاری نفتی به گوش شهروندان ایرانی می خورد ناخودآگاه یاد حوادث تلخ در مدارس روستایی استان های مختلف کشورمان از جمله شهین آباد می افتند، یاد دست ها و صورت های سوخته دانش آموزان دبستانی روستایی که اکنون دانش آموزان این حادثه های تلخ مانده اند که با کدام دست مشق بنویسند؟!
یکی از دانش آموزان این مدرسه گفت: اینجا باران و برف زیاد می بارد و رفت و آمد برایمان سخت است و در برخی موافع معلم در خانه خودش ما را درس می دهد.

یکی دیگر از دانش آموزان با بیان اینکه ما امکانات آموزشی نداریم، تصریح کرد: وسیله ورزشی نداریم و موقع فصل سرما از هیزم برای گرم کردن استفاده می کنیم.
بهادر پالار معلم مدرسه «لاش» گفت: ۲۴ دانش آموز در ۶ پایه در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند که ساختمان این مدرسه مربوط به سال ۱۳۵۷ است.
پالار افزود: پیگیری های زیادی برای رفع مشکل ساختمان مدرسه انجام دادم اما هیچ گونه عملی و اقدامی صورت نگرفت.
این معلم با بیان اینکه درس دادن به ۲۴ دانش آموز در ۶ پایه سخت و دشوار است، اظهار کرد: یک سرباز معلم اوایل مهرماه سال جاری نیز در اینجا فعالیت داشت اما در مسیر روستا به علت تصادف و شکستگی پا در استراحت است.
وی تصریح کرد: من به تنهایی در دو شیفت صبح و عصر به دانش آموزان درس می دهم.

اینجا خبری از امکانات دنیای مدرن نیست و سادگی، مظلومیت و محرومیت را می توان در چهره های معصوم مردمانش به روشنی دید.


اینجا جایی است که هنوز تنها گوسفندشان را برای مهمان سر می برند با این حال به دلیل نداشتن راه ارتباطی مناسب، مهمانان کمی به دیارشان سفر می کنند.

روستای لاش کهگیلویه

اما راه ارتباطی تنها مشکل روستاییان «لاش» نیست، از همه امکانات بی شمار دنیای مدرن مردم این روستا فقط از نعمت برق برخوردارند و دیگر هیچ.

هیزم تنها وسیله گرمایشی مدرسه «لاش»

در دنیایی که ارتقای کیفیت هوشمندسازی مدارس و آموزش بر اساس فناوری روز حرف اول را می زند، دانش آموزان روستای «لاش» در مکانی شبیه به سیاه چال درس می خوانند که نه روشنایی دارد، نه گاز، نه آب و نه ساختمان مناسب.

در حالی که روزانه اخبار مربوط به تجهیز مدارس به سیستم های گرمایشی استاندارد گوش فلک را کر می کند، اما دانش آموزان روستای لاش از هیزم برای گرم کردن خود استفاده می کنند.

روستای «لاش» دارای ۴۰ خانوار است که به صورت پراکنده اما با فاصله نزدیک به هم ساکن هستند و از راه دامپروری و کشاورزی روزگار می گذرانند.

روستای لاش کهگیلویه

مردم این روستا معتقدند که روستای «لاش» از لحاظ دامپروری و کشاورزی قدمتی دیرینه دارد و در این زمینه از استعدادهای بی نظیری برخوردار است و با وجود مشکلات بی شماری که دامنگیر این روستا بوده اما مردم روستا با علاقه فراوان به ماندن در روستا و اشتغال به کشاورزی و دامپروری مشغولند.

هر چهار سال یکبار به یادمان می افتند

یکی از مردم روستای «لاش» با بیان اینکه خدمات رفاهی کمی نصیب این روستا شده است، گفت: این روستا تابع بخش چاروسا و شهرستان کهگیلویه است اما تنها مشکلی که تاکنون از این روستا مرتفع شده است مشکل برق رسانی است که آن هم به همت مسئولان استانی و از سمت شهرستان بویراحمد انجام گرفت.

بهادر پالار با اشاره به اینکه در گذشته مسئولان زیادی البته هر چهار سال یکبار برای انتخابات به این روستا سرکشی کردند، افزود: نمایندگان تنها می آمدند قول می دادند و می رفتند.

روستای لاش کهگیلویه

وی با بیان اینکه جاده ارتباطی روستای «لاش» در فصل زمستان به کلی مسدود می شود، اظهار داشت: گاهی در هنگام بارش برف و باران، مردم روستا حتی تا یک ماه هم نمی توانند با وسیله نقلیه با بخش چاروسا ارتباط داشته باشند.

پالار یادآور شد: این جاده ارتباطی بخش های چاروسا و لوداب را به هم وصل می کند و اکثر زیارت کنندگان امامزاده سید محمود از طرف شهرستان بویراحمد از همین جاده تردد می کنند.

تحصیل در خانه معلم در روزهای برفی و بارانی

تنها معلم روستای «لاش» با بیان اینکه مدرسه این روستا در سال ۱۳۵۷ تأسیس شده است، گفت: ۲۴ دانش آموز در شش پایه تحصیلی در این مدرسه به تحصیل مشغولند و با وجود اینکه نسبت به مدارس روستاهای دیگر دانش آموزان بیشتری دارد، اما تا کنون هیچ توجهی از سوی مسئولان ذیربط به این مدرسه نشده است.

پالار فضای آموزشی نامناسب، نبود سیستم های گرمایشی، روشنایی و بهداشتی و کمبود معلم را از مهمترین مشکلات این مدرسه عنوان و اضافه کرد: در فصل بارش برف و باران مجبورم دانش آموزان را به منزل شخصی خود ببرم زیرا با کوچکترین بارشی امکان رفتن به این مدرسه وجود ندارد.

روستای لاش کهگیلویه

یکی دیگر از روستانشینان «لاش» نبود آب آشامیدنی را از مهمترین مشکلاتی نام برد که مردم این روستا از آن رنج می برند و گفت: در این روستا هنوز هم زنان "مشک به دوش" با طی مسافت های طولانی آب به خانه هایشان حمل می کنند.

کوکب بازیار نبود خانه بهداشت را  از دیگر مشکلات این روستا دانست و افزود: بهورز روستا در منزل شخصی خود به مداوای بیماران می پردازد و گاهی نیز به علت نبود جاده ارتباطی مناسب برای مداوای فرزندانمان مجبوریم با پای پیاده به شهر قلعه رئیسی برویم.

۱۶ خانوار روستا تحت پوشش کمیته امداد هستند

بخشدار چاروسا با بیان اینکه روستای «لاش» در ۲۰ کیلومتری شهر قلعه رئیسی قرار دارد، گفت: این روستا از بسیاری امکانات رفاهی و آموزشی محروم است.

روستای لاش کهگیلویه

سید رضا غلامی مقدم با اشاره به اینکه این روستا ۴۰ خانوار دارد، افزود: از این تعداد ۱۶ خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.

وی نبود آب آشامیدنی لوله کشی، نبود گاز و عدم بهره مندی از فضای آموزشی مناسب را از مهمترین مشکلات این روستا عنوان کرد.

همچنین فرماندار شهرستان کهگیلویه در خصوص جاده ارتباطی روستای "لاش" با مرکز بخش چاروسا، گفت: در حال حاضر پروژه های زیادی در دست اجرا داریم که در اولویت قرار دارند و جاده ارتباطی این روستا نیز باید مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که امکان اجرایی درآن وجود داشت اقدام می کنیم.

کرامت الله کریمی افزود: با توجه به اینکه مدرسه این روستا از نظر فضای آموزشی و فیزیکی بسیار نامناسب است، پیگیری حل مشکلات آن را به منظور رفع سریع در اولویت قرار می دهیم.

مردم روستای «لاش» افرادی هستند که با وجود مشکلات فراوان هنوز به مهاجرت فکر نکرده اند و سال هاست چشم انتظار مسئولان برای رفع مشکلاتشان نشسته اند.

محمد شکوهی، رییس آموزش و پرورش بخش چاروسا با بیان اینکه روستای لاش در ۲۰ کیلومتری مرکز بخش واقع شده است، اضافه کرد: ساختمان این مدرسه فرسوده و باید بازسازی شود و پیگیری های لازم  انجام شده است که کانکس در آینده برای مدرسه در نظر گرفته شود.

شکوهی با بیان اینکه ۲۴ دانش آموز توسط تنها یک معلم آموزش داده می شود، یادآور شد: با توجه به اینکه سرباز معلمی در این مدرسه مشغول به تدریس بود و به علت شکستگی پا در استراحت است این معلم در دو نوبت صبح و عصر به تدریس مشغول است.
رییس آموزش و پرورش قلعه ریئسی در پاسخ به سوالی که چرا دانش آموزان از بخاری هیزمی استفاده می کنند، گفت: بخاری برقی هزینه های زیادی دارد و مجبور هستند از هیزم استفاده کنند.
انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما

باران
Iran, Islamic Republic of
گزارش و عکس: مرضیه جوشن
کارمند
Iran, Islamic Republic of
خانه. بهداشت برای چهل خانوار ،؟! صدهانمونه ازاین روستاهاداریم اگربرای همه خانه بهداشت بسازند کل اعتبار مالی دولته هم کم می آید
استاتیرا
Iran, Islamic Republic of
آخ سی بارون...
نقد
United States
خانم مرضیه جوشن روستای گناوه لری که جفت گچساران بام نفت ایرانه خانه بهداشت نداره . این در حالیه که حداقل ۷۰ خانوار در این روستا زندگی میکنند . انتظار نداشته باشین که این روستا داشته باشه .
استاتیرا
Iran, Islamic Republic of
خانه بهداشت یکی از مشکلات این روستاست
این روستا هیچی نداره
دانش آموزاش با هیزم خودشونو گرم می کنن و مکانی که درس می خونن به هیچ عنوان مناسب نیست، هیزم ها و بشکه نفت تو تصاویر مشخصه
جاده ارتباطی هم که اصلا نداره و هزاران مشکل دیگه
کاش مشکل فقط خانه بهداشت بود
دیل
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید اگر انسان هیچی نداشته باشد بیشتر تلاش می کند تا اینکه همه چیز را داشته باشد پس یاد همان روزهای قدیمی بخیر باشد مسئولین حتما فکری خواهند کرد
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1