تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۸۰۱۲۴

سهم بهمئی از نفت عادلانه است؟

۹
۰
کبنا ؛فرهاد وفایی*
شهرستان بهمئی با مساحتی بالغ بر هزار و ۴۴۷ کیلومتر مربع دراستان کهگیلویه و بویراحمد و با شهرستان‌های آغاجاری – امیدیه- رامهرمز- بهبهان- باغ ملک - کهگیلویه همجوار است.
ناحیه نفت خیز پارسی کلاستر از منطقه نفتی آغاجاری تماماً در شهرستان بهمئی واقع گردیده و چاه‌های اکتشافی پرنج عموماً در اطراف روستای کارند حفاری شده اند.
کار اکتشاف و میدان‌یابی نفت در این ناحیه  قبل از انقلاب شروع و بعد از انقلاب در دهه ۷۰ و ۸۰  با استفاده از لرزه‌نگاری توسط شرکت های چینی ادامه و اکنون چندین دکل حفاری با جدیت در مناطق غرب و شمال غرب شهرستان در حال کاوش و حفاری می باشد. از تأسیسات نفتی شهرستان می‌توان از ایستگاه تزریق گاز  ۴۰۰ ، ۷۰۰ ، کلاستر، یک مجتمع اقامتی و۷۵ حلقه چاه نفت نام برد که صدور نفت و گاز این شهرستان توسط منطقه آغاجاری خوزستان صورت می‌گیرد و با لوله‌های نفتی به جزیره خارک و آبادان انتقال می‌یابد.
در برخی آمارهای رسمی و غیر رسمی میزان تولید روزانه شهرستان بهمئی را چیزی حدود ۱۸۰ هزار بشکه برآورد نمودند اما از عواید حاصله چیزی نصیب مردم شهرستان نمی‌گردد. در بخش دو در هزار مبلغی که تخصیص می‌یابد بین تمام شهرستان های استان سرشکن می شود. در بخش آلاینده ها بر طبق گزارشات شورای شهر مبلغی به بهمئی تعلق نگرفته در صورتیکه استخراج نفت حوادث و خطرات زیست محیطی بسیاری برای سلامتی مردم و اراضی کشاورزی آنان و حتی آثار تاریخی تنگ سولک دارد. به طور مثال چاه شماره ۳ پارسی کلاستر در دو سال گذشته نشتی نفت داشت و نیمه های شب  تا چند صد متری اقدام به پاشیدن نفت بر روی منازل و باغات مردم داشته و یا دود حاصله از سوخت ضایعات نفتی به صورت ابری بر روی برخی روستا ها از جمله روستای اسلام آبا سایه می گستراند.
بنا بر اخبار وصاله سهم بهمئی از نفت تنها سه میلیارد،  ۳۷ میلیارد برای گچساران و ۱۴ میلیارد برای سایر شهرهای استان است!
جای تعجب و تاسف دارد واقعا حق بهمئی از نفت سه میلیارد است؟ آقای بزرگواری و استاندار محترم عدالت کجا رفته؟ چه کسی پاسخگو؟
*مدرس دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما

بهمئی
Iran, Islamic Republic of
فرهاد وفایی صدایی رسا یی برای بهمئی هااست
دانشجوی سابق
Iran, Islamic Republic of
لطفا با اطلاع دقیق آمار بدهید . حداکثر نفت ارسالی از چاههای بهمئی زیر پانزده هزار بشکه در روز است و بهمئی ۵ درصد گچساران هم نفت تولید نمیکند ولی میبینیم که حدود ده درصد از سهم پول را گرفته است نسبت به سهم گچساران . پس هم عادلانه تقسیم شده هم بسیار سخاوت مندانه. در ضمن از بقیه پولی که سهم بقیه مناطق است باز هم بهمئی و گچساران سهم می برند . اگر میخواهید این روند اصلاح شود و نفت بهمئی سر و سامان بگیرد در انتخاب نماینده تجدید نظر کنید تا روز به روز بر فقر منطقه اضافه نگردد . از ماست که بر ماست
بهمئی
Iran, Islamic Republic of
برادر سهم بهمئی در چه زمینه ای عادلانه است در مدیریت کلان استان-در اعتبارات -در.....چی سوال بزرگ را باید با همت جواب داد وعده ما انتخابات آینده
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
وفایی از نخبگان استان است
ياسوج
Iran, Islamic Republic of
هیچ بهمئی هم نفتی وابی??????????
محمد
Iran, Islamic Republic of
متن بالا دقیقا از ...
سیدحافظ بایگانی
Iran, Islamic Republic of
سهم بهمیی در چه زمینه ای در استان داده شد مدیریت استان یا بودجه های عمرانی جناب اقای استاندار در هشت سال گذشته مصوبات دولت قبل راکد مانده برق اب سدکوثر جاده بهبهان لیکک لطفا به داد این مردم برسید
عصر جهان
Iran, Islamic Republic of
این مقاله مربوط به فرهاد وفایی نیسنت ..ی باشد لطفا اصلاح فرمایید
خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
این مقاله از اقای وفایی است با سایت خبری تحلیلی ..شاید در دو سه بند اشتراک داشته باشد همین - جهت اطلاع
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1