تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب : ۷۹۸۰۷

قبرستانی از سموم زیان‌بخش در دهدشت+ عکس

۱
۰
کبنا ؛

زمین‌های کشاورزی در مسیر فاضلاب شهری دهدشت به قبرستانی از سموم و آلاینده‌های زیان‌بخش تبدیل شده که چالشی جدی را بیخ گوش شهروندان قرار داده است.


ورود فاضلاب شهر دهدشت به زمین‌های پایین‌دست که چندین روستا با جمعیت بالا را شامل می‌شود معضلی است که هیچ دستگاهی زیر بار آن نرفته و این طور که معلوم است قرار نیست مسئولان به این معضل زیست‌محیطی پایان دهند.

جلوگیری از فاجعه زیست‌محیطی و نجات روستائیانی که در مسیر عبور فاضلاب شهری دهدشت قرار دارند چالشی سؤال برانگیز است که با گذشت بیش از ۵۰ سال از عمر شهری هنوز بر گستره آلودگی آن اضافه می‌شود.

این فاضلاب علاوه بر تهدید محیط زیست و شیوع بیماری‌های واگیردار، زمین‌های کشاورزی اطراف شهرک پرستاران شهر دهدشت را در معرض آسیب جدی قرار داده است.
کشاورزانی که برای کشت راهی زمین‌های خود می‌شوند با دیدن انبوهی از زباله و پسماند فاضلاب تنها آه سرد می‌کشند.

 
الیاس دستوار که مشغول جمع‌آوری زباله‌های پاشیده در زمین بود در این باره به خبرنگار فارس گفت: زمین‌ کشاورزی ما به خاطر ورود فاضلاب و پسماند زباله غیرقابل کشت شده است و روزهای پیاپی برای جمع‌آوری زباله راهی زمین می‌شویم تا بتوانیم آن را آماده کشت کنیم.

این کشاورز ادامه داد: زباله‌‌ها و فاضلاب روانی که به زمین‌های اطراف سرازیر می‌شوند نه تنها سلامتی مردم روستاها را تهدید می‌کند بلکه محیط زیست را نیز با خطر تخریب مواجه کرده است.

محمدطلا فلاحی‌نیک دیگر کشاورز حومه دهدشت تصریح کرد: روزانه با فرزندانم برای جمع‌آوری زباله‌هایی که از طریق فاضلاب وارد زمین کشاورزی شده به این‌جا بیایم تا با آماده کردن زمین بتوانم کشت کنم.

وی با بیان اینکه فاضلاب کار کشت ما را عقب انداخته است، خاطرنشان کرد: فاضلاب روانه شده در زمین‌های کشاورزی محصولات را بی‌کیفیت بار می‌آورد.

انتشار گزارشی مبنی بر فاجعه زیست محیطی در روستای مهد و محصور شدن این روستا در فاضلاب در مورخ ۲۲ شهریور ماه سال‌جاری تهدیدها و چالش‌های بهداشتی و زیستی را به مسئولان گوشزد و هشدار داد اما با وجود هشدارها تاکنون اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته است.

و حالا بهره‌برداری از فاضلاب توسط کشاورزان قرار است محصولاتی در زمین‌های محصور در زباله و فاضلاب دهدشت تولید کند که سلامت مردم را با خطر جدی مواجه کرده و حوادث ناگواری را در پیش خواهد داشت.

افزایش شیوع بیماری سرطان را شاید بتوان از جمله تبعات محصولات کشاورزی در این چنین زمین‌هایی دانست و خطری که بیخ گوش شهروندان دهدشت رقم می‌خورد اما به راحتی از چشم مسئولان افتاده است.

گزارش و عکس: طیبه‌سادات سعادتی‌نیک

نام شما

آدرس ايميل شما

هم ولایتی
Iran, Islamic Republic of
آخ وبی صاحبی روستاهای مهد-دهنو تل مرغ-تل مرغ -آدرکان و......که سالهاست مجبورند بوی مشمئز فاضلاب رااستشمام کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1