تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۷۸۸۲۸

روستای «دلی مهتاب» بدون امکانات اولیه زندگی

۶
۰
کبنا ؛یکی از معیارهای رشد و توسعه یافتگی روستاها و جوامع راه ارتباطی و امکانات اولیه زندگی است که روستای "دلی مهتاب" بخش چاروسا(قلعه رییسی) از توابع شهرستان کهگیلویه از آنها برخوردار نیست.
روستاهای بسیاری هستند که از داشتن برخی از امکانات محروم هستند اما در کنار آن، امکاناتی هم دارند که می‌تواند برخی از نیازهای خود را تامین کنند اما روستای "دلی مهتاب" از جمله روستاهایی هستند که از هیچ یک از این امکانات برخوردار نیست.
روستای دلی مهتاب در اطراف شهر قلعه رییسی، مرکز بخش چاروسا واقع شده است که از راه ارتباطی، برق، آب، گاز و تلفن، خانه بهداشت برخوردار نیست و محروم است.
این روستا در منطقه صعب العبور و کوهستانی واقع شده است و نبود امکانات اولیه زندگی باعث شده است که زندگی در این روستاها به حدی سخت و طاقت‌فرسا باشد که حتی تصور آن برای سایر هموطنان غیرممکن است.
بعد از ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی روستای دلی مهتاب هنوز از جاده ارتباطی و امکانات اولیه زندگی محروم است و مردم در شرایط بسیار اسف باری زندگی می کنند.
این مردم آب آشامیدنی سالم ندارند و این باعث شده است که از آب رودخانه‌ها استفاده کنند که مشکلات بهداشتی زیادی برای آنها ایجاد کرده است.
روستایی که گاز ندارد و مردم برای گرم کردن خانه خودشان به قطع کردن درختان بلوط و جنگل‌ها روی آورده اند که خطر بسیار بزرگی آنها را تهدید می‌کند.
جاده ارتباطی، آب، برق و گاز نداریم
یکی از اهالی این روستا به خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ما هیچ جاده ارتباطی و امکانات اولیه زندگی نداریم، گفت: در مواقعی که فردی از اهالی دچار بیماری می شود نمی توانیم آن را به آسانی به مراکز درمانی برسانیم و تعداد بسیار زیادی بر اثر این امر جان خود را از دست دادند.
وی افزود: آب شرب سالم نداریم و از آب رودخانه که ناسالم است، استفاده می کنیم.
یکی دیگر از اهالی این روستا اظهار کرد: ما هیچ امکانات رفاهی نداریم و درد بزرگ ما این است که جاده ارتباطی نداریم و بیشتر بچه‌های ما حتی خودرو را تا حالا ندیده‌اند.
وی تصریح کرد: این روستا به انقلاب اسلامی شهدای زیادی تقدیم کرده‌است مسئولان به احترام این شهدا جاده ارتباطی برای ما احداث کنند.
یکی دیگر از اهالی روستا گفت: آیا حق ما این نیست که از همه امکانات اولیه زندگی بهره مند باشیم یا نه؟
وی تاکید کرد: دانش آموزان ما حتی مدرسه هم ندارند و بدون هیچ سرپناهی به تحصیل مشغول هستند.
یکی دیگر از اهالی روستا اضافه کرد: تاکنون هیچ مسئولی به این روستا سفر نکرده است که درد و مشکلات ما را بشنود.
روستای دلی مهتاب فاقد هر گونه راه ارتباطی، آب، برق، گاز، خانه بهداشت و تلفن است
همچنین سید رضا غلامی مقدم، بخشدار چاروسا با بیان اینکه روستای دلی مهتاب در ۵۵ کیلومتری این بخش واقع شده است، گفت: این روستا بیش از ۳۰ خانوار دارد که فاقد هر گونه امکانات رفاهی اعم از جاده و آب و برق و گاز و بهداشت است.
غلامی با اشاره به اینکه نبود راه ارتباطی خدمات رسانی به این روستا را با مشکل مواجه کرده است، افزود: بعد از ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این روستا هنوز راه ارتباطی ندارد.
وی اظهار کرد: این روستا جاده ارتباطی ندارد و مردم با پای پیاده به شهر قلعه رییسی، مرکز بخش رفت و آمد می کنند.
بخشدار چاروسا تصریح کرد: تاکنون هیچ مسئول استانی و شهرستانی به این روستا سفر نکرده‌اند که این یک ظلم در حق این روستاییان است.
وی خاطرنشان کرد: مدرسه در این مدرسه ۲۷ دانش آموز دارد که فاقد سرپناه و امکانات اولیه است.
طرح توجیهی محور ارتباطی روستای دلی مهتاب به زودی آماده می‌شود
همچنین رییس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه با بیان اینکه مهتاب در بخش قلعه رییسی واقع شده است، گفت: این روستا از طرف بخش دیشموک راه ارتباطی نامناسب و خاکی دارد اما از طرف بخش چاروسا فاقد هر گونه راه ارتباطی است.
تارم با اشاره به اینکه در برنامه داریم طرح توجیهی جاده روستای دلی مهتاب را آماده کرده کنیم، افزود: در راستای محرومیت زدایی این طرح آماده و به تهران ارائه می شود که در صورت تایید اعتبار مورد نیاز گرفته شده و ساخت آن شروع می شود.
وی بیان کرد: محور ارتباطی از طرف بخش دیشموک به این روستا ۷۴ کیلومتر است و در محور جدید از طرف قلعه ریئسی که جزء این بخش است به ۳۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.
گزارش/سید فرشادرجایی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کبنا با اعلام چنین گزارشاتی فقط ارزش خدمات نظام اسلامی میهنمان را بی ارزش جلوه میدهید.خودتان نوشته اید ۳۰ خانوار درروستا زندگی میکنند وبرای چنین روستایی هیچ جای ایران خانه بهداشت نمیسازند این روستا بعنوان روستای قمر از یکی ازخانه های بهداشت منطقه خدمات سلامت می گیرد
در عجبم
Iran, Islamic Republic of
فقط کم مانده این رسانه های عزیز برای هر هزارودویست روستای استان یک بیمارستان و یک فرودگاه درخواست کنند
محمد
Iran, Islamic Republic of
باسلام و تشکر از اقای رجایی که این گزارش رو کار کرده. به خدا این روستا نه جاده داره و نه راه و نه آب آشامیدنی.از مسولین تقاضا داریم به این روستا کمک کنند.
حسنعلی شابون
Iran, Islamic Republic of
میتونند مهاجرت کنند بیایند پیش امکانات.غلامی در جلسه فرمانداری هیچ اشاره ای نکرد
1
Iran, Islamic Republic of
سلام اولا دوستانی که انجارا نمی شناسند و نظر می دهند حداقل یه اطلاعات بگیرند ببینند چه خبره روستای مهتاب که سابقه تاریخی ان را به شهر اینه باز دادندو یکی از مناطق بیسار عالی دارای پتانسیل کاشت تمامی درختان و مساعد برای کشاورزی با دشتهای وسیع و در میان دوکوه قرار گرفتن یکی از مناطق محرم کشور است که نه اب و نه گاز ونه جاده و نه تلفن و دریک کلمه از تمامی امکانات زندگی محروم است و هنوز برای جابجایی بیماران از کنار هم قرار دادن چهار تا چوب استفاده میکنند ایا واقعا مردم ان منطقه حق زندگی اجتماعی را ندارند به اقای بزرگواری نماینده مردم ان منطقه بفر مایید ان منطقه را بلد هستی ایا میدانید چند نفر بخاطر داشتن عفونت در ان منطقه از بین رفتند
Love
United States
Thanks for sharing. Your post is a useful cotutibnrion.
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1