تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۷۸۴۰۲

کم آبی چالش مهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛اگر چه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های آبی جنوب کشور است اما دشت های زراعی این استان بویژه زمین های کشاورزی دیم با چالش و مشکل کم آبی و بی آبی روبرو هستند.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از ۱۰ رودخانه پرآب و چهار هزار چشمه سالانه میلیاردها متر مکعب آب هرز روی دارد این در حالی است که کشاورزی دیم آن میراثی برای فقر و تندستی بهره داران این استان شده است.
اجرای طرحهای تامین آب برای رونق دشت های مجاور این رودخانه های پرآب و تخصیص نیافتن آب کافی از مخزن سدهای بزرگ باعث شده که در کنار مخازن غنی آب، کشاورزی این استان کم رونق باقی بماند.
دشت لیشتر گچساران با شش هزار هکتار وسعت در کنار مخزن بزرگ سد کوثر همچنان با مشکل تخصیص آب روبرو شده است.
یک کارشناس آب کهگیلویه وبویراحمد گفت: از مخزن این سد ۵۸۰ میلیون مترمکعبی تنها ۱۳۹میلیون مترمکعب به تامین آب کشاورزری این استان اختصاص یافته است.
'آرش مصلح ' افزود: برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی ،آشامیدنی و صنایع استان بیش از ۲۸۹میلیون متر مکعب تخصیص از مخزن سد کوثر نیاز است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد مشکل تامین آب را یکی از چالش های این استان برشمرد افزود: نه تنها زمینهای کشاورزی بلکه برخی از شهرهای این استان با چالش کمبود آب بویژه در فصل گرما روبرو هستند.
سید' موسی خادمی' افزود: افزایش تخصیص آب از سدها و شتاب بخشی اجرای طرحهای تامین آب از جمله دشت غربی و امام زاده جعفر از توقعات مردم این استان از دولت تدبیر و امید است.
به گفته ی استاندار کهگیلویه وبویراحمد مشکل طرحهای تامین آب و تخصیص آب از سدهای کهگیلویه وبویراحمد با حضور وزیرنیرو هفته گذشته بررسی شد و مطالبات استانی از مخزن این سد درحال پیگیری است.
وی افزود: در گذشته در حوزه تامین آب و تخصیص نیازهای آبی از منابع آبی استان برای یخشهای مختلف صنعت،کشاورزی و آشامیدنی کم کاری شده و اینک مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: تنها بخش اندکی از ۳۰۰ هزار هکتار زمین های زراعی این استان آبی است.
'جعفر گوهرگانی ' افزود: شتاب بخشی طرح های بزرگ تامین آب دشت امامزاده جعفر و ماهور باشت ، آبرسانی دهدشت غربی ،ساخت سدشیو و تنگ سرخ نیازمند تخصیص اعتبار است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب سالانه از منابع آبی سطحی و زیر زمینی این استان در بخش های مختلف استفاده می شود.
'علی لطفی ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان آب در بخش های صنعت، کشاورزی و آشامیدنی در این استان مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: دو هزار و ۴۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالانه بیش از ۲۸۶ میلیون مترمکعب آب از طریق سفره های زیرزمینی در استان تولید می شود.
لطفی افزود: از این تعداد چاهها ۳۸۰ حلقه غیر مجاز است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲ سد بزرگ و کوچک در این استان در حال ساخت است که با بهره برداری از این سدها بیش از۴۶۰ میلیون مترمکعب از آب های سطحی این استان مهار خواهد شد.
لطفی افزود: با بهره برداری از این سدها تحول چشمگیری در بخش کشاورزی و صنعت این استان بوجود خواهد آمد.
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد از در دست اجرا بودن ۵۰ طرح تامین آب در این استان خبر داد و افزود: با بهره برداری از این طرحها بخشی از مشکل نیازآبی این استان حل خواهد شد.
لطفی گفت: در دولت تدبیر و امید آهنگ اجرای برخی طرحهای تامین آب شتاب گرفته و تقویت این روند نیازمند تخصیص اعتبار بیشتر است.
مردم کهگیلویه وبویراحمد اینک بیش از هر زمان دیگر در انتظار توجه بیشتر مسوولان وزارت نیرو به تامین نیازهای آبی این استان از رودخانه های خروشان و سدکوثر گچساران هستند.
کهگیلویه وبویراحمد ۱۱میلیارد متر مکعب روان آب دارد./ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1