تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۷۸۳۷۷

قاتلان تعالی کهگیلویه و بویراحمد چه کسانی هستند؟

۱۱
۰
کبنا ؛سعید کرمی*

اخبار متکثر و اقوال متعددی در وصف و ترجمان تبخال زشت محرومیت بر چهره توانمند و اصیل استان کهگیلویه و بویراحمد منقول است و مدعیات مستندی از استغنا و استعداد فراتر از ظواهر برای توسعه شایسته این مرزوبوم مستحق در ابعاد گوناگون و به انحای مختلف حکایت می‌کنند.
اما پس از شرح و بسط مقولات مذکور و جمع‌بندی مؤلفات موجود، همیشه اجماع جمیع اصحاب اندیشه و اتفاق تام ارباب قلم، مواردی چون عدم نظارت کافی بر اجرائیات و فقدان مدیران توانمند و فی‌المجموع، بحران بزرگ سوء مدیریت و ناکارآمدی در مناصب اجرایی و همچنین عدم شایستگی و ضعف نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی را مسبب ضایعات مذکور دانسته و بالطبع، مهندسی و عزل و نصب مدیران، و تغییر نمایندگان ادوار مختلف مجلس را علاج واقعه دانسته‌اند.
حقیر اما علیرغم اینکه کلیات برخی مدعیات مطروحه را نافی نبوده و خصوصاً نظر به شواهد عینی و شرایط موجود، بر ضعف مدیریت در برخی عرصه‌های مختلف استان، قویاً صحه می‌گذارم، لذا ضمن ادای احترام به صاحبنظران فهیم و سروران فخیم استان، بر این باورم که فراتر از عوامل فوق‌الذکر، معضل مهمتری بر تارک توسعه استان اسید پاشیده و تیشه بر ریشه ترقی این دیار می‌زند که ضمن دارا بودن بیشترین تبعات مخرب و فرساینده، کمتر به آن توجه و اشاره می‌شود و آن چیزی نیست جز گرایش شدید قومی و نگرش مفرط قبیله‌ای حاکم بر ساختار سنتی استان؛ که موفقیت چشمگیر و افتخارآمیز فرزندان مستعد این مرزوبوم که در استان خود آماج حملات و تخریب بوده‌اند، در سطوح کلان مدیریتی و خارج از مرزهای استان موید این ادعاست.
پس از سی و اندی سال که از دوران "سنگ و چماق" و نزاع قبیله‌ای و عداوات قومی می‌گذرد، هنوز بقایای آن نگاه منسوخ و جاهلی با چهره‌ای دیگر در استان رخ می نماید و این‌بار با رویکرد مدرن تخدیش اجتماعی و تخریب شخصیتی افراد و صاحب‌منصبان مختلف، و مبتنی بر حب و بغض طایفه‌ای ظهور و بروز می‌کند؛ و متأثر از همین فضا و نگاه است، که خادمی و حسینی بیشتر و پیشتر از آنکه به عنوان استانداران استان شناخته شوند، دهدشتی و ده‌برآفتابی تعریف می‌شوند و زارعی و هدایتخواه و تاجگردون‌ها نیز نه به عنوان نماینده و وکیل تمام آحاد و قبایل حوزه‌های انتخابیه، که با نام تیرتاجی و گودرزی و باوی و... تعریف و توصیف می‌شوند و تمام این عوامل نیز منجر به واکاوی گذشته‌های آبا و اجداد آنها خواهد شد که تاوان احتمالی تاریخ تیره و طوایف خود را نیز باید متحمل شوند.
بی شک در این فضا و از این منظر، تنها مولفه‌ای که هیچ سهم و جایگاهی در معیار انتخاب و سنجش قابلیت‌های نامبردگان و امثالهم ندارد، کم و کیف توانایی و استعداد فردی و ظرفیت مدیریتی شخص آنها بوده، که بی تعارف و با تأسف این چیزی نیست جز فقر شدید فرهنگی به تناسب قرن ۲۱ و عصر توانمندی و اصل شایسته سالاری.
فلذا تا روزی‌که چنین تفکراتی در وسعت محدود این مرز و بر پیکر محروم این بوم جولان می‌دهند، دستاورد هیچ مدیر و نماینده ای آنچنان که باید نیست و بلکه نمی‌تواند که باشد؛ و تا زمانیکه انتخابات و معیارهای قومی و قبیله‌ای و حتی حزبی و جناحی، جای خود را به اصل شایستگی و توانمندی در افکار و انتخاب مردم و انتصاب مناصب ندهد، این استان غوطه‌ور در طلای سبز و سیاه و مزین به نامهای بی‌نان پایتخت طبیعت و بام نفت ایران، محصور در بین اصفهان و چهارمحال و فارس و خوزستان و بوشهر که هرکدام آوازه‌خوان نغمه‌ای از نغمات توسعه و ترقی هستند مغفول و محروم و محجور خواهد ماند.
به راستی در شرایطی که مبنای قضاوت و حمایت مردم و سنگ بنای عزل و نصب‌ مسئولان، وابستگی قومی و قرابت قبیله‌ای، و مختوم به منافع شخصی و منطقه‌ای باشد، جایگاه افراد شایسته و استعدادهای خفته کجا خواهد بود؟ قاتلان تعالی استان چه کسانی هستند؟، حسینی و هدایتخواه مانع توسعه استان بودند یا خادمی و زارعی عامل این محرومیت‌اند؟ و آیا این فضای تخریب و تبعیض و حملات مغرضانه و طایفه‌محور، میدان مانور و مجال تمرکز بر وظایف محوله را به مدیران و نمایندگان دیروز و امروز و فردا داده و خواهد داد؟.
مادامی‌که در دیدگاه ما خادمی یک دهدشتی و زارعی تیرتاجی، حسینی ده‌برآفتابی و هدایتخواه گودرزی و... باشد، و اساس مواضع ما در نقد و مدح و ذم مسئولان مختلف ریشه قومی و منظر قبیله‌ای دارد، بوی تعفن خودزنی و مهره‌سوزی در پایتخت طبیعت ایران و سراسر استان، آسمان بلند این دیار را  جولانگاه کرکسان لاشه‌خوار و نوکران جیره‌خوار خواهد نمود.
(لازم‌الذکر است که طرح این ادعا و استدلال، مؤید هرگونه قضاوت و اتخاذ موضع موافق یا مخالف بنده پیرامون عملکرد مسئولان اسبق و فعلی نبوده و ذکر اسامی صرفا جهت درک بهتر موضوع بوده است).
تا اینجا اما از دیدگاه مردمی گفتیم و نگرش قوم‌گرایی و قبیله‌محوری را مانعی برای رشد و تعالی استان و تمرکز مسئولان بر رفع مشکلات بیان کردیم اما نکته مهمتر اینکه آیا مسئولان استان هم پیرامون اساس پیدایش و ترویج نگاه قبیله‌ای در بین مردم نقشی داشته‌اند؟.
شاید به میزان زیادی بتوان ادعا و اثبات نمود که مقدمه و خاستگاه بخش اعظمی از این نگرش مردمی، ریشه در نگاه بخشی‌نگر و گرایشات منطقه‌ای برخی مسئولین و ادارات در انجام وظایف محوله دارد و این نگاه منحوس، میراثی است که از عملکرد و آپارتاید قومی دست‌اندرکاران به مردم تحمیل شده است؛ همچنانکه همیشه تبعیض در ارائه خدمات و سطح توسعه مناطق و روستاهای مختلف را به وفور شاهد بوده‌ایم و کم و کیف خدمات انجام شده در توابع مختلف قیاسی به میزان قطره و دریا دارد، به طوری که روستایی در حاشیه شهر بیش از شش سال کنده کاری آب و گاز و باتلاق زمستانی‌اش به یادگار می‌ماند و دیگری خیلی دورتر "جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ" را به تصویر می‌کشد؛ که بداهتاً گرایش قومی و طایفه‌گرایی از جانب مردم، مقتضای مسلم و گریزناپذیرِ بخشی‌نگری و قبیله محوری مدیران و مسئولان خواهد بود.
وقتی‌که در برخی ادارات ما "بچه کجایی و چه کاره‌ای؟" یکی از سوالاتی است که به تلویح یا تصریح، از ارباب رجوع پرسیده می‌شود و اگرچه غیرمستقیم اما متناسب با آن پاسخ جواب می‌گیرد و اگر از حامیان و طایفه نماینده رقیب باشد گذراندن چند واحد "پیگیری نخود سیاه و مجازات رقابت" الزامی خواهد شد؛ وقتی مسئولان نه در راستای ارتقاء متوازن سطح ارائه خدمات و پیشرفت عمومی تمام مناطق، که برای تعالی و تفاخر قوم و قبیله خود طرح و برنامه می‌ریزند، مردم نیز دستاویزی جز توسل به روابط قومی و ضوابط قبیله‌ای و اهتمام در به کرسی نشاندن عوامل و نماینده منتسب به خود نخواهند داشت –آنهم به هر قیمتی که باشد-، چراکه قومیت و قرابت را به عنوان یک ارزش مؤثر و عامل کارساز در حیات اجتماعی خود دریافته و پذیرفته‌اند، نه شایستگی و توانایی و انتخاب اصلح را و این چیزی نیست جز انزوا و اضمحلال توانایی و استعدادهای شایسته.
علی‌ایحال آنچه از جمع بندی مقولات مذکور و مسائل مطروحه حاصل می شود آن‌است که تفکر قومی و نگرش قبیله‌ای حاکم بر جو منطقه و ترور شخصیتی نیروهای توانمند استان توسط مغرضان داخلی که پیامد معضل نامبرده است، مهمترین عامل پسرفت و واماندگی این سرزمین محروم و ثروتمند است و مادامیکه ریشه این نگرش مذموم و شجره زقوم خشکانده نشود، امید به توسعه این دیار، سرابی است که هرگز راهی به واقعیت نخواهد برد.
بدیهی است که علاج واقعه و نیل به این آرمان، مستلزم اصلاح نگرش مسئولین و عوامل اجرایی و جدیت ایشان در ایجاد عدالت اجتماعی و توازن منطقه‌ای و همچنین فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه مردم از تعصبات موهوم و منسوخ قبیله‌ای و شخصی‌نگری به سمت مبانی ارزشی شایسته سالارانه و جامع‌نگری مصالح عمومی در اتخاذ مواضع و انتخاب افراد خواهد بود.
«یا حق»

*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

وبگرد
Iran, Islamic Republic of
مطالب خیلی خوبی بیان نمودند خداوند به شما اجر عنایت بفرماید و انشاالله در آینده شاهد قوم گرایی در استان و شهرستانهای تابعه نباشیم و مردم و مسیولین بسوی انتخاب اصلح باشند۰ نه اینکه مدیری وقتی تودیع یا معرفی شد از نماینده آن شهرستان تشکر کند ۰
مهمان
Iran, Islamic Republic of
دلت خوشه . معلوم هست چی نوشتی ؟ اگر دلسوز استان هستی شفاف بگو باید از همه ظرفیتهای استان و از همه مناطق هم در حوزه کارهای عمرانی و هم در حوزه چینش نیروها استفاده شود .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
همین جریانات هست که باعث میشه هر کس از این استان خارج میشه یه نفس راحت بکشه
این استان اصلاح بشو نیست ، جدیدا هر وقت اسم کهگیلویه بویراحمد میاد حالم به هم میخوره
پاک نهاد
Iran, Islamic Republic of
یاد تیتر بسیار زیبا و جذاب یکی از نشریات خوشفکر استان افتادم که نوشت:(((( چهار سال استاندار شدن م. ح.. تنها یک ثمره داشت و آن اینکه مردم استان به نیکی دریافتند که اگر استان چهار سال فاقد استاندار باشد هیچ اتفاقی نمی افتد)))))
علوم پزشکی
Iran, Islamic Republic of
سلام قلم شیوای شما ستودنی است امیدوایم مطالب زیبا شما که درراستای ن اصلاح ناهنجاریها به حرکت افتاده همیشه استمرارداشته ومستدام باشد
گچساران
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا بود
علی
Iran, Islamic Republic of
مگر نه این است که زمان .وابستگانش وده .یا مدیرکل بودند یا معاون مدیرکل واکنون هم تاجگردون حاکم است زارع هم برای تیر تاج است چرا حقیقت را کتمان می کنید؟
خون دل خورده
Iran, Islamic Republic of
طیب اله که اززبان روشن بینان سخن راندی فقط سکوت وتامل
اشکانی
Iran, Islamic Republic of
تایید مکتوبه شما خیلی سخت وسنگین هست چون نمیدانیم از کدام سوراخ گزیده شده ای یا دنبال مطرح نمودن خود هستی اگه توسعه استان را میگی چه بودجه ای در زمان کدام نمایندگان استان به اندازه این دوره به استان سرازیر شده،،،، به وجدان رجوع کنید
بویراحمد در پاسخ به اشکانی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا کامنت شما هم خیلی سطحی و کورکورانه است و اگر چه ارزش پاسخ را ندارد اما به این پاسخ بسنده می کنم که شما یا اصلا متن را نخونده اید و یا قدرت درک و فهم مطلب براتون خیلی سنگینه.....
اصلا بحث این بنده خدا در مورد بودجه و نماینده و سوراخ و مطرح شدن و این چیزایی که شما حولشو می زنید نیست آدم عاااااقللللللل !!!!!
به اشکانی
Iran, Islamic Republic of
جناب اشکانی شما بهتره برید چیزایی تو مایه داستان شنگول و منگول را بخونید و به همون برنامه هایی مثل عمو پورنگ قناعت کنید که خیلی به مغزتون فشار نیاد آخه فهم این مطالب برا شما خیلی سنگینه پس تو این سایتهای تحلیلی پرسه نزنید یه وقت گم میشید ...
ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1