تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۷۷۰۰۳

دانشجو به عشق میهن به خود می‌بالد

۰
کبنا ؛سامان کرم‌نیا*
روز دانشجو مبارک، جان بابا مادرم/ با ندای غم گساری، جان بر کف آمدم
شانزده آذر بمیدان مبدأ فریاد ماست/رم سال سی و دو آوازه ی آحاد ماست
نقش آزادی به رنگیست کز ته جون آیدش/ عاقلان گر دل ربایند، مصدر خون آیدش
با ولع گر سرخ ریزی صورت عفریت را /سرخ صورت خون من نی گرچه از دل آردش
خون من جاری به سوی گلشن تفتیده دل/ تا که دل پر شور سازد بر گزار منظرش
گو که سامان بیل بر دوش همتی را بایدش/ هرزه بر چینی ز گلشن تا که سامان آیدش
روز دانشجو مبارک، جان بابا مادرم / با ندای غم گساری، جان بر کف آمدم
سیاست های ملی گرایانه ی دکتر مصدق و تلاش او برای استقلال ایران و نجات از یوغ استعمارگران، آمریکای استعمار گر و حامیان جنایتکارش را  سخت پریشان و به وحشت  و تکاپو انداخته بود، آمریکا به اقتضای طبیعت و برای حفظ منافع خود و ایادی اش دست از توطعه و مجادله بر نداشته  و دسیسه هایی، را برای سرنگونی دکتر مصدق طراحی و به منصه ظهور رسانید.
کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲  و سرنگونی دکتر مصدق مصداق این مدعاست، آمریکا برای نیل به این مقصود با تخصیص بودجه ی ۲۱  میلیون دلاری و تتمیع افراد فرصت‌طلب، جانی و خود فروش آشوب و نا امنی را در کشور دامن زد، به گونه ای که تعدادی از افراد زور گیر و اوباش تهران را با دلار اجیر کرده که شهر را به آشوب کشیده، و شیشه ی بانکها و ادارات را شکسته و تخریب نمایند و عده ی دیگر از همان افراد را نیز اجیر کرده برای مقاصد شوم دیگر، به آنها دستور داده بود تا با کسانی که در شهر آشوب به پا کرده و شیشه ها را می شکنند برخورد کرده و جلوی آنها را بگیرند، بدین صورت شهر، میدان زد و خورد و تاخت و تاز افراد شرور  قرار گرفت و با چماق و چاقو و قمه به جان هم افتاده، یکدیگر را لت و پار کرده و اموال مردم را به یغما می‌بردند.
از طرف دیگر تعدادی از نمایندگان مجلس شورای ملی را نیز با پول تتمیع کرده تا در صحن علنی مجلس بر علیه دکتر مصدق سخنرانی اعتراض آمیز بر پا نمایند و ایشان را متهم کنند به بی کفایتی در اداره ی امور مملکت، تا بدین صورت پایگاه مردمی دکتر مصدق را متزلزل کرده و ایشان را از صدارت خلع نمایند.
بدین منوال طبق برنامه ای از پیش تعیین شده در ۲۸ مرداد ماه ۱۳۳۲  کودتا به وقوع پیوست ، با دست یابی کودتاگران به اریکه ی قدرت آمریکا به مقاصد شوم خود دست یافته و رژیم پهلوی نیز بر سیطره ی قدرت تکیه زد.
ترس و نگرانی بر جامعه مستولی گشته بود، در این میان مبارزین راه آزادی وطن دست از مبارزه و مقاومت در مقابل کودتا گران بر نداشته و در گوشه و کنار تهران به مخالفت خود علیه رژیم کودتا ادامه می دادند.
دانشگاه تهران بر حسب رسالت خطیری که بر عهده داشت ، ستاد مخالفت دانشجویی را در دانشگاه ایجاد و دانشجویان نیز در در قلب دانشگاه تهران به مخالفت بر خواسته و از صحن دانشگاه فریاد اعتراض آمیز و نفرت خود را به گوش جهانیان رساندند.
در سال ۱۳۳۲ نیکسون معاون رئیس جمهوری آمریکا از طرف آیزنهاور رئیس جمهور برای تثبیت منافع آمریکا و بررسی بودجه ی ۲۱ میلیون دلار ی که برای تدارک کودتا و سرنگونی دولت دکتر مصدق اختصاص داده بودند راهی تهران شد.
روابط انگلیس و ایران در جریان ملی شدن نفت توسط دکتر مصدق به وخامت گراییده بود، در سال ۱۳۳۲  تیمسار زاهدی نخست وزیر وقت  برقراری روابط ایران و انگلیس را اعلام نمود، در ۱۴ آذرماه همان سال آقای دنیس رایت کار دار انگلیس وارد تهران شد. بازاریان تهران که دانشجویان را فرزندان خود میدانستند نیز مقاومت های اعتراض آمیزی بر پا می داشتند، دانشجویان دانشکده های فنی، حقوق و علوم سیاسی، پزشکی، دندان پزشکی  و داروسازی اعتراضات پر شوری را  علیه رژیم کودتا و ارباب جنایت کارش بر پا نمودند.
روز ۱۵ آذر تظاهرات دانشجویان به خارج از دانشگاه کشیده شد . و در تقابل با نیرو های مسلح تعدادی از بازاریان و دانشجویان زخمی و تعدادی دستگیر و راهی زندان شدند.
رژیم پهلوی که به خوبی احساسات پر شور آمیخته از خشم و آنزجار دانشجویان را احساس کرده بود صبح روز ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲  که تیمسار زاهدی رئیس دولت بود نیروهای نظامی تا دندان مسلح وارد محوطه ی دانشگاه تهران شدند.
دانشجویان همچنان پریشان و دلسوخته به مقاومت خود ادامه می دادند، دو تن از دانشجویان دانشکده ی فنی صریح و بی باک از حضور نیروهای مسلح در محوطه ی دانشگاه اعتراض می کنند نیروهای مسلح برای دستگیری به طرف آنها حمله ور شده و دانشجویان برای حفظ جان خود به داخل دانشکده ی فنی فرار می کنند
نیروهای مسلح در تعقیب آنها به داخل کلاس درس دانشجویان وارد می شوند، بدین ترتیب کلاس درس تعطیل شده و دانشجویان برای نجات جان خود در محوطه ی دانشگاه پراکنده و هر یک به سمتی در حرکت بودند که صدای رگبار مسلسل سکوت را در هم شکست و ۳ تن از عزیزترین فرزندان این مرز و بوم را در خون خود غلطاند و  به شهادت رساند . شهیدان همیشه جاوید (بزرگ نیا ، قندچی و شریعت رضوی)
حادثه ی رقت بار و نفرت انگیز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران به عنوان یک روز تاریخی ( روز مقاومت دانشجو ) به ثبت رسید و از آن پس تا کنون هر ساله در سراسر دانشگاههای کشور برای ابراز خشم و انزجار خود نسبت به مستبدین و جبارین خونخوارمراسم و تظاهرات پر شوری برگزار می گردد .

روز ۱۷ آذر ماه یعنی یک روز بعد از واقعه ی غم انگیز و دل خراش ۱۶ آذر آقای نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا وارد تهران می شود ، و در همان دانشگاهی که هنوز خون به زمین ریخته ی دانشجویان برومند این مرز   بوم که به ضرب مسلسل به درجه رفیع شهادت نائل گردیده بودند ، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می ساخت به آقای نیکسون، دکترا افتخاری حقوق اعطا گردید!
واکنش یکی از غیور مردان این مرز و بوم روزنامه نگاری بود که در روز ورود آقای نیکسون بیانیه ای در سر مقاله ی روزنامه ی خود تحت عنوان ۳ قطره خون منتشر نمود و خطاب به آقای نیکسون گفت: ایران سرزمین کهن دلیران است، با آداب و رسوم کهن ، وقتی عزیزی از ما از سفر بر می گردد و یا میهمانی عزیز و دوست داشتنی به خانه مان وارد می شود جلو پایش گاو و یا گوسفند قربانی می کنیم، اما شما آنقدر عزیز و دوست داشتنی هستید که ۳ تن از عزیزترین دانشجویان این مرز و بوم (بزرگ نیا، قندچی و شریعت رضوی) را در قدوم شما قربانی کردیم!
آری، دانشجو زنده و پوینده است، دانشجو آرمان گراست، به عشق میهن زندگی میکند و به خود می بالد، خستگی ناپذیر است، سرشار از عرق ملی است و عدالتخواهی او اجتناب ناپذیر است.
دانشجو خلاق است باید به او فرصت داد تا بیندیشد، ابداعات خود را به منصه ظهور برسانند ، شور بیافریند و عشق به زندگی را به جامعه منتقل کند.
در اوایل انقلاب دانشجویان پیرو خط رهبری بودند که سفارت آمریکا را اشغال کردند ، درست است که اشغال سفارت در بهبوهه ی انقلاب بر گرفته از شور انقلابی بود، ولی دور از انتظار نیست که بخشی از آنهمه اراده ی آهنین ریشه در ۱۶ آذر ۳۲  داشته و بغض دانشجویان از آنهمه ظلم و ستم در این روز ترکید و به آمریکا درس ادب آموختند.
آه، که سینه مالامال از درد و رنج است، چگونه می توان اینهمه درد و رنج و مشقت را با بازی با کلمات بیان داشت !!!!
آمریکا و مستبدان عالم بدانند که صدای دعد آسای رگبار مسلسل و نیش زهر آلود سر نیزه ها در اراده ی آ هنین و آرمان گرای دانشجو هرگز کارگر نخواهد بود .  روحشان شاد، یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.
*دبیر انجمن اسلامی دانشجویان متحد دانشگاه ازاد اسلامی واحد کازرون
عضو شورای سیاست گذاری تشکل های دانشجویی دانشگاه ازاد اسلامی استان فارس
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1