تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۷۶۲۲۳

مناسب سازی فضای شهری کهگیلویه طرحی فراموش شده

۶
۰
کبنا ؛مناسب سازی شهری یعنی محیطی بدون مانع برای معلولان، جانبازان، سالمندان و حتی بانوان باردار یا انسان هایی که به هر نحوی دچار محدودیت هستند.
یک شهر برای تمامی افراد طراحی و ساخته می‌شود و همه افراد صرف نظر از رنگ پوست، نژاد، جنس، قومیت، عقیده و هر موقعیت دیگری که داشته باشند به یک اندازه حق استفاده از تمامی امکانات موجود در آن را دارند و باید از حق طبیعی خود بهره‌مند شوند، با این وجود همواره معلولان به دلیل شرایط و موقعیتی که دارند از دستیابی کامل به حقوقشان محروم مانده‌اند.
فراهم کردن شرایط مناسب برای عبور و مرور این افراد در شهر بر عهده شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر است، وظیفه ای که متاسفانه در شهرستان کهگیلویه به درستی انجام نشده و معابر نه تنها برای افراد دارای محدودیت بلکه برای افراد عادی هم از نظر رفت و آمد مناسب نیستند.
حمل و نقل شهری نیز یکی از مهمترین و اساسی ترین نیازهای معلولان کهگیلویه است اما معلولان این شهرستان در شهر دهدشت حتی امکان استفاده از تاکسی را ندارند و بنا به گفته معلولان تاکسی ها آنها را سوار نمی کنند.
در حالی که شهرداری ها هزینه های زیادی را صرف زیباسازی شهرها می کنند اما به مناسب سازی فضای شهری برای معلولان این شهرستان هیچ توجهی نشده است.
عدم رعایت استاندارد سازی مبلمان در بانک ها و عابربانک ها از دیگر مشکلات شهروندان معلول است و معلولان این شهرستان آرزو می کنند که روزی بتوانند از باجه های بانکی استفاده کنند اما پله های جلوی عابربانک ها اجازه بهره مندی آنها از این امکانات دنیای مدرن را نمی دهد.
مناسب‌سازی از سوی تعداد بسیار کمی از سازمان‌ها و نهادها نیز تنها به نصب رمپ‌های غیراستاندارد با شیب تند در برخی از  ورودی مراکز عمومی و اداری محدود شده است.
سرگردانی ویلچر معلولان در کوچه پس‌ کوچه‌های‌ شهر دهدشت و وعده‌های بی سرانجام مناسب‌سازی به یک درام غم انگیز برای معلولان این شهرستان تبدیل شده است.
هیچ اداره و بانکی فضای آن برای معلولان مناسب سازی نشده
داریوش داستان معلول جسمی و حرکتی با بیان اینکه مناسب سازی در هیچ کدام از ادارات این شهرستان انجام نشده است، گفت: مدیران این ادارات با وجود وعده های مکرر برای رفع این مشکل، اما تاکنون هیچ کاری انجام نداده اند.
داستان با بیان اینکه حساب بانکی من در بانک ملت است و آرزویم این است که برای یک بار هم که شده وارد این بانک شوم، اظهار کرد: این بانک بیش از ۲۰ پله دارد که باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای معلولان می شود.
سید سامان بخشایی یک دیگر از معلولان جسمی و حرکتی در این باره به خبرنگار گفت: در این شهر هیچ نهاد و مکانی و حتی خیابانی مناسب سازی نشده است و حتی  تاکسی ها ما را سوار نمی کنند و از جابجایی ما سر باز می زنند.
بخشایی در حالی که بغضی در گلو داشت، افزود: آیا ما نمی توانیم همانند مردم عادی از خدمات و پارک بهره مند باشیم؟
هستی کشاورز معلول دیگر که در گوشه ای سوار بر ویلچر بود نیز به خبرنگار ایسنا گفت: با وجود اینکه هیچ مکانی در این شهر اعم از ادارات، دانشگاه ها و بانک ها برای معلولان مناسب سازی نشده است، مدیران این شهرستان تنها وعده می دهند اما هیچ کاری انجام نمی دهند.
۹۵ درصد ادارات این شهرستان مناسب سازی نیستند.
همچنین سید غضمان گنجیانی، رییس بهزیستی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه ۹۵ درصد ادارات، بانک ها، پارک ها، خیابان ها و دانشگاه های این شهرستان برای معلولان مناسب سازی نشده اند، گفت: طبق دستورالعمل حمایت از معلولان، همه نهاد ها و ادارات موظفند نسبت به مناسب سازی فضا برای معلولان اقدام کنند.
گنجیانی با بیان اینکه عدم مناسب سازی دانشگاه های این شهرستان، باعث ترک تحصیل تعدادی از دانشجویان معلول شده است، افزود: دانشگاه ها در رفع این مشکل همکاری نمی کنند.
رییس بهزیستی شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه تاکسی های شهر دهدشت معلولان ویلچری را سوار نمی کنند، تصریح کرد: مگر این معلولان انسان نیستند که چنین برخورد های ناشایستی با آنها صورت می گیرد؟
وی با بیان اینکه  ۶۴ معلول ویلچری در این شهرستان وجود دارد و این قشر افرادی کم ادعا هستند، خاطرنشان کرد: تنها خواسته این افراد مناسب سازی فضای شهری و بهره مند شدن از خدماتی است که دیگر افراد جامعه از آنها استفاده می کنند.
با مناسب سازی فضا و مبلمان شهری می توان برای معلولان انگیزه ایجاد کرد تا شهروندان دارای معلولیت بتوانند بدون واسطه افراد دیگر در جامعه حضور داشته باشند و دچار انزوا و سرخوردگی نشوند.
گزارش: سید فرشاد رجایی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

وبگرد
Iran, Islamic Republic of
این که تعجبی نداره خود بنیاد استان کهگیلویه بطور ۱۰۰درصد مناسب سازی نشده و همچنین بنیاد شهرستان بویراحمد یک آسانسور دارد که دایما خراب و بلا استفاده است ۰ گیر به ادارات دیگه ندهید ۰ اصلا بفرمایید سالانه چه مقدار بودجه برای این موضوع از طرف سازمان مدیریت اختصاص داده شده یا می شود ۰
استاتیرا
Iran, Islamic Republic of
مناسب ساری حق معلولانه، اما مدیران کهگیلویه به به این حق معلولان هیچ توجهی نمی کنند فقط به فکر گشت و گذارشون هستن
د
Iran, Islamic Republic of
آدمای سالم هم توی این شهر داغون میشن عزیزان دارای معلولیت جسمی واقعا زندگی مشکلتری خواهندداشت دراین شهر
نوذری
Iran, Islamic Republic of
اول بهزیستی را از وجود مدیران بی گانه با بهزیستی پاک کنید بعدش انتظار از بقیه ادارات برای خدمت به معلولین را داشته باشید؟؟؟؟
همشهری
Iran, Islamic Republic of
یه سوال از مسئول بهزیستی کهگیلویه. تعداد معلولان ویلچری شهر دهدشت جند نفرهستند و تاکنون این نهاد برای این افراد چکاری انجام داده . با تشکر
Iran, Islamic Republic of
شهر بسیار بی ریخت و قیافه ای است ، شهر نیست یک روستای بزرگ بی هویت است گرچه اندیشمندان بزرگی از این شهر برخاسته اند، البته وقتی مرکز استان اینقدر بدقواره است انتظاری از دیگرشهرهای استان نبایدداشته باشیم
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1