تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۷۳۸۲۶

موانع غیراستاندارد و مدیران غیراستاندارد

۱۵
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛میلاد کرمی*
در تعاریف علمی واژگان متفاوتی برای توضیح و تعریف لغط استاندارد آمده است اما بصورت مختصر و کوتاه می توان گفت که استاندارد عبارت است از آنچه طبق قرارداد، سنت، یا قوانین نمونه ای برای سرمشق به کار می رود و اجرای آن مورد قبول عام قرار می‌گیرد.
با شکل گیری جوامع انسانی در یک موقعیت جغرافیایی و در پی آن بوجود آمدن شهرها، در گذر زمان مدنیت نیز در این جوامع شکل گرفت، و جوامعی مسیر پیشرفت و توسعه را سریعتر طی می نمایند که قانون و قانون مداری وتوجه به علوم و پیروی از دانش را سر لوحه مسیر و آینده خود قرار داده اند و در طول قرنهای متوالی برای سنجش کارایی و بهره وری عملکردها استانداردهایی تعریف شده پدید آمدند،که امروزه برای پیشرفت هر جامعه انسانی توجه به ای استانداردها یک اصل بشمار می آید و عدم توجه به آن جوامع را بسوی واپس گرایی و انحراف به پیش می برد
در عصر کنونی توجه به استانداردها و شاخص ها برای قدم نهادن در مسیر توسعه از الویت‌های هر جامعه ای است وجوامع برای رسیدن به استانداردهای لازم، در همه شاخه ها زیست بوم خود تلاش می نمایند، اما جالب آن است که درکشور ما که در زمره کشورهای در حال توسعه است توجه به این امر کمتر دیده می شود، اصولا در همه امور اجرایی شاخص ها واستاندارهایی برای انجام آن امور تعیین شده است، که برای رسیدن به هدف مورد نظر با بیشترین بازدهی و کارایی باید به آن استاندارهای تعریف شده دقت کرد وعدول از استانداردها و شاخص های تعین شده مانع دست یابی به اهداف مورد نظر می شود.
برای درک بهتر این واقعیت تلخ که فاصله زیادی میان عملکردها و استانداردهای وجود دارد، می توان نگاهی به شهر گچساران انداخت بارها برای من وشما پیش آمده است که از ورودی شهر گچساران به سمت خروجی آن در گذر باشیم ودر طول مسیر بارها بار، با موانعی روبرومی شویم که به اصطلاح نام سرعت گیر را برای آن نهاده‌اند، اما آنچه که در واقعیت رخ میدهد آن است که هیچ یک از موانع (سرعت گیر) ایجاد شده دارای استاندارد های لازم برای پیشگیری از تصادفات نیستند و در بیشتر مواقع خود این موانع(سرعت گیر) عاملی شده اند برای ایجاد خسارت به خودروی شهروندان و همچون میخی شده اند یر اعصاب شهروندان، اگر به نقشه جغرافیایی گچساران نظر اندازیم خواهیم دید گچساران شهری است که بر خلاف سایر شهرهای که دارای یک مرکزیت هستند و حول آن مرکزیت شکل گرفته اند، شهری است که بصورت طولی شکل یافته است وشهروندان برای انجام ساده ترین امور زندگی خود بصورت روزانه باید مسیر شرق به غرب وبلعکس را طی نمایند، در تحقیقی ساده می توان می توان به این نتیجه پی برد که هر شهروند گچسارانی روزانه باید از قریب به ۶۰ مانع غیر استاندارد عبور کنند و هیچ یک از شهروندان نمی داند که بر اساس چه استانداردی این موانع (سرعت گیر) ایجاد شده است، این جدایی از موانعی (سرعت گیر) است که درسراسر محلات ایجا د شده است برای پیشگیری از تصادفات، و نکته قابل بحث در این است که آیا اصولا استاندارد خاصی برای ایجاد این موانع وجود دارد یا خیر؟ اگر استانداردهایی برای ایجاد این موانع وجود دارد پس چرا در شهر گچساران به این استانداردها توجهی نمی شود و بصورت فله ای اقدام به ایجاد موانع میکنند؟ آیا تا کنون یک پژوهش در باب این موضوع انجام شده است که آیا موانع ایجاد شده، توانسته اند از میزان تصادفات بکاهند، و موجبات رفاه حال شهروندان را ایجاد کنند؟ آیا نمی توان گفت به جای ایجاد موانع(سرعت گیر) مدیرانی که دغدغه کاهش تصادفات را دارند می توانند روی به فرهنگ سازی بیاورند و فرهنگ نحوه استفاده از خودرو را به جای پاک کردن صورت مساله نهادینه سازند؟ آیا وقت آن نرسیده که مدیریت شهری به آن بی اندیشد که به فرهنگ سازی در همه امور روی بیاورد تا شهروندان شهر را از خود بدانند و برای تعالی آن تلاش کنند؟
شاید جواب این پرسش ها را باید در انتصاب و گماردن مدیران غیر استانداردی یافت که خود آنان در انتصابشان شاخص ها و استانداردهای مورد نظر رعایت نشده است، سوال آنجاست که در انتصاب و انتخاب یک مدیر چه شاخص ها و چه استانداردهایی باید مورد توجه قرار گیرد که بتوان به اهداف مورد نظر آن سازمان دست یافت؟ آیا می توان میزان موفقیت یک مدیر را در بحث خدمات رسانی و رضایتمندی شهروندان از ایشان را، در بیلبورد های تبلیغاتی شهر جستجو کرد؟ آیا می توان تقدیر و تشکر و تمجید از یک مدیر در یک بیلبورد تبلیغاتی را استانداردی برای سنجش عملکرد وی دانست؟ اگر اینگونه باشد آیا امکان آن وجود ندارد که خود آن مدیران اقدام به تبلیغات برای خود در بیلبوردهای تبلیغاتی بکنند؟ آیا اگر تقدیر و تشکرو تمجید از یک مدیر در بیلبوردهای تبلیغاتی یک شاخص و استاندارد برای سنجش عملکرد وی باشد پس باید به این اندیشید که بیلبوردهای تبلیغاتی را ملاکی برای انتخاب های شهروندان در آینده دانست؟ آیا تا کنون شما به عنوان شهروندان این سرزمین در بیلبوردهای تبلیغاتی پیامی که بتواند در جهت نها دینه کردن فرهنگ شهرنشینی باشد را به نظاره نشسته اید؟ اما در واقعیت چنین امری امکان پذیر نیست زیرا شهروندان و یا همان صاحبان شهر از آن شعور و درک و آگاهی برخوردار هستند که بدانند که بیلبوردهای تبلیغاتی چهره مدیرانی را بر خود نشان می دهند ،که می خواهند برای آنچه که وظیفه آنان است و باید انجام دهند منتی بسازند بر روی دوش شهروندان یک سرزمین، آیا تا کنون شما به عنوان شهروندان این سرزمین در بیلبوردهای تبلیغاتی پیامی که بتواند در جهت نها دینه کردن فرهنگ شهرنشینی باشد را به نظاره نشسته اید؟
برای درک بهترمغایرت میان عملکرد ها و استانداردها می توان این پرسش را مطرح کرد که چرا در یک سازمان میان وظایف تعریف شده یک پست و تخصص ومدرک و سطح تحصیلات کسانی که به آن پست گمارده شده اند نمی توان ارتباط معنا داری برقرار کرد؟کافی است برای یافتن پاسخ این پرسش نگاهی اجمالی به ساختار مدیریت شهری یک شهر انداخت تا بتوان میزان رعایت استانداردها و شاخص های لازم برای انتصاب افراد در پستهای سازمانی را به نظاره نشست؟و می توان به صراحت گفت یکی از عواملی احساس ناخرسندی شهروندان یک شهر از خدماتی که باید در اختیار آنان قرار گیرد، ناشی از بکار گیری، انتصاب و عدم تغیرمدیران غیر استاندارد در پست های خدماتی است، که در بیشتر موارد متصدیان این پست های خدماتی خود نیز به دلیل نا آگاهی و عدم اشراف و درک وظایفی که بر عهده آنان نهاده شده است خود معضلی می شوند یرای شهروندان یک شهر،علمای علم مدیریت شهری، بر اساس مطالعات خود وکاوش در علت یابی پدیدهای اجتماعی و وتاثیرمعضلات شهری بر پدید آمدن ناهنجاری های اجتماعی، به این نتیجه رسیده اند.
که وجود معضلات در شهر علاوه برگسترش زمینه های بی اعتمادی در میان انسانها، این احساس را در شهرنشینان ایجاد می کند که شاید مسئولان شهری قادر به اداره شهر نیستند و این امر در پاره ای مواقع میل به قانون گریزی و نهایتا سلب آرامش و امنیت و تهدید سلامت جامعه را دامن می زند به هر ترتیب آنچه مسلم است این است، که توجه به شاخص ها و استانداردها می تواند تاثیر بسزایی در کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی حاصل از پدیده شهر نشینی داشته باشدویکی از دلایل آن را عدم بستر سازی فرهنگ سازی در زمینه های مختلف می دانند.
 
در پایان امیدوارم روزی برسد که تلاش برای رفع مشکلات مردم طبق اولویت، سالم سازی محیط زیست، توجه به اصالتهای اسلامی و فرهنگی در ساخت و سازها، پرداختن به نیازهای فوری و زیر بنایی، رعایت تقوا، تدبیر و پشتکار و بهره گیری از دانش و تجربه متخصصان را به عنوان یک استراتژی پیش روی مدیران ببینیم و دیگر شاهد آن نباشیم که بیلبوردهای تبلیغاتی استراتژی مدیران شود و همانگونه که زنده یاد دکتر حسین عظیمی در مقدمه مفصل کتاب مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران آورده است: در جامعه ایران در جهت ایجاد استقلال وخود اتکایی، در جهت فراهم آوردن تأمین زندگی برای اقشار مختلف مردم و در جهت تقویت وگسترش امید به آینده ای روشن برای تمام مردم ،به نظر می رسد که بهتر است بعد از قرن ها سیاسی بودن جامعه، بکوشیم تا با ایجاد تفاهم، کشور را برای چند دهه آینده به جامعه ای علمی تبدیل کنیم.بدیهی است که این وظیفه بر دوش آنان است که می دانند و می توانند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Hamed mousavi
Iran, Islamic Republic of
Chakrrim dr karami...aali bood
سروش
Iran, Islamic Republic of
مسئولی که در زمینه علوم انسانی تحصیل کرده و پستی تخصصی و فنی به او سپرده شده در برابر این سوال که تخصص و پست شما چه وجه اشتراکی با هم دارند در کمال خونسری میگویند: پست ما یک پست مدیریتی است و رییس باید مدیرت کند و قدرت مدیریت داشته باشد ... (چرت و پرت)
مثلا تا پارسال رییس تربیت بدنی استان ما یک جوان روحانی بود ! حال تصور کنید یک کشتی گیر رییس حوزه علمیه استان شود!
یا کسی که الهیات و معارف خوانده شهردار یا عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شود
دانشجوی سابق
Iran, Islamic Republic of
یه پیشنهاد بسیار ساده و منطقی. طبق قانون سرعت مجاز درون شهر ۶۰ کیلومتر در ساعت است اگه یه مسئول پیدا میشه تو این شهر ماشین شخصی آقایونی که دستور ایجاد مانع را داده اند سوار شوند و با سرعت ۶۰ کیلومتر مسیر پانصد از طرف فرمانداری و مرکز شهر سه راهی کارکنان را برود اگر ماشین هیچ آسیبی ندید پس حق با شماست. قانون به ما اجازه سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت را می دهد پس شما کی هستید که این را سلب می کنید؟
مسئول مستقیم این موضوع هم فرماندار است که باید بررسی کند نه اینکه دستور دهد جلوی فرمانداری مانع زده شود.
همشهري
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت شهردار گرامی: از کسی که این متن را نوشته تشکر باید کرد .ضمنا از تلاشهای بی وقفه شهردار نیز قدر دانی بعمل می اید اما نکته قابل توجه مانع یا سرعت گیر بوده که هیج وجه استانداردی ویا وجود خارجی برای اینگونه جاده ها وخیابانها نیست ÷متاسفانه یک قانون شده وبس ......از مسولین تفاضای رسیدگی وچاره اندیشی داریم!!!لطفا مسیر ها را گردش کنید ایا جایی وجود دارد که بتوان مانع ایجاد کرد ؟ فکر میکنم الزاما بایستی فکری دیگر ودر خور ایجاد نمود وبجای این همه مانع لاقل با این اسفالت ها می توان خیابانی ویا کوچه ای طویل را سیاه نمود.و.......
شهردار
Iran, Islamic Republic of
خدایی همش تقصیر شهرداره
معلوم نیست بر چه اساسی انتخالب شده هیچ کاری نکرده فقط بلده قیافه حق به جانب بگیره
امیدوارم همین روزها خبر جابه جا شذنش بیاد
م.محمد
Iran, Islamic Republic of
احسنت برادر کرمی
روستای فتح
Iran, Islamic Republic of
شهردار ادم لایقیه اما ایراداتی هم داره ولی ادم مقرراتی و باسوادیه. در کل کارش خوبه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
باسلام
من کمک ماشینم به خاطر همین سرعت گیرها شکسته وحالا باید چیزی قریب به صدوهشتاد بدم به کمک واقعا تکلیف چیه ......شهردار باید فکری بکنه ...........
كارمند شهرداري گچساران
Iran, Islamic Republic of
میلاد کرمی راست میگه تو شهرداری هیچی سر جای خودش نیست شما یه نگاه به شهردار کنید اصلا مدرکش چه ربطی به شهرداری داره شهرداری یه مهندس عمران یا یک شهرساز می خواد بعد معون شهردارم مدرک عمران نداره این ظلم نیست
دوست
Iran, Islamic Republic of
خدایی میلاد حوصله تو سر نررفته تاجگردون آدم و عالم رو گذاشته سر کار بعد تو هنوزز علاف و بیکار میگردیی اونوقت حرفهایی گنده مییزنی میددونی تاجگردونن خوب ششمما و امثال شما رو شناخته که اینجوری از تون استفاده می کنه ییه روز می فهمیید که دیگه خیلی دیر ش ده واستون
روزگازان
Iran, Islamic Republic of
انتظار ما زیاده آخه مگه میشه از شهردار و معاونینش که بر اساس هیچ توجه ای به تخصص و تخصص گرایی انتخاب شده اند انتظار داشت بهتر از این عمل کنن اون از شورای شهر که معلوم نیست که خواببند یا بیدارند شهردارم که اصلل محل به شورا نمی ذاره کاره خودش و میکنه کارمندای شهرداریهم همه خواببند پس انتظار دارید گچساران پاریس بشه گچساران هرچه امروز داره توش ساخته میشه بواسطه حاج غلام تاجگردونه وگرنه شهردار هیچ کاره است فرماندارم که فقط بلده داد و هوار کنه گچچچچچچچچچچچچچچچسارن پاریس نمیشه
سجاد
Iran, Islamic Republic of
مرسی میلاد دست درد نکن که حقیقت رو گفتی معلوم نیست شهردار ،شهرداره یا ریس صنف جلوبنداست که تمام ماشین های رو داغون کرده میگم این شورای شهر نمی تونه از حقوق این مردم دفاع کنه فکر کنم کلل به فکر حقوق خودشونن میدونستید شورای شهر هر سال یکبار میرن خارج از کشور با با هزینه شهرداری حتما مجبور هستند چشماشونو رو کاراهای شهردار ببندند وگرنه شهردار بهشون چول نمیده که برن سفر به تایلند و مالزی
آخ و بخت دوگمبذون با شهردارش
خامی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای کرمی تمام مشکلات موجود در شهر به فقر فرهنگی بر میگردد . یک خیابان در گچساران تا کنون بدون سرعت گیر است . چند شب پیش در این خیابان ایستاده بودم که ۲ ماشین با سرعت بالای ۱۲۰ با هم کورس داده بودند .
چرا چراغ قرمز را رد می کنیم حتی اگر کسی نباشد
چرا سر صفها نوبت را رعایت نمی کنیم
چرا میوه فروشها بساطشان بیرون از مغازه است و میوه گندیده خود را بیرون مغازه میریزند
=را شرکت نفتی ها در مصرف آب و برق اسراف میکنن ؟ چون مجانی است ......و چراهای دیگر
خامی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای کرمی تمام مشکلات موجود در شهر به فقر فرهنگی بر میگردد . یک خیابان در گچساران تا کنون بدون سرعت گیر است . چند شب پیش در این خیابان ایستاده بودم که ۲ ماشین با سرعت بالای ۱۲۰ با هم کورس داده بودند .
چرا چراغ قرمز را رد می کنیم حتی اگر کسی نباشد
چرا سر صفها نوبت را رعایت نمی کنیم
چرا میوه فروشها بساطشان بیرون از مغازه است و میوه گندیده خود را بیرون مغازه میریزند
=را شرکت نفتی ها در مصرف آب و برق اسراف میکنن ؟ چون مجانی است ......و چراهای دیگر
مشکل فرهنگی است
علیپور
Iran, Islamic Republic of
احستنت بر جناب مهندس کرمی انصافا به عنوان یه هم استانی از دیار بویراحمد به داشتن همچو هم استانی به خود می بالم ولی افسوس و صد افسوس و حیف و صد حیف که مسئولین ما چرا بجای حکم زدن برای افرادی که توانایی کارهای شخصی خود را هم ندارند بعنوان مشاور خود چرا چرا چرا از وجود و توانایی های همچو جوانی(مهندس میلاد کرمی) نخبه و دارای فکر و ایده نو استفاده نمیشود...جناب استاندار محترم جناب فرماندار گچساران جناب شهردار گچساران از فکر و ایده های به روز همچو جوانی و خیلیهای دیگر که کم هم نیستند در استان ما استفاده بهینه کنید اگر واقعا دلسوز مردم گچساران هستید روزی میرسد که از به کار نگرفتن همچو جوانی غبطه بخورید از ما گفتن و طبق معمول از مسئولین نشنیدن یا هم ...س ی ا س ت ب ا ز ی؟؟؟
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1