تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۷۳۷۸۵

در باب سوگواری برای مرتضی پاشائی

۰
کبنا ؛یک جوان گچسارانی

در شب خاکسپاری مرتضی پاشایی خواننده پاپ، که با صدای زیبا و دلنشین و همراه با حزن و اندوه، توانسته بود دل خیلی از جوانان را به دست بیاورد، در اکثر نقاط ایران برگزار شد و به نوعی می‌توان گفت عزای عمومی را در بین اکثر دوستان و طرفدارانش و کسانی هم که نمی‌شناختنش قابل رؤیت بود و این مراسم هم در شهر ما گچساران در پارک مهرورزی برگزار شد در این مراسم نکاتی را مشاهده کردم که با شما در میان می‌گذارم و امیدوارم آنان که باید از آن استفاده و برای آینده برنامه ریزی داشته باشند و از آن استفاده کنند.

در این مراسم جوانان و بعضاً با خانواده حضور داشتند، با وجود اینکه تیپ و قیافه‌ها زیادی امروزی بود ولی ندیدم و نشنیدم که کسی به خانمی بی‌احترامی کند، در عوض دختر خانمی به جایگاه برای روشن کردن شمعی نزدیک می‌شود،پسرها به هم می‌گفتند که خانواده دارد می‌آید، مؤدب رفتار کنید.

وقتی این مسئله را دیدم به یاد حرف محمود احمدی‌نژاد افتادم که می‌گفت اگر دختران به ورزشگاه بروند، جوان ایرانی این شعور را دارد که شئونات اخلاقی را رعایت کند و این می‌تواند درس مهمی برای معرفی ایران اسلامی در سطح جهان باشد که رسانه های غربی از کاه در آن کوه می‌سازند.

نکته دیگر بودن سعید بر روی ویلچرش در بین مردم بود. روبروی سعید و دوستانش پارچه‌ای نصب کرده بودند و هرکس جمله‌ای روی آن به یاد مرتضی پاشایی می‌نوشت و آن را امضاء می‌کرد.

آنقد نوشته بودند و امضاء کرده بودند، که برای کسانی که جدید می‌آمدند دیگر جایی برای نوشتن نبود، سعید رامین خود از قهرمانان کشور بوده و هست. که می‌توانست در صورت سلامتی کامش برای شهر ما افتخارآفرین باشد ولی به علت مصدومیت این فرصت از او گرفته شد. او که خود روزی که برایش این اتفاق افتاد همه جوانان ایران که می‌شناختنش به انواع گوناگونی سعی بر تسلی خاطرش داشتند، حالی که دیگر نمی‌تواند سرپا بایستد، می‌خواهد اینگونه به عنوان یک لیدر در بین مردم باشد.

مسئله دیگر، که برایم جالب توجه بود، رفتار پرسنل نیروی انتظامی بود، که برای حفظ امنیت آمدده بودند ولی رفتار تند و خشنی نداشتند و سعی بر ابراز همدردی با مردم داشتند و خود را از آنان جدا نمی دانستند، یکی از آنان می‌گفت، من اکثر آهنگ‌‌های او را گوش داده‌ام و صدایش را دوست دارم، ولی ما هم ملاحظات خود را داریم الان ۵ ساعت است که سرپا هستیم، قرار بود که دو ساعته تمام شود ولی خیلی طول کشیده است و شاید عده ای فرصت‌طلب مخل امنیت مردم شوند و وقتی که با ایشان صحبت شد که مشکلی پیش نمی‌آید پذیرفت.

اما نکته ای که از اجتماع مراسم مرتضی پاشایی گرفتیم این بود که شاید عده زیادی از این جوانان مرتضی پاشایی را نمی‌شناختند ولی شاید با دعوت اینترنتی آمده بودند و برگزارکنندگان نکاتی را که برای این امر در نظر گرفته بودند جلوی سوء استفاده عده معدود سوء استفاده کننده را گرفته بود.

و این تمرین خوبی بود برای جمع شدن و اجتماع کردن به صورت مسالمت آمیز و به نوعی باعث تخلیه انرژی جوانان می‌گردید و از طرف دیگر این ترس و رعب از نیروهای امنیتی که مأمور حفظ نظم و انضباط در جامعه می‌شود از بین رفت و نوعی حب و دوستی بین مردم و نیروی انتظامی بوجود آمد.

این مسئله توسط مسئولین پذیرفته شود که موسیقی و صدای خوش جزئی از پوست-خون، روح و جان انسان است، که باید در جامعه امروزی بیشتر پذیرفته شود تا بعضی جوانان امروزی خود را جدا از مدیران ندانند. همانگونه که همه این تیپ و قیافه‌ها در روز عاشورا بودند، همانگونه که حامد زمانی با خواندن شعر مرگ بر آمریکا به صورت پاپ موجی عظیم در ایران در ۱۳ آبان سال گذشته به وجود آورد.

و از این اجتماع مسرور گردیدیم که به صورت میلیونی در ایران تجمع کردند ولی امروز صدای آمریکا و بی‌بی‌سی حرفی برای گفتن نداشت. یاد و نام مرتضی پاشایی که نرفت بلکه برای همیشه ماند گرامی باد.grand lux (5)grand lux (10)grand lux (1) grand lux (2) grand lux (3) grand lux (4) grand lux (6) grand lux (7) grand lux (8) grand lux (9) grand lux (11) grand lux (12)
نام شما

آدرس ايميل شما

حامد
Iran, Islamic Republic of
منم در شیراز بودم و دیدم با سوت زدن هاشون با دست زدن هاشون با هورا کشیدن هاشون در چمران شیراز یاد مرتضی پاشایی را گرامی داشتند .من هم متوجه شدم میشود با کف و خنده عزاداری کرد

تجمع چند هزار نفری در شیراز با شادی کردن روح مرتضی را شاد کردن ،تجمعی که فیلم های ان موجود است ،احسنت به جوانان ما ،
وقتی چهره های خندان و اوازهای با بوی مستی میدیدم لذت می بردم .
ما هم حضور داشتیم دریغ از یک صلوات دریغ از یک حمد و توحید دریغ از یک خدارحمتش کند .....بله دوستان من مرتضی به پایکوبی ما نیاز داشت .

من عده ای خاصی را نمیگم اما جمعیتی که در چمران حاضر شدن توهین به مرتضی و خانواده ش کردن و مشهد و اصفهان هم همینطور . خداروشکر که پدر مرتضی باهوش بود و اجازه نداد در مراسم مرتضی همین برنامه را پیدا کنند .

خدایا به جوانان ما بصریت بده ....
دلسوخته گچساران
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کند واقعا این جماعت رو آدم میبینه خنده اش میگیره
عزیزانی که توی این عکس ها هستید این رو میدونید که مادر شهید سرافراز عباس بابایی هم چند روز پیش دارفانی رو وداع گفت چرا برای آن مرحومه از این کارها نمی کنید مگه بهشت زیر پای مادران نیست .شما شهدا و جانبازان شیمیایی رو فراموش کردید و رفتید به کدام سمت و سوی.
بخدا شهدای عزیز شرمنده ایم!!!!!!!
ramino
Iran, Islamic Republic of
اقای اکاشه برای انتخاب عکس یکم سلیقه خرج بده بنده خدا رو ابروش رو بردین با این عکس
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
کار خوبی بود...ولی متن خوب نبود.......دقت کن با ای متن نوشتنت..
مردی از جنس مردم
Iran, Islamic Republic of
بابا اینا هم تو فیلمن
شهر یاران
Iran, Islamic Republic of
یه کاغذ یه خودکار: دوباره شده همدم این دل دیوونه: یه نامه که خیسه: پر از اشکه و کسی بازم اونو نمیخونه. (نگران توایم که نگیره دلت) برای اینکه مرتضی پاشایی عزیز در این شبهای اول تنها نباشه هر کس این مطلب را خواند رحمه الله من قراء فاتحه مع الصلوات. (لطفا پس از فاتحه تیک مثبت بزنید) روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
حرکت قشنگی بود خدا بیامرزدش. مردم تو تشعیع جنازش نشون دادن که از ته دل دلشون سوخته نه از سر اجبار اومدن
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
جای این مسخره بازیا یه فاتحه براش بدید/خدااااااااااااااااااااااااا
منابع طبیعی
Iran, Islamic Republic of
این کارها همش جو گیریه. بیشتر این افراد تا هفته قبل هم نمیدونستند اصلا پاشایی هست
هیچکس
Iran, Islamic Republic of
سلام مراسم یادبود وگرامی داشت مرحوم پاشایی در کافی شاپ گرند لوکس خیلی خوب وقشنگ برگزار شد جای تشکر وقدردانی از مدیر این کافی شاپ هست
کریم
Iran, Islamic Republic of
این بچه بازی ها دیه چیه؟// بجای اینکارای الکی برید درستان را بخوانید چون اون مرحوم نمیاد بجای شما سرجلسه امتحان
دوستدار استان
Iran, Islamic Republic of
انگار عروسیه تو دوگنبدان
سروش
Iran, Islamic Republic of
سلام
در جواب بعضی دوستان همیشه معترض
نه سینه زنی بدون مطالعه حادثه کربلا اشکال دارد و نه برگزاری مراسمی بدون فاتحه. ایا شما معنای حمد و توحید را میدانید؟
این عزاداری چند پیام مهم دارد اما با هم ببینیم.
عقاید هر کس چیزی وراثتی یا تحمیلی نیست که بتوانیم ان را به زور بر دیگران دیکته کنیم. نخواندن فاتحه یا همخوانی ترانه ها برمیگردد به عقاید ان شخص. از کجا معلوم که کار او درست باشد و کار ما غلط!
بله این عزاداری با دیگر عزاداری ها فرق داشت و به شیوه سنتی دیگر عزاداری ها برگزار نشد اما ای کاش از خودمان میپرسیدیم این دوستانی که مدام در رسانه ملی میبینیم اگر روزی به رحمت خدا بروند ایا باز هم جوانان بیاد او شمعی روشن میکنند.
این کارها نه به تعبیر بعضیا نه قرتی بازی است و نه عزاداری واقعی بلکه نوعی اعتراض زیرپوستی به وضعیت هنر و هنرمندان و شرایط زندگی است. مملکتی که جوانانش تفریح و سرگرمی ندارند و افسردگی و فقر بیداد میکند و در تلویزیونی که الات موسیقی نشان داده نمیشود باید منتظر چنین حرکاتی از مردم باشید و بدانید مردم برای کسی شمع روشن میکنند که اورا مونس راز دلشان بداند و نه همچون تابلوی ورود ممنوع بر زندگیشان سایه اندازد.
مراسم مرحوم پاشایی از مراسم مراجع تقلید و سیاسیون همیشه حاضر در تلویزیون باشکوه تر برگزار شد ! چرا؟
این سوالی است که بعضی برای جواب ندادن سوال , صورت مسئله را پاک میکند.
بله پاشایی به تلخی رفت و قبل از او خیلی ها رفتند اما راز محبوبیت پاشایی در عملکرد اشتباه کسانی است که دین را تیره میبینند. این مراسم نوعی اعتراض بود به انچه که بر ما میگذرد.
ما برای سالار شهیدان و پاشایی عزاداری میکنیم . چرا؟ در دو کلمه ! عشق ورزیدن.
نه سینه زنی بدون مطالعه حادثه کربلا اشکال دارد و نه برگزاری مراسمی بدون فاتحه. بلکه عقاید تحمیلی اشکال دارد و هرکس کاری را نیک میداند که دلش ان را بپسندد.
میدانم بعضی میگویند تو امام حسین و پاشایی را با هم مقایسه میکنی و من در جواب بگویم دوباره متن را بخوان. پس بگذاریم این اینده سازان افسرده و این جوانان فرسوده دل کمی اعتراضاتشان را خالی کنند. هیچ خطری ندارد.
استاد بنایی
Iran, Islamic Republic of
لنگه کارهایی که ایرانی ها میکنن تو هیچ کجای دنیا پیدا نمیشه از همه نظر!
اینم یه نمونش!!
رحمت
Iran, Islamic Republic of
ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﯽ ﺻﺎﻧﻌﯽ:
ﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ۳۶ ﺳﺎﻝ ﭼﻪ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﯾﮏ
ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ‏(...) ﺗﺤﺖ ﻫﺮ ﻋﻨﻮﺍﻧﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ
ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﻟﻄﯿﻔﻪ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭﮔﺬﺷﺖ
ﯾﮏ ﺟﻮﺍﻥ ۳۰ ﺳﺎﻟﻪ ‏(ﭘﺎﺷﺎﺋﯽ ‏)ﮐﻪ ﻓﺎﻋﻞ ﯾﮏ ﻋﻤﻞ .....
ﺩﺭ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﭼﻨﺎﻥ ﺷﮑﻮﻫﯽ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽ
ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ
ﺩﺷﻮﺍﺭﺗﺮﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺍﻣﻨﯿﺘﯽ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﺑﻪ
ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﺯﻫﺮﺍ ﺍﻋﻼﻡ
ﮐﺮﺩﻩ
ﮐﻪ ﺗﺎ ﺳﺎﻋﺖ ۱۰ ﺷﺐ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻣﺘﻔﺮﻕ ﮐﺮﺩﻥ
ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﭘﺎﺷﺎﯾﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
امیر
Iran, Islamic Republic of
همین که عده ای به یاد و خاطره کسی دور هم جمع بشن یعنی احترام گذاشتن. عزاداری صرفا به معنای گریه کردن دعا خوندن یا ناله کردن نیست هر کسی میتونه به روش خودش عزاداری کنه.
علی
Iran, Islamic Republic of
الانسان حریص الا ما منع دولتمردان بدانند انسان به هر چه منع می شود حریصی تر می گردد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
وااااای چ عکسای خوشکلی مردیم از خنده. تورو خدا قیافه ها رو نگاه خخخخخخخخخخ
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
بنده یکی از کسانی بودم که مرتضی پاشایی را قبل از اینکه معروف بشه کاراش را دنبال میکردم ایشان سوز عجیبی توی صداش بود یک بار فقط یک بار دوست داشتم خنده این بشر را ببینم ولی افسوس .......
ایشان هنرمند و انسان خاصی بود بسیار خوب آهنگ سازی میکرد و بسیار صدای دلنشینی داشت صدایی بدون خش صاف و دلنشین خدا بیامرزش خیلی غم سختی بود خیلی ناراحت شدم براش امیدوارم روحش شاد و خداوند به خانواده اش صبر بده .
علی بنزما
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه ..... مرسی عکاس ..... متنت زیاد جالب نبود
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر مردم گچساران . بعض فقط افکارخودشون مهم است وتفکرات اکثریت جامعه یعنی هیچ . مطمن باشید با این دید بسته فاصله شما با مردم بیشتر خواهد شد . هر وقت مردم میخواند شاد باشند می گویند از عوامل فتنه است تا برای نخبه ای یا هنرمندی یادانشمندی سوگوار میشوند میگویند انحراف است
یکی هست
Iran, Islamic Republic of
بابای مرتضی میگه مرتضی عاشق امام حسین بود و کسی که عاشق امام حسین باشه از کارهایی که امامش بدش میاد متنفر پس خیلی هامون به اسم مرتضی خیلی بی اخلاقی ها رو انجام دادیم از بعضی عکسا مشخصه وای به حال ما مرتضی امروز در جمع ما نیست او نیازی به کف و سوت و هورای ما در محرم ندارد او محتاج دعای ماست شادی روح این هنرمند عزیز سه صلوات بفرست
شهروند
Iran, Islamic Republic of
واقعا جا داره از همکاری نیروهای یگان امداد هم تشکر کنیم که با متانت کامل امنیت رو برای اجرای مراسم ایجاد کردن
علی
Iran, Islamic Republic of
با نظر سروش موافقم.
عقاید هرکس برای خودش مهمه. یه زمانی پوشیدن پیراهن آستین کوتاه جرم بود و افرادی که جوانان رو بخاطر لباس آستین کوتاه و موی بلند بازداشت میکردن الان بچه هاشون چه تیپی میزنن؟!
حامد
Iran, Islamic Republic of
به جایی سفسطه باقی و گول زدن خودمون بیاید واقع بین باشیم ، حرف دل جدیدمون بی غریتی است حرفاهای ما چشم ناپاکی است درد دلامون عشق های روزانه است هر روز عاشق یک نفریم ، خودمون را با اراجیفی چون عقاید شخصی و خدای ما فرق می کند گول میزنیم ، چه خیانت های که کردیم و گفتیم ما روحانی نیستم و چه حرام های انجام دادیم و گفتیم دین را بد ابلاغ کردن ، تیپ هایمان چهره هایمان همه بوی غرب می دهند ،همه را گردن مبلغین دین گذاشتیم ، نه دوستان من ما کم اوردیم در مقابل سیاست های غرب در مقابل فیلم ها و عقاید غرب ، زندگی غربی را الگو قرار دادیم چون به تمام تمایلات نفسانی مان جواب مثبت می دهد.....

مرتضی پاشایی که خدا رحمتش کند یک هنرمند بود همانند خسرو شکیبای همانند محمد نوری استاد موسیقی کلاسیک مرد اول کلاسیک ایران چرا تنها وقتی از این دنیا رفتن همچین مراسم های گرفته نشد : اولین دلیلش اینکه تبلیغات غرب پشتشان نبود ،،،،،
چون عارفی در ان زمان از دنیا نرفته بود که بخواهند کوچک بشمارند ،
وای به جامعه ای که قهرمان ان خواننده ها باشد وای به جامعه ای که قهرمان انها بازیگرانی باشد وای به ما ها که جوانان زیادی را در همین کشور به خاطر دفاع و محافظت از این مردم، شهید می شوند و این جوانان بی تفاوت هستن .

بنده موسیقی را بیش از هشت سال حرفه ای کار کردم و درد جامعه هنر رو می فهمم و مرتضی را بهتر از خیلی ها میشناسم ،مرتضی بهانه ای بود برای پایکوبی.

عقاید شخصی و جاهلی را بهانه قرار ندهید ، توهین خیلی از این جوان ها به مرتضی نا بخشودنی است و خانوداش هم ناراحت شدن.
رحمت
Iran, Islamic Republic of
برا خسرو شکیبایی و محمد نوری مراسم نگرفتن چون ایقد محبوبیت نداشت. شهرام ناظری صداش حتی از شجریان بهتره ولی محسن یگانه بیشتر ازش طرفدار داره. پس محبوبیت یگانه بیشتره. بحث جایگاه هنری نیست بحث محبوبیته. مردم خواننده ها رو از شخصیت‌های سیاسی و ورزشی و روحانیون بیشتر دوست دارن. چون خواننده ها کم کاری و
ابراهیم سبزعلی
Iran, Islamic Republic of
چ ربطی به آمریکا و بی بی سی داشت؟
Iran, Islamic Republic of
خامی برادر تمام این اتفاقات از واتساپ و وایبر و فیسبوک و عوامل خارجی حساس شد ، جوان بی سواد یعنی تو یکم فکر کن
هاست لینوکس
Iran, Islamic Republic of
ممنونم بابت مطالب مفیدی که قرار میدید!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1