تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۷۲۸۱۰

بشار یاسوج؛ رودخانه‌ای هم‌روزگار با دریاچه ارومیه

۳
۰
کبنا ؛

با آنکه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک سالی است که به فکر نجات رود بشار از دست واحدهای متخلف شن و ماسه افتاده‌اند، اما همچنان بشار حال ناخوشی دارد.


 
 دیگر امروزه هیچ طبیعت دوستی در ایران نیست که اسم رود بشار را نشنیده یا نخوانده باشد.
رود بشار اگر زبان پیدا کند بی‌شک بیش از همه خبرنگاران و در وهله بعد سید حسین صابری استاندار سابق و در انتها سید موسی خادمی استاندار کنونی را دعا خواهد کرد.


استاندار کهگیلویه و بویراحمد نظاره‌گر حال و روز رود بشار

 
شاید گزاف نباشد اگر نقش سید موسی خادمی استاندار فعلی را بیش از خبرنگاران و سید حسین صابری استاندار سابق بدانیم. چرا؟

به این علت که متخلفین رود بشار تصوری نزد خود داشتند که با تغییر دولت و رفتن استاندار سابق همه چیز بر وفق مراد آن‌ها خواهد شد و استاندار جدید همه کارهای گذشته چه خوب و بد را انکار خواهد کرد و به اقدامات گذشته پشت پا خواهد زد.


نمایی از پژمردگی رود بشار

 
اما این‌گونه نشد و سید موسی خادمی پس از عهده‌دار شدن سکان مدیریت استان چنان جمله تاریخی در خصوص رود بشار به کار برد که در کتاب تاریخ رود بشار برای همیشه ثبت خواهد شد؛ آنجا که عنوان کرد «گوشت شکار هم خوشمزه است اما این دلیل بر قبح‌زدایی از شکار و کار غیرقانونی نمی‌شود».

تعبیر و تفسیر سخن استاندار کنونی این است که هرچند رود بشار برای عده‌ای سود داشته، اما نباید آینده آن را فدای سودجویی عده‌ای خاص کرد.


پساب‌هایی که عاقبت به رود بشار می‌ریزند

 
از روزی که سید حسین صابری دستور توقف فعالیت‌های غیرقانونی واحدهای متخلف در بستر رود بشار را داد کمتر از دو سال می‌گذرد و جلسات زیادی با عنوان کارگروه ساماندهی رود بشار برگزار شده است.

اما باید پذیرفت که همه از تصمیماتی که تاکنون گرفته شده گیج شده‌ایم و آن قدر واژه «از پل مختار به بالا و از پل مختار به پایین» رد و بدل شده که که اکنون خودمان هم نمی‌دانیم این تخلف کی و از کجا باید برای همیشه باید جمع شود.


محل تلاقی پساب واحدهای متخلف شن ماسه با رود بشار

 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما عصر روز یکشنبه ۱۸ آبان به همراه تیمی از مسئولان تصمیم‌گیر برای رود بشار از واحدهای متخلف و اقدامات کنونی آن‌ها بازدید به عمل آورد و صراحتاً بر این نکته تأکید کرد که باید برای همیشه این کار غیر قانونی از بستر رود بشار جمع شود.


فاجعه زیست محیطی در دل رود بشار

 
استاندار، سرنوشت رود بشار و دریاچه ارومیه را مانند هم دانست و گفت: دلیل نمی‌شود که اگر در گذشته مجوزهای غیرکارشناسی برای فعالیت در بستر رود بشار داده شده به استناد همان مجوزها اجازه کار غیرقانونی و ادامه تخلف دهیم.


کجایند دوستداران طبیعت و محیط زیست؟

 
در این بازدید خبرنگاران با لنز دوربین‌های خود ذره‌ای از حال نزار رود بشار را به تصویر کشیدند که رؤیت این فاجعه زیست‌محیطی با چشم مسلح گویاتر از لنز دوربین‌های دیجیتالی بی‌جان خواهد بود.

حال باید به انتظار نشست و تلاش‌های سید موسی خادمی و تیم همراهش را برای نجات همیشگی رود بشار نظاره‌گر بود.

===============

گزارش از داریوش بهنیازاده

===============

نام شما

آدرس ايميل شما

مهمان
Iran, Islamic Republic of
امروز شاهرگ حیاتی منطقه سردسیری استان یعنی رودخانه بشار دستخوش نامهربانی ها و نادانی ها شده است. از یک طرف طی سالیان درازی گروهی سود جو این رودخانه زبیا را که زمانی اطرافش بیشه زارهای سرسبز و زیبا وجود داشت تبدیل به یک رود آلوده و بیمار نمودند. از طرف دیگر ورود پساب های شهری که مملو از آلودگی ها هستند وارد آن شده و آنرا مسموم ساخته اند. اینهمه نا مهربانی کافی نبود که اینک قرار است با احداث سد تنگ سرخ شمشیر آخر بر گردن این شاهرگ حیاتی منطقه فرود آید و برای همیشه سرش از تنش جدا شود. باید گفت قل اعوذ برب الناس.......................
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پس تکلیف شن وماسه هستان چی میشه اگه این کارخانه ها تعطیل بشه.فکرمنطقی بایدکرد
م
Iran, Islamic Republic of
والله ما که ندیدیم این استاندار برای بشار کاری بکنه.خدا خیر بده شریف اسلامی و صابری رو.
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1