تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۷۲۴۹۰

خیری که عاقبت به خانه روا شد

۰
کبنا ؛
 
امسال بر خلاف سالیان گذشته قرار است با تامین میوه شب عید کهگیلویه و بویراحمد از محصولات خود استان، خیری که به خانه رواست نصیب باغداران هم استانی شود تا سیب اصفهانی و پرتقال شمالی جای سیب و پرتقال کهگیلویه و بویراحمدی را بر سر سفره های هفت سین نگیرد.bakh.kashavrz
تا شب عید ۴.۵ ماه دیگر باقی است و شاید در این سرمای نیمه پاییز کمتر کسی به فکر آغاز بهار باشد اما مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به این فکر بودند تا شب عید شهروندان تحت تاثیر کمبود اقلام مورد نیاز قرار نگیرد.

اگرچه دغدغه همه مسئولان در دوره های مختلف تامین مایحتاج شب عید مردم بوده اما گاهی رفع این دغدغه بدون توجه به ظرفیتهای داخلی انجام می شد تا تولیدکنندگان میوه و مواد غذایی در این استان، محصولاتی از سایر استانها را بر سر سفره هفت سین خود ببینند.

باغداران این استان در سال های گذشته بر سر سفره های خود سیب اصفهان و پرتقال شمال را می دیدند و این در حالی بود که سیب و پرتقال خودشان یا روی دستشان می ماند و یا دلالان می آمدند و چوب حراج بر آن می زدند.

تولید ۲۵ نوع میوه در استان/ رتبه ششم در سیب و هفتم در پرتقال

وجود دو نوع شرایط آب و هوایی گرم و سرد در این استان کوچک که یک درصد مساحت کشور را در بر می گیرد و از طرفی یکی از پربارشترین و پرآبترین استانهای کشور است، بستری مناسب برای توسعه باغات ایجاد کرده است.

محصولات باغی استان شامل ۲۵ نوع میوه همچون سیب، گردو، انواع مرکبات، هسته دارها و انار است که در ۴۳ هزار هکتار از اراضی استان تولید می شوند و تا سطح  ۱۱۰ هزار هکتار باغ دیم و آبی می تواند افزایش یابد.

این استان در زمینه تولید سیب رتبه پنجم، در تولید انگور رتبه سوم، در تولید گردو رتبه ششم و در مرکبات رتبه هفتم را در کشور دارد اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه برای نگهداری، این میوه ها از استان خارج می شوند تا در فصول دیگر همین میوه های خود را با قیمت بیشتر از دیگر استانها خریداری کنند.

میزان تولید سالانه سیب در کهگیلویه وبویراحمد بالغ بر ۸۰ هزار تن است که کمتر از ۲۰درصد آن در داخل استان مصرف و بقیه به خارج استان صادر می شود اما چند ماه بعد سیب شب عید استان از دیگر استانها تامین می شد.

این قصه در مورد پرتقال هم صادق است و به رغم اینکه سالانه ۳۵ هزار تن مرکبات در شهرستانهای گرمسیری استان همچون گچساران و باشت تولید می شود، اما پرتقال شب عید استان از دیگر استانها می آید.

تنها در سال گذشته ۵۰۰ تن سیب اصفهانی و ۶۰۰ تن پرتقال شمالی برای شب عید کهگیلویه و بویراحمد خریداری و در ایام نوروز توزیع شد.

سال گذشته در گزارشی از این موضوع انتقاد کرد و امسال مسئولین استانی با توجه به این انتقاد دلسوزانه، سعی در رفع این نقیصه کرده اند.

تامین میوه شب عید استان از تولیدات استان

اکنون معاون برنامه ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تامین میوه شب عید استان از محصولات خود استان تاکید می کند و جهادکشاورزی نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

حسن نوروزی معاون برنامه ریزی استاندار به خبرنگار مهر می گوید: وقتی دو میوه سیب و پرتقال در خود این استان به میزان زیادی تولید می شود دلیلی ندارد که میوه مورد نیاز شب عید از دیگر استانها تامین می شود.

وی بیان می کند: برنامه ریزی برای تامین مایحتاج شب عید مردم در اولویت برنامه های مسئولین است اما در کنار این، تامین این مایحتاج از محصولات داخل استان در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ضرورت دارد.

نوروزی تصریح می کند: بر این اساس مطالعه و نیازسنجی در این خصوص از سوی دستگاههای متولی در حال انجام است.

وی عنوان می کند: این استان جایگاه خوبی در زمینه تولید سیب و مرکبات در کشور دارد و این محصولات از کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار هستند.

معاون برنامه ریزی استاندار استان بیان می کند: قرار است ۳۰۰ تن سیب و ۴۰۰ تن پرتقال از محصولات با کیفیت استان برای شب عید ذخیره سازی شود.

وی همچنین کمبود سردخانه و صنایع تبدیلی را از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان عنوان می کند و می گوید: از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد این زیرساختها حمایت می شود.

نوروزی می افزاید: این استان می تواند تا بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان با ارائه طرح از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند.

کوتاه کردن دست واسطه ها از سر محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز می گوید: حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و کوتاه کردن دست واسطه ها یکی از اولویتهای این سازمان است.

جعفر گوهرگانی  می افزاید: این سازمان اقدام به پیش خرید برخی محصولات کشاورزی کرده است.

وی ذرت و گندم را از جمله این محصولات عنوان می کند و یادآور می شود: این اقدام در راستای خودکفایی در این محصولات و رفع مشکلات کشاورزان انجام شده است.

گوهرگانی بیان می کند: با توجه به اینکه طی سالهای گذشته باغداران تولید کننده سیب در استان ضررهای زیادی متحمل شدند و دلالان محصولات آنها را با قیمت کمی خریدند، امسال اقدام به ایجاد چتر حمایتی از این باغداران کردیم.

وی می افزاید: در این خصوص مجوز خرید دو هزار تن سیب از وزارتخانه اخذ شد تا اگر محصول سیب روی دست باغداران ماند، اقدام به خریداری محصولات شود.

پرتقال جنوب محروم مانده است

گوهرگانی تصریح می کند: خوشبختانه امسال مشتری سیب خوب بود و هیچ کس حاضر نشد محصول سیب خود را به جهادکشاورزی بفروشد و بخش خصوصی اقدام به خرید سیب کرده است.

وی عنوان می کند: نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ تن سیب توسط خود باغداران در سردخانه استان ذخیره سازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین با بیان اینکه پرتقال جنوب محروم مانده است، می گوید: پرتقال جنوب از نظر طعم و زمان ماندگاری مطلوبتر از پرتقال شمال است.

وی می افزاید: فساد پذیری پرتقال جنوب بر خلاف پرتقال شمال بسیار کم است.

گوهرگانی می گوید: در صورت آماده بودن زیرساختها، میزان تولید سیب و پرتقال در استان به اندازه نیاز استان در طول سال است.

 سال گذشته نزدیک به سه میلیارد تومان برای خرید سیب و پرتقال شب عید از سایر استانها هزینه شد که اگر این اعتبار برای خرید میوه در استان هزینه شود مرهمی بر زخمهای کهنه باغداران استان خواهد بود و این بهترین عیدی به کشاورزان زحمتکش استان است.

گزارش: شریف اسلامی


نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1