تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۷۱۱۰۷

مرگ تدریجی زنان دستفروش یاسوج +تصاویر

۲
۰
کبنا ؛

زنان قشر آسیب پذیر جامعه هستند و بخش اشتغال زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد نادیده گرفته شده است. هیچ اقدامی برای ساماندهی زنان دست فروش انجام نشده. دست فروشی یک زن یعنی مرگ تدریجی زنی که از سر ناچاری به دست فروشی روی آورده است.این روزها اگر گذرتان به سطح شهر یاسوج خصوصاً نزدیک های پل هوایی یا نزدیک بیمارستان شهید بهشتی افتاده باشد حتماً متوجه افزایش زنان دست فروشی خواهید شد که بساط خود را در کنار پیاده روها پهن کرده اند.زنان روستاهای اطراف شهر یاسوج در فصل پائیز و تابستان به دلیل چیدن برخی از گیاهان کوهی و گاهاً دست رنج های خود بساط‌ دست‌فروشی در کنار پیاده روها را پهن می کنند.
حال با توجه به مشکلات اقتصادی و فرهنگی که در استان وجود دارد زنان دست فروش به چند دسته تقسیم می شوند بعضی از آن ها بنا به دلایلی مثل فوت، طلاق یا زندانی شدن همسر، سرپرست خانواده خود را از دست داده‌اند و باید به تنهایی مخارج زندگی را تأمین کنند.
دسته‌ای دیگر از این زنان متأهل و بدسرپرست هستند و همسرشان به دلایلی مثل اعتیاد و از کارافتادگی نمی‌تواند هزینه زندگی را تأمین کند. این زنان علاوه بر تأمین هزینه‌های خود باید هزینه زندگی همسرشان را هم تأمین کنند.
دختران مجردی هم در بین این دست فروشان پیدا می شوند که از روستای های دور و نزدیک بنا به دلایلی از تحصیل باز مانده اند هم بخشی از زنانی را تشکیل داده‌اند که به دلیل سرپرستی خانواده ‌دست‌ فروشی می‌کنند و به نان‌آور خانه تبدیل شده‌اند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد مسئولین ذیربط باید با دست فروشی زنان مقابله کنند و برای افراد نیازمند زمینه کسب درآمد در یک مکان مناسب را فراهم کنند چرا که افزایش آمار زنان دست فروش علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت می کند می تواند آسیب های جدی و زیادی را بر پیکره خانواده وارد کند.
مسئله‌‌ای که هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود حضور زنان فروشنده ای است که به‌دلیل فقر اقتصادی که گاه به دلایلی دیگر با اجناسی که به همراه دارند به فروشندگی می‌پردازند. مشکلاتی که این زنان برای دستفروشان واقعی ایجاد می‌کنند از زبان خود آنان گویاتر است.
زن ۳۰ساله‌ای می‌گوید: به من می‌گویند دستفروشی نکن، ممکن است یکی از افراد فامیل تو را ببیند، من هم در جواب می‌گویم به من کمک کنید تا کار نکنم.
یکی دیگر از این زنان می گوید: هر روز شهرداری بساط ما را جمع می کندف چون زیر این پل رفت و آمدها زیاد است و فروش خوبی داریم به این مکان می آییم. شهرداری مکانی برای ما ایجاد کند تا در اینجا جمع نشویم.
il-bano.ir
امادست فروشی در بررسی های انجام شده در شهر های مهم از لحاظ فرهنگی، گردشگری و جذب توریست به یک معظل بزرگ تبدیل شده است، چرا که چهره زشتی به یک منطقه گردشگر پذیر می دهد و مسائل دیگر را هم به همراه دارد.
دستفروشی زنان یعنی مرگ تدریجی آنان
زنان قشر آسیب پذیر جامعه هستند و بخش اشتغال زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد نادیده گرفته شده است. هیچ اقدامی برای ساماندهی زنان دست فروش انجام نشده. دست فروشی یک زن یعنی مرگ تدریجی زنی که از سر ناچاری به دست فروشی روی آورده است. باید تدابیری اندیشیده شود که آن ها بتوانند همان شغل را در یک محیط مناسب تر و با استفاده بهینه از امکانات موجود انجام دهند.
علاوه بر روابط زنان فروشنده با مسافران و فروشندگان دیگر می‌توان به روابط آن ها با خویشاوندان شان هم اشاره کرد. اکثر آنان نه‌تنها کمکی از سوی خویشاوندان دریافت نمی‌کنند بلکه از کنایه‌ها و دید تحقیرآمیز آنان نیز در امان نیستند.
شهرداری طبق وعده ای که داده بود ، قرار بود جایگاهی برای ساماندهی دست فروشان مشخص کند اما هنوز این وعده عملی نشده است.
در شهر اصلاً دست فروش وجود ندارد
شهردار یاسوج در گفتگو با این پایگاه خبری با اشاره به پدیده دست فروشی گفت: در شهر یاسوج دست فروش وجود ندارد، دست فروشانی که در سطح شهر ملاحظه می کنید فصلی هستند.
راه اندازی و ایجاد بازارچه های ویژه بانوان در شهرستان ها
سیده زینب هاشمی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست منطقه دو که در شهرکرد برگزار شده بود به مهترین مصوبات نشست اشاره کرد و گفت: توانمند سازی کانون ها با تربیت مشاور و مربی برای ارائه خدمات مشاوره ای برای هر شهرستان ، ایجاد و راه اندازی بازارچه های ویژه بانوان در شهرستان ها به ویژه در مراکز استان ها و تأکید بر ایجاد پارک ویژه بانوان در تمامی شهرستان ها از دیگر مصوبات این نشست بود.
کمک های نقدی که توسط نهادهای حمایتی در اختیار این زنان قرار می گیرد، تامین‌کننده نیازهای اصلی‌ آن ها نیست. به کار‌گیری طرح‌های توانمندسازی، جایگزین مناسبی برای اینگونه کمک‌های نقدی دولت است که هم سبب کاهش هزینه‌های دولت می‌شود و هم بهبود وضعیت این زنان را به‌دنبال خواهد داشت.درست که زنانی هستند که دیگر توانایی یادگیری حرفه‌ای را ندارند(به‌دلیل سن ویابیسوادی) اما بسیاری از زنان دست فروش، زنان جوان و میانسالی‌اند که می‌توان در جهت توانمندسازی آنان سرمایه‌گذاری کرد.
از روش‌های توانمندسازی، می توان به موارد زیر اشاره کزد:
به‌کارگیری زنان در بخش‌های اشتغالزا، فراهم کردن فرصت‌های شغلی مناسب، ایجادبازارچه هایی برای فروش صنایع دستی، ایجاد کارگاه های تولیدی-توزیعی به صورت کار در خانه، تقویت و توسعه هنرهای سنتی ومحلی و شناسایی و آموزش مشاغل خانگی درآمدزا، که امیدواریم مسولان مربوطه در جهت توسعه و ارتقای توانمند سازی بانوان استان تلاش کنند.




il-bano.ir

گزارش: حیدری


نام شما

آدرس ايميل شما

صدف
Iran, Islamic Republic of
آخ سی .
عابر
Iran, Islamic Republic of
درگچساران از اول پاساژ مروارید تا اول خیابون بلادیان وجود داره که اکثرا..پیرزن و پیرمرد هستن،که بن،کلخنگ،کنار،از قبیل این چیزا میفروشن.که بعضی هاشون هم دعانویس هستن.
ازمسولین خواهش مندیم پیگیری کنند،نمای زشتی به اون قسمت از بازار گچساران داده
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1