تاریخ انتشار
جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۳
کد مطلب : ۷۰۸۴۴

عاشورای قدیم گچساران چگونه بود؟!

۸۰
۱
کبنا ؛بهنام عکاشه(این متن در سال ۱۳۸۹ در هفته نامه زاگرس به سردبیری راقم چاپ شده است. اگر هیئتی از قلم افتاده است یا درباره برخی افراد و هیئات حق مطلب ادا نشده است عذرخواهی کرده و آماده تصحیح متن هستیم)

سال‌ها پیش از اینکه هیئت‌های قشقائی و باوی تشکیل شود، عشق نسل ما در دهه شصت، رفتن به مراسمات سینوس یک و سینوس دو (مراسم آبادانی‌ها) بود و خیلی قبل‌تر از آن ولی آنوقت که از امکانات امروزی چندان خبری نبود، در گچساران فقط چند هیئت فعال وجود داشت.
یکی از این هیئت‌ها روبروی منزل مرحوم ارزونی پدر عبدالحسین(ادو) عبدالله‌نژاد بود که در حال حاضر پاساژ طلافروش‌ها در آن جای گرفته و اکثر قدیمی‌های گچساران و ترک‌ها و بچه‌های محلات قدیمی، محرم را در آنجا سپری می‌کردند.
آن روز‌ها ولی مثل امروز عیب و عار نبود که ترکی به مراسم بهبهانی‌ها برود که از مسجد صاحب الزمان تا هیئت فعلی باوی مراسم داشتند. همانطور که خیلی از عزاداران گچسارانی با ماشین‌های شخصی و گروه گروه به دیل، لیشتر، پشه کان، امامزاده جعفر، آبشیرین و روستاهای دیگر رفته و آن‌ها را یاری می‌کردند.
آن روز‌ها آدم‌هایی که امروز آنها را نمی‌شناسیم و نقشی و اثری ندارند و یا منزوی هستند، سردمدار عزاداری در محرم و صفر بودند. شنیدن نام خیلی از آن‌ها، ما را به شگفتی و حتی تأسف وا می‌دارد که چه شد که اینگونه شد؟!
اگر بگویم مرحوم حبیب نورالهی و خسرو بردارش و ادو عبدالله‌نژاد و موسی خانی و مرحوم حاجی مراد چراغی و مرحوم لطیف فرجی و شاکر حسامیان در کنار احمد معماری و نوری اکبر سواره و جهانبخش اسماعیلی به پشت انبار کوکاکولا می‌رفتند و روبروی منزل مرحوم ارزونی عزاداری می‌کردند و در آنجا یحیی حیدری، محمود حسین‌پور، خلف شریفی و جهانشیر رحیم‌زاده هم به آن‌ها می‌پیوستند؟ کی آن روز‌ها را یادش هست؟ کی یادش هست که جغتایی با چه زحمت و دردسری برای بچه‌های عزادار اسکافل و چتری می‌بست؟
داربست و چادر هیئتی که هیئت ابا عبدالله الحسین (ع) نام داشت و ابراهیم رحیم‌زاده(عموی شاهرخ) و اسماعیل صادقی و معنوی به آنجا می‌رفتند و شاه غلام شیرازی می‌خواند و پرویز اسدی بختیاری بود و عباس اسماعیلی آبادانی کارمند مستغلات پیش بچه‌ها بودند و نوحه می‌خواندند و غلامعباس شریفی و مرحوم لال احمد احمدی هم هیئت را کمک مالی می‌کردند و یکی چایی المنیس دو کیلویی می‌خرید و دیگری پول می‌داد و دیگری ماشین می‌آورد و یکی هم یک گونی زغال. صدای یدالله بیستون(فرازمند) پدر بهمن و عبدالله هنوز هم گوش مردم قدیم گچساران را نوازش می‌کند و هم او بود که با عباس اسماعیلی از پیرغلام‌های نوحه خوان‌های جوان گچساران شدند. عباس اسماعیلی که آبادانی بود و سال‌ها پیش از جنگ به گچساران آمد و ماندگار شد و همه جا خواند، از هیئت بهبهانی‌ها تا هیئت اباعبدالله تا سینوس یک و سینوس دو و هر جایی فکرش را کنید او را و صدایش را شنیده‌اند.
حاج یدالله بیستون که حالا به نوستالژی عاشورایی گچسارانی‌ها تبدیل شده و یارش مرحوم یدالله افشار بود پشت ماشین پپسی کولا با رانندگی ایمور قادرنیا می‌نشست و می‌خواند و واحسرتا که چه آدمهایی، در چه روزهایی عزادار حسین(ع) و ابالفضل(س) بودند و حالا...
حاج یدالله آن روز‌ها بلندگو به دست می‌گرفت و پشت ماشین همه گچساران را غرق اشک می‌کرد و امروزی‌ها را باید روی سر بنشانی و میلیون‌ها بدهی و احترام و هزار ادا و اطوار دیگر(با عذر خواهی از عزیزانی که دچار این مسائل نیستند).
کی یادش هست که مرحوم محمد شش بلوکی روزی در این شهر به یاد حسین(ع) نوحه خوانده باشد. حالا کسی باور دارد که مرحوم کل شیر خان خصال و پسرانش کمال و اردشیر و رحیم قدم خیر(آپادانا) و محترمی‌ها و احترامی‌ها و شیوه‌ای‌ها و عباس شیرالی بهبهانی و دیگرانی روزی صفحه گردان هیئت بهبهانی‌ها بوده‌اند؟

کسی می‌داند حق رو، یحیی ذاکرزاده، حاج دبیری و حاج جابر نصریان در خیابان بلادیان نوحه می‌خواندند و گچسارانی‌ها به سر و سینه می‌کوفتند؟ کی حاج یوسف جمیله را یادش هست؟ عباس رحیمی و سید قمصور کشاورز و نصرالله میهن پرست و منوچهر کاظمی و بچه‌های خلیفه کرمی و خودش و رمضان باشی مرد بزرگ هیئت‌ها و کل نصرالله باشی و مرحوم خرمی و حاج علی حسین ساجدی کجایند امروزه؟
کسی حتی یادش هست که منزل مرحوم سی سرو(سید صدرالدین پدر حاج محمد تقی توفیقی و بزرگ سادات گچساران) که آخر خیابان مدرس شرقی فعلی و اول محله سادات بود، آنقدر شلوغ می‌شد؟ حالا حاج محمدرضا با پسرانش مجتبی و مصطفی در پانصد، پشت انبار جهاد و ابراهیم توفیقی در کارمندا فلکه الله و رامین که جای پدر را گرفته و مانند او کار خیر می‌کند و خود می‌گوید هیچ کس پدر نمی‌شود و راست هم می‌گوید.
حاج یدالله نیک بین را که همه می‌شناسند. چند نفر می‌دانند یکی از بزرگ‌ترین مراسمات مذهبی گچساران در خانه او کنار مخابرات قدیم(مدرس غربی، خیابان آرایشگر‌ها) برگزار می‌شد؟ ظریفی را بچه‌های کیامرثی و پل بردستانی و خیابان مهر همه می‌شناسند و خاانه‌اش را بلدند. اطوبخاری او کنار کبابی سلجوقی بود و پشت دره منزلش بود و کنار منزل مرحوم نوراللهی روضه خانگی داشتند و چه شور و حالی بود.
قدیمی‌ها یادشان هست وقتی نوراللهی‌ها تصمیم گرفتند زمینشان را بالا بیاورند، چند سال منتهی به انقلاب، در زیرزمین منزل مرحوم احمد‌زاده مراسمات برگزار می‌شد و گل افروز که مادر همه گچسارانی‌ها از جمله راقم می‌باشد، چه زحماتی در آن روز‌ها به همراه پسران و دختران و عروس و داماد‌هایش کشید.
و او تنها زنی نبود که مراسم گردان بود، و سال‌ها پیش از او حاجیه خانوم رقیه مسیح نیز چنین می‌کرد و بعد از او در دهه شصت ننه مصطفی همسر ولی خان فاتحی در سه راهی پازنان روضه پر شکوه زنانه برگزار می‌کرد و همسر و خانواده آقای رودانی که آبادانی بودند نیز در محله‌های آبادانی روضه‌هایی به یادماندنی برپا کردند تا زنان گچسارانی نیز هم چون مردان ولی در پشت دیوار‌ها به سر و پایشان بکوبند.

در واقع مراسمات مذهبی در خانه‌ها هنوز هم برگزار می‌شود و هر چند چشم و هم چشمی در مراسمات مذهبی هم رسوخ کرده ولی هستند خانواده‌هایی که علاقه‌مند به سوگواری در چهار چوب خانه‌شان هستند و کسی نامی از آن‌ها نمی‌داند و نمی‌برد.
از این دست می‌توان به مرحوم حاج صادق نوراللهی که نجف آبادی بود و حالا بچه‌هایش گچسارانی شده‌اند و در جلسات خانگی‌اش، شیخ جواد می‌خواند و جزایری، نام برد. منزل آن‌ها پشت رستوان قدم شیرازی حاج ماشاءالله بود و حمام اناری که حالا مبلمان رضوی جای گرفته است.
هیئت اصفهانی‌ها هم جایگاه خاص خود را داشت و بیت العباس که بعد‌ها به مکانی برای عرض اندام مذهبیون اصفهانی بدل شد، قبل از انقلاب زمینی خالی بود. مرحوم حاج رمضان منصوری، حاج ابراهیم شریعتی و محمد زید بهبهانی بود و حاج عباس مختاری هم روحانیون را در خانه پنهان می‌کرد و یکی از روحانیون آیت الله شرعی بود که بعد‌ها نماینده امام(ره) شد و کسان دیگر مرحوم حاج حمزه برازنده و سلطانی پارچه فروش گرداننده‌ها بودند وحاج جعفر میرباقری، رحیم دادگر، آقاجان رضائی، حاج جعفر قلی سلطانی، حاج فریدون مختاری‌زاده، خانواده شهید بشارت، حاج حیدر مختاری، حسن یونسی، حاج علی هاشمی، حاج احمد برمکی، شهدای انقلاب بلادیان، پرویزی، امینی، منصوری هم گرد آنها می‌گشتند و یاری می‌کردند.

کاظم و ناصر و قدرت و حاج احمد جعفری بودند و حاج حمید روزبهانی، حاج یداله محمد طاهری و سید نصراله و سیدمحمود و سیدرحمان و مرحوم سیدمهدی موسوی و رمضانعلی زمانی هم آن‌ها که بعد‌ها بیت العباس را درست کردند قبلاً در مسیر حمام روغنی تا فلکه کیوسک(ساعت) و از آنجا تا فلکه امام خمینی به عزاداری می‌پرداختند و ترک‌ها را همسایگی می‌کردند.
ترک‌ها که قبل‌تر سیف الله دره شوری داماد حاج سلجوقی بود و بعد‌ها که خسرو طاهری ترک‌ها را آماده حضور فعال در عرصه اجتماعی گچساران می‌کرد، حاج داریوش فولادی و حاج اردشیر کاویانی و قدرالله صالحی و یوسف برازجانی و علی فولادی شیشه بر و منصور فولادی که جلوی سینما محفل زنجیرزنی به راه انداختند و هیئت مدیره‌شان که حالا مصطفی بهمنی و هدایت دهقان و علی فرهمندیان و فخرالدین عباسی و مرحوم محمد ششبلوکی زمین سلجوقی را نیز خریداری نمودند و حالا این هیئت با همکاری خیلی از ترک‌ها مانند محمدحسین چهارده چریکی و... با صدای حسین شهبازی هر سال گرم و گرم‌تر می‌شود.
ولی ترک‌ها به همین بسنده نکردند و شاهرخ حیم‌زاده با همراهی بچه‌های محله لبنان سالهای سال است در سربالایی لبنان مراسم برپا می‌کنند. حالا گچسارانی‌ها سال هاست عاشوراهای گرم و پر حرارتی دارند.

کوچه اول سه راهی روضه مرحوم توفیقی بود که حالا پسرانش آن را اداره می کنند و به امور خیر می پردازد و حاج متقی کاشانی روضه قدیمی و حزن انگیزش را می‌خواند، کوچه سوم سه راهی حاج رحیم پادو پسرانش، کوچه چهارم خانواده منصف، آبادانی‌ها آمده‌اند کوچه ثبت قدیم، بختیاری‌ها و علیمراد کاظم‌پور با بچه‌های مدرس و لبنان و پرویزی بعد از اینکه وسط هیئت شان حوض زده شد، آخر کیامرثی را برای عزاداری انتخاب کرده‌اند، مراسم خانواده شهید کشاورز اول بلوار وسط، نیمدوری‌ها هم که با بچه‌های محله سادات در حسینه مسلم بن عقیل هستند و منزل یاری محمدی حالا محفل بچه‌های هیئت باوی شده که سال‌ها پیش در جواب به هیئت قشقائی‌ها درست شد و حالا جهان محمدی پسر یاری و مازیار قشقائی که رئیس کانون مداحان گچساران و باشت شده آنجا را اداره می‌کنند و انگار سید نعمت حجازی دیگر مثل گذشته در آنجا فعالیت ندارد و جای مرحوم مندنی وفائی همه جا خالی است و حاج نورالله قاضی فر و پسرانش به همراه بچه‌های محله، هیئت رادک را همچنان سال‌های پیش با صدای زیبای ذوالفقار اداره می‌کنند.
هیئت باوی را حالا مهران ابراهیمی، جان محمد محمدی، مهران ابراهیمی، حبیب قلندری، سید غلام کاظمی، غلام شهریاری، مهران احمدزاده، ایمان و سعید بازی، مهرداد علیپور، فرهنگ لدنی، سید نعمت قادری، امید قنبری، و اردوان غلام‌پور و محمدرضا باشتی و احمد و وحید محمدی و ایمان حسینی و مهرداد امیری و کیهان بهرامی وحسین صفائی و ایمان بلوطی و موسی بوستانی و شهرام اسدالهی و کرم گشتاسبی و سیامک قشقایی یاری می‌رسانند و همراهی می‌کنند و هر ساله یاد مرحوم وفائی و مرحوم صالحی و شهدای ایل باوی را گرامی می‌دارند.
قدیمی‌ترین محله گچساران هم هنوز صدای ذولفقار دهقان را می‌شناسد و به یاد می‌آورد، ولی کسی نمی‌تواند نقش عزیز تن آسان، حمید حمیدی‌پور، یونس صفری و خانواده‌اش و برادران کشکولی(خسرو، افراسیاب و مرحوم منوچهر) را نادیده بگیرد.
و آن‌ها هم مثل بچه‌های آبادان نقش بی‌بدلیل در اشاعه فرهنگ عاشورایی در گچساران داشته‌اند. آبادانی‌ها که بعد از جنگ به گچساران کوچ کرده بودند شاید محبوب‌ترین هیئت‌های سینه زنی در گچساران دهه شصت را در سینوس یک و سینوس دو راه انداختند و عیسی صائب در سینوس دو، مرحوم غلامحسین جوزاری در سینوس دو و بعد‌ها در سینوس یک نوحه می‌خواندند.

کاری که عباس اسماعیلی نیز انجام داد و عباس هم برای همه آبادانی‌ها می‌خواند. شیخ احمد قشقائی(شاهی لوزاده) ‌، اسفندیار حیدری، عزیز منصورآبادی، احمد ایوبی و علی‌پور فرهی سینوس دو را راه انداخته بودند و خلیل رودانی، مختار قائدی، یوسف تیرانداز، سعید استکی، فضل الله کشکولی، عباس اسماعیلی، بهمن صمغانی‌زاده سینوس یک را اداره می‌کردند.
حالا و بعد از اینکه آبادانی هاعزم وطن کرده‌اند، آنهایی که ماندند و گچساران را موطن خود برگزیدند، با کمک دیگر بچه‌های گچساران کنار پارک دوستی در کوچه ثبت هیئت حضرت قاسم(س) را راه انداخته‌اند و ماشاء الله قائدی و مسعود شریف حالا عباس اسماعیلی را یاری می‌کنند و پسر مرحوم شاهی لوزاده هم گرد آنان می‌گردد.
حالا خیلی از هیئت داران و نوحه خوان‌ها هم دیگر در بین ما نیستند. از حاج توفیقی و پدرش و صادق شجاعی تا قربون ترکی و مندنی وفائی و مرحوم مومنی، و برخی هم گرد پیری بر رویشان نشسته است مانند شیخ حسین دیلی که الان نزدیک به ۸۰ سال سن دارد و کربلائی جواد محسنی که بیش از ۷۰ سال عمر کرده و در بیت العباس عزاداری می‌کرد.
و شاید عمر خیلی‌ها به زمان گچساران قدیم قد ندهد که مرحوم زائر حاجی شریفیان می‌خواند و مرحوم کل حیدر و مرحوم حمزه شریفیان که کاروانسرا(دوگنبدان امروزی) را به روایتی، صاحب اولین هیئت‌های عزاداری در استان و منطقه کرده بودند.
همانجا که بنیانگذاران گچساران امروز و شرکت نفت آن در آنجا ساکن بودند و بعد‌ها شرکت نفتی‌ها به تبع آن هیئت، روضه‌های خانگی را راه انداختند که اقدامی پدر پیمان و کیوان فقط یکی از آن‌ها بود و حاج پرهون و فرزندانش هم همین طور.

به این ترتیب گچسارانی‌ها همواره با تکیه بر فرهنگ بومی خود به عزاداری می‌پرداختند و کمتر پیش آمده است که مانند هیئت دیلی‌ها که امسال با مدیریت الله کرم‌پور و حکمتی، شخصی مانند میرشکاری و... را از بیرون گچساران آوردند، هیئت دیگری چنین اقدامی را انجام دهد. در این بین شاید فقط پدر حسین فخری استثناء باشد که در دهه شصت یکبار به دعوت بچه‌های آبادانی به گچساران آمد.
تعزیه نیز از قدیم در گچساران رونق فراوانی داشت و شهید رمضان اسماعیلی، مرحوم رحمان دلاوری، مرحوم خندانی و کل نصرالله باشی و این آخر‌ها یوسف منصف از تعزیه گردان‌های گچساران بودند و برخی نیز نقش شمر را بازی می‌کردند.
سالهای چندی است که از هیئت‌های مذهبی استفاده‌های سیاسی می‌شود و حتی برخی موارد وجود هیئت‌هایی خاص مدیون اراده جریانات و افراد سیاسی شده است و تزریق پول و امکانات و تبعیض در ارائه خدمات دولتی فقط بخشی از روش‌های نفوذ سیاسیون در این دسته‌ها می‌باشد و این آن چیزی است که با بررسی‌های من و دریافت برخی خاطرات از مراسمات مذهبی قبل از انقلاب اسلامی، کمتر شاهد آن بوده‌ام.

روایات فراوانی مبنی بر شرکت سیاسیون و حتی جریانات چپ در هیئت ها بر سر زبانهاست و برخی شرکت حاج بهرام تاجگردون، حاج متقی کاشانی، مرحوم نبی‌زاده و شهید بشارت از انقلابیون بنام گچساران را تائید می‌کنند ولی هیچ قرینه‌ای مبنی بر استفاده انقلابیون ازهیئت‌ها به دستم نرسید.
هیئت بهبهانی‌ها محفل مذهبیون گچساران بود و هیئت روبروی منزل عبدالله‌نژاد هم همه بچه‌های قدیمی را گرد آورده بود که بیشتر فعالان سیاسی در آن بودند، ولی هیچ یک از قدیمی‌ها به جز خاطرات غیر تأثیرگذار و گذرا، اشاره‌ای به نقش مراسمات عاشورا در جریانات سیاسی و انقلاب پرشکوه اسلامی در گچساران نداشته‌اند. اگرچه اعتراف می‌کنم در این زمینه بررسی کاملی نداشته‌ام و ممکن است کسانی آن را رد نمایند.
فریدون قشقائی، ولی الله جمشیدی، غم شاید(بچه بندر عباس)، علیمردان غریبی، کورش احمدی، خادمی بهره عنا، امید کشاورز، محمدرضا محمودی، احمد شعبانی، مصطفی مرادی، ‌قراچه، عین الله رضائی، احسان برومند، سیامک ادیب، حسین بهرامی، اسماعیل علیزاده، مصطفی شجاعی و خیلی نوحه خوانان و عزاداران و هیئت‌ها که حتماً از قلم افتاده‌اند و نه از یاد، چه برای عقیده جنگیدن نه برای نان است و نه برای نام(از همه عذر می‌خواهم).
گذشته‌ها گذشته و نسل نوی سینه زنان و زنجیر زنان و هیئت داران و روضه خوانان و تعزیه گردانان و... آغاز شده است. حالا قدیمی‌ها مثل رمضان خاتونیان، جای خود را به جوانان سپرده و رفته اند و برخی هم هنوز می‌خوانند. هنوز هم برخی رسم و رسوم کهن از جمله گرد زنی(دایره زنی) در فرهنگ گچسارانی‌ها مانند اکثر جنوبی‌ها زنده است ولی حالا شیوه‌هایی نیز تغییر کرده‌اند. پذیرایی‌ها و رنگ و بو‌ها عوض شده است.
آن وقت‌ها عده‌ای در هیئت دور زده و بر سر و روی نوحه خوانان و سینه زنان و ناظران کاه و خاک می‌ریختند و امروزه با شیر و خرما پذیرایی می‌شوند. هیچ می‌دانید گذشته‌ها مثل امروز طبلی نبود و طبالی و سنجی و دمامی؟ با پوست بز طبل درست می‌کردند و می زدند و می زدند و مردم عزادار را به خیابان ها می کشاندند.
دیروز‌ها در خیابان‌های شل شلی و زیر باران می‌خواندند و امروز آسفالت می‌شوند و استیج می‌بندند و هزار جور دیگر.
اما آنچه عوض نشده انگار این است که هنوز عاشورا و حسین و ابوالفضل و زینب در این مردم و در این مملکت و در این گچساران میرایی ندارد و هنوز همه عاشق آنهایند.Untitled-1
sinehzani (1) sinehzani (2) sinehzani (5) sinehzani (6) sinehzani (7) sinehzani (8) sinehzani (9) sinehzani (10) sinehzani (11) sinehzani (12) sinehzani (13) sinehzani (14) sinehzani (15) sinehzani (16) sinehzani (17) sinehzani (18) sinehzani (19) sinehzani (20) sinehzani (21) sinehzani (22) sinehzani (23) sinehzani (24) sinehzani (25) sinehzani (26) sinehzani (27) sinehzani (28) sinehzani (29) sinehzani (30) sinehzani (31) sinehzani (32) sinehzani (33) sinehzani (34) sinehzani (35) sinehzani (36) sinehzani (37)
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد فرهمندیان قشقایی
Iran, Islamic Republic of
درود بر خادمان خالص امام حسین ع
صدا
Iran, Islamic Republic of
امید قنبری و مهران احمد زاده رو به عنوان گردانندگان هیئت باوی رو خوب اومدی. خیلی مطلب جالبی بود
رحمت
Iran, Islamic Republic of
مردم اون موقع چقد خوش اندام بودن و لباسها چقد گشاد بوده و جوانها سبیل میذاشتن. اون موقع هنوز هیئت ها سیاسی نشده بودن و ای کاش از هیئت فتحی ها و شجاعی ها و نیمدوری ها در محله سادات اشاره ای میکردی.
بهنام عکاشه
Iran, Islamic Republic of
سلام.
لطفا با من تماس بگیرید.
۰۹۱۷۰۱۸۸۰۰۱
ابراهیم خرمی
Iran, Islamic Republic of
سلام ماشاالله من رو بردی به 30 سال قبل ممنون مرسی از لطفتون
بهنام عکاشه
Iran, Islamic Republic of
سلام.
اینها اطلاعاتیه که من از عزیزان گرفتم.
شاید اغراق ده باشه یا حق مطلب ادا نشده باشه.
عذر میخوام از همه کسانی که اسامی شون نیومده.
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر .واقعا مردم براامام حسین ازته دل مایه میذاشتن .اما الان نمیدونم واقعا چه خبر..از اقای عکاشه هم متشکریم.الان سر هر کوچه یه هییت اما خلوت ..
shirdel
Iran, Islamic Republic of
vaghaen tasof mikhoram k f.a mibinam inja eteghadam sost mishe b in chiza
حسن
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای عکاشه من به نوبه خودم از اینکه یادی از گذشته تا به امروز از روند عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین ( ع) داشتید و از درگذشتگان نیز یادی نمودید بسیار سپاسگزارم
ایکاش حالا که این مطالب را بیان می نمودید از مسئله حجاب و عفاف زنان و دختران از پیش از انقلاب هم مطلبی می گفتید
الان مراسمات سینه زنی و عزاداری محلی برای چشم چرانی و انواع تیپ و قیافه جوانان می باشد دختران جوان با آرایش های آنچنانی تماشاگر مراسمات سینه زنی و زنجیر زنی هستند و تا آرایش نکنند در مراسم حضور نمی یابند و این خود معظل بزرگی است که دامنگیر خانواده ها شده است و در این بین پدر و مادران نیز به نوعی بی تقصیر هم نیستند
جناب آقای عکاشه تورا به خدا اگر این واقعیت را که الان بیان کردم و شما نیز روزانه در این شهر آن را مشاهده می نمائید ، سانسور نکنید شاید مردم فهیم گچساران که در واقع از دوستداران واقعی اهل بیت هستند به این فکر بیفتند که جوانان را ارشاد نموده تا بلکه از بزک کردن خود در این ماه پرهیز نمایند
و خدا می داند که این انسانهایی که از آنها یاد نمودید در واقع انسانهایی پاک و بی ادعا بودند و عشق به اهل بیت در وجود آنها مالامال بود و چند روز قبل از ماه محرم اقدام به برپایی تکیه می کردند و اگر به سینه میزدند با عشق به امام حسین (ع) بود
مسعود
Iran, Islamic Republic of
جناب عکاشه،بهترین مطلب چاپ شده در کبنا،دستت درد نکنه بخدا اشکم در اومد،واقعا ممنون
استاد بنایی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تو این سالها دهه ی محرم برای ۹۰ درصد مردم علی الخصوص جوانها شده ابزاری برا سرگرمی و تفریح!
ایمان
Iran, Islamic Republic of
مطلب خیلی جالبی بود و کلی خاطره های قدیمی رو زنده کرد برام...ولی شما هیئت نیمدوری ها که از قدیمی ترین هیئت های گچساران بوده و هست و محل قدیمی شون فلکه گاوی محله سادات بوده و فعلی حسینه ای مسلم بن عقیل است را از یاد بردید...
اگه یادی از هیئت فتحی ها هم کنار دبیرستان ابن سینا قدیم پایین محله سادات هم یادی میکردی مطلب کامل می شد...
با تشکر...
سعید پایدار/ شورای اسلامی شهریاسوج
Iran, Islamic Republic of
سلام بر شما و قلم بسیار زیبایتان،مطلب فوق العاده ای بود ، تغییرات فرهنگی عزاداری ماه محرم را در گچساران به خوبی تشریح نمودید ،
تقریبا می شو دگفت این تغییرات در همه جای ایران انجام گرفته است .به اعتقاد بنده یکی از راههای جلوگیری از انحراف مراسم عزاداری ماه محرم رجوع به سادگی و عامیانه بودن شیوه های عزاداری گذشته است که متاسفانه بدست فراموشی سپرده شده و نتیجه ان عزاداراری های خاص امروزی است که امروزه ما شاهدیم .سپاس
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
مطلب جالب و خاطره انگیزی بود
علیرضا از تهران
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر ..یه هییت عربها و آبادانی ها و خرمشهریه هم روبروی شهربازی ( پارک مهروزی جدید و زمین باسکول قدیم ) در محل منازل سازمان مسکن که به جنگ زده ها داده بودن برگزار میشد و مکانش دقیقا کنار یه نونوایی ( که نمیدونم الان هم نونواییه هستش یا نه ) و زمین خالی کنارش بود ( مثل اینکه توی اون زمین خالی در حال حاضر آپارتمان ساختن ) شبها اونجا خیلی شلوغ میشد و هییت زنان هم یه مقدار پایینتر و توی یکی از خونه های سازمانی جنگ زده ها برگزار میشدو یکی از تفریحات ما اون زمان این بود که با دوچرخه از سه راهی حرکت میکردیم و به هییت های محله لبنان و سینوس ۱ و ۲ سرمیزدیم.
م.محمد
Iran, Islamic Republic of
خدایی اصلا معلومه چی نوشتی؟؟؟؟اسم کل گچسارانیا رو نوشتی که یعنی فقط شلوغش کنی،نه جمله بندیا مشخصه چیه و نه مفهوم خاصی رو میرسونه فقط اسامی رو نام بردی که مخاطب جذب کنی و همین
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
حاج توفیقی سینه زنی داشت پشت انبار جهاد چند کوچه پایین تر از خونه حاج جعفری بود خیلی هم خوب بود. فرشید هم مداح بود
رییس
Iran, Islamic Republic of
آقای عکاشه مگه پارسال هیئت خادمی .آقای کویتی پور را نیاورد . مگه امسال هیئت مسجدالنبی حاج حسین فخری را نمی آورد.
و...هزاران افراد دیگر که از بیرون گچساران آمدند.چرا فقط هیئت سیدالشهدا( دیلی ها) را نام بردی ؟ این رسمش نیست یا همه را بگفتی یا اصلا نام نمیبردی
بهنام عکاشه
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز.
اگر مطلب رو کامل و با دقت خونده باشید اگر دقت کنید اول مطلب نوشتم که این مقاله تو سال ۱۳۸۹ تو روزنامه چاپ شده. آقای خادمی پارسال زحمت کشیدن و آقای کاظم پور امسال. عرض کردم که در سری بعدی نوشته ام کاملش می کنم.
مطمئنا کاری که آقای خادمی و آقای کاظمپور می کنن خیلی تاثیرش زیاده و در تاریخ می مونه.
من می دونم که چه مشکلاتی اینا دارن برای تهیه وسائل و هزینه ها که بخش عمدش از جیبشون میره و حتی جوز هم به آسونی نمی تونن بگیرن.
ولی با این حال تذکرتون رو روی چشم می ذارم و در آینده از این دو دوست عزیز که ان شاالله اجرشون با امام حسین باشه گزارش می گیرم.
س
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای عکاشه همیشه محور مساجد بودن مخصوصا مسجد شهیدان که نامی نبردی
خاص
Iran, Islamic Republic of
ای ول کاپیتان فرشید.
محسن زارع پور
Iran, Islamic Republic of
آقای عکاشه با تشکراز اینکه سنت های قدیمی شهرواحیا میکنید، ولی متاسفانه جمله بندیها بسیار ضعیف وگاها از شاخه ای به شاخه پریدن بود لطفا ابتدا ویرایش کنید تا مطالب از هم گسیخته نشود.به نظرم بردن اینهمه اسم در یک مقاله از زیبایی آن میکاهد.یا حسین.
حسن
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای عکاشه از اینکه کامنت من را بدون کم و کاست درج کردید کمال تشکر را دارم امیدوارم که مردم فهیم گچساران با تأسی از مولایمان حضرت ابا عبدالله الحسین ( ع ) با منکرات مبارزه نموده و نمونه ای از پیروان راستین این بزرگان باشند و در زندگی خویش نیز این روند را ادامه دهند و باعث شوند که جوانان نیز یاد بگیرند و در رثای امام شهیدان از آراستن خویش بپرهیزند
سینوس1
Iran, Islamic Republic of
عکس هفتمی ازبالا سعید استکی ازسینوس۱ است.که هنوز هیات آبادانی ها باوجود ایشان پابرجاست.
یادش به خیر ومستدام باد.
ترابری
Iran, Islamic Republic of
اقای عکاشه یا اسم نیار یا هم همه رو بگو. هیئت داریوش پناه ترابری الان جز بهترین هیئتهای گچسارانه. چرا فرق میذاری. از شما بعیده!
مردی ازلیشتر
Iran, Islamic Republic of
السلام علیک یااباعبداله الحسین(ع)

باسلام ضمن تشکرازآقای عکاشه لطفا ازمراسمات عزاداری درروستاها نیز همچون گزارشی تهیه نمایید چون برنسل جوان تاثیرفراوان دارد .
نانا
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خسته نباشید چه تمام مطالبی که تاکنون تو کبنا خوندم چه این یک مطلب واقعاً دستت درد نکنه
گچساران
Iran, Islamic Republic of
سلام اگر عکس هایی از سینه زنی های فتحی ها و نیمدوری ها سال ۷۱ ۷۲ داخل سایت بزاری خیلی جالب میشه حتی میگن فیلمش هم وجود دارد
Sharif
Malaysia
Doostani ke hey enteghad mikonan ke chera javoonha felan mikonan va ba tiphaye bad mian too maraseme azadari bayad khedmateshoon arz konam ke eikash aval be fekre in boodin ke vaghean aya too in shahr va ya mamlekat aslan sargarmi vase javoonha moondeh?!!! che kari vaseye tafrih va shadie javoonha kardin ke hala mian az tip va ghiafeye digaran irad migirin?! omadin sinezani khob ya ali azadaritoon ro bokinid va inghad be masaeli ke be shoma marboot nist napardazin..
Va behtare ino ham bedoonid ke Ashora tanha makanie ke javoonha mitoonan dore ham jam beshan bedoone inke kasi ya organi beheshoon gir bede ke motefaregh shin..
Sharif
Malaysia
Keshvare Hend bejaei reside ke dare mardomesho ba Jet mifereste Fazanavardi ma too shahremoon donbale inim ke chera esmi az heiate ma borde nashode..Heiate Ma behtarine..chera javoonha hejab ro roayat nemikonan va azin das masael..kash vase behbood aval az khodemoon shoroo mikardim
ازمردم شهرستان گچساران و باشت
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت مدیر کبنانیوز از اولین هیتهایشهرستان گچساران به اشتباه یاد کرده ای چون اولین هیت گچساران دو هیت بیش نبود که یکیه هیت خیابان بلادیان که همان مسجد صاحب زمان و هیت رادک که بعد به مسجد امام حسین مجتبی که در آن زمان اولین نوحه خوان آن محمد کریم کرمیان بوده و بعدا نوحه خوان آن آقای ذلفقار دهقان و برادرش وبچه های کشکولی این هیت توسط یونس ویوسف صفری و بچه های کشکولی اداره شد وحال همان هیت توسط یونس صفری و عباسی وتعدادی از بچه های آخر رادک اداره می شود پس جهت یاد آوری اولین برای اثبات این موضوع می توانی از افراد قدیم گچساران سوال کنی چون آن موقع گچسارن فقط ی خیابان پهلوی و ی آبادی شیخ خداداد و ی آبادی سرمست در گچساران بود و بقیه این شهر از اول انقلاب گسترش پیدا کرده و هیتهای جدید و طایفه تشکیل شده و اوایل هم تمام این مردم ماه محرم به رادک میامدن چون ذلفقار دهقان صدای و نوحه های خوبی در غم امام حسین می خواند که باعث شده بود که تمام مردم شهر به رادک بیایند
ازمردم شهرستان گچساران و باشت
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت مدیر کبنانیوز از اولین هیتهایشهرستان گچساران به اشتباه یاد کرده ای چون اولین هیت گچساران دو هیت بیش نبود که یکیه هیت خیابان بلادیان که همان مسجد صاحب زمان و هیت رادک که بعد به مسجد امام حسین مجتبی که در آن زمان اولین نوحه خوان آن محمد کریم کرمیان بوده و بعدا نوحه خوان محمد علی عباسی آن آقای ذلفقار دهقان و برادرش وبچه های کشکولی این هیت توسط یونس ویوسف صفری و بچه های کشکولی اداره شد وحال همان هیت توسط یونس صفری و عباسی وتعدادی از بچه های آخر رادک اداره می شود پس جهت یاد آوری اولین برای اثبات این موضوع می توانی از افراد قدیم گچساران سوال کنی چون آن موقع گچسارن فقط ی خیابان پهلوی و ی آبادی شیخ خداداد و ی آبادی سرمست در گچساران بود و بقیه این شهر از اول انقلاب گسترش پیدا کرده و هیتهای جدید و طایفه تشکیل شده و اوایل هم تمام این مردم ماه محرم به رادک میامدن چون ذلفقار دهقان صدای و نوحه های خوبی در غم امام حسین می خواند که باعث شده بود که تمام مردم شهر به رادک بیایند
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از اقای عکاشه . هییت عذاری مسجد امام حسن مجتبی رادک ( برادران عباسی ) را از قلم انداخته اید .
علی مظاهرپور
Iran, Islamic Republic of
آقا بهنام باتشکرازحضرتعالی لازم است .یادی نمایم ازبانی هیت قدیم ثارالله دردهه شصت مسجدشهیدان به بنیانگذاری شهیدوالامقام اجمدرضاتاجگردون . این حقیرآن زمان به همراهی حاج شریفی درپایگاه شهیدرجایی مسجدشهیدان شاهدزحمات این بزرگوار وخادم آقاامام حسین (شهیدتاجگردون )در هیت عزاداری سپاه گچساران بودیم. روحش شادویادش گرامی باد.
رحمت
Iran, Islamic Republic of
کسی که کامنت لاتین گذاشتی و از پیشرفت هند حرف زدی. شما اول به زبان فارسی احترام بذار پیشرفت هند سرجای خود.
خیابان مهر
Iran, Islamic Republic of
جناب عکاشه
خسته نباشید و یاد همه ذاکران و خادمان حسین بخیر و. عمر خادمان و ذاکران امروز توام با عزت باد از آنجاییکه ابرقدرت یاد کردید. بر خود لازم میدانم که بر پا کننده اولین روزه سیدالشهدا در گچساران مرحوم کربلایی قاسم گشتاسبی که از قلمتان افتاده یا شاید به علت قدمت شما نامی از ایشان نبرده اید را بیان کنم در خیابان مهر مدرس فعلی تقریبا در جوار حسینیه مرحوم ارزانی روزه ای بر پابود که از روحانیون بیسوادی از خوزستان جهت سخنرانی در این روزه و مراسم میآوردند و در پایان شبهای هفتم تا دهم به عزاداران در محل روزه که منزل مرحوم کل قاسم گشتاسبی بو در سینی های بزرگی حلیم می‌ریختند و از عزاداران حسینی که در هیئت مرحوم ارزانی و هیئت های دیگر بودند پذیرایی میکردند و محفل پیر مردها و زنان عزاداری بود که آن روزها در هیئت ها دوره نمی رفتند و در روزها عزاداری میکردند این روزه سالها قبل از روزه مرحوم سید سرو و مرحوم ظریفی که خداوند همه ایشان را رحمت فر امید برقرار بود و در ذهن همه ایرانیهای قدیم ماندگار است. جهت تصحیح از جوانان کمک کننده هیئت مرحوم ارزانی مرحوم لال احمد محمدی بود نه احمدی که بر اثر تصادف فوت شدند و قبل از شهدا در محل فعلی گلزار شهدا دفن شدند که امروز تنها فردیست که در گلزار شهدا در کنار شهیدان آرام گرفته شاید خلوص نیت باعث گردید که سالها پیش آجر خود را از سیدالشهدا گرفت و در کنار یاران صدیق حسین آرام گرفت
در جواب شریف
United States
خیلی کوته بینی/ هندو با ایران بزرگ مقایسه نکن
مطمئن باش همین بچه هیاتیها نخبه های بزرگی هم وجود داره
اون بجاش این بجاش
میخوتی بهت بگم تو هند چه فرهنگای غلط و عصر حجری وجود داره؟؟؟؟؟
شایدم از دنیا عقبی
فرشید
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از اقا بهنام.عکس ششم از پایین فرشید کدخدایی هستش یاد سینوس بخیر
ميرزاهاشم
Iran, Islamic Republic of
باسلام،جناب عکاشه مطلب جالبی بود.دوستان محترمی که انتقادوتوهین می کنند لطفآبه جای حاشیه رفتن ،باارسال مطالب وتصویرایشان رایاری نمایند.موفق باشید.
Sharif
Malaysia
Dooste aziz
be mafhoome matn tavajoh kon..Irane bozorg sare jaye khodesh va tavahomate bazi az dootan ham hamintor..
sad albate ke ona too maghooleye farhange ghalat ham az ma jolotaran..vali daghighan man harfamhamine..ona age tahajor daran vali be kare hamdige ehteram mizaran..man choon inja hastam va mibinam jameye hend ro mesal zadam..
Az ye hendi porsidam ke chere shoma in hame be in gavha va botha dakhil mibandid vaghean maskharast..Midooni chi javab dad?!
goft: mage shoma mirid emam reza va behesh dakhil mibandid ma be shoma chizi migim..onam ye feleze ke shomaha azash tabarok migirid..
Harfi nadashtam bezanam..
(Zemnan man age fonte Farsi ke hich fonte Lori ham gir miavordam mizashtam roo system)
Harchand ke ba bazi az doostan bahs kardan bifayedast choon in enteghadha be khodeshoon bar migarde
شاپور اسماعيلي
Iran, Islamic Republic of
جناب عکاشه دست مریزاد

بیشتر عکس ها متعلق به هیات عزاداری آبادانیهای سینوس ۱ میباشد وهنوز هم به همت آقای سعید استکی که بر خلاف عده ای از بزرگان وبانیان این هیات که سر از حسینیه شهرک یا قاسم درآوردند بدون هیچگونه چشمداشتی وفارغ از هرگونه باندبازی وسیاسی کاری همچنان استوار به راه خود ادامه می دهند. لازم به توضیح است که هیات آبادانیهای اصیل سینوس ۱و۲ بودند واین آقایان تازه به دوران رسیده آن موقع کاره ای نبودند وسری تو سرها نداشتند و امروز هم به اشتباه به آنها هیات آبادانیها گفته میشود............
گیرم که مارچوبه کند تن به شکل مار کوزهربهردشمن وکوچوبه بهردوست
Iran, Islamic Republic of
دد
امیر رضا خمیسی از اهواز
Iran, Islamic Republic of
واقعا خسته نباشید ویژه خدمت برادران کاظم پور و خادمی و عکاشه / کاش یه برنامه تجلیل هم از مداحان بزگ شهرستان گچساران همچون مسعود شریف، احسان برومند ، شاهرخ رحیم زاده ، مهرداد علی پور، حسین شهبازی و حسین بهرامی و ماشاالله قائدی و دیگر عزیزانی که در این دهه محرم سنگ تمام گزاشتن هم تشکر کنید / ممنون میشم
عباس کویتی پور
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت برادر بزرگم اقای عکاشه بنده حقیر باعث افتخارم هست که در گچساران مداحی میکنم
عباس اسماعیلی
Iran, Islamic Republic of
باعرض سلام ببینیدعزیزان اینکه چه هیتی قدیمیه بنظرحقیرزیادمهم نیست فقط اصل سنتهاست که انهم برپایی عزای سیدالشهدا بنحو خوب وشایسته که درخور اعمه است بایدبرگزارنمودبله فرق گذشته باامروزاینه درگذشته خانمها که بی حجاب میگشتند حجابشون رارعایت میکردن اقایون یابهتربگم جوانها همکاری میکردن وسینه میزدن وخیلی ازچیزهارارعایت میکردن همه دراین شبهای عزا خواهروبرادر بودند اماامروزه اون خواهری که میره عزاداری چنان ارایشی میکنه مثل اینکه داره میره جشن تولد وبعضی ازجوانها که تعداد کمی هستن متاسفانه به جای عزاداری کارهای ناشایست انجام میدهندکه درست نیست این گونه عزای سیدالشهدا ازگذشتگان به جامانده مابایدبرای نسلهای بعدی اینرابه ارث بگزاریم بعضی ازافرادکه اطلاعی ندارندکه چرادست اندرکارهای هیت ابادانیها که خودبنده بعنوان نوحه خوان ان هیت بودم چرارفتم هیت حضرت قاسم یکی ازدلیل های ان متاسفانه سو استفاده ازعزای سیداشهدا بود الان خیلی ازعزیزان میدانندبنده یه کارگرشرکت نفت بودم دراین ۴۲ سالی مداحی کردم دریق ازیک ریال پول وجزوهیچ دسته وگروهی نیستم بجای اینکه یادکنیم چه هیتی قدیمیه بیاییدباهم متهدشویم بخوص هیتهای عزادارمتاسفانه همه برای اینکه عزای امام حسین را بخوبی برپاکنندسعی میکنندیابنوعی خودشان مطرح کنندیاسواستفاده های سیاسی بکنندبایدباهم برادرباشیم مطلبی که بنده راخیلی اذارمیده همین اوردن نوحه خوان ازجاهای مختلف است مگرشهرگچساران نوحه خوان نداره اماری که کانون مداحان گچساران اعلام کرده ببینیدچندنفره درسته خیلی ازاین عزیزان باید اموزش ببیندجالب اینجاست پولهای زیادی بابت اوردن نوحه خوان ازشهرهای دیگه داده میشه چرانوحه خوانهای این ازچنین پولی بهره مندنباشه شایداین سوال برای خیلیها پیش بیادکه مااینچنین نوحه خوانهایی نداریم خوشبختانه داریم وخوبش داریم فقط اندکی نیازبه راهنمایی دارند اگرعزیزانی که درراس کارمثلاانجمن مداحان قرارمیگیره اینکاره باشه نیازی نیست بریم فلان شهرنوحه خوان بیاریم شماببینیدهیت باوی وهیت حضرت قاسم هیت رادک هیت امام علی وخیلی هیتهای دیگه ازنوحه خوان خودشون استفاده میکننداوردن نوحه خوان ازشهردیگه برای هیتی که خودش مداح داره یکنوع توحین به نوحه خوانه اون هیت میشه درددل زیاده فقط ارزومیکنم تمام هیتهادست دردست هم متهدشوندوفقط عزاداری کنندمثل گذشته که اگربخواهم اسم بیارم وقت زیادی میبره یاشهیدکربلا حسین یاورعزاداران واقعی باشه اینشااله
به تمامی عزیزان
Iran, Islamic Republic of
این عکسهایی را که میبینیدفیلمی بوده ازسینوس یک که حقیردراختیاراقای عکاشه قراردادم وازایشان تشکر میکنم سپاس ازهمه عزیزان بزرگوار عباس اسماعیلی
بهنام عکاشه
Iran, Islamic Republic of
سلام آقا عباس واقعا دست تون درد نکنه.
اجرتون با امام حسین
شما و همه عزیزانی که فیلم یا عکس یا اطلاعاتی دارن بدن تا این عکسا بمونه.
۰۹۱۷۰۱۸۸۰۰۱
ميرزاهاشم
Iran, Islamic Republic of
برادرگرامی وپیرغلام اهل بیت(ع)جناب آقای اسماعیلی،جنابعالی باتوجه به سابقه گرانبهای مداحی وشناخت ازنوحه ها می توانیددرجهت تکمیل موضوع مطرح شده توسط جناب آقای عکاشه کمک خوبی باشید. خداوندبه حرمت اهل بیت(ع)نگهدارتان باشد.
حسن غلامي
Iran, Islamic Republic of
زنده باد بر مردان بی ادعا
امیر
United States
هیئت امام زاده شاهزاده محمد روستای پشکان.توسط یوسف صفری وخانوادهاش/از پیر غلامان قدیم شهرستان و فرزندان اصغر و علی برز...واقعا دست همگی درد نگنه که فضای معنویی رو اونجا درست کردن.
شهرام
Iran, Islamic Republic of
بهنام عکس همه رو زدی غیرازذوالفقار
گمنام
Iran, Islamic Republic of
آقای شریف باید به عرض شما برسونم که هدف از درج این مطالب و تمامی نظرات ارایه شده دوستان انتقاد از ورود سیاست در مراسمات عزاداری و عرف برگزاری این مراسمات است
لذا شما همه رو نادیده گرفته و نظر سیاسی خودتون رو به همه تحمیل می کنید.
سخنان دوستان بیشتر به فرهنگ عزاداری در این شهرستان برمیگرده نه رفاه و آسابش اقتصادی جوانان در ضمن گفتنی است که مردن شهر ما در دهه های گذشته از امکانات رفاهی خیلی ناچیزی بهره مند بودند اما عزاداری رو با فرهنگ عاشورایی بهتر و کاملتری اجرا می کردند.
شما از هدف عاشورا و امام حسین که قیام ایشون جهت امر به معروف و نهی از منکر بوده دور شدید و با مسائل مادی و دنیوی سعی بر پوشش گذاشتن بر فرهنگ غلط عزاداری جوانهای امروزی دارید.
هدف از قیام امام حسین علیه السلام اصلاح امت جدش رسول الله بوده که از انحرافات دست بکشن و در راه خدا قدم بردارند
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام عرض میکنم
از زحمتی که کشیده اید تشکروقدر دانی میکنم
از مرحوم حاج حمزه برازنده و بیت العباس یاد کردید این هیئت حدودأ سال ۵۳ شکل
گرفت و نام هیئت اضفهانیهای مقیم گچساران بنا بدلیلی بر آن گذاشته شد
مرحوم برازنده دبیروحسابدار و تقریبأ همه کاره هیئت بود زمین محل ساختمان بیت العباس از یکی از خوانین با کوشش و مداکرات هیئت امنا با قیمت دلخواه خریداری
شد و ساخت آن چند سال طول کشید
مرحوم برازنده قبل از تشکیل هیئت فوق الذکر در دهه آخر صفر درست روبروی مغازه
اش(کفش فروشی) که زمین خالی بود بکمک همفکران مراسم سینه زنی داشت.و
در مسجد موسی ابن جعفر نیز همکاری داشت
محمد
Iran, Islamic Republic of
سخته نباشی. چرا حتی اشارایی، به افتخار نوحه خوانان گچساران، شاهرخ رحیم زاده نکردی؟؟؟
ککا
Europe
آقای عکاشه فوق العاده مطلبت عالی بود ولی لطفا بزرگ نمایی نکن
بهنام خان فرشید علیزاده چه قدمتی در تاریخ گچساران داشته که ازش عکس گذاشتی
حسینی
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر
السلام علیک یا اباعبداله الحسین
دلدار
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
درآستانه ماه محرم درسوق شهردارالمومنین استان دردبستان دخترانه عصمت سوق به بهانه رعایت نکات بهداشتی دختران دانش اموز را وادار به کوتاه کردن موهای خودنمودند.طبق قوانین آموزش وپرورش انجام هر عملی درمدارس صرفا باید باتصویب اعضای انجمن اولیا ومربیان وشورای مدرسه باهماهنگی باحراست اداره متبوع وریاست آموزش وپرورش منطقه انجام گیرد.متاسفانه مسئولین این دبستان دریک اقدام خودسر به بهانه شیوع شپش دربین دانش اموزان درکلاسهای درس ومراسم صبحگاه حضور پیداکرده ودانش اموزان مدرسه رابه اجبار وتهدیدواخراج ازمدرسه وادار به کوتاه نمودن سرهایشان کردند.تاجائیکه بعضی از دانش آموزان خود از ترس موهایشان را کوتاه وقیچی نمودند.ازمسئولین محترم اموزش وپرورش جای این سوال است چرا مسئولین این مدرسه قبل از وادارکردن دانش اموزان به این عمل وترساندن وتهدید آنان به اخراج از مدرسه با اولیا آنان مشورت نکردند.متاسفانه بعضی از اولیائی که به مدرسه مراجعه کرده اند نیز از طرف مسئولین مدرسه مورد اعتراض واقع شدند. آیا این اهانت به فرهنگ یک قوم ویک شهرنیست .انجام چنین اعمالی باعث بدنامی مردم این شهر وبازتاب بد دربین مردم واحساس ترس از شایع یک بیماری واگیر دار رانمی دهد .آیا مرکزبهداشت شهرستان یاحتی خودمرکزبهداشت سوق نمی باید درجریان امر قرار می گرفتند.آنچه که از رفتار وگفتار وتشخیص بیجای مسئولین این مدرسه برمی آید ترویج فرهنگ غلط غربی به بهانه این امر می باشد .جا دارد نماینه ولی فقیه حضرت ایت الله ملک حسینی ،امام جمعه محترم سوق ،مدیرکل محترم آموزش وپرورش ،ریاست محترم آموزش وپرورش دهدشت دراسرع وقت دستور رسیدگی به این موضوع رااعلام نمایند وبرخورد قاطع وتذکرلازم راباعوامل این کاربعمل آورند تاازخانواده های دانش آموزان ومردم فهیم سوق عذر خواهی کنند
بچه محله لبنان ساکن فعلی شهر یاسوج
Iran, Islamic Republic of
خیلی از تیر تاجی های یاسوج (نگین تاجی) طایفه اولاد نبی بویراحمد زمانی ساکن محله لبنان گچساران بودند.برادران ترک زبان و دیلمی های عزیز مقیم این محله قدیمی شهر بودند حتی خیلی از بختیاری ها هم در این محله ساکن بودند هیئتی را در این محله تاسیس کردند که دو سال پیش نونوایی مشهدی طاهر افغانستانی به عزاداری مشغول بودند و بعد به جای فعلی جنب مسجد امام سجاد بنا نهاده شد. پارسال به اتفاق یکی از دوستان هنرمندم جهت تصویر برداری و ساخت مستندی از عزاداری شهرستان گچساران به این محله لبنان که زمانی زادگاه و محل زندگیم بود رفتم .چندتایی از بچه محل های قدیمی ام را دیدم اما جای خیلی ها خالی بود. مرحوم حسینعلی کاویانی،مرحوم بابک باقر پور، علی مرادی، رضا مرادی، اکبر معارفی. خدارحم عبدی پور،استاد پرویز وخیلی های دیگر که الان حافظه ام یاری نمی کند. یادش بخیر شبهای عزاداری محرم در محله لبنان با مداحی شاهرخ رحیم زاده، مصطفی مرادی،نعمت الله حجازی...
هاشم عموئی نژاد
Iran, Islamic Republic of
سلام بر همه گچسارانی ها، ایول واقعا همیشه
عزاداری ماه محرم در این شهر غوغاست، با تشکر از بهنام عکاشه مطلب خوبی بود.
بهرام
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظرمن قیاس محرم سنوات گذشته باامروز قیاس مع الفارق است درقدیم مردم ازروی خلوص قلب وباعشق وافربه امام حسین به عزاداری می پرداختند اماامروزه البته می توان گفت نه به صورت کلی بلکه بیشتر برای گذران وقت " محفلی برای ارایه دیدگاه سیاسیون می گذرد البته هنوز رجال مذهبی مومن مایه مباهات والگویی برای جوانان است
رادک میم. الف
Iran, Islamic Republic of
در مسجد امام حسن مجتبی ع هیأت زنجیرزنی و سینه زنی به کوشش بچه های این محله از ابتدای انقلاب دهه ی محرم را بنحو احسن برگزار می کردند، اکثر هیأت امنا را نیروهای عضو پایگاه مالک اشتر تشکیل می دادند، نوحه سرایان از ذوالفقار، برادران کشکولی، عباسی و کسان دیگری برعهده داشتند، در مدتی این هیأت رادک چنان شور وحالی داشت که توجه جوانان سایر محلات را بخود جلب کرده و واقعن همیشه به نیکی از آن یاد میشد، تا اینکه در دهه ۷۰ حاج نورالله قاضی فر که عضو فعال مسجد رادک را نیز عهده دار بود بعلت ازیاد جمعیت محله رادک با راه اندازی هیأت اول رادک کوشش کرد تا خود و فرزندانش با نوحه سرایی ذوالفقار دین خود را به امام حسین ادا نماید.
عادل
Iran, Islamic Republic of
برادرمن قیاس مراسم نوحه خوانی وسینه زنی سنوات گذشته باامروز قیاس مع الفارق است ان دوران مردم باخلوص نیت وارادت واقعی نسبت به امام حسین برپا میشد امامتاسفانه امروزه بهانه ای است برای خروج دختران وپسران ازخانه که متاسفانه وقتی به ظاهرانها خیره شوی هیچ نشانی ازیک عزادارنخواهی یافت البته سخن موجب تکدروناراحتی جوانان مومن ومذهبی نشود زیرا خودشان باگفته من موافقند
Iran, Islamic Republic of
درجواب محمدکی تاحالاشاهرخ رحیم زاده افتخارنوحه خوانان گچساران شده
باوي
Iran, Islamic Republic of
ای ول کاپیتان فرشید .کاپیتان دلمون برات تنگ شده
نظر
Iran, Islamic Republic of
رنگ وبوی سیاسی داره
یک دهه شصتی از روستای فتح
Iran, Islamic Republic of
با سلام -آقای عکاشه سه روستای فتح -مارین -و کوه سرک-از اوایل دهه هفتاد به صورت مشترک در محله سادات جنب مدرسه دخترانه ابن سینا-هر شب مراسم سینه زنی داشتند -هنوز هم پارچه نوشته هاش موجوده-من سال هفتاد ده سالم بود -اکثر اون جاهایی رو هم که در مقاله آوردین من رفتم - هیات روستای نیمدور رو هم جا انداختین-هیات باوی بعد از هیات این چهار روستا بوجود اومد- یادمه فیلم برداری هم
بعضی شبا انجام میشد-(وابست به کدوم نهاد بود نمی دونم) ولی متاسفانه این هیات ها با گذشت زمان و برز اختلافات داخلی و قبیله ای از هم پاشیده شد-و فقط در یادها باقی مونده
یک ده شصتی از روستای فتح
Iran, Islamic Republic of
با سلام -قابل توجه شما آقای عکاشه سه روستای فتح -مارین و کوه سرک به صورت مشترک در محله سادات -جنب مدرسه ابن سینا از اوایل دهه هفتاد مراسم سینه زنی داشتند که گاهی هم فیلم برداری میشد(نمیدونم وابسته به کدوم نهاد بود )من ده سالم بود اکثر این هیات هایی رو هم که نام بردید رفتم-تا اینکه هیات این سه روستا در اثر بروز اختلافات داخلی از هم پاشید-هیات روستای نیمدور هم از قدیمی ها بوده که نام نبردید-هیات باوی بعد ها شکل گرفت-
یک ده شصتی از روستای فتح
Iran, Islamic Republic of
با سلام -سه روستای فتح -مارین -و کوهسرک از اوایل دهه هفتاد در محله ساداتجنب مدرسه ابن سینا مراسم سینه زنی داشتند-که نام نبردید- ویا اطلاع نداشتید-که متاسفانه با گذشت زمان و بروز اختلافات درون قبیله ای از هم پاشید(شرح ماجرا رو میتونید از حاج اقا خواجه زاده بپرسید) این جاهایی رو هم که نام بردید اکثرا حضور داشتم-هیات نیمدوری ها هم بعد از فلکه گاوی بود-
یک ده شصتی از روستای فتح
Iran, Islamic Republic of
سلام -من هم با نظر ایمان و محمد موافقم-چون خودم تو محله سادات-سینوس-و محله لبنان حضور داشتم
یک ده شصتی از روستای فتح
Iran, Islamic Republic of
یبب
یک ده شصتی از روستای فتح
Iran, Islamic Republic of
سلام -فک کنم شما خوب تحقیق نکردید-حداقل میتونستید به یه یک نهادی مراجعه میکردید که آمار هیات های قدیمی رو به شما بدن-سه روستای فتح -مارین و کوهسرک-تو دهه هفتاد تو محله سادات جنب مدرسه ابن سینا هیات داشتند-که بروز اختلافات داخلی اونها رو از هم جدا کرد-من خودم سینه می زدم-هنوز هم علم و پرچم این هیا ت که تاریخ تاسیسش رو نوشته موجوده- ولی در کل مطالب جالب بود-
احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام و تشکر از متن خوبی که ارائه دادی.ولی به نظر من بیشتر خاطرات محرم بچه های دهه پنجاه و شصت گچساران از کوچه های خیابان امینی تا هیئت نیمدوری ها بوده که بهتر بود از آنها هم یادی بشه.
البرز بهرامی
Iran, Islamic Republic of
۶تا پایین تر از عکس مصطفی مرادی عکس داییمه:فرزاد باشتی
نذری میخوام
Europe
امسال کجا نذری میدن آیا?
Iran, Islamic Republic of
سلام دم شما گرم یادش بخیر ان روزها من نوجوان بودم و تمام ۱۰شب محرم را در خیابان امینی داخل روزه حاج عیسی نقدیانی می گذراندیم خدا بیامرزش
سید
Iran, Islamic Republic of
دوستانی که گلگی دارین از نام نبردن از هییتها.اگه دقت کنین موضوع مطلب محرم قدیم بوده نه اینکه اسم کل هییتها اورده بشه.منظور این متن هییتهای قبل از انقلاب و سالهای دور بوده تا دهه ۶۰ و ۷۰
بچه رادک(ابادی سرمست)
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت مدیر کبنانیوز از اولین هیتهای شهرستان گچساران به اشتباه یاد کرده ای چون اولین هیت گچساران دو هیت بیش نبود که یکیه هیت خیابان بلادیان که همان مسجد صاحب الزمان و هیت رادک که بعد به مسجد امام حسین مجتبی که در آن زمان اولین نوحه خوان آن حاج محمد علی عباسی وبچه های کشکولی بوداین هیت توسط حاج محمدعلی عباسی و بچه های کشکولی ازسال ۱۳۴۵ اداره میشد وحال همان هیت توسط پسران مرحوم حاج محمدعلی عباسی ویونس سفری و تعدادی از بچه های آخر رادک اداره می شود پس جهت یاد آوری اولین برای اثبات این موضوع می توانی از افراد قدیم گچساران سوال کنی چون آن موقع گچسارن فقط ی خیابان پهلوی و ی آبادی شیخ خداداد و ی آبادی سرمست (رادک)در گچساران بود و بقیه این شهر از اول انقلاب گسترش پیدا کرده و هیتهای جدید و طایفه تشکیل شده و اوایل هم تمام این مردم ماه محرم به رادک میامدن چون حاج محمدعلی عباسی وذلفقار دهقان صدای و نوحه های خوبی در غم امام حسین می خواند که باعث شده بود که تمام مردم شهر به رادک بیایند.

-این دیدگاه محبوبیت زیادی دارد، نظرتان چیست؟ Thumb up 26 Thumb down 0
گچسارانی
تاریخ : ۱۰ آبان ۱۳۹۳
ساعت : ۱۸:۴۱:۵۱
۳۲

با تشکر از اقای عکاشه . هییت عزاداری مسجد امام حسن مجتبی رادک ( برادران عباسی ) را از قلم انداخته اید
ابوالفظل
Iran, Islamic Republic of
باز خدا را شاکریم یک متن دست و پا شکسته ای از خاطرات شیرین روزگاری که مثل برق به سرعت یک پلک زدن گذشت ،مشاهده کردیم.
درسته که کلی اسم از پیر غلامان برده شده وخیلی ها هم نامی ازشون برده نشده مهم نیست.
دوستان از همه زیباتر اون بهره ای که از حضورمون تو این عزاداریها اون پرچم علم کردنها اون لباس سیاه پوشیدنا اینه که روز قیامت که دستمون از دنیا کوتاهه امام حسین(ع) بیاد دستمونو بگیره و بگه این از محبین من بوده.
الان که نشستیم و داریم این متنو میخونیم دلمون قرص باشه که واقعا امام حسین (ع) شناختیم که تو راهش قدم برداشتیم.در اینم شکی ندارید که واقعا خالصانه قدم در راه سید الشهدا بر میدارید.
دو تا نکته بهتون یا اوری میکنم اگه بهشون عمل کنید واقعا خود سازی بزرگی برای خودتون جاویدان میکنید.
یک چیز قشنگ خیلی ها سمت های شغلی خوبی تو دست دارن، اگه از دستتون بر میاد چهار تا از بچه های هیئت که نیاز مند هستن و بیکار و به دنبال یک فرصت شغلی میگردن رو بزارید سر کار، به نیت اینکه امام حسین که تو اون دنیا دست تان را بگیره انجام بدید ان شا الله.
یا اون دسته از عزیزانی که تو فکر این هستن که تو محلشون هیئت را بندازن تا وقتی مسجد تو محلتون هست برید مسجد محل از مراسمات استفاده ببرین.بعد محرم میبینید تا بچه ها تون که با دستتون میومدم عزاداری مسجد رو رها نمیکنن و شدن یک بچه مسلمون واقعی اینجوریه که یک فرزند خوب تحویل جامعه میدین و دل امام زمان رو راضی نگه داشتین.(مسجد ها رو خالی نکنید سمره زندگیتون رو ببینید.)
ان شا الله که دعای خیر مردم با انجام کار های خوبمون بدرقه راهمان جوهره نسلمان باشد.
با تشکر.
یا حق.
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از همشهریان عزیز سلامت و پاینده باشید . محمد رحیم زاده
Iran, Islamic Republic of
خیلی مزخرف و چرت و پرت نوشتین و مطالب بدون تحقیق بوده
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1