تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۷۰۷۷۳

جنتی: بی‌بی حکیمه(س) برای مردم کشور ناشناخته است

۴
۰
کبنا ؛دومین روز کنگره ملی بی بی حکیمه(س) و اختتامیه این کنگره با حضور وزیر فرهنگ، نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اداری در محل حرم مطهر بی‌بی حیکمه(س) برگزار و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

بی‌بی حکیمه(س) برای مردم کشور ناشناخته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:حضرت بی‌بی حکیمه هنوز در میان اکثر مردم کشور ناشناخته است، همه باید تلاش کنیم تا جایگاه و منزلت بی‌‍بی حکیمه(س) هر چه بیشتر معرفی شود.
به گزارش کبنا نیوز از حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س)، علی جنتی صبح امروز در آئین اختتامیه کنگره بی‌بی حکیمه(س) ، اظهار کرد: امامزادگان منشأ آبادانی مختلف کشور ایران اسلامی شده‌اند و هر جا آن بزرگواران پا گذاشتند، آن مناطق رونق گرفتند و نمونه بارز این موضوع استان قم است که به برکت وجود حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) حوزه علیمه بزرگی در آنجا تشکیل و صدها عالم آل محمد تربیت شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: از افتخارات مردم ایران این است که جزء پیروان ائمه معصومین علیهم السلام هستند. امامزادگان بسیاری که در دوران سیاه خلافت بنی‌امیه و بنی‌عباس تحت ظلم و فشار قرار گرفتند به سرزمین ایران پناه می‌آوردند.
جنتی افزود: وجود مرقد مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) گویای بسیاری از مطالب و ظلم‌های است که نسبت به خاندان ائمه اطهار روا شده است.
وی ادامه داد: این منطقه که وجود نازنین حضرت بی‌بی حکیمه(س) در آن وجود دارد، مسیر عبور حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) از مدینه به طوس بوده است و نشان می‌دهد که بسیاری از امامزادگان که قصد آمدن به ایران را داشتند از این مسیر عبور کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد وجود حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) را برای مردم این منطقه مایه خیر و برکت دانست و افزود: موقعیت ویژه جغرافیایی این مرقد مطهر در دل کوه‌ها و مناطق صعب‌العبور باعث شده است که مورد توجه و کانون  بسیاری از شیفتگان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت قرار بگیرد.
جنتی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امامزادگان باید به مکان‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت (علیهم السلام) شود، تصریح کرد: به برکت امامزادگان علیهم السلام بسیاری از مناطق ما آباد و رونق گرفته‌اند که از جمله آنها شهر قم است.
وی با بیان اینکه بی‌بی حکیمه(س) در استان‌های بزرگ و مناطق مختلف کشور مردم با بی‌بی حکیمه(س) این بانوی بزرگ اسلام آشنایی ندارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این کنگره از سوی شبکه‌های تلویزیونی استانی در کشور و دنیا قابل مشاهده است، امیدوارم که مسلمان جهان با این بانوی عزیز آشنا شوند.
جنتی با بیان اینکه امروز جهان اسلام در مقابله با جریانات فکری و تفکیری روبرو و به دنبال این هستند که به اسلام خدشه‌ای وارد کنند، بیان کرد: این کنگره ظرفیت خوبی برای معرفی معارف اهل بیت و بی‌بی حکیمه(س) را دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود استان کهگیلویه و بویراحمد را محل تربیت عالمان دینی و دانشمندان دانست و افزود: مرحوم آیت‌الله ملک حسینی قبل و بعد از انقلاب زبان گویای مردم در دفاع از کیان اسلام و ارزش‌های آن بود.

جنتی با بیان این که امروز جمهوری اسلامی در رأس محور مقاومت نقش برجسته‌ای برای دفاع از کیان امت اسلامی دارد، اظهار کرد: تلاش‌های جمهوری اسلامی باعث شد تا برخی دیگر از کشورها که در معرض سقوط قرار داشتند نجات پیدا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هدف گروهک‌های تروریستی به خصوص داعش این بود که بتوانند بقاع متبرکه در عراق را به اشغال خود درآورده و در نهایت بغداد را فتح کنند که حضور جمهوری اسلامی در صحنه موجب شد اکنون در موضع انفعالی قرار گرفته و روز به روز بخش‌هایی از خاک مقدس عراق را ترک کنند.
جنتی در همین خصوص افزود: تروریست‌ها همچنین فکر می‌کردند ‌رژیم سوریه و اسد ظرف یک تا دو ماه همچون برخی رژیم‌های دیگر برچیده و ساقط می‌شود و با این کار کانون حمایت از فلسطین را اشغال خواهند کرد که پس از سه سال فشارهای سنگین و کمک‌های بی‌سابقه استکبار همه برنامه‌های از پیش تعیین شده آن‌ها نقش بر آب شد.
وی گفت: بعد از سه سال کمک‌های تسلیحاتی استکبار جهانی و حضور هزاران چریک تروریست و آن همه جنایت، نتوانستند رژیم سوریه و بشار را ساقط کنند چرا که محور مقاومت با محوریت ایران اسلامی پویا و ثابت‌قدم در برابر آن‌ها مقاومت و ایستادگی کرد.
وی به بقاع متبرکه و نقش آن‌ها در جلوگیری از انحرافات اشاره کرد و افزود: اگر می‌بینیم گروهکی مانند داعش در حال مخدوش کردن چهره اسلام ناب بوده به دلیل همین عدم آشنایی با مکتب عصمت و طهارات است که در جمهوری اسلامی به خوبی ترویج این فرهنگ در طول بیش از سه دهه گذشته انجام شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که اکنون همه مناطق اسلامی از شاخ افریقا گرفته تا خاورمیانه و سایر نقاط در آتش انحراف گروه‌های تکفیری می‌سوزد تنها راه نجات و خلاصی از شر این گروهک‌ها را ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی دانست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این کنگره را نتیجه تلاش برای تحقق این امر دانست و گفت: در دوره های مختلف برای ساخت و بازسازی مرقد بی بی حکیمه تلاش شده اما در دوره جمهوری اسلامی است که می بینیم اینچنین شکوه و عظمتی پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه بی بی حکیمه هم فرزند امام معصوم، هم خواهر امام معصوم و هم ناظر تولد امام معصوم بوده است، اظهار داشت: به رغم ارادت بسیاری از مردم منطقه به این بانوی بزرگوار و حضور صدها هزار نفر زائر در مناسبتها و ایام خاص در این منطقه، در عین حال برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته است.
جنتی تصریح کرد: باید با کمک رسانه ها و برگزاری کنگره های مختلف زمینه آشنایی مردم ایران و مسلمانان خارج ازکشور را با ابعاد مختلف شخصیت این بانوی گرامی و مرقد مطهر آن آشنا کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این کنگره در زمانی برگزار می شود که جهان اسلام با نحله های فکری منحرف و جریانات انحرافی و تکفیری روبروست که چهره اسلام ناب را مخدوش کرده اند.
دوری از مکتب اهل بیت رمز انحراف گروههای تکفیری
وی رمز انحراف این گروه ها را دوری از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت دانست و گفت: امروز ملتهای اطراف کشور ما در آتش تعصب های کور و دیدگاههای انحرافی این گروهای تروریست می سوزند.
وی افزود: اما ایران اسلامی ما به برکت برخورداری از مکتب اهل بیت و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری بدور از تعصبات کور در آرامش به سر می برد.
جنتی تصریح کرد: قدرت ملی ما در کشور به گونه ای است که در سایه ارتش نیرومند، سپاه پاسداران شجاع و بسیجیان جان بر کف و مردم ولایتمدار ایران، هیچ کس جرأت ندارد این کشور را دچار ناآرامی کند.
وی گفت: امروز نه تنها این کشور در آرامش به سر می برد بلکه به برکت تلاش دلاورمردان جمهوری اسلامی برخی دیگر از کشورها هم که در معرض سقوط قرار گرفته بودند توانستند نجات یابند.
وی به حوادث سوریه اشاره کرد و افزود: دشمنان پس از سه سال به رغم ویرانیها، تلاش های فراوان، هزینه های میلیاردی و حضور هزاران چریک آموزش دیده، نتوانستند حکومت سوریه را ساقط کنند.
جنتی با بیان اینکه عناصر تکفیری که در شمال عراق گرد آمدند به دنبال اشغال بغداد و عتبات مقدسه بودند و اگر جمهوری اسلامی نبود امروز آنها در بغداد بودند، اظهار داشت: به برکت حمایتهای جمهوری اسلامی و فداکاریهای دلاورمردان این خطه، امروز آنها قدم به قدم عقب نشینی می کنند و در آینده نزدیکی خاک مقدس عراق از وجود آنها پاک خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپایان این کنگره را فرصت بسیار مناسبی برای معرفی ابعاد گوناگون شخصیت عظیم بی بی حکیمه(س) و بالا بردن آگاهی همه ملت ایران نسبت به سجایای اخلاقی و سیره این بانوی بزرگوار و ترویج فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و گفت: همه محققان باید کمک کنند ابعاد گوناگون شخصیت این امام زاده  و دیگر امام زادگان کشور برای مردم معرفی و تبیین شود تا مرکزی نه برای فقط توسل و گرفتن حاجات بلکه برای آموختن درس زندگی فردی و اجتماعی شود.
امامزادگان همواره محل تمسک مردم هستند

به گزارش کبنا نیوز از حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س)، آیت الله ملک حسینی در مراسم اختتامیه کنگره با اشاره به جاتیگاه والای ام مزادگان در ایران اسلامی اظهار داشت: امام زادگان مدفون درذ ایران اسلامی که بسیاری از آنها شهید شده اند سفیرانی بودمند برای انتقال پیام کربلا و قیام عاشورا بودمد.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد افزود: امامزادگان همواره در میان مردم و اقشار مختلف جامعه دارای جایگاه ویزه بودند و هستند.
آیت الله ملک حسینی با بیان اینکه امامزادگان باعث و بانی تشکیل بسیاری از شهرها و روستاها بوده اند و مردم گرد آنها جمع می شدند.
وی از جایگاه ویژه امامزادگان در نزد مردم سحن  گفت و افزود: امامزادگان هموراه محل تمسک مردم بودند و مردم به آنها پناه می بردند.
نماینده ولی فقیه با اشاره به وجود شواهد تاریخی در  مورد انتساب حضرت بی‌بی حکیمه(س) به عنوان دختر امام موسی کاظم(ع) افزود: این حرم مطهر همواره مأمن و جایگاه دلدادگان به ائمه معصوم بوده است.
ملک حسینی افزود: بسیاری از امامزادگان در مناطق دورافتاده از دنیا رفتند، اما عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دراطراف آستانه های آنها شهرهای بزرگی را بنا نهادند و دانشمندان بیشماری دراین اماکن مقدس پرورش یافتند.

وی با اشاره به این که بقاع متبرکه مرکز اصلی نشر تفکر شیعی در تمام تاریخ بوده اند، اظهار کرد: معرفی امامزادگان شاخصی مانند بی بی حکیمه (س) که خواهر بلافصل امام رضا (ع) است، رسالت همگانی است و تمام دستگاه های فرهنگی و تشکل های مردمی باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنند.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این نکته که بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) قابلیت مطرح شدن به عنوان یکی از قطب های گردشگری مذهبی جنوب کشور را دارد، افزود: تقویت زیرساخت های گردشگری و رفاهی برای زایران در این بقعه متبرکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
امامزاده‌ها گزارشگران کربلا برای ایرانیان بودند/ معرفی بی‌بی حکیمه(س) یک رسالت است
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد امامزادگان را گزارشگران واقعه کربلا برای ایرانیان دانست و گفت: آنان بازگوکننده واقعه و پیام کربلا برای مصونیت بخشیدن به جامعه شیعی بودند.
آیت‌الله سید شرف الدین ملک حسینی اظهار داشت: تشیع در بلاد شیعی هرگز با قهر حاکمیت پیدا نکرد و معرفت شیعی به زور در ذهن‌ها و قلب‌ها جا نگرفت.
وی اظهار داشت:  شیعه با زبانها و با ایجاد احساس پاک در قلوب مردمی که ولایت اهل‌بیت را پذیرفتند آمد و امامزادگان در این راستا بیشترین نقش را ایفا کردند.
آیت‌الله ملک حسینی تصریح کرد: شیعه گاه به قهر از خود دفاع کرد اما هرگز به قهر خود را توسعه نداد و هرگز اشاعه فرهنگ شیعی با جبر نبود.
وی با بیان اینکه امامزادگان اشاعه فرهنگ شیعی را بر دوش می کشیدند، بیان داشت: اینها معلم‌های معنویت بشر بودند و پاکی و صفای آنها و شعور و اندیشه آنها، از آنها ستاره‌هایی ساخته بود که نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه امروز و شمال آفریقا نقش آفرینی کردند.
امامزادگان تشکیل‌دهنده صفوف صیانت از شیعه بودند
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری امامزادگان را تشکیل دهنده صفوف مبارزه برای صیانت از شیعه بودند، گفت: آنها شهدای بزرگی را تقدیم به مکتب اهل بیت و تشیع کردند.
آیت الله ملک حسینی همچنین امامزادگان را آموزش دهندگان مکتب تقیه نام برد و بیان داشت: مکتب تقیه برای حفظ ایمان و حراست از مومنان بود و هیچ کس نمی توانست مانند آنان که در خانه امامان بودند، با این معرفت آشنا شود و دستورالعمل‌ها و شیوه‌های صحیح تقیه را آموزش دهد.
وی با بیان اینکه بسیاری از امام زادگان گزارشگران کربلا برای ایرانیان بودند، گفت: بسیاری از امامزادگان قبل از آمدن امام رضا(ع) به توصیه اهل بیت و پدرانشان به مناطق ایران و غیر ایران رفتند و بازگو کننده قصه و پیام کربلا برای مصونیت بخشیدن به جامعه شیعی بودند.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این‌ها کسانی بودند که با ایثار و فداکاریشان خط سرخ شهادت را در آل الله نگه داشتند و استمرار بخشیدند.
وی تاکید کرد: امامزادگان ستارگانی بودند برافروخته تا جاودانه چون ائمه در همیشه تاریخ بمانند و پراکنش اینها نه تنها درایران بلکه در بلاد مختلف قصه ساده ای نبود.
بقاع متبرکه قرارگاه‌های معنویت در طول تاریخ بودند
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به کارکرد بارگاه این امام‌زادگان اشاره کرد و گفت: بارگاه‌ها، قرارگاه‌های معنویت در طول تاریخ بودند و چون مسجدها دیده می شدند وهمچنین محل توسل و تمسک مردم در طول تاریخ بوده و به آن به عنوان شفاخانه نگاه می‌کردند و کرامات اهل بیت از مسیر فرزندان معززی همچون بی بی حکیمه در هستی مردم جاری بود.
آیت الله ملک حسینی افزود: آستان امامزادگان در طول تاریخ محل تحصن و مأمن کسانی بوده که به خاطر حوادثی در حال گریز بودند و در کشور ایران اگر کسی به امام زاده ای پناه می برد، مصونیت داشت.
وی همچنین این بارگاهها را مهد و کانون شکل گیری مدنیت عنوان کرد و گفت: بسیاری از امامزادگان در شهرها و روستاها کشته نشدند بلکه در بیابانها و مصافهایی کشته و دفن شدند و پس از آن شهرها و روستاها در کنار مزار آنها ساخته شده است.

نماینده ولی فقیه همچنین با بیان اینکه شواهد و مساند زیادی وجود دارد که امام موسی بن جعفر فرزندی به نام بی بی حکیمه داشته است، اظهار داشت: شخصیتهای بزرگی همچون علامه مجلسی اشاره کرده‌اند که این بی‌بی در کوه‌های بهبهان مدفون است و اسناد و مدارک و کتاب‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: این بی‌بی مکرمه از اصحاب کرامت است و هیچ کس از مناطق جنوب ایران ذهن اش خالی از خاطرات و قصه هایی از کرامت بی بی در شفا و فرج امور نیست.
معرفی بی‌بی حکیمه(س) یک رسالت است
آیت‌الله ملک حسینی در پایان گفت: باید به مسئله معرفی بی‌بی حکیمه به مردم به مثابه یک رسالت توجه کنیم همانگونه که در رسالت ماست حضرت معصومه و شاه چراغ را معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: تبیین حیات امامزادگان نشان می دهدکه هر انسانی خود را در معرض هدایت اهل بیت قرار دهد چون چنین شخصیت‌هایی در اوج و تعالی انسانی قرار می‌گیرد.
آیت الله ملک حسینی بیان داشت: باید برای اینکه نشان داد اهل بیت چه شخصیت‌هایی را پروراندند و می پرورانند در معرفی این امامزادگان خاصه این حضرت بی بی حکیمه که ستاره جنوب و بلکه کشور است، تلاش کرد.
ضرورت تلاش جمعی برای تحقق اهداف کنگره بی‌بی حکیمه(س)
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار تلاش مسئولان کشوری و استانی برای تحقق اهداف کنگره ملی بی‌بی حکیمه(س) شد.
به گزارش کبنا نیوز از حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س)؛ موسی خادمی در مراسم اختتامیه کنگره ملی بی‌‍بی حکیمه(س) با اشاره به شأن و منزلت بانو حضرت بی‌بی حکیمه(س)، اظهار کرد: تشکیل این کنگره می‌تواند گام موثری در معرفی هر چه بیشتر این بانوی همام به جامعه اسلامی ایران داشته باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برای برگزاری این کنگره ملی بیش از ۵۰ جلسه استانی و ملی برگزار شد، اظهار کرد: تدابیر لازم اندیشیده شد تا کنگره به نحوه مطلوب و با خروجی مناسب برگزار شود.
خادمی با بیان اینکه ۱۳۹ مقاله به دبیرخانه کنگره ملی بی‌بی حکیمه(س) فرستاده شد، اظهار داشت: در روز اول این کنگره ۳۰ مقاله مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.
وی با تشکر از ستاد برگزاری این کنگره، بیان کرد: از ابتدا تاکنون پوشش رسانه‌ای مطلوبی در زمینه برگزاری این کنگره انجام گرفت و امیدوارم با همت مسئولان کشوری و استانی این کنگره به اهداف مورد نظر خود برسد.
مدیریت ارشد اجرائی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تقدیر از مسئولان ارشد کشوری از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس سازمان اوقاف کشور، تصریح کرد: امیدواریم حضور این مسئولان باعث پیشرفت در معرفی هر چه بیشتر بی‌بی حکیمه(س) داشته باشد.

سید موسی خادمی، استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز با اشاره به نقش مهم بقعه متبرکه بی بی حکیمه(س) در تبیین ارزش‌های فرهنگی  اضافه کرد: یکی از اهداف برگزاری کنگره ملی بی بی حکیمه، تبیین سیاست‌های فرهنگی مقام معظم رهبری است.
وی با اشاره به اینکه ۸ هزار امامزاده همچون ستارگانی در آسمان امامت و ولایت در سرزمین ولایی ایران عزیز عطر افشانی می کنند، بیان کرد: در شرایط سخت این امامزادگان مرجع و پناهگاه روح روان و به هنگام فضای غبار آلوده نفاق به عنوان عنصر وحدت بخش و پایگاه دوستی مؤمنان و مردم هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این استان افتخار وجود بیش از ۳۰۰ امامزاده را دارد که در راس آنان حضرت بی بی حکیمه(س) خواهر امام رضا(ع)  به عنوان امامزاده پرآوازه جنوب کشور قرار دارد.

 کهگیلویه و بویراحمد با ۳۰۰ بقعه متبرکه از قطبهای مهم فرهنگی کشور است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با داشتن بیش از ۳۰۰ بقعه متبرکه و امامزاده واجب التعظیم از جمله حرم بی بی حکیمه (س) خواهر گرامی امام رضا (ع) از قطب های مهم مذهبی و فرهنگی ایران اسلامی است.
سید موسی خادمی افزود: این امامزادگان واجب التکریم به ویژه حرم بی بی حکیمه (س) در طول سال و در ایام و مناسبت های مذهبی پذیرای زائران و ارادتمندان زیادی از سراسر کشور و سایر کشورهای حوزه حلیج فارس هستند.

وی بیان کرد: در نوروز امسال بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شیفتگان و محبان اهل بیت (ع) از ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس با وجود شرایط سخت جغرافیایی، امکانات محدود رفاهی، جاده دسترسی نامناسب و وجود پیچ های خطرناک به بارگاه بی بی حکیمه (س) مشرف شدند.
خادمی با اشاره به وجود بیش از هشت هزار امامزاده واجب التعظیم در سراسر کشور اظهار کرد: وجود این تعداد بقاع متبرکه بهترین پناهگاه مردم و راهبردی اساسی برای مقابله با ترفندها و تهاجم های فرهنگی دشمنان است.
وی عنوان کرد: این امامزادگان جزو شاخص ترین شخصیت های مذهبی و فرهنگی و در عین حال معلمان و اسوه های صبر و استقامت در برابر ظالمان و حاکمان جور در دوران خود بودند.
خادمی ابراز داشت: امامزادگان بدون هرگونه قشربندی و درجه بندی و به عنوان واسطه های امین بین مردم و اهل بیت (ع) محسوب می شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهداف اساسی برگزاری کنگره ملی بی بی حکیمه (س)، افزود: علاوه بر ترویج و تعمیق روزافزون فرهنگ اهل بیت (ع) و شناخت بیش از پیش محبان و ارادتمندان به این حضرت گامی در راستای تحقق خواسته مهم مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به عنوان قطب های فرهنگی نیز به شمار می رود.
خادمی گفت: ۱۳۹ مقاله به دبیرخانه کنگره ملی بی بی حکیمه (س) ارسال شد که از این تعداد ۵۳ مورد در استان مورد ارزیابی داوران قرار گرفت.
وی بیان کرد: داوران کشوری نیز پس از پایش نهایی ۳۰ مقاله را به عنوان مقالات برتر به منظور ارایه در آیین افتتاحیه این کنگره ملی انتخاب کردند که از این تعداد ۲۰ مورد سخنرانی و ۱۰ مورد نیز پوستر بوده است.
خادمی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مقالات ارسال شده به این کنگره استانی و ۴۰ درصد کشوری بوده، اظهار کرد: مقالات برتر ارایه شده در این کنگره ملی به زودی در قالب یک کتاب چاپ و منتشر خواهد شد.
کنگره ملی بی بی حکیمه از روز گذشته با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در گچساران آغاز شد و عصر امروز نیز با انتخاب مقالات برتر و تجلیل از پدیدآورندگان آنها به پایان می رسد.
 کنگره بی بی حکیمه رشد گردشگری مذهبی کهگیلویه و بویراحمد را درپی دارد
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شواری اسلامی با اشاره به نقش مهم بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) گفت: برگزاری کنگره ملی بی بی حکیمه در شهرستان گچساران زمینه رشد گردشگری مذهبی کهگیلویه و بویراحمد را فراهم خواهد کرد.
غلام محمد زارعی در همایش کنگره ملی بی بی حکیمه با اشاره به اینکه مرقد مطهر بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) سالانه پذیرای زایران پرشماری از سراسر ایران اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس است افزود: سرمایه گذاری در این راستا باعث توسعه استان در زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون به معرفی حرم بی بی حکیمه در سطح ملی پرداخته نشد اظهارکرد: می طلبد همه مسوولان از ظرفیت این بقعه متبرکه بعنوان چهارمین قطب فرهنگی کشور نهایت استفاده را بکنند.
زارعی با اشاره به حضور مسوولان کشوری در این کنگره ملی تصریح کرد: برگزاری این کنگره کمک شایانی به معرفی این بقعه متبرکه خواهد کرد.
وی ابرای داشت: وجود ائمه اطهار و فرزندانشان سرمایه های معنوی برای مردم و باعث تعمیق باورهای اعتقادی آنها خواهد شد.
توسط وزیر ارشاد
کتاب و نرم‌افزار کنگره بی‌بی حکیمه(س) رونمایی شد

در دومین روز از کنگره ملی بی‌بی‌حکیمه(س) از کتاب و نرم‌افزار کنگره بی‌بی حکیمه(س) توسط وزیر ارشاد رونمایی شد.
دومین روز از کنگره ملی بی‌بی‌حکیمه صبح امروز با حضور وزیر ارشاد و تنی چند از مسئولان کشوری در حوزه فرهنگی برگزار شد.
در این مراسم که آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، استاندار و اکثر مدیران کل و رؤسای سازمان‌ها و ادارات نیز حضور دارند پرچم مخصوص این بقعه متبرکه توسط مسئولان کشوری برافراشته شد.
همچنین آیین از کتاب و نرم‌افزار کنگره ملی حضرت بی‌بی‌حکیمه(س) توسط وزیر ارشاد و سایر مسئولان کشوری رونمایی شد.
با حضور وزیر ارشاد و مسئولان کشوری صورت گرفت
بررسی مشکلات زیرساختی منطقه بی‌بی‌حکیمه(س)

در دومین روز از کنگره ملی حضرت بی‌بی حکمیه(س) که با حضور وزیر ارشاد و مسئولان کشوری درحال برگزاری است به بررسی مشکلات زیرساختی منطقه بی‌بی‌حکیمه(س) پرداخته می‌شود.

امین کمالوندی در دومین روز از کنگره ملی حضرت بی‌بی‌حکیمه که با حضور وزیر ارشاد و برخی دیگر از مسئولان کشوری درحال برگزاری است، اظهار کرد: کنگره این حضرت نقش مهمی در معرفی ابعاد مختلف شخصیت و فضل و کرم بی‌بی حکیمه(س) داشته و همین برگزاری کنگره موجب ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه برای جلب زوار بیشتر می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در طول چند سال اخیر اقدامات زیادی برای معرفی بهتر بارگاه بی‌بی حکیمه(س) به کشور و دنیا از سوی مدیران فرهنگی و اجرای کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

کمالوندی افزود: با پیگیری ارشاد اسلامی استان مقرر شد برنامه‌ای در حد ملی یا بین‌المللی در راستای معرفی شخصیت و جایگاه بی‌بی حکیمه(س) برگزار شود.

وی گفت: در طول دو سال گذشته پیشنهاد کنگره بین‌المللی را به بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ارائه کردیم و آبان سال گذشته در نهایت موافقت بنیاد برای برگزاری چنین کنگره‌ای در سطح ملی به ما اعلام شد.

کمالوندی در خصوص برنامه‌ها و کارهای انجام شده برای برگزاری مطلوب این کنگره گفت: از سال گذشته اقدامات لازم از قبیل تشکیل ستادها و کمیته‌ها برای برگزاری هر چه مطلوب کنگره ملی در استان آغاز شد.

وی با اشاره به وجوه اهمیت برگزاری کنگره ملی بی‌بی حکیمه(س) تصریح کرد: برخی ارادتمندان به آن حضرت در استان همواره انتظار داشتند برنامه‌ای ملی یا فراملی برای معرفی شخصیت این بانوی پرهیزگار برگزار شود که با کنگره ملی چنین امری محقق شد و توقع مردم از مدیران استانی برآورده شد.

کمالوندی بیان داشت: از سوی دیگر وجه مهم برگزاری کنگره ملی معرفی بقعه به عنوان چهارمین حرم اهل بیت(ع) و مقصد گردشگری مذهبی برای کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

کمالوندی با ابراز خوشحالی از حضور مسئولان کشوری از جمله وزیر ارشاد در این کنگره اظهار کرد: حضور چنین افرادی در کنگره ملی بی‌بی حکیمه(س) موجب درک بیشتر از مشکلات منطقه و رفع آن‌ها برای شناسایی و معرفی هر چه بیشتر این بقعه می‌شود.

وزیر فرهگ و ارشاد اسلامی

امام زادگان باید قطب فرهنگی ایران شوند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد عزم جدی و راسخ برای معرفی هر چه بیشتر حضرت بی‌بی‌حکیمه(س) دارد و از همه ظرفیت خود برای این کار استفاده می‌کند.
علی جنتی در بدو ورود خود به حرم مظهر حضرت بی‌بی‌حکیمه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نباید این حرم مطهر با همه بزرگی و عظمتی که دارد برای مردم کشور ناشناخته بماند اظهار کرد: متأسفانه اگر اکنون در تهران از کسی در خصوص این حضرت به عنوان خواهر بلافصل امام رضا(ع) سؤال شود چیزی نمی‌داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از مشکلات اصلی به زیرساخت‌ها در این منطقه برمی‌گردد که برای نمونه در بحث راه ارتباطی دسترسی مشکل وجود دارد.

جنتی با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس و شیعیان این کشورها با این حرم مطهر آشنایی زیادی دارند، تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیت بزرگ می‌توانیم گردشگری مذهبی را در منطقه رواج دهیم که کمک بزرگی به توسعه منطقه خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از تلاش‌هایی که برای معرفی این امام‌زاده واجب‌التعظیم تاکنون انجام شده تصریح کرد: وزارت ارشاد از سال‌ها پیش به فکر برگزاری چنین کنگره بزرگی برای معرفی حضرت بی‌بی‌حکیمه بود و تا معرفی کامل آن به کشور و دنیا همه تلاش و توان خود را به کار خواهد برد.

وی از حضرت بی‌بی‌حکیمه به عنوان افتخاری برای استان کهگیلویه و بویراحمد و جنوب کشور یاد کرد و گفت: یکی از کارهای ماندگار این است که مقالات ارسالی و پذیرفته شده در این کنگره در کتابچه‌ای چاپ خواهد شد و همین موجب معرفی بیشتر بقعه متبرکه به سراسر کشور و دنیا می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امام زادگان باید قطب فرهنگی ایران شوند گفت: برای این منظور لازم است زیرساخت های مورد نیاز فراهم شود.

علی جنتی افزود: پس از مهیا شدن زیرساخت های عمرانی، فعالیت های تبلیغی و معرفی صورت گیرد تا شرایط ارتباط مردم بیشتری با امام زاده ها فراهم شود.

وی که برای شرکت در همایش ملی امام زاده بی بی حکیمه (سی) به گچساران سفر کرده است اظهار کرد: برگزاری همایش ها و کنگره ها یکی از روش های معرفی و تکریم امام زادگان است.

جنتی درباره امام زاده بی بی حکیمه (س) نیز گفت: اگرچه این امام زاده در مناطق مجاور و بخشی از استان های جنوبی ایران معروفیت زیادی دارد اما به دلیل ناشناخته بودن، باید فعالیت های فرهنگی و رسانه ای بیشتری کرد.

وی اظهار کرد: قرارگرفتن بارگاه بی بی حکیمه (س) در یک منطقه سخت گذار نشان دهنده این است که در این منطقه یک نیاز معنوی فرهنگی و یک ظرفیت خوبی برای فعالیت های فرهنگی مذهبی وجود دارد.

جنتی گفت: برگزاری این کنگره گام نخست برای معرفی این امام زاده است و باید برای جذب گردشگران مذهبی بیشتر در میان شیعیان حوزه خلیج فارس کارهای تبلیغی گسترده تری کرد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع):
کهگیلویه و بویراحمد در برگزاری جشنواره امام رضا (ع) توانمند است

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: کهگیلویه و بویراحمد با توانمندی که در کنگره بین‌المللی بی‌بی‌حکیمه (س) از خود بروز داد، اکنون مستحق برگزاری جشنواره امام رضا (ع) است.
سیدجواد جعفری صبح امروز در جمع خبرنگاران با تسلیت عزاداری سید و سالار شهیدان به سه هدف برگزاری جشنواره امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: با برگزاری جشنواره امام رضا (ع) این جریان روز به روز در کشور تعمیق پیدا می‌کند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) پنچم ذی‌القعده را به عنوان روز تکریم امامزادگان عنوان کرد و گفت: در شورای انقلاب فرهنگی بر توجه هرچه بیشتر به امامزادگان و نامگذاری روزی به نام امامزادگان نیز تاکید شد.

وی توجه به فرهنگ رضوی را از دلایل مهم در برگزاری جشنواره امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت: موضوع امامزادگان در کانون توجه مسئولان خصوصا اوقاف قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی امامزادگان اذعان کرد: بر اساس توافق با سازمان اوقاف و امور خیریه مقرر شد تعدادی از امامزادگان در کانون توجه ویژه قرار گیرند. برنامه داریم هر ساله در راستای تکریم از امامزادگان کنگره ملی نیز برگزار کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد از استان های فعال و فرهنگ‌مدار در برگزاری جشنواره امام رضا (ع) است، گفت: این استان در برنامه‌های مربوط به امام هشتم فعالیت‌های خوبی تاکنون داشته است و با حضور فعالی که در برنامه‌ها داشته می‌تواند در آینده میزبان برگزاری جشنواره امام رضا (ع) شود.

جعفری در بخشی دیگر از سخنان خود از رهاورد بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) گفت و افزود: بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) بیشتر در حوزه فرهنگی فعالیت دارد.

این مسئول ادامه داد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد داشتیم، بخشی از اجرای کنگره ملی بی‌بی حکیمه (س) را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر کنگره وفاق کامل دارند، گفت: اهتمام همه مسئولان این استان در برگزاری هرچه باشکوه‌تر کنگره ملی بی‌بی حکیمه (س) ستودنی است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی از برگزاری کنگره ملی بی‌بی حکیمه (س) چیست، گفت: اگر بخواهیم به این کنگره نمره دهیم به واقع مستحق نمره ۲۰ است.

این مسئول در ادامه افزود: کنگره هم به لحاظ تعداد مقالات، کیفیت آن‌ها، محتوا و جوایز در نظر گرفته شده مناسب بود.

جعفری با بیان اینکه همه دست به دست هم دادند تا کاری بزرگ و در خور شأن امامزاده بی‌بی حکیمه (س) برگزار کنند، گفت: کنگره مذکور امروز از شبکه‌های ملی به صورت زنده و مستقیم پخش می‌شود که این امر اقدامی مناسب در معرفی هرچه بیشتر این امامزاده به کشور و حتی جهان است.

وی بر لزوم استمرار فعالیت‌های دینی و فرهنگی تاکید کرد و گفت: انجام کارهای فرهنگی باید مستمر و به نوعی جریان‌ساز باشد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) جریان‌سازی کنگره ملی بی‌بی حکیمه (س) را مناسب ارزیابی کرد و گفت: برگزاری کنگره فراگیر شد و جریان‌سازی آن نیز بسیار مناسب بود.

جعفری با بیان اینکه رسانه‌ها باید بر استمرار برگزار کردن کنگره تاکید کنند، گفت: با برگزاری چند سال متوالی، امامزاده بی‌بی حکیمه (س) به همگان معرفی می‌شود.
***

برای حضور در کنگره ملی حضرت بی‌بی‌حکیمه
وزیر ارشاد وارد حرم مطهر حضرت بی‌بی‌حکیمه (س) شد

برای حضور در کنگره ملی بی‌بی‌حکیمه، وزیر ارشاد وارد این حرم مطهر شد.

علی جنتی صبح امروز به همراه هیئتی از وزارت ارشاد پس از ورود به شهر گچساران به منطقه بی‌بی‌حکیمه سفر کرد و وارد حرم مطهر این حضرت شد.

به گزارش فارس، کنگره ملی بی‌بی‌حکیمه(س) از روز گذشته در شهرستان گچساران آغاز شده و امروز اختتامیه آن در جوار این بقعه متبرکه انجام می‌شود.

به جز وزیر ارشاد، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، معاونین این سازمان، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، استاندار، مدیران کل و رؤسای سازمان‌ها و نهادها و تقریبا همه مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه برخی قشرهای مردمی در این کنگره حضور پیدا کرده‌اند.

حضرت بی‌بی‌حکیمه دختر بلافصل امام موسی کاظم(ع) و خواهر امام رضا (ع) است که کوشش می‌شود در این همایش و برگزاری همایش بین‌المللی در آینده این حرم پس از بارگاه رضوی، بارگاه حضرت معصومه و بارگاه شاهچراغ(ع) در شیراز به عنوان چهارمین حرم اهل بیت در کشور معرفی شود.

**

 برگزیدگان نهایی کنگره بی بی حکیمه در گچساران انتخاب شدند
برگزیدگان نهایی کنگره علمی بی بی حکیمه (س) از میان ۲۰ مقاله برتر در بخش سخنرانی از سوی هیات علمی و داوران انتخاب و اعلام شدند .
سید حسین موسوی پور صاحب مقاله بررسی فرهنگ توسل به بی بی حکیمه (س)، جعفر کریمی با مقاله سیری در گردشگری حرم بی بی حکیمه (س)، حمید محمدی راد، صابر و مریم جهاندیده، خدیجه یزدانی صاحب مقاله فضایل و مناقب بی بی حکیمه (س)، سید حمدالله خواهش نیک نقش حضرت بی بی حکیمه (س) در توسعه گردشگری مذهبی، محمد حاصلی بررسی راهکارهای قطب گردشگری شدن حرم بی بی حکیمه (س)، عظیمه زاکری معرفی کرامات بی بی حکیمه (س)، سید علی موسوی نژاد سوق، بررسی سیر تاریخی بی بی حکیمه (س) و اصالت مرقد ایشان و فاطمه معتمد لنگرودی صاحب مقاله بازخوانی فضایل بی بی حکیمه (س) و علی کامران مقدم در تقش حرم بی بی حکیمه (س) در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی منطقه به عنوان افراد و آثاربرتر معرفی و در روز دوم این همایش جوایز خود را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت خواهند کرد.

دبیر علمی کنگره بی بی حکیمه (س) گفت: ارایه آثار علمی سخنرانی در دو سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی گچساران به صورت همزمان انجام شده است.

آرمین محمودی افزود:پنج نفر اول این همایش علمی ۳۰ میلیون ریال، پنج نفر دوم ۲۵ میلیون ریال، پنج نفر سوم ۲۰ میلیون ریال، پنج نفر چهارم ۱۵ میلیون ریال و پنج نفر پنجم نیز ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت می کنند.

وی اظهار کرد: انتشار مقالات برتر در پایگاه بین المللی علوم جهان اسلام هدیه علمی این کنگره به نخبگان شرکت کننده در این آیین است که نقش اثرگذاری در ارتقای درجه علمی این افراد دارد.

محمودی چاپ آثار برتر این کنگره به صورت کتابچه ۷۰۰ صحفه ای هدیه این کنگره به عاشقان عصمت و طهارت و اثر ماندگار برای معرفی حضرت بی بی حکیمه (س) است، که با مقدمه ای به قلم آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی مزین شده است.

وی از توزیع هزار و ۲۰۰ نسخه از این کتاب در کنگره خبرداد و افزود: اهدای این کتاب به کتابخانه های عمومی سراسر کشور و تدوین جلد دوم کتاب کنگره بی بی حکیمه (س) از دیگر برنامه های علمی این کنگره است.

وی عنوان کرد: ۱۳۵ مقاله به دبیرخانه کنگره ملی بی بی حکیمه ارسال شد که از این تعداد ۵۳ مورد به مرحله دوم راه یافت.

مجمودی اظهار کرد: مقالات ارایه شده به دبیرخانه این کنگره شامل ۱۸ موضوع و در سه محور اصلی شامل ابعاد شخصیتی بی بی حکیمه (س)، تبدیل بقعه این امامزاده به یک مکان فرهنگی در کشور و معرفی هر چه بیشتر قابلیت ها و توانمندی های کهگیلویه و بویراحمد به مردم سایر استان ها است.

انتهای پیام/کمایی
نام شما

آدرس ايميل شما

پژوهشگر
Iran, Islamic Republic of
اقای محمودی قرار بود ۴۰ نفر جایزه داده بشه بقیه چی شدند. نکنه مثل داوری مقالات این را هم زدید تو رگ
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اکر اشتباه نکنم یکی از مقالات خیلی شبیه مقاله بنده بود که انتخاب نشده، البته خدا می داند. مقاله من بی بی حکیمه و نقش آن در جذب توریسم مذهبی بود.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
دست مسؤلین شهر بخصوص اقای تاجگردون درد نکنه که به دنبال احیای حق فرزندان اهل بیت عصمت و طهارت در این استان و در سطح ملی کشور ایران و فراتر خاورمیانه هستند
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
انتخاب مقالات که خیلی معنی داربود.لطفا مقالات انتخابی عناوینشون را منتشر کنید .جای نویسنده ها را دکتر لطف کرده عوض کرده بجاش خانما را گذاشته.آفرین بر این انتخاب
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1