تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۷۰۵۵۹

آمارهای جالب از روستاهای استان

۱
۰
کبنا ؛مهاجرت مردم روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج نگران‌کننده است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهاجرت مردم از روستاهای این استان به سمت یاسوج افزایش داشته و این موضوع نگران‌کننده است.
سید موسی خادمی  در همایش توسعه روستاها که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، فرمانداران و دهیاران برگزار شد، اظهار کرد: جامعه استانی کهگیلویه و بویراحمد متشکل از سه جامعه عشایری، روستایی و شهری است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه گاهی طرح‌هایی که انجام دادیم بافت روستایی را به شهری تبدیل کرد، افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر مهاجرت از روستاها به شهرها به شدت در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم با ایجاد انگیزه زمینه ماندن روستائیان در روستا فراهم شود، گفت: اقتصاد مقاومتی در تولیدات روستاهای ما است پس باید روستاهای ما تقویت شوند تا اقتصاد کشور تقویت شود و مشکلات کنونی از بین برود.
این مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دولت طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای توسعه اقتصاد در روستاها پیش‌بینی کرده و ما مدل‌های مختلف توسعه را در این استان انتخاب می‌کنیم.
خادمی افزود: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ شرایط خاصی که دارد باید در رتبه اول توجه برای توسعه روستاها باشد و این استان پایلوت اجرای طرح جدید دولت برای توسعه روستاها قرار بگیرد و با یک هزینه مشخص این استان به نقطه توسعه برسد و الگوی برای کشور باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حال طراحی طرح جدید برای توسعه استان هستیم که این طرح در سفر هیئت دولت به استان ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه آنچه تاکنون در روستاهای استان به لحاظ نظری و عملی ارائه شد مشکلاتی داشته اضافه کرد: حاشیه نشینی مردم در اطراف برخی نقاط شهر یاسوج باعث ایجاد مشکلات امنیتی، اجتماعی و فرهنگی شده و نگرانی‌هایی ایجاد  کرده است.
این مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مهاجرت از روستاهای استان به سمت یاسوج در حال افزایش است، تصریح کرد: باید مدلی انتخاب کنیم که مردم در روستاها بمانند. ما گفتیم به روستاها گاز، جاده و امکانات داده شود اما هرگز پای صحبت و درد و دل آنها ننشستیم که گاهی ماندن روستائیان با امکانات عمرانی و زیربنایی اجرایی نیست.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر توانمندسازی خانواده‌ها در روستاها تأکید و خاطرنشان کرد: باید توانمندسازی خانواده‌ها را از کنج روستاها شروع کنیم که توانمندسازی روستائیان به توسعه روستاها و آبادانی آنها کمک می‌کند.
***
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد
برنامه‌ریزی ویژه دولت برای توانمندسازی اقتصادی در روستاها
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از برنامه‌ریزی ویژه دولت برای توانمندسازی اقتصادی در روستاها خبر داد.
سید ابوالفضل رضوی در همایش توسعه روستا که با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاونان استاندار، فرمانداران، بخشداران و دهیاران برگزار شد، گفت: از ۳۱ استان کشور حدود ۲۲ استان از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد هزینه خانوار روستایی بیش از درآمد خانواده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه براساس بررسی مرکز آمار ایران هزینه خانواده‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد از هزینه خانواده روستایی در اصفهان و تهران بیشتر است، اظهار کرد: براساس آمار مرکز ایران در سال ۹۲ هزینه خانواده‌های روستایی این استان در سال بیش از ۱۴ میلیون تومان است این در حالی است که درآمد این خانواده‌ها ۱۲ میلیون تومان است.
وی درآمد خانوار‌های روستایی را در کشور ۱۲ میلیون و ۹۶۱ هزار تومان عنوان کرد و افزود: هزینه این خانواده‌ها بالغ بر ۱۲ میلیون تومان است.
رضوی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید اعتقاد و توجه ویژه‌ای به روستائیان و روستانشینان دارد و حتی خود رئیس جمهور در همایش توسعه روستاهای کشور، توسعه ملی کشور را در گرو توسعه روستاها دانست.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: اگر می‌خواهیم حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها کم شود باید تمام هم و غم خود را در خدمت به روستائیان قرار دهیم و با برنامه‌ای خوب زمینه ماندن آنها در روستاها را فراهم کنیم.
وی تاکید کرد: تبعیض دولت‌ها در نحوه خدمت‌رسانی به شهرها و روستاها باعث رنج و عذاب روستائیان است و چرا ملک یک روستایی سند ندارد، چرا روستایی از داشتن تلفن همراه و اینترنت پرسرعت، نظام آموزشی و بهداشت محروم باشد اما در شهر توجه ویژه‌ای و دو چندانی به این موضوع شود. رئیس جمهور و معاونان وی توجه خاصی برای رفع این تبعیض‌ها در روستاها دارند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: متاسفانه براساس آمار مرکز آمار کشور نرخ بی‌سوادی در این استان ۲۶ درصد است که اگر نگاه تبعیضی به روستاها از بین نرود نرخ بی‌سوادی در کشور افزایش می‌یابد که افزایش نرخ بی‌سوادی شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.
رضوی اضافه کرد: اگر در روستا و منطقه‌ای از کشور دانش‌آموز واجب‌التعلیمی به دلیل مشکلات از تحصیل کردن محروم شود و دهیاران و فرمانداران این موضوع را اطلاع ندهند مقصر هستند که ما همه تلاش خود را برای رفع مشکل دانش‌آموزان و بازگشت به محل تحصیل انجام خواهیم داد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: حفظ بافت روستایی مسئله مهمی است که بنیاد مسکن باید مورد توجه قرار دهد، ضمن اینکه مقاوم‌سازی و بهسازی روستاها باید انجام شود اما نباید هرگز بافت روستاها دچار تغییر شود.
وی با اشاره به اینکه بافت قدیم شهر یزد موجب افزایش گردشگر در این استان شده است، بیان کرد: می‌توان یک خانه روستایی گاه‌گلی را بدون تغییر بافت بهسازی و مقاوم‌سازی کرد که حفظ بافت سنتی زمینه حضور گردشگر در روستاها را فراهم می کند.
رضوی توجه و حمایت فکری و معنوی مسئولان ملی و استانی را از دیگر خواسته‌های روستائیان برشمرد و افزود: چرا به شخصی که در روستاها زندگی می‌کند دهاتی می‌گوییم که زمانی که در دهات کارهای بزرگ انجام می‌شد خبری از تحول و کار بزرگی در شهر نبود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه امروزه اقتصاد ما دچار مشکلاتی شده است، یادآور شد: از ابتدای انقلاب تاکنون توطئه‌های زیادی به وسیله حضور و مشارکت مردم خنثی شده پس حضور مردم و مشارکت آنها در زمینه اقتصادی ضعف اقتصاد ما را حل می‌کند و باعث حفظ استقلال سیاسی کشور می‌شود.
وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید برای نخستین بار در نظام جمهوری اسلامی چند کار را برای روستائیان در نظر گرفته است و  شورای توسعه روستایی و عشایری برای تبیین برنامه ششم توسعه دیده شده است.
رضوی تصریح کرد: توانمند‌سازی اقتصادی روستائیان از برنامه ششم توسعه است که در این برنامه روستائیان می‌توانند برای ایجاد صنایع تبدیلی و  فرآوری و هر کار اقتصادی که خود روستائیان در نظر داشته باشند وام‌هایی با کارمزد چهار درصد، تنفس یک یا دوساله و بازپرداخت ۵تا ۷ ساله با وثیقه کارت یارانه اعطا می‌شود. چنانچه عده‌ای بخواهند در روستاها سرمایه‌گذاری کنند با کسب مجوز از استانداری وام با بهره ۱۲ درصد وثیقه ملکی به آنها داده می‌شود.
رضوی در خصوص از بین بردن تبعیض خدمات گفت: دولت برای رفع تبعیض در روستاها برنامه خوبی مدنظر دارد که صدور اسناد ملکی برای روستائیان از طرح‌های خوب دولت است، ضمن اینکه تا سال ۹۵ تمام روستائیان از تامین اجتماعی برخوردار خواهند شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۵ درصد مردم از تامین اجتماعی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: به زودی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور با مشارکت وزارت ارتباطات دارای اینترنت پرسرعت خواهند شد.
***
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد:
بیش از ۱۰ درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد بیکار هستند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۱۰ درصد جمعیت روستایی استان بیکار هستند.
پژمان نیک‌اقبالی ظهر امروز در همایش توسعه روستاها با بیان اینکه براساس آمار سال ۹۰ جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد ۴۷ درصد اعلام شده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر مهاجرت روستاییان به شهر افزایش داشته و در حال حاضر آمار جمعیت روستایی یاسوج ۴۵ درصد اعلام شده که این موضوع نگران کننده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان دارای ۸ شهرستان، ۱۷ شهر، ۱۸ بخش، ۴۵ دهستان و یک‌هزار و ۶۷۴ روستا است، اضافه کرد: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ پراکندگی روستاها رتبه نخست کشور را دارد.
وی با اشاره به اینکه جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ۶۹۵ هزار نفر است، افزود: بیش از ۵۴ درصد جمعیت استان شهری هستند.
این مسئول ادامه داد: وجود دو آب و هوای متفاوت سردسیری و گرمسیری، دارا بودن ۱۱ درصد آب روان کشور، تامین ۲۵ درصد نفت و گاز کشور و دارا بودن نیرو انسانی خوب و مستعد همه از پتانسیل‌های این استان است اما با وجود این نعمت‌ها مردم در روستاها دچار مشکلات هستند و در برخی از موارد برای مشکلات آنها جوابی نداریم.
وی اضافه کرد: کهگیلویه و بویراحمد نه استان مرزی است که ناامن باشد یا در جنگ خسارتی دیده باشد و نه استان کویری است که خشکسالی پیایی در آن به وقوع بپیوندد پس چرا دچار مشکلات و محرومیت‌ است.
نیک‌اقبالی افزود: نرخ بیکاری در روستاهای استان ۵/ ۱۰ درصد بوده؛ این در حالی است که نرخ بیکاری در روستاهای کشور ۶/۶ درصد است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:  ۲۰۶ روستا در استان فاقد آب آشامیدنی هستند؛ این در حالی است که در کشور یک‌هزار و ۶۱۰ روستا آب آشامیدنی ندارند.
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار راه روستایی استان فاقد آسفالت است، تصریح کرد: ۴۷ هزار خانه روستایی استان در برابر حوادث مقاوم نیستند و نیاز به مقاوم‌سازی دارند.
این مسئول با اشاره به اینکه قبل از انقلاب کهگیلویه و بویراحمد از محروم‌ترین مناطق کشور بود، خاطرنشان کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در استان خدمات خوب و ارزشمندی صورت گرفت اما نیاز به کار بیش‌تر برای عمران و آبادانی است؛ زمانی که دولت در استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد برخی استان‌های کشور دچار پیشرفت شدند اما وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد رسید می‌گویند که بخش خصوصی در استان فعالیت کند اما بخش خصوصی در استان فعال نیست.
نیک‌اقبالی ادامه داد: ۹۰ درصد روستاهای استان فاقد خانه‌های بهداشت هستند ضمن اینکه در حال حاضر حدود ۷۰ خانه بهداشت در این روستاها در حال ساخت است.
معاون هماهنگی امور عمرانی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: یک‌هزار و ۲۹۴ روستا در کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز برخوردار نیستند و در بحث تلفن یک‌هزار و ۸۰۰ روستا تک ارتباط هستند.
وی به اعتبارات اختصاص یافته به روستاها اشاره کرد و افزود: در سال جاری از اعتبارات تملک و دارایی ماده ۱۸۰ و اعتبار نفت ۸۴ میلیارد تومان برای روستاها پیش‌بینی شده که از این مبلغ ۸/ ۳۷ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
این مسئول اضافه کرد: ۴۴۶ دهیار در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال خدمت به مردم هستند.
نیک‌اقبالی با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید به سمت توسعه روستاها است، حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها را چالشی بزرگ برای کهگیلویه و بویراحمد برشمرد و اضافه کرد: ایجاد شورایعالی توسعه روستاها و توسعه حمل و نقل روستایی که در سال‌های اخیر مورد کم‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است باید مدنظر باشد، ضمن اینکه طولانی بودن طرح‌های هادی در روستاها باعث ایجاد  مشکلاتی برای روستاییان شده است.
وی در پایان بر توسعه طرح سلامت روستاییان تاکید کرد و از اجرای این طرح‌ موفق در روستاها قدردانی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

افتخاری
Iran, Islamic Republic of
روستای نفتی اسلام آبد شهرستان بهمئی ۶۰درصد بیکار دارد کجایید ؟!
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1