تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۷۰۴۶۶

کنگره بی‌بی حکیمه(س) قصه‌ی بی‌تکرار هنر گچساران

۱
۰
کبنا ؛

نرگس احمدپور*
IMG_3922پاس ایزد پاک را که توان قلمفرسایی به من داد آنچنان که اینک از بطن هنری بگویم که زادگاهم گچساران مهد پر آوازه ی هنرمندانش است. برگزاری اولین کنگره ی ملی بی بی حکیمه«ص»بزرگترین اتفاق مذهبی فرهنگی هنری در گچساران است. شهری که جایگاه زینب ثانی وقدمگاه وارستگان اهل بیت است. چراغ بانوان بهشتی ونور چشمی امام هفتم موسی بن جعفر «ع» اینک پذیرای دوستدارانش است.بانوی غریبی که کمتر از بی بی دو عالم زینب کبری «ص» فغان غریبی سر نداد. این حکیم دلهای دردمند، در روزگارو موسم عزاداری سالار و سرورش امام حسین«ع» و در روزهایی که چشمان آسمان هم از سوز وگداز این غم جانکاه شراره ی آتش می گرید این زینب ثانی در میان کوهی که جانپناهش بود میزبان فرزندانش است. آنان که بوی بهشت می دهند. فرزندان زاگرس گر چه غریبه هایی برای حکیم دردهایشان هستند اما غربت بی بی را حرمت گذاشته و میزبان همه ی دوستداران وسفیران اهل مذهب است.از دیار برادران غریبش. از مشهد-شیراز-قم-و از همه ی دیاری که بوی آشنای بیت امامت می دهند.
اینها را مدیون زحمتهای بی شمار و بی وقفه ی تمامی مسئولین دلسوز استان کهگیلویه وبویراحمدبه خصوص شهر گچساران هستیم. ماهها از اولین جلسات برگزاری کنگره می گذرد و امشب شب دغدغه های میزبانی ارجع در سرزمین گچساران این قلمروی هنر ومذهب وجایگاه غریبه نواز و آشنای دیرین اهل کرامت.آری شهرمان به چراغانی امامزادگانی روشن است با پیشینه ای معروف و عرفانی. امامزاده جعفر «ع» -شاهزاده محمد«ع» امامزاده اسماعیل «ع» مثلثی که شهر را در بازوانش به نور الهی مزین کرد. چلچراغ شهر آستانه ی بی بی حکیمه خاتون «ص» چراغ دیدگان اهل عصمت وطهارت بانویی که آرامش دلهای همگان است وشفابخش همچونامش حکیم دردهای بی درمان دل دردمندان-
این تلاش ملی را با تلاش همه مسئولین شهری پیوند می زنیم و از فرماندار شهر گچساران حاج رحیم رحیمی که اینک پس از جشنواره ی هنری منطقه ای کشور، دومین دغدغه ی واجبش برگزاری هر چه بهتر کنگره ی ملی بی بی حکیمه «ص» می باشد کمال سپاس داریم.
مردی هنر دوست که باز هم فرهنگ در زمره ی واجباتش افتاد.این روزها هنرمند خطاط گچسارانی آقای نجف مسعودی پس از برگزاری نمایشگاه حسن همجواری در استان فارس وبه پیشنهاد بانوی نویسنده ی گچسارانی نرگس احمدپور پس از سالها انزوای کاری تنها با یک تلفن پیشنهاد برگزاری نمایشگاه خط با موضوع مذهبی را به سمع فرماندار محترم گچساران رساند وایشان با استقبال بی نظیر بالاترین مقام سیاسی شهر روبرو شد ودر حمایت وی که خبربرگزاری نمایشگاه خطاطی را از طریق گزارش تصویری از شبکه ی دنا اعلام نمود اقدام به برپایی نمایشگاه خط در بقعه ی متبرکه نمود.
در تلاش حاج رحیم رحیمی برای شناختن فرزندان هنر ومرز هنرمندان گچساران به دیگر نقاط شکی وجود ندارد. اما تنها برگزاری نمایشگاه خط -عکس-ومعرفی هنر به تنهایی بازتاب ندارد هرچند این بزرگوار در کنار مسئولیت خطیر رسیدگی به همه ی امور شهری وحیطه ی کاری اش به همه ی نکات فرهنگی توجه نشان می دهد اما چه خوب است همه ی مدیران شهری واستانی ماهم به هنر وهنرمندی که از جنس خودمان است ومی رود تا جنس لطیف قلمش دل از چشم همه برباید ارج نهند وبه هنر تنها به صرف هنر بودن نپردازند. هنرمندان قشر فهیم وبا کمال و در عین بصیرت از قدیم الایام در بضاعت اندیشه بسیارند ودر بضاعت اندوخته اندک.چه خوب است ترویج فرهنگ حمایت از هنر وهنرمند در ادارات و همایشها وکنگره های فرهنگی -ملی -مذهبی-نهادینه شود.وقتی بر خود از هنر این رسته از هنرمندان که خطشان خط کلام حق است وخط کلام انان که ما را به آرامش می رسانند وظیفه ای بدانند که حمایت مالی ومعنوی بنمایند.
هیچ کجای عالم هستی زیبا نیست مگر به رقص قلم خطاط و هنرمند ایرانی-که رقص قلمش کم از جهاد نیست.اوج آرامش دیدگان به حسرت نشسته ای که تکه کلامی از کلام حق را در قابی مزین به جملات یا آیات نور خواستگاه آرامششان است.ویا کمرکش شعرهای بلیغ وزیبای حافظ وسعدی ومولانا هنر خط هنری ست که در استان ما مانند هنرهای دیگر مشق وظیفه می کند وخواهان پشتیبانی مسئولین امر در رسیدن هنرمند به مطلب مقصود است.
هنر واقعی را کسی دارد که قدر هنر را می داند وبس. باز تکرار می کنم چه زیبا گفت استاد امیر نوروزی رییس اداره ی فرهنگ وارشاد اسلامی که فرماندار هنر دوست گچساران را در یک جمله تمجید نیکویی کرد:
باید قدم خیر ودست نیک آدمهایی که در ارتقاء کیفیت هنر و منابع مورد نیاز هنر و هنرمند شریک هستند را بوسه زد وهر وقت کار از وظیفه فراتر رود وپیشقدم شود باید به احترامش کلاه از سر برداشت.
*فصل ممنوع
*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

....
Iran, Islamic Republic of
این کنگره علمی بود اما هیچ یک از ملاکهای علمی در اون رعایت نشده داوری مقالات کاملا سلیقه ای و غیر تخصصی بوده شما کجای کاری
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1