تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۶
کد مطلب : ۷۰۴۵۳

نقد و بررسی تز دانشگاه منهای روحانیت

۱۰
۰
کبنا ؛بهنام عکاشه
اظهارنظر یک دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج، موجی از انتقادات و مخالفت‌ها در استان و تا حدودی کشور را به دنبال داشت.
اگرچه برخی دیدگاه‌ها عوامانه و عجولانه و خالی از مروت بود ولی نفس اینکه این بیانات فضای مناسبی را برای بیان دیدگاه‌ها افراد بوجود آورد قابل ستایش بود.
مخالفت هائی از نوع طلبگی(وحید دژه) نشان داد علیرغم دیدگاه منفی که در برخی وجود دارد هنوز در حوزه‌های علمیه نشانه‌های قدرتمندی از آداب مناظره و ادب اسلامی به قدرت دیده می شود.
در این مقال نمی‌خواهم به نقد گفتار این دانشجوی بپردازم ولی تا آنجا که تحقیق کرده‌ام به نکته منفی در مورد شخص و پیرامون ایشان برنخوردم و شواهدی نیز دال بر سهل انگاری ایشان در نوع بیان در آن جمع تقریبا خصوصی بوده است.
اما در این بین نه قصد برخورد انتقادی با دیدگاه یک فرد مطرح است بلکه بیان دیدگاهی است که در کشور و در بخش هائی از روشنفکران ایرانی وجود دارد که برخورد علمی و قلمی با این نگاه ضروری به نظر می‌رشد.
نقش روحانیت در تاریخ اسلام و به خصوص ایران در اعصار مختلف نه آن چیزی است که بتوان انکار کرد و یا خدشه‌ای بر آن وارد ساخت.
نمی‌توان از نقش بی‌بدیل میرزای شیرازی در پنجه کشیدن بر بنیان شاهنشاهی قاجار نگفت و از اختلافی که با یک خط فتوا در کاخ‌های قاجاریه نیفکند و حتی آن گونه که حکایت می‌شود زنان قاجار نیز از ایشان در قضیه تنباکو حمایت کردند.
آخوند خراسانی، حاج میرزا حسین تهرانی و شیخ عبدالله لاهیجی ازعلمای نجف که تلگرام‌‌هایشان از نجف به مردم ایران و محمدعلی شاه در امربه معروف و نهی از منکر جامعه ایران نقشی اساسی داشتند.
ترور ناصرالدین شاه به دست میرزا رضای کرمانی، ظاهرا با دستور سید جمال‌الدین اسدآبادی که هر دو روحانی بودند.
مبارزهٔ آیت‌الله سیدعبدالله بهبهانی و شیخ فضل‌الله نوری در راه برکناری امین السلطان از صدارت مظفرالدین شاه
تخریب ساختمان بانک استقراضی روس در بازار تهران (که در زمین وقفی ساخته شده بود) به فرماندهی شیخ محمد واعظ.
مهاجرت و تحصن علما در زاویه حضرت عبدالعظیم که در تاریخ مشروطه به «هجرت صغری» معروف است.
تظاهرات سال ۱۳۲۴ که موجب تقابل جدی دولت عین‌الدوله با مردم شد و به جمعه خونین معروف است.
مهاجرت سه هزارنفر از روحانیون شیعه که به «هجرت کبری» معروف شده و منجر به صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه و مشروطیت اول شد.
محمدحسین نائینی از نخستین اندیشمندانی‌ست که به صراحت از لزوم وجود قانون اساسی در دولت اسلامی سخن گفته است. به اعتقاد او در دوران غیبت و در غیاب «ملکه عصمت» نخستین چیزی که می‌تواند حافظ عدالت و مانع طغیان حکومت‌گران باشد، قوای قانونی و قانون اساسی است.
او قانون اساسی را «در ابواب سیاسیه و نظامات نوعیه» به رساله‌های عملیه تقلیدیه «در ابواب عبادات و معاملات و نحوهما» تشبیه می‌کند.
شاهکار او (تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله) در واقع راهنما وراگشای رهبران و روشنفکران در کمک به پیشبرد مشروطه بود.
تاثیر آیت اله کاشانی بر نهضت ملی شدن صنعت نقت به رهبری دکتر مصدق از یاد‌ها بیرون نمی‌رود.
نحوه همراهی ایشان در ادامه نهضت دکتر مصدق مورد مناقشه مورخین و هواداران دو طرف می‌باشد اما نمی‌توان از نقش ایشان در پیروزی مردم در ۳۰ تیر که منجر به نخست وزیری مصدق شد چشم پوشید.
آنچه ولی نقش روحانیت در تاریخ معاصر را پررنگ‌تر از همه دوران‌ها می‌کند رهبری امام خمینی در انقلاب اسلامی است.
گردآوری همه سلایق زیر یک پرچم روشی است و راهی که کمتر روحانی و حتی کمتر رهبری در طول تاریخ اسلام دست به اینچنین کاری زده است.
پیوند روشنفکران و دگراندیشان در تاریخ معاصر ایران با روحانیت امری انکارناپذیر است، حتی اگر واقع بین باشیم همواره رهبری جنبش‌های کوچک و بزرگ تاریخ ایران را روحانیون به عهده داشته‌اند و بزرگ‌ترین اندیشمندان ما یا خود روحانی بوده‌اند یا در خانواده‌ای روحانی زیست کرده و ادب آموخته‌اند.
دکتر علی شریعتی (نواده ملا قربانعلی معروف به آخوند حکیم) که سخنرانی‌های آتشین و کتاب‌های افسانه ای‌اش نیروی محرکه جوانان در همراهی با رهبر اصلی انقلاب بود، آیت اله طالقانی که رهبری معنوی دانشجویان انجمن اسلامی را بر عهده داشت، شهید مرتضی مطهری که به درستی او را تئوریسن انقلاب نامیده‌اند، مهدی بازرگان (که کتاب‌های مذهبی‌اش زبانزد است) تنها نام هائی نیستند که در پیوند اسلامیت با تاریخ این مرز و بوم کوشیده‌اند.
باید از خود پرسید که اگر روحانیت نبود رهبری روشنفکران که هم اینک در دستان خاتمی و هاشمی است به کجا کشده می‌شد؟
کمی اگر دقت کنیم حتی مخالفین دوآتیشه حاکمیت نیز رهبرانی روحانی داشته‌اند و وجاهت و مشروعیت خود را برگرفته از حمایت روحانیون دانسته‌اند.
پس چگونه می‌توان منکر روحانیت شد در حالی که دگراندیشان یا خود یا در لباس روحانی بوده‌اند یا مرید روحانیت؟!
آنچه واضح است ورود روحانیت به عرصه حاکمیت همچون هر نهادی انتقاداتی را بر می‌انگیزاند و همین انتقادات است که به پویائی اسلام و نظام کمک خواهد کرد.
امام خمینی (ره) آنگونه که در صحیفه نور ثبت است می‌فرمایند: «آن نباشند که خلاف اسلام عمل می‌کنند. با کمال دقت ملاحظه کنید کسانی که به عنوان اسلام، به عنوان مسلمین، به عنوان چه، معممین کذا، این‌ها یک قدم خلاف برندارند که خدای نخواسته چهره اسلام را برخلاف آنطوری که هست قبیح نشان بدهند. این در نظر من از همه چیز‌ها اهمیتش بیشتر است و مسئولیتش هم بیشتر. همه ما مسئولیم که این کار را انجام بدهیم؛ یعنی آنطور که، آنقدری که، قدرت داریم این کار را انجام بدهیم که گمان نشود که اسلام هم مثل سایر حکومتهای دیگر هست و تا حالا دستشان چیزی نبوده؛ حالا که دستشان آمده، همانند که بودند و همانند که هستند.
این مسئله مهم است. و آقایان توجه کنند همه و همه ملت موظفند که نظارت کنند بر این امور نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئله مهم است. همه ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند در همه کارهایی که الان مربوط به اسلام است. اگر دیدند که یک کمیته خدای نخواسته برخلاف مقررات اسلام دارد عمل می‌کند، بازاری باید اعتراض کند؛ عرض بکنم که کشاورز باید اعتراض کند؛ معممین و علما بایداعتراض کنند. اعتراض کنند تا این کج را راست کنند.
اگر دیدند یک معمم بر خلاف موازین اسلام، خدای نخواسته، می‌خواهد عمل بکند، همه موظفند که جلویش را بگیرند که امروز غیر روزهای دیگر است. آن وقت هم باید بگیرند، اما حالا کار مهم است. حالا اساس، اساس وجهه اسلام است. اساسی است که الان اسلام به دست ما افتاده، داریم چه می‌کنیم؟ بنابراین، آنی که به نظر بنده مهم است این است، و البته اینها هم باید عمل بشود؛ اما این‌ها در درجه دوم است؛ درجه اولش عبارت از این است که همه ما، همه قشر‌ها، همه، این‌ها همه باید این جهت را توجه داشته باشند و همه آن‌ها مراعات این مسئله کلکم راع، همه باید مراعات این مسائل را بکنند.»
رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ می‌فرمایند: «اگر روحانیت می‌خواست در حاشیه و در پیاده‌رو حرکت کند و منزوی شود، دین آسیب می‌دید. روحانیت سرباز دین است، خادم دین است، از خود منهای دین حیثیتی ندارد. اگر روحانیت از مسائل اساسی - که نمونهٔ برجستهٔ آن، انقلاب عظیم اسلامی است - کناره می‌گرفت و در مقابل آن بی‌تفاوت می‌ماند، بدون تردید دین آسیب می‌دید؛ و روحانیت هدفش حفظ دین است.»
معلم شهید دکتر علی شریعتی نیز می‌گویندک «من به عنوان کسی که رشته کارش تاریخ و مسایل اجتماعی است ادعا می‌کنم که در تمام این دو قرن گذشته در زیر هیچ قرارداد استعماری امضای یک آخوند نجف‌رفته نیست؛ در حالی که در زیر همه این قراردادهای استعماری امضای آقای دکتر و آقای مهندس فرنگ رفته هست.»
در جائی دیگر نیز شریعتی می‌آورد: «اولین رستاخیز، تنباکو است؛ و اولین چهره‌ای که در برابرش ایستاد میرزا حسین شیرازی، از توی همین‌هاست. و اولین ردپای استعماری که وارد ایران شد، بانک بود؛ و اولین کسی که طرح کرد که بانک را بگذارید بیاید، یک روشنفکر متجدد ضدمذهبی فرنگی‌مآب بود ـ میرزا ملکم خان ـ و اولین کسی که در برابر همین پدیده ایستاد، سیدجمال بود؛ که از همین جامعه است.»
باز می‌گوید: «پیشاپیش هر نهضت مترقی ضد استعماری در این کشور‌ها همواره بدون استثنا قیافه یک یا چند عالم راستین اسلامی و به خصوص شیعی وجود دارد.»
پاره ای از اطلاعات برگرفته از سایت ویکی پدیاست.
نام شما

آدرس ايميل شما

بسیجی
Iran, Islamic Republic of
حرف دکتر شریعتی هم درسته اما من که نفهمیدم چرا ایت الله کاشانی از کودتای ۲۸ مرداد علیه دکتر مصدق استقبال کرد ! اگه فتوای جهاد میداد هیچ وقت دولت مصدق سقوط نمیکرد.
سکوت مرگبار ایت الله کاشانی به ضرر همه تمام شد حتی به ضرر خودش
ملی مذهبی
Iran, Islamic Republic of
ایت الله کاشانی به هیچ وجه سکوت نکرداین اقای مصدق بودکه باقلع وقمع کردن نیروهای کاشانی ایشان راخانه نشین کرد به عنوان نمونه ۱۸ماه زنددانی شدن شهیدمظلوم نواب صفوی درزمان صدارت اقای مصدق بود ازطرف دیگه طرفداران مصدق بابی حرمتی نسبت به کاشانی که حتی امام خمینی(ره)بعدها اونوازدلایل شکست مصدق دونستن این بودکه عینک به چشم سگی زدن واوردنش توخیابون وگفتن کاشانی هستش.خودمابهترازهمه میدونیم که مصدق ازیک خانواده درباری بود وازحامیان رژیم پهلوی درمجلس شورای ملی بودواین نکته روهم بدونیم که درزمان شهادت رئسعلی دلواری وهمرزماشون توی تنگستان مصدق والی اون منطقه وعامل اصلی شهادت انهابود.............
بسیجی
Iran, Islamic Republic of
جوابی خلاصه به ملی مذهبی
شهید نواب صفوی مرتکب ترور شده بود و مملکت قانون داشت و درست است که ترورها بر اساس چند فتوا بود اما هر کس جرمی انجام میدهد باید در دادگاه از خود دفاع کند. ناگفته نماند که شهید صفوی به دلیل بر هم زدن نظم حوزه و عقاید بسیار تند و کارهای خودسرانه با چوب و چماق عده ای طلبه لر از شهر قم بیرون رانده شده بود
مطمئنم که نمیدانید زمانی که مصدق نخست وزیر بود کاشانی هم رییس مجلس بود اما هیچوقت در تاریخ ذکری از ریاست ایت الله کاشانی نمیشود تا مردم خیال کنند مصدق قدرت مطلق داشته و کاشانی فقط یک مجتهد بوده!
چرا زمانی که صنعت نفت در استانه ملی شدن بود دولت انگلیس اعلام کرد که به جنوب ایران حمله میکنیم و ایت الله کاشانی هم جواب داد در صورت حمله فتوای جهاد میدهم! اما زمان کودتا سکوتی رضایت بخش اختیار نمود ؟
چرا اقای کاشانی از سرلشکر زاهدی در مجلس و در دفتر خود برای عدم دسترسی دکتر مصدق به او نگهداری میکرد؟ حتما میدانید که زاهدی عامل کودتا بود!

اگر ماجرای عینک و سگ راست باشد و ان را توطئه دستهای پشت پرده ندانیم در جواب شما بگویم که ایت الله کاشانی نسبت به ایت الله بروجردی حسادت شدیدی داشت و در جمعی از او به لقب لر بی سواد نام برده بود و ایا در سیاست با یک سگ میتوان به سرنوشت یک ملت پشت کرد. روابط سیاسی مهمتر است یا بحثهای خاله زنکی!
بله مصدق از خانواده ای اشرافی بود اما اشرافی قجری نه اشرافی پهلوی! خوب است بدانید قاجار و پهلوی دشمن هم بودند.
درباره نقش مصدق در شهادت رییس علی اطلاعی ندارم و منتظر ذکر منبع موثق هستم.
و من هنوز جوابم را نگرفتم که چرا ایت الله کاشانی فتوای جهاد نداد؟
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت ویکی پدیا با جزئیات کامل و ذکر منابع در انتهای سایت رجوع کنید!
بسیجی
Iran, Islamic Republic of
جوابی خلاصه به ملی مذهبی
شهید نواب صفوی مرتکب ترور شده بود و مملکت قانون داشت و درست است که ترورها بر اساس چند فتوا بود اما هر کس جرمی انجام میدهد باید در دادگاه از خود دفاع کند. ناگفته نماند که شهید صفوی به دلیل بر هم زدن نظم حوزه و عقاید بسیار تند و کارهای خودسرانه با چوب و چماق عده ای طلبه لر از شهر قم بیرون رانده شده بود
مطمئنم که نمیدانید زمانی که مصدق نخست وزیر بود کاشانی هم رییس مجلس بود اما هیچوقت در تاریخ ذکری از ریاست ایت الله کاشانی نمیشود تا مردم خیال کنند مصدق قدرت مطلق داشته و کاشانی فقط یک مجتهد بوده!
چرا زمانی که صنعت نفت در استانه ملی شدن بود دولت انگلیس اعلام کرد که به جنوب ایران حمله میکنیم و ایت الله کاشانی هم جواب داد در صورت حمله فتوای جهاد میدهم! اما زمان کودتا سکوتی رضایت بخش اختیار نمود ؟
چرا اقای کاشانی از سرلشکر زاهدی در مجلس و در دفتر خود برای عدم دسترسی دکتر مصدق به او نگهداری میکرد؟ حتما میدانید که زاهدی عامل کودتا بود!

اگر ماجرای عینک و سگ راست باشد و ان را توطئه دستهای پشت پرده ندانیم در جواب شما بگویم که ایت الله کاشانی نسبت به ایت الله بروجردی حسادت شدیدی داشت و در جمعی از او به لقب لر بی سواد نام برده بود و ایا در سیاست با یک سگ میتوان به سرنوشت یک ملت پشت کرد. روابط سیاسی مهمتر است یا بحثهای خاله زنکی!
بله مصدق از خانواده ای اشرافی بود اما اشرافی قجری نه اشرافی پهلوی! خوب است بدانید قاجار و پهلوی دشمن هم بودند.
درباره نقش مصدق در شهادت رییس علی اطلاعی ندارم و منتظر ذکر منبع موثق هستم.
و من هنوز جوابم را نگرفتم که چرا ایت الله کاشانی فتوای جهاد نداد؟
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت ویکی پدیا با جزئیات کامل و ذکر منابع در انتهای سایت رجوع کنید
مصدق دوست
Iran, Islamic Republic of
شما خودتون منبعی که خبروازش گرفتین روویکی پدیا اعلام کردین که نیات ویکی پدیا بر هرادم منصفی مشخصه اگربحث عینک زدن به چشم سگ حرف خاله زنکی هستش چراامام این حرفوزدن!!!!!!!!!!یکسویه نگری به تاریخ نقطه ضعف شماست چون هرجاکه جواب نداشتین اظهار بی اطلاعی کردین ازجمله درمورد شهادت رئیسعلی دلواری وشهدای تنگستان درابتدای بحثتون میگن قانون بوده که نوابو به زندان انداخته وخودتون میکین برفرض که حکم ازجنتاازمراجع گرفته باشه بعدمیگین چرا ایت الله کاشانی فتوای جهاد نداده اگرفتوای جهاد میدادقطعا به حکم قانونی که شما ازش دفاع میکنین ونواب به خاطر همون قانون زندانی شدبایداعدام میشدپس تناقض درحرفای شما موج میزنه من شما رودعوت به تعمق درتاریخ ونه پرسه زدن توسایتای اینترنتی میکنم حمایتهای بی چون وچرای مصدق که درمجلس به جان اعلیحضرت قسم میخوردو برین مطالعه کنین وپس ازاینکه نفت به سمت ملیشدن پیش رفت مصدق موج سوارمعرکه شداگرترورهای اقلابی نواب نبودبلاشک باحرکات امثال مصدق هیچوقت نفت ملی نمیشد
بهنام عکاشه
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز.
برداشت اطلاعات از اینترنت نه به خاطر ناآگاهی از مسائله بلکه به خاطر اینه که انسجام در نوشتار از بین نره و کسی از قلم نیفته.
قسمت مصدق اصلا ربطی به ویکی پدیا نداشت.
در رهبری دکتر مصدق در نهضت نفت حداقل من شک ندارم و البته اعتقاد دارم نباید اون رو بت کرد و نقدهائی هم به ایشون وارد کردن ولی این نوشتار که جای بحث درباره نهضت ملی شدن نبود.
اگر بحثی جدا در این باره شد من هم نظراتمو میگم.
از تذکرتون سپاسگزارم
بسیجی
Iran, Islamic Republic of
ما نباید فتوای ترور یک شخص رو با فتوایی که سرنوشت یک ملت رو تعیین میکنه مقایسه کنیم. فتوای ارتداد شریعتی کجا و فتوای تحریم تنباکو کجا !
ما در اسلام فتوای تور نداشتیم . مسلم بن عقیل میتوانست در منزل هانی , عبیدالله را ترور کند اما دین و مذهبش اجازه ترور نداد. حتی امام خمینی اجازه ترور بنی صدر را نداد. مصدق و هرکس دیگری که نخست وزیر میشد اجازه نمیداد که افرادی مثل نواب راحت بچرخند و ترور کنند. همانطور که نواب را زندانی کرد اشرف را هم به خارج تبعید کرد.
بنده به خاطر منابع انتهای سایت ویکی پدیا به این سایت استناد کردم چون کمتر سایتی ذکر منبع میکنه
بنده میتوانستم راحت از کنار شهادت رییس علی بگذرم اما اعلام کردم که از نقش مصدق در شهادتش خبر ندارم و دنبال منبعی موثق هستم که بررسی کنم اما منبعی ذکر نشد. همانطور که شما مصدق را از خانواده ای پهلوی میدانستید و من عرض کردم که ایشان از خانواده ای قجری بوده اند.
و معتقدم که تفکر نواب برای تشیع در ظاهر انقلابی و در باطن بسیار خطرناک بود. اقای ایمن الظواهری و خالد اسلامبولی و چند تن دیگر زمانی که رییس جمهور مصر را ترور کردند هیچکس خیال نمیکرد روزی ایمن الظواهری رهبر بزرگترین شبکه تروریستی بین المللی بشه
شما بحث سگ را پیش کشیدید و من معتقدم در سیاست جای اختلافات شخصی نیست ایا ما نمیتوانستیم در زمان حمله امریکا به عراق به بهانه انتقام جنگ ۸ ساله به عراق حمله کنیم اما منافع ملی ایجاد میکرد که سکوت کنیم و با سیاست بجا و سنجیده ان زمان الان دولت عراق گوش بفرمان ایران است. عرصه سیاست جای اختلافات شخصی و حرفهای خاله زنکی نیست و بلکه باید با نگاه ملی به وقایع نگاه کرد . اگر کاشانی ذره ای شم سیاسی داشت میتوانست بگوید انها را حلال میکنم و بهانه در دست اختلاف افکنان ندهد.
و چند سوال مطرح کردم که چرا ایت الله کاشانی از سرلشکر زاهدی نگهداری میکرد یا چرا بعد از کودتا بیانه ای صادر کرد و مسرت خویش را از برکناری مصدق اعلام کرد و چرا کسی درباره ریاست مجلس ان زمان حرفی نمیزند!
البته بحثی ان زمان در حوزه مطرح بود که شاه را سایه خدا بر مردم میدانستند و معتقد بودند یک حاکم شیعه ظالم بهتر از یک نخست وزیر یا شاه دموکرات غیر شیعه و حتی عادل است. همانطور که شیخ فضل الله نوری به خاطر این تفکر طرفدارحکومت محمد علی شاه بود و با مشرطه خواهان به مخالفت برخاست و این تفکر تا قبل از انقلاب در حوزه قم وجود داشت و الان حوزه علمیه نجف هنوز چنین اعتقادی دارند
مصدق هم اشتباهات زیادی داشت اما این صحیح نیست ما بخاطر مجتهد بودن کاشانی فقط مصدق را مقصر بدانیم.
...سبز....
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه دوست عزیز
در ماجرای ترور ناموفق آقای کسروی به دست آقای نواب،ایشان نامه ای از تمام مجتهدین نجف اشرف مبنی بر ترور آقای کسروی در دست داشتند که در تهران نیزحاج شیخ محمد حسن طالقانی(در خرید اسلحه)ایشان را یاری میدهد.
اتفاقا در همین ایران اسلامی موارد بسیاری از قتل اندیشه داشته ایم
آقای فریدون فرخزاد نمونه ای دیگر
آگاه
Iran, Islamic Republic of
رئیس علی دلواری در جنگ با انگلیسیها کشته شد.در تنگه صفرا از پشت سر توسط یکی از فامیلهای خودش کشته شد.آنهم در سال ۱۲۹۴ .موضوع چه ربطی به مصدق دارد؟؟
آگاه
Iran, Islamic Republic of
چرا همه اش از کارهای مثبت روحانیون میگوئید.از راه اندازی جنگ دوم ایران و روس که به تحریک انگلیسیها و به فتوای چند مجتهد بزرگ اتفاق افتاد هم بگوئید.قرارداد ترکمانچای هم نتیجه اش بود.
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1