تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۲
کد مطلب : ۷۰۳۲۹

خنجری بیخ گلوی یاسوج؛ از تاجگردون تا سیدباقر و زارعی

۱۱۷
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛مطلب زیر را یکی از خوانندگان کبنا نیوز به این پایگاه اطلاع‌رسانی ارسال کرده است که عیناً منتشر می‌شود.


وهر آن‌کس که آب را از سرچشمه مصادره نمود-مورد بخشایش خدا و مردم قرار نخواهد گرفت

چندی پیش به همت چند موسسه و دانشگاه معتبر بین المللی نشستی در یکی از اندیشکده های آمریکا با موضوع علل پیدایش پدیده بهار عربی برگزار شد.آنگونه که توماس فریدمن روزنامه نگار و سیاستمدار شهیر آمریکایی از خلاصه مباحث طرح شده گزارش داده، عمده ترین دلیل بروز انقلابات سریالی در خاورمیانه بحث تغییرات اقلیمی و خشکسالی است.
خشکسالی یک دهه گذشته سبب شده کشاورزانی که برای دهه‌ها مشغول کشت محصولات کشاورزی و ارتزاق از این راه بودند با کم شدن منابع آبهای سطحی و زیرزمینی، دیگر قادر به تولید محصول نباشند و ناچاراً مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و حاشیه نشینی در کلان شهرها شدند.
به مرور زمان ازدیاد این کشاورزان ناراضی، بیکار و بی پول که مسئولین دولت و عدم توجه به موقع آنان به مشکل آب را مسبب وضع موجود و از دست رفتن کشت و زرع خود میدانستند، بلوک بزرگی از مخالفین را بوجود آورد که خواهان تغییر وضع موجود بود.
افشای چهره پشت پرده و حقیر دولتمردان عرب توسط سایت افشاگر ویکیلیکس جامعه را آماده انفجار و خود سوزی محمد بوعزیزی جوان تونسی جرقه ای بود در انبار باروت... الباقی اتفاقات را همگی از رسانه ها دیدند و شنیدند.
پس اکنون میدانیم که در خاورمیانه امروز آب با ارزش‌تر از همیشه و تبدیل به ماده استراتژیک همچون نفت شده است.ماده ای آنچنان مهم که میتواند ساقط کننده نظامها و عامل تغییرات عمده سیاسی شود.

     ۶

خشکسالی در ایران
ایران هم به عنوان جزئی از پیکره خاورمیانه از این قاعده مستثنی نبوده و آنگونه که الگوهای پیشبینی هواشناسی ناسا نشان میدهد:
« ایران در ابتدای یک دوره ۳۰ ساله خشکسالی است که در پایان آن بیش از نیمی از دشتهای حاصلخیز کنونی تبدیل به کویر لم یزرع میشوند»
با نگاهی به پیرامون خود میتوان آثار بروز این خشکسالی را از هم اکنون مشاهده کرد.در سطح کشور تقریباً تمامی دریاچه های پشت سدها خشک شده و حدود نیمی از دریاچه ها و تالاب های ایران عملاً دیگر وجود خارجی ندارند.دولت در تامین آب شرب کلان شهرها با مشکل مواجه شده و به رغم بکارگیری روشهای مدرن آبیاری،  کشاورزی در بخشهایی از کشور به حالت تعطیل درآمده است.
آن گونه که از گفته های دکتر اسماعیل کهرم وپروفوسر پرویز کردوانی بر میآید بروز این بحران بسیار اساسی در ایران علاوه بر تغییرات اقلیمی عواملی همچون سد سازی های بی رویه و استفاده غیر منطقی از منابع آبی موجود و احداث چاه های عمیق کشاورزی نیز دارد.
از این رو دولت شروع به اندیشیدن تمهیداتی برای پیشگیری از حاد شدن این مسئله کرده است. روال معمول بر این است که در چنین شرایطی دولت ابتدا مشترکان را به صرفه جویی دعوت میکند و در فاز بعد با یافتن منابع آبی دیگر اقدام به انتقال آن به مناطق کم آب میکند.اخیرا دولت موفق شده نظر مساعد مقام معظم رهبری را برای برداشت ۱۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای طرحهای آبی جلب کند.

آغاز نزاع بر سر آب
هماره اینگونه بوده که هرگاه عرضه محصولی کم شود تقاضای برای آن فزونی میابد.در فرآیند فروکش کردن آب در وهله نخست مناطق کم ارتفاع تر متوجه خشکسالی میشوند و به نسبت ارتفاع سایر نقاط. کویر نشینان ایران که سالها با همت خود و احداث قنات های بلند بر خشکسالی چیره شده بودند این بار واقعاً دیگر کفگیرشان به ته دیگ خورده است.

اما خدا گر ز حکمت ببندد دری/  ز رحمت گشاید در دیگری .....

این بزرگواران برای مصارف کشاورزی خویش، دست یاری به سوی سایر نقاط دراز نکرده بلکه به لطف تعدد رجل تراز اول سیاسی و اقتصادی و قلم های پرتوانشان با تصویب چند مصوبه،  آب را بدون اجازه ساکنین و به زور از دیگر سرزمینها به سرای خویش کانال کشی میکنند.سرزمینهایی که خود محتاج آبشان بوده و هستند.
در ابتدا به راحتی فاز نخست انتقال آب از زاینده رود به یزد اجرا شد و پس از آنکه فاز نخست کفافشان را نداد به سرعت فاز دوم انتقال آب از زاینده رود را به اجرا نهادند.
اما در اسفند ۱۳۹۱ صدای اعتراض کشاورزان اصفهانی به آسمان برخواست و پس از چند مرحله اعتراض، خبر رسید که خط لوله انتقال آب زاینده رود به یزد منفجر شده و نهایتاً با دخالت پر تعداد پلیس درگیری کشاورزان دو استان خاتمه یافت. در نهایت زاینده رود خشک شد، خط لوله دوم آب از مسیر مستقیم طراحی شد که دیگر توسط اصفهانی ها منفجر نشود و برای کشاورزان اصفهانی هم که خیلی بی کس و کار نبودن طرح انتقال آب از کارون اهواز به زاینده رود اصفهان آغاز شد.
اینبار نوبت به اعتراض اهوازی ها رسید و مردم اهواز با تشکیل چند زنجیره انسانی حمایت از کارون اعتراض خود را به شکل مدنی ابراز کردند که به لطف توجه ویژه رسانه ها به این مسئله،  محتمل است که کار ساز شود.
چند طرح انتقال آبی دیگر هم در جنوب طراحی و کلنگ زنی شد که تقریباً همه جا با اعتراض مواجه شد از جمله انتقال آب از الیگودرز لرستان به قم و از بهشت آباد چهارمحال به اصفهان.

و اما نوبت به ما هم رسید  
چندی پیش غلامرضا تاجگردون در نامه ای به حجه الاسلام روحانی از تداوم ظلم تاریخی به استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص عدم تخصیص سهم آبه استان و لبریز شدن کاسه صبر مردمان دیارمان نوشت. البته سالها پیش آیت اله سید میراحمد تقوی روحانی عالیقدر استانمان نیز در دیدار رئیس جمهور وقت آیت اله هاشمی رفسنجانی با طرح لطیفه ای از این ظلم گلایه کرده بود اما نامه غلامرضا تاجگردون به دلیل انتقاد رسمی و ارائه آمار و ارقام دقیق و جسارت و شجاعتی که در بیان این حقیقت تلخ بخرج داده، سندیست تاریخی که آیندگان به نیکی از این اقدام یاد خواهند کرد. اقدامی که اگر نگوییم بی نظیر، حداقل کم نظیر است. در قسمتی از این نامه آمده است:
«ظلم تاریخی در عدم تخصیص آب به استان کهگیلویه و  بویراحمد علیرغم جلسات مکرر با وزرای محترم و دستورات اکید آنان بدلیل روحیه تبعیض گرایانه در بدنه‌های اجرایی و بدون تعهد به حقوق مردم محروم این منطقه همچنان ادامه داشته و یقیناً مطمئن باشید نمایندگان مردم و مسئولین محلی توان کنترل اعتراضات مردمی را نخواهند داشت و شاهد اعتراض شدید مردم مشابه سایر نقاط کشور خواهیم بود»
۴
مبارزه برای بازپس گیری اندکی از حق آبه در هر کجا از جمله زهره و مارون مبارزه ای بسیار دشوار و فرسایشی بوده و از عهده مردم کوچه و بازار با وضع موجود ساخته نیست زیرا بر روی این رودها سدهای بتنی احداث شده و لوله های غول پیکری که معمولا از دل زمین رد می‌شود،  مشغول انتقال سهم آبه ما به دیار از ما بهتران است و این مهم فقط بی شک وظیفه، اول نمایندگان استان است که هم از مصونیت برخوردارند و هم حرفشان خریدار دارد و در ثانی قشر روشنفکر و آگاه جامعه که نگاه دراز مدت تری به موضوعات دارند.

تراژدی یاسوج بدون بشار
۲
اما مهمترین فراز نامه تاجگردون آنجاست که میگوید:
«سد تنگ سرخ و خرسان هم وضعیت بسیار نامناسب‌تری از این طرح‌ها دارد که با روشن شدن وقایع و مطلع شدن مردم از حقوق خود شاهد نارضایتی شدید از سوی مردم شریف منطقه بویراحمد می‌باشیم»
به قطع و یقین کمتر کسی در بویراحمد اطلاع دارد که احداث سد تنگ سرخ یعنی خشک شدن بشار و تعطیلی تمام اقتصاد حاشیه این رودخانه و متاسفانه نماینده شریف بویراحمد با توجیه ایجاد شغل برای چند نفر در محل احداث سد، چشم خود را بر واقعیت بسته و شاید هم... در هر حال انتظار عمومی از آقای زارع چیزی جز این است.
با افراد و کارشناسان زیادی صحبت شده و همگی متفق القول معتقدند شاید در ابتدا حق آبه بشار رعایت شود ولی با پیشرفت خشکسالی در سالهای آینده مافیای آب ترسی ندارد که بشار را به سرنوشت زاینده رود و کارون مبدل کند.
۳
پس از انتشار این نامه،  وبسایت های منتسب به سیاسیون کویر نشین چون سایت انتخاب که به طیف هاشمی رفسنجانی نزدیک اند در یک سلسله حملات منظم شروع به تخریب اندک سیاسیون زاگرس نشین ساکن تهران کردند که در این میان تاجگردون و سید حمید پورمحمدی بیشتر از دیگران مورد نوازش قرار گرفتند.
وبسایت انتخاب که تا دیروز فقط در فضای دوقطبی/تخیلی اصلاح طلب اصولگرا قلم فرسایی میکرد، با انتشار عمومی نامه تاجگردون اصطلاحاً تعارف را به کناری زده و با نام بردن از تک تک فرزندان چهارمحال، بویراحمد، باوی و طیبی خواهان برخورد دولت تدبیر و امید(نه قوه قضائیه) با آنان شد.
چندی پیش آقا سید شرف الدین ملک حسینی در دیدار معاون وزیر صنعت مطرح کرد: «برای اینکه پول‌ها، اعتبارات و اقدامات توسعه‌ای به استان‌های دیگر برود، به راحتی و سهولت این امر صورت می‌گیرد، ولی نوبت به لرها که می‌رسد شمشیر قانون گردن می‌زد و سخت‌گیرهای مفرط انجام می‌گیرد».
ما مردمان سرزمین کهگیلویه و بویراحمد شاید محروم و فقیر باشیم ولی بخیل نیستیم. هر دادی، ستدی هم دارد. این حق ماست که در ازای چیزی که می‌دهیم چیزی هم بگیریم مضافاً اینکه ما محتاج منابع آبی خود هستیم. سالیانی نه چندان دور تمام حاشیه یاسوج زیر کشت چغندر بود، ولی امروز خوراک کارخانه قند باید از همانجایی بیاید که لوله های لعنتی،  آب ما را بدآنجا برده اند. با ساخت این سد بیش از ۱۰۰۰ هکتار باغ و هزاران سال تاریخ هنوز ناشناخته به زیر آب می‌رود.
لرها و بلاخص بویراحمدی ها به همت بلند و عزم راسخ معروف اند. سد تنگ سرخ هنوز ساخته نشده و با کمی همت همگانی میتوان این اجحاف آشکار را از دامن بویراحمد پاک کرد. سالهای آینده سال‌های نزاع بر سر آب است و هر کس کنترل منابع آبی را در اختیار داشته باشد، کنترل خیلی چیزها را می‌تواند در اختیار داشته باشد(و البته بلاعکس) و این مهم را سیاسیونی همچون نمایندگان کنونی استان، سید باقر موسوی، مهندس محمد بهرامی، دکتر هدایتخواه، حقوق دان برجسته ای چون دکتر مندنی پور و هر کس دیگری که داعیه نمایندگی و حفاظت منافع مردم این خاک را دارد میدانند.
۱
باید آگاه بود و فعال
چندی پیش به بهانه اظهار نظر یکی از نمایندگان سابق استان، تا روزها جراید استان پر بود از مطالب نفرت آور و قومیت طلب. به راستی برای رسانه‌های استان از مکتوب و مجازی گرفته تا گفتاری و شنیداری، خجالت آور نیست!؟ که هیچ کدامشان تا کنون گزارشی به قصد آگاهی مردم از عواقب شوم احداث این سد آماده نکرده اند؟! سدی که همچون خنجری بیخ گلوی یاسوج نهاده شده و حیات و ممات اقتصادی این شهر را تهدید میکند.
مسائل و  ایجاد شده در چند سال اخیر سبب ساز غباری شده که تفاوت مابین اعتراض مدنی، مشروع و قانونی با اغتشاش و هنجار شکنی برای عموم مردم کاملا روشن نبوده و گاهاً هر دو را یکی فرض میکنند. متاسفانه عدم درک عمومی صحیح این مسئله نقش بازدارنده ای در ممانعت از تاراج سرمایه های منطقه ای ما دارد.
جوانان و دلسوزان هم استانی می‌توانند با هماهنگی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و در مسیر قانونی اعتراض خود را برای احقاق حقوق از دست رفته استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تخصیص حقآبه استان از سدهای احداث شده و در حال احداث مطرح کنند.
در زمانی که رسانه‌های استانی مشغول دامن زدن به اختلافات قومی هستند، خشت برخشت این سد نهاده می‌شود. بیایید همه با هم یکبار هم شده نشان دهیم که ما مردمان کهگیلویه و بویراحمد با وجود احترام به عزت و شکوه و یکپارچگی ایران اسلامی حاضر نیستیم کسانی که در بدنه‌های اجرایی این مملکت روحیه تبعیض گرایانه دارند حق نسل های آینده ما را به نفع خودشان مصادره کنند.
۵
نمی‌دانم! شاید بهتر این است اجازه بدهیم سد ساخته شود و سالها بعد خواهان تخصیص دو در هزار آن شویم. حکایتی که امروز بر نفت گچساران می‌رود!


نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام بر همه عزیزان، موسوی - زارعی - دهراب پور - هدایتخواه - حسینی
اهورا
Iran, Islamic Republic of
بسیار واقبینانه و عمیق بود،
امیدوار در سی سخت
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این مطلب
امیدوار در سی سخت
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر تاجگردون که بفکر همه مردم استان هست و در شرایطی که تمام سیاسیون بویراحمد سکوت کرده اند او نسبت بدین موضوع اعتراض کرده.
کر غت
Iran, Islamic Republic of
واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم ظلم تا که
فرزندان دنا
Iran, Islamic Republic of
اون از نفتمان که چپاول میکنند این هم از ابمان اقایو ن بسه دیگه بسه ظلم هم حدی داره فرزندان دنا بیدار بشید
فرزندان دنا
Iran, Islamic Republic of
بزار واسه خودشون مثلا سد بسازن.روزی که خون بویراحمد بجوش آمد مجبورن جمع کنن برن
مخلص
Iran, Islamic Republic of
درود بر سیاسیمن مخلص بویراحمد سید باقر موسوی و دکتر مندنی پور و حاج دهراب پور
کاکا
Iran, Islamic Republic of
این لیست عکسها عجیبه
یک دونه عکس تکدونه است بیچاره ملتی که بعضی با پول دادن میخواهن مشهور شوند
باشت و باوی
Iran, Islamic Republic of
تا در این استان اختلاف هست،اینجور سوء استفاده ها خیلی طبیعی بنظر میرسه.ولی قطعا یکی از سیاسیون بویراحمد تو این بین خیانت کرده.
حضور
Iran, Islamic Republic of
احسن
بچه های گچ
Iran, Islamic Republic of
چرت و پرته...
ساورز
Iran, Islamic Republic of
فقط بهرامی می تواند این شهرستان را از بن بست نجات دهد
هم ولایتی
Iran, Islamic Republic of
به نکات خوبی اشاره کرده ای ولی افسوس که باز هم آثاریکجانبه نگری وتعصب قومی درنوشته ات هویداست.وبیشتر به یاسوج تمرکز کرده ای وبه ظلم فاحشی که بردهدشت که بین دورودخانه مارون وزهره واقع شده ودشتهای تشنه آن بازبان بی زبانی فریادواعطشامیزندکم لطفی فرموده ای
موسوی-چرام
Iran, Islamic Republic of
این مطلب متفاوت ترین مطلبی بود که تو سایتهای استان خوندم. نگاه بسیار پخته ای داره و احتمالا از مدیران تهران نشینه. لطفاً نام نویسنده مطلب رو بنویسید.
وزگ
Iran, Islamic Republic of
درود بر کبنا نیوز که بلاخره جرات کرد و در مورد تنگ سرخ نوشت. سد تنگ سرخ لکه ننگی بر پیشانی استان خواهد بود.
موسوی نژاد
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر کبنا نیوز.بیش از ۱۰ بار به بقیه سایتها و حتی شبکه دنا در مورد ناراحتی مردم منطقه در خصوص احداث سد گفتیم.حتی به برنامه پاسخ هم طنگ زدیم ولی هیچ کس جرات نکرد در این مورد بنویسه.شیر مادرتون حلالتون شیر مردل لر
آریا نژاد
Iran, Islamic Republic of
چون فقط تاجگردون توان مبارزه با غولهای یزدی و شیرازی را دارد پس وظیفه اخلاقی اوست که مهم را به سرانجام برساند.
نیک پی
Iran, Islamic Republic of
چقدر مردم بیراحمد بدبخت وابیدنه که سایت دوگومبزونیل و دهرشتیل سیشون نسخه ایپیچن..................................................
برنو بیراحمد
Iran, Islamic Republic of
بیراحمد هرجایه برنوشون برپایه
برنو بیراحمد
Iran, Islamic Republic of
خدایا تو را به این ایام محرم قسمت میدم تاجگردون را برای مردم این استان نگه کن.تو را ابوالفضل ملک حسینی رو که از ما گرفتی حداقل تاجگردون رو برامون حفظ کن.
سیاوش شیخی
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز لطفا توضیح بده آیا حقیقت داره که اداره اطلاعات استان گفته کسی در مورد پروژه سد تنگ سرخ چیزی ننویسه
Iran, Islamic Republic of
طیب الله انفسکم
بسیار جالب بود واقعا من که از موضوع اطلاعی نداشتم
حق بین
Iran, Islamic Republic of
سلام
مطلب بجا و خوبی بود
البته تعجبم اینه که چراا عکس حبیب اله پیشوا که دهدشتی الاصل بوده و از سیاسیون هم نیست در بین مردان بویراحمدی گذاشته شده است؟ ؟؟؟؟
لطفا سانسور نکنید
غیرت
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط حاج حبیب الله پیشوا بقیه امتحانشونو پس دادن...
غریبی در یاسوج
Iran, Islamic Republic of
کبنا جدیدا فرا جناحی شدید.عجب مطلب عجیب و غریبیه.کی نوشته؟
آگاه
Iran, Islamic Republic of
من با این قسمت حرف نویسنده که میگه حیات و ممات شهریاسوج در نهایت به احداث سد تنگ سرخ بسته شده کاملاً موافقم و به گمونم ایشون هم به همون اسنادی که من دیدم دسترسی پیدا کرده
دانشجویان دانشگاه یاسوج
Germany
خیلی دوست داشتم بگم نویسنده نامشخص مطلب به کسی وصله.ولی عنداله اینگونه نیست.باید مسائل انتخاباتی و قومی را کنار گذاشت و رو به مظالبه محوری آورد.ما فقط به کسی باید رای بدیم که مثل تاجگردون شهامت داشته باشه و صد البته سد تنگ سرخ را تعطیل کنه.به نظر ما فقط مهندس بهرامی همچین اراده ای را داره. وسلام
ولایت مدار
Germany
تعجب میکنم با این همه رشادتی که مردم استان ما نشان دادن هنوز چیزی که بهشون نمیدن اموالشون هم باید غارت بشه.من مطمئنم مقام معظم رهبری از این موضوع اطلاعی ندارن
محمدی تبار
Germany
آفرین.حرف دل خیلیارو زدی.الان دیگه هیچ کس بهونه ای نداره.بسم الله منتظر حاج زارع هستیم که این بساط و جمع کنه!!!
کاظم شیر دل
Germany
این حیات و ممات یاسوج نیست که به سد تنگ سرخ بسته شده.حیات و ممات انتخاباتی حاج زارع نماینده بویراحمده.اگر احداث این سد ادامه پیدا کنه یعنی خداحافظ حاج زارع!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اکبر ...
Germany
چرا توی تیتر مطلب حتی ذره ای اشاره نکردید که مطلب در مورد سد تنگ سرخه؟!!!!! به خدا این موضوع امنیتی شده و همه میترسن در موردش حرف بزنن.نویسنده بدبختش که ترسیده اسمشو بنویسه رو داشته باشید!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
یکی از عکسها با بقیه هماهنگ نیست عکس جنوب شرقی
دانشجویان دانشگاه یاسوج
Iran, Islamic Republic of
اقایان سید مسعود حسینی- سید باقر موسوی - ستار هدایتخواه - محمدرحیم دهراب پور- محمد بهرامی - علی مندنی پور بویراحمدی هستند اون نفر هشتم چه کاره است؟
در پاسخ سیاوش شیخی :
Germany
به هیچ عنوان اداره ....کاری به اینچنین موضوعاتی نداره.البته اگر حرف اغتشاش باشه که البته کار دارن.ولی به حرمت این ماه قسم که اکثر پرسنل اداره کل ....از وضعیت احداث سد تنگ سرخ نگرانند و خودشون همه چیرو میدونن ولی نمیتونن بیان کنن.همشون از ظلمی که در جریان این مطلب قراره به این شهر بشه ناراحت هستند.

بیخودی این مسئله را امنیتی نکنید.انشالا جریان این سد منتفیه.انشااله
بویراحمد با غیرت
United States
سید باقر کجایی؟؟ کجایی دلسوز بویراحمد؟؟؟ یه چیزی بگو.اگر چیزی نگفت پس منظورش از حرفای قبلیش فقط تفرقه افکنی بوده.وتمام
استاد دانشگاه
United States
اینجانب رضا محمدیان استادیار دانشگاه زنجان صحت مندرجات در این تحقیق را مو به مو تایید میکنم/در خصوص مسائل سیاسیش نظری ندارم.با آرزوی آبادی برای سرزمین مادری بویراحمد
محسن
Iran, Islamic Republic of
درود بر پدر پایتخت ایران دکتر محمد بهرامی، انتخاب این دور ما یکی مثل تاجگردون هست
رزمنده 48 ماه
Iran, Islamic Republic of
حرفی که این دوستمون میزنه سالها پیش توسط مهدی کروبی و محسن رضایی زده شده بود.جمهوری اسلامی فقط مارو واسه جنگ و پاسبونی میخواد.والا بخدا مگه دروغ میگم.تا جنگ بود فقط رزمنده های کهگیلویه و بویراحمد خط شکنی میکردن و بقیه بعداً میومدن.هر خطر مرزی هم بعداً پیش اومد بازهم لرها بودن.این اواخرم که فیلم پژاک پخش شد و همه دیدن که اگر رزمنده های حرفه ای تیپ ۴۸ فتح نبودن حالا حالاها گیرش بودن..فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان هم یه لر باشتیه..حالا سهم لرها از این همه مجاهدت و جانفشانی چیه؟!!!!! زمان طاغوت که نیست به سلامتی تو نظام اسلامی داریم زندگی میکنیم. باید حقمونو بگیریم. ای مردم خواهشن اختلافات رو کنار بزارید و متحد شید که ما دیگه به اندازه سه نسل برای این کشور و انقلاب زحمت کشیدیم.حالا دیگه وقت استفادمونه
ستار کریمپور
Iran, Islamic Republic of
مطلب جالبیه.چقدر خوب بود تمام مطالبتون همشون همینجور مستند و مصور بود.تبریک میگم به سایت عکاشه که کاملاً حرفه ای عمل میکنن.
اسماعیل حسینی پور
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیل سایتتون در حد سایتهای تراز اوله..... هم اینطوری گزارش تهیه نمکنه.احسنت.خود مطلب هم مطلب جالبیه.درکل نمرتون ۲۰
سقلاطون
Iran, Islamic Republic of
بویراحمدی ها وقتی حسرت آبشون رو میخورن که مثل ما گچسارانی ها هر روز با حسرت به لوله های نفت گره نگاه کنن.جمله آخر مقالتون خیلی شوخی تلخیه.خدا کنه به حق بی بی حکیمه اینطور نشه
دانشجوى دانشگاه ازاد
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به حق،اقاى پىشوا بر خلاف سایر سیاسیوندر ىاسوج ماندگار و اندوخته فکرى و مالى خود را در همینجا عرضه کرده است،کدامیک از سیاسیون به اندازه ایشان در این استان با صداقت خدمت کرده است،مخصوصا در شهر ىاسوج،اقاى پیشوا از سیاسیون اول انقلاب میباشد که کارنامه مثبتى دارد،نه از رانت ادارى نه از سیستم بانکى و نه از موقعیتهاى اجتماعى که داشته سواستفاده اى نکرده است،جز نخبگان استان میباشد,از نیروهاى خوش فکر و مردمى جرىان اصولگرا مىباشد.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
این سد در بالای شهر یاسوج قرار گرفته و منبع ذخیره آب برای شهرستان بویراحمد است در حالیکه بقیه سد های استان برای تامین آب استان های جنوبی ساخته شده اند. به نظر می رسد این نوشته به سفارش زمین خواری تهیه شده که بخش عمده ای از منابع طبیعی منطقه تنگ سرخ را قبل از انقلاب تصرف کرده و در آن باغ احداث کرده است و اگر سد احداث شود این باغ بسیار بزرگ زیر آب می رود ...ممکن است خالی بماند اگر سازمان های دولتی بر اساس قانون اراضی دولتی را پس می گرفتند امروز این شخص سعی نمی کرد جلوی احداث سد را بگیرد.اگر مسئولین منابع طبیعی سابقه احداث این باغ در چند سال پیش از انقلاب را که با بیگاری مردم محل احداث شده بررسی نمایند متوجه می شوند که این اراضی دولتی است.
صبح صادق
United Kingdom
زنده باد روشنگری.لطفا بیشتر اطلاع رسانی کنید
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط...دکتر بهرامی همرا و هم گام با تاج گردون
mohandesreza
Iran, Islamic Republic of
سلام
نویسنده اگر چه در بعضی مسائل عمیق و واقع بینانه سخن گفته لاجرم باید پذیرفت نگاه سطحی ایشان به برخی روندهای سیاسی بدون بخش بندی کاری عبث خواهد بود قرار دادن نام زارعی در این نوشتار خود منجر به مقایسه ذهنی بین زارعی و تاجگردون می شود حال آنکه میبینیم زارعی کمترین توجهی به مسائل کلان استان و حتی شهر یاسوج ندارد. خیلی مبتدیانه با خبر شدیم در روزهای اخیر زارعی تلاشی را آغاز کرده تا پست کوچکی را در یکی از ادارات استان جابجا کند و هنوز موفق نشده حال اینکه اسم زارعی در این فهرست قرار گرفته جای بسی تعجب است چون این نوشتار هرگز در ذهن زارعی جایی ندارد. اما هدایتخواه نیز ۸ سال فرصت داشت و سندی برای اثبات اینکه بتوان صلاحیتش را برای وجود نامش در این نوشتار تایید کرد وجود ندارد. به نظر میرسد بویراحمد به جوانی شجاع همچون ادوار تاریخی جوانان حماسه آفرین دارد و دوستانی که امتحان پس داده اند به نظر باید کنار بکشند چرا که آزموده را آزمودن خطاست
مردی ازلیشتر
Iran, Islamic Republic of
زنده باد تاجگردون ......................
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
باتشکراز سایت کبنانیوز.قابل توجه داشجویان محترم دانشگاه یاسوج آقای حاج حبیب الله پیشواازسیاسیون معتدل وازحقوقدانان بنام ودارای کارنامه خوب وموفق درجهادسازندگی وتدریس دردانشگاهها میباشد.حقیر به عنوان یک بویراحمدی به داشتن چنین نیروهایی دراستان افتخار می کنم.
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
باتشکراز سایت کبنانیوز.قابل توجه داشجویان محترم دانشگاه یاسوج آقای حاج حبیب الله پیشواازسیاسیون معتدل وازحقوقدانان بنام ودارای کارنامه خوب وموفق درجهادسازندگی وتدریس دردانشگاهها میباشد.حقیر به عنوان یک بویراحمدی به داشتن چنین نیروهایی دراستان افتخار می کنم. احسنت
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
باتشکر از سایت کبنانیوز.کمترکسی هست که حاج حبیب الله پیشوارانشناسد.وکیلی مقتدرودارای سابقه اجرایی درخشان درجهادسازندگی وتدریس دردانشگاه ومتعصب نسبت به استان وپایتخت طبیعت ایران زمین.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
بسیار نکته خوب و قابل تاملی بود.دیار آریوبرزن بیدار شوید ...
ز
Iran, Islamic Republic of
ما هنوز منتظر تجریش شدن مهریان و بلهزار -انقلاب صنعتی- و روی کار امدن همه جوانان - و کلنگ زنی راه اهن-نفت شبلیز -وووووووو هستیم
در پاسخ mohandesreza
Iran, Islamic Republic of
با نکاتی که ذکر کرده اید موافقم اما هدف فقط نجات رود بشار است و بس.مردم بویراحمد زین پس باید مطالبه محور عمل کرده و قید نامها را بزنند.مثلا:ما مردم بویراحمد خواستار احداث صنایع فرآوی محصولات کشاورزی هستیم.حالا هر کس میتواند این کار را انجام دهد یا حداقل فکر میکند توان انجام کار را دارد بسم اله
مهدی
Iran, Islamic Republic of
آره رودخانه بشار هم خشک می شه . زارع به استناد کدامین علم و دانشی توان دیدن چنین واقعیتی را دارد. او فقط گرفتار روزمرگی است و از عاقبت اندیشی بدور است
اشرفی
Iran, Islamic Republic of
بسیار مطلب مهمی بود.ای کاش چیزی هم از توی این حرفا در بیاد
اشرفی
Iran, Islamic Republic of
باید به این قضیه حتما معترض شد.ااعتراض باید به این موضوعات آرام و مدنی باشه.ولی کار سختیه
ممد پور
Iran, Islamic Republic of
ای بابا تو این روزا که هرکی بفکر خودشه .مگر خدا کاری کند
کوه دنا
Iran, Islamic Republic of
نه آقای زارع کاری از دستش ساخته است نه بقیه این دوستان.اگر تاجگردون کاری بکنه اون هم فقط توی این دولت.در هر صورت از این جمله خیلی خوشم اومد که گفته سالهای آینده سال‌های نزاع بر سر آب است و هر کس کنترل منابع آبی را در اختیار داشته باشد، کنترل خیلی چیزها را می‌تواند در اختیار داشته باشد
لرستان بزرگ
Iran, Islamic Republic of
اگر لرها با هم باشند به خدا بر دنیا میتوانند حکومت کنند.ولی تا از هم جدا هستند هیچ کاری از کسی ساخته نیست.
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
اقای تاجگردون به جای اینکه به فکر یاسوج باشه به فکر مردم گچساران باشه که روی نفت خوابیدن وتو فقر وبیکاری بسر میبرن...مگه یاسوج خودش نماینده نداره ..اصلا به ما چه .
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
خدایا ما را از شر این بیراحمدی نجات بده ....امین یا رب العالمین.
دنا
Iran, Islamic Republic of
کاش دکتربهرامی به جای زارع کنار دکترتاج کردون بود استان کلستان می شد درود بر دکتر بهرامی همه باهم با راه روشن فردا
آب منطقه ای
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت عوامل سایت کبنانیوز
اولا که اینچنین مطالب ازسوی شماعموما بصورت ناشناس منتشر میشود که بسیار کار غیر حرفه ای وشاید غیراخلاقی نیز باشد که انتظار میرود حداقل مشخص شود که چه کسانی پشت این قضایا هستند که نگذارند سد بزرگی مثل تنگ سرخ احداث شود تا به اهداف خود برسند ثانیا اگر سد احداث نشود چه طرح جایگزینی شما پیشنهاد میکنید تا از این نعمت خدادای(بشار) که سالها ازکنار ما میگذرد و هیچ استفاده کلانی از آن نکردیم وتنها خاطره حوادث ناشی از سیل وغرق شدن جوانانمان و…را در ذهن داریم بهتر استفاده نماییم؟بهتر است سایت وزین استان در بازی افراد مغرض وارد نشود و نگاه توسعه گرایانه به استان را پیش گیرد.
لر اصیل
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به گچسارانی و گچ بویز فقط میتونم قسم بخورم به تمام مقدسات عالم که شما دارید از جایی تغذیه میشید که تفرقه بیاندازید. دوره یاسوج و بویراحمد تمام شده ولی تمام شدنش در دکون شماها رو تخته میکنه.زنده باد زارعی وتاجگردون و مندنی پور و جد سید عالیقدر بزرگواری بزنه به کمر هرچی آدم تفرقه افکنه. نامردها
لر اصیل
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به گچسارانی و گچ بویز فقط میتونم قسم بخورم به تمام مقدسات عالم که شما دارید از جایی تغذیه میشید که تفرقه بیاندازید. دوره یاسوج و بویراحمد تمام شده ولی تمام شدنش در دکون شماها رو تخته میکنه.زنده باد زارعی وتاجگردون و مندنی پور و جد سید عالیقدر بزرگواری بزنه به کمر هرچی آدم تفرقه افکنه. نامردها چی گیرتون میاد که میبینید این استان داره رنگ آرامش و پیدا میکنه
تاکی...؟
Iran, Islamic Republic of
ما بویراحمد سفلی دیگر فریب هیچ کسی رانمیخوریم امسال نماینده ما اقای مهندس مرتضی فروغ فرده چون واقعا توی شورا شهر نشون داده فردی مردمی پرتلاش باسواد و با ایمانیه ما دانشجویان حمایت خود را از ایشان اعلام مینماییم.
رهاپور
Canada
درود بر شرفت لر اصیل که وحدت را تبلیغ میکنی
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
در جواب دوستان عزیز اگه شما هم جای ماها بودید اینطور قضاوت نمیکردی .نماینده یاسوج هم دنبال کارهای حوزه انتخابیه خودش باشه تا مشکلات یاسوج هم حل بشه..یا علی
م/ف
Iran, Islamic Republic of
درودبردکتربهرامی
علی
Iran, Islamic Republic of
درودبردکتربهرامی
احسان گنجی
Anonymous Proxy
صاحب این قلم آدم نخبه ایه.قدر خودش رو بدونه و امیدوارم از این مسیر زیبایی که در پیش گرفته منحرف نشه.آفرین
متعجب!!!!!!!!!
Anonymous Proxy
عکاشه جان چه عتیقه هایی تو عطاریت داری.کی نوشته؟؟ نکنه غلام تاجگردون نوشته........
الهی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بدون تردید وجود بزرگانی مثل دکتر تاجگردون با اندوخته های علمی و تجربی و استفاده از روشهای اصولی جهت نفوظ در دولت و به رخ کشاندن استعداد های این استان و دفاع از حقوق مردم شریف کل استان مایه افتخار است بیایید با دفاع از خادمین استان و مجمع محترم نمایندگان مجلس و از پتانسیل موجود جهت بهرمند شدن از نعمت انقلاب اسلامی در راه جلوگیری از خالی شدن دیارمان از سکنه به انها کمک کنیم و تخریب این سرمایه های استانی خوداری کنیم اقای حاج زارع و اقای بزرگواری نیاز به حمایت و پشتبانی دارند تا در کنار مغز متفکر استانمان و هدایت و پشتبانی استاندار بومی و از نخبگان کشور در فضای ارام از حقمان دفاع کنیم و تشتت اذهان مردم و دلسردی به خادمانشان خواداری کنیم تا شاید گره خارج شدن از ریل توسعه در استانمان بدست همین نخبگانمان اتفاق بیفتد انشاالله
Iran, Islamic Republic of
درودبرسیدباقروجناب حاج زارعی
کر تامرایی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس مرتضی فروغ فرد اگه ثبت نام کنه ما بویر احمد سفلی جونمونو واسش میدیم
انسان
Iran, Islamic Republic of
واقعاً که متاثر شدم.نباید چنین ظلمی اتفاق بیوفتد.
الطافی
Iran, Islamic Republic of
حضرم قسم بخورم تمام مطلب و از روی اینترنت کپی پیست کرده. چهارتا اسم هم گذاشته توش
کمایی
Iran, Islamic Republic of
بابا جمع کن و برو.اینجا جای تو نیست
رونه
Iran, Islamic Republic of
این نوشته خود تاجگردونه وگرنه اسمشو میزد.یا یکی از آدماشه.میخان بویراحمدو به اطاعت وادارن. کیه که ندونه تاجگردون دنبال جداکردن گچساران ازبویراحمده؟ حتی تنفر داره یه بویراحمدی مسئولیت بگیره. این بازیه
عاشقشم
Iran, Islamic Republic of
بایدی "مردی"همچون مرتضی فروغ فرد رو به انتخابات مجلس بیاوریم تا حق مردم بویراحمد سفلی را بگیرد و بویر احمد را گلستان کند...
گچسارانییی
Iran, Islamic Republic of
حیف تاجگردون که سنگ یاسوج رو به سینه میزنه که یه عده رگ غیرتشون گل کرده پس شما آقا یا خانم نیک پی بفرما جلو ای ظلم رو بگیر
گچسارانییی
Iran, Islamic Republic of
اره ما گچسارانی ها از خدامونه که دا شیم از یاسوج ......................
ایل تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
ناله را هر چند میخواهم ک پنهان برکشم
سینه میگوید ک من تنگ امدم فریاد کن...
بیاد داشته باشیم ک مرحوم بهمن بیگی در کتاب زیبای بخارای من ایل من مینویسد...
بویراحمد تنها استانی بود ک ن ب واسطه ثروت،ن ب واسطه جمعیت و ن ب واسطه وسعت،بلکه ب واسطه قدرت موجودیت یافت...
حال کمی دور از حسادت قضاوت کنیم...
چ بوده ایم و چ شده ایم...
وقتی مردمان این دیار با تعصب نا بجا فردی ک شان و منزلت این جایگاه را از نظر سیاسی ندارد روانه مجلس میکنند، چ توقعی میتوان داشت...
از ماست ک بر ماست...
اگر قرار باشد نماینده فعلی ب این مسائل کلان استانی توجه کند پس کی ب منفعتهای شخصی و ........ رسیدگی کند...
انشاا... این بار اگاهانه و با تدبیر اکتیو مردی از جنس شهامت وشجاعت ک قبلا در امتحانش رو سفید بوده روانه خواهیم کرد...
من ب نوبه خودم از تمام مردم بویراحمد و دنا بخاطر کم کاری نماینده عذر خواهی میکنم...
چاروسا و ممبی
Iran, Islamic Republic of
جناب آیت اله سید شرف الدین ملک حسینی
لطفا پیغام ما رو به رهبر معظم انقلاب بروسونید و مراتب نارضایتی مردم این استان و بلاخص مردم کهگیلویه را در مورد سیاستهای آبی وزارت نیرو به ایشون اعلام کنید.
مگر ایشان به قضیه ورود کنند.البته از آقای تاجگردون تشکر میکنیم.
عابدیان
Iran, Islamic Republic of
چندی پیش در هتلی در بندرعباس سکونت کردم.پس از استهمام از مدیر هتل از خنکی آب لوله های آب پرسیدم.مدیر میگفت آب این قسمت از بندرعباس از سد کوثر میاد.

مگر این سد کوثر چقد آب داره که تا بندر عباس و آبش را تامین میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمدیان
Iran, Islamic Republic of
دوستان هم استانی بیان بی دلیل اختلافات داخلی استان گرگهای همجوار را به طمع انداخته.اختلاف داره تمدن ما رو ریشه کن میکنه.بیایید هم قسم شیم و دیگه از سردسیر و گرمسیر حرف نزنیم و متحد عمل کنیم.
دانشجویان دانشگاه یاسوج
Iran, Islamic Republic of
به امید اصولگرایان بویراحمد حسینی هدایتخواه دهرابپور
خورزوخان
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم و مشخص هست که این نویسنده محترم از آب و سد سازی هیچ اطلاعی ندارد برادر عزیز کی گفته بشار خشک می شود ؟ مگر هدف از احداث سد خشک نمودن رودخانه هست؟برادر جان هدف از احداث سد کنترل آب های است که بصورت روان آب در فصل زمستان و بهار از این استان خارج می شوند و .............
شهروند
Iran, Islamic Republic of
اب منطقه ای در پایین دست سد بیش از ۴۰۰روستا وجود دارد که از راه دامداری کشاورزی امرار معاش میکنند مزید بر این وجود طرح های پرورش ماهی کارخانه های شن و ماسه را اضافه نمائید تمام ساحل رودخانه از خود تنگ سرخ تا دوراه محل التقای رودخانه بشارو خرسان تنها و بهترین تفرجگاه مردم ساحلی ان میباشد که با احداث سد اول مسیر رودخانه به سمت شیراز تغییر مسیر خواهد یافت دوم نابودی کشاورزی پرورش ماهی ۴۰۰روستاهای پایین دست را خواهیم داشت سوم مهاجرت ساکنین ۴۰۰روستا را به شهر یاسوج و ویرانی این روستاها را به دلیل بی ابی مزارع کشاورزی را خواهیم داشت چهارم مسافرت بیشتر شهروندان به شیراز جهت تفزج در
ساحل زیبای خشک رود امروزو زنده رود فردا و خروج پول از شهرمان را داریم این رود یک طرح بزرگ است که خدا ارزانی داشته با دست خود استان را اگرفتار پیامدهای وحشتناک حذف ان نسازیم.
مهمان
United States
بررسی ها و شواهد نشان داده است که تعداد قابل توجهی از سدهای ساخته شده دچار اشکال فنی شده و یا خشک شده اند. حاصل احداث بعضی از سدها نابودی اکوسیستم های وابسته قبلی بوده است. کارشناسی معقول و علمی صورت نگرفته و سرمایه برباد رفته اند و حال هم نوبت نابودی بخش از عظیمی از ساختار اکولوژیکی استان ک.ب می باشد. احداث سد تنگ سرخ کاری غیر کارشناسانه است و برای استان ک.ب فاجعه ببار می آورد و اندک پوشش گیاهی و طبیعتی که دارد از بین خواهد رفت. کشاورزی و دامداری از بین خواهند رفت. مهاجرت به شهرها و هجوم به اشتغالات کاذب و گاهأ خلاف زیاد خواهد شد. ممکن است با ساختن این سد بطور موقت چند شاهی گیر صاحبان زمین های محل سد بشود ولی عواقب ان برای مردم زیر دست سد فاجعه بار است.
طراحان این سد برای نشان دادن صداقت خود اسناد مربوط به مطالعات سد را علنی کنند. بدون شک ساختن سد در تنگ سرخ هیچ توجیه اقتصادی ملی ندارد. تنها آب یک منطقه را می گیرند و می دهند به منطقه دیگر. پس دست نگه دارید. این سد را احداث نکنید. جنگل ها نابودمی شوند، مراتع نابود می شوند، خاک های حاصلخیزی فرسایش می یابند و چیزی جز ویرانی در اطراف بشار باقی نخواهد ماند.
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد عمل مرد بی ادعا مرد پرتلاش و مردم دوست حاج مرتضی فروغ فرد فرزندی دلیر ازایل تامرادی.ما ایل تامرادی حمایت خودرا از ایشون اعلام مینماییم.
آرو
Iran, Islamic Republic of
یاسوجی ها هم سجده شکر بجا آوردن و دست بسوی آسمان بلند کردن و باهم خواندن: خدایا از خلقت دکتر غلامرضاتاجگردون متشکریم.
ع د
Iran, Islamic Republic of
وقتی اسم بهرامی میاد خود به خود خندم میگیره.
جالبتر اینکه با تاجگردون نیز مقایسه میشه.
در استان سیاسیون چند دسته اند که مهمتر و تاثیر پذیرترینشون عبارتند از :
۱-از نظر تخصص تاجگردون و مندنی پور و رستاد
۲-" " مسیولیت پذیری ،اخلاص ،شجاعت ، تلاش و پیگیری حاج دهراب پور و هدایت خواه و باقر موسوی و تاجگردون و بزرگواری
۳-از نظر سیاس بودن زارعی،بهرامی،قدرت حسبنی
۴-بقیه موارد جعفری،مسعود حسینی،لاهوتی،منطقیان
امیر حسین
Iran, Islamic Republic of
بویر احمد سفلی این دوره تصمیم خودش را گرفته که فرزندی شجاع ازبویراحمد سفلی مرتضی فروغ فرد رو به مجلس بفرسته و بس...
به هیج قیمتی نباید ساخته شود.
Iran, Islamic Republic of
شاید بهتر این است اجازه بدهیم سد ساخته شود و سالها بعد خواهان تخصیص دو در هزار آن شویم. حکایتی که امروز بر نفت گچساران می‌رود!
صداقت بکر
Iran, Islamic Republic of
دکتر علی مندنی پور و محمدرحیم دهراب پور اننسانهای صادقی هستند
هم استاني
Iran, Islamic Republic of
چه خوب گفتی اما از سدکوثر پر از نکبت برای اهالی پایین دست ان(خیراباد جلیل) سخنی به میان نیاوردی که زمینهایشان از حالت قبلی یعنی پاریو را تقریبا از دست داده اندو...... امید می رود جهاد کشاورزی وسازمان اب کمی هم این مردم وزمینهایشان را ببینند.
آزادی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از کبنا نیوز برای اینکه اثبات کرد هنوز توی این دنیا میشه به یک کهگیلویه وبویراحمد متحد و آینده نگر و مسئول فکر کرد.
لطفا در خصوص عواقب احداث این سد بیشتر تحقیق کنید و مطلب بزنید.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
چرا با وجود این مطالب تا کنون مسئولین استان سکوت کرده اند.آیا این مطالب درسته؟ یعنی وضعیت اینطوره که توی نظام جمهوری اسلامی که حامی مستضعفین جهانه کسانی میتونن اینگونه در روز روشن ظلم کنن و حق هزاران آدم رو بخورن
تنگ سرخ
Iran, Islamic Republic of
حرف مرد اومد وسط خواستم سلامی عرض کنم سلام بردکتر تاجگردون ودکتر هدایتخواه
مجتبی رکنی خو
Iran, Islamic Republic of
واقعا نماندگان ما هدایت خواه و زارعی چطور اینگونه مثل اقایان ملک حسینی و تاج گردون مدبرانه مسائل اینگونه مهم را تجزیه و تحلیل نمیکنند...متاسفم
کاش ما هم یک تاج گردون در یاسوج داشتیم
بهمن
Iran, Islamic Republic of
مسئولین کاری کنید خیلی عجیبه
حمید التیام
Iran, Islamic Republic of
به دو دست خویش اتش بر خرمن خویش من خود زده ام که را کنم دشمن خویش فردا که شود معرکه ها پیش خدا ای وای من و دست من و دامن خویش
عبد الله
Iran, Islamic Republic of
سد تنگ سرخ متعلق به این دیار و این استان محروم میباشه .اگر کسی بخواهد قطره ای اب به خارج از استان ببرد در حق این مردم مظلوم ظلم و ستم نمود ه . نفت ما رو بردن در شهری که تنها شش میلیون جمعیت داره هزینه میکنن انوقت در روستاهای ما مردم از گرسنگی و فقر و بدبختی رنج میبرن و اب ما را هم ببرن لقمه نانی از کشاورزی هم بدست میاد از دست مردم بگیرن . مسئولان استانی حمایت بکنند این سد رو به بهره برداری برسونن کشاورزی رو رونق بدن که بیکاری در ای ن استان بیداد میکند
عبد الله
Iran, Islamic Republic of
چرا عکس پشوا رو گذاشتین ایشون کی تشریف دارن
عبد الله
Iran, Islamic Republic of
ننگ است به مولا
عبد الله
Iran, Islamic Republic of
نفت رو بردن . اب رو هم میبرن . کو غیرت
حساب
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از سایت وزین کبنا نیوز به خاطر انجام رسالت خطیر خویش در جهت تنویر و شفاف سازی افکار عمومی نسبت به وقایع و منافع کلان استانی امیدواریم با پا افشاری و انجام مصاحبه ها نظر خواهی ها ار مسئولین مالکین اراضی سدتنگ سرخ مردم و صاحبنظران ومشاوراین موضوع را به جد پی گیری نموده و این موضوع را در صدر اخبار روزانه خویش قرار داده تا پیامدهای مثبت و منفی این سد بر اذهان عمومی اشکار گشته تا بتوانند در تصمیم گیرهای پیرامون این طرح نظرات معقول و منطقی خویش را ابراز نمایند.
روشن
Iran, Islamic Republic of
خدارا شکر تاجگردون ازخواب بیدارمان کرد همونی که میگفتیم به حق ماظلم کرده ودراستان ۵مدیرکل دارد
روشن
Iran, Islamic Republic of
خدارا شکر تاجگردون ازخواب بیدارمان کرد همونی که میگفتیم به حق ماظلم کرده ودراستان ۵مدیرکل دارد وباید از۵۰مدیر کد سهمشون یکی باشه
عبداله
Iran, Islamic Republic of
بهتر نبود زودتر این کارو میکردین.۲ سال پیش که تازه کلنگ زنی شده بود.البته اگر خواست عمومی مردم این باشه که سد ساخته نشه قطعاً نمیتونن مقاومت کنن.ولی در هر حال باید عموم مردم مطلع بشن.
Iran, Islamic Republic of
نفت رو بردین ارزونیتون.....
بشار نمیدیم بهتون.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بدون شک این دوره بویراحمد سفلی باید خودش یه نماینده داشته باشه که دیگه اینگونه مورد تمسخر دیگران نشه ما باید بدون درنظر گرفتن جناح سیاسی از میان افرادی همچون اقای هدایت خواه-فروغ فرد-پیشوا-و...یه نفر رو انتخاب کنیم که دیگه شاهد پنین ظلم هایی نباشیم.یاعلی...
من
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط و فقط...حاج مرتضی فروغ فرد
zaks2020
Iran, Islamic Republic of
اگه شما ... دارین نزارین چنین کاری بشه.

هنوز این مردم خوابن و بحث قومیتی میکنن ‌.من جایی برا پیشرفت نمیبینم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان عزیزی لطفا بر سر قومیت و ایل طایفه بحث نکنید باید ما لرها با هم هم پیمان شویم و نگذاریم کسانی که قصد نابودیمان را دارند موفق شوند و یک کار بکنیم که احداث سد متوقف بشه این همه شبکه های اجتماعی هست بیایین از طریق این شبکه ها اعتراض خودمونو بگیم اگه موفق نشدیم حضوری به صحنه بیاییم تا .. خطر رو احساس کنن و به فکر مردم باشن به جای اینکه به فکر پر کردن جیبشان باشد یکی در این بین داره به ما مردم . میکنه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1