تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۶
کد مطلب : ۷۰۳۲۱

تمام جزئیات بورسیه‌ها از زبان نجفی/ رئیسی که به تنهایی ۹۰ نفر را بورسیه کرد

۲
۰
کبنا ؛سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اسامی متخلفان در ماجرای بورسیه اعلام نمی شود، خبرداد که ۳۶ نفر از متخلفان اخراج شده اند و حدود ۸۰۰ نفر از آنان نیز نمی‌توانند عضو هیات علمی شوند مگر اینکه در فراخوان جذب شرکت کنند.
محمدعلی نجفی امروز در نشست خبری به بیان جزئیات روند اعلام بورسیه ها گفت: انصاف نبود همه را ممنوع التحصیل کنیم از این رو اعلام کردیم که هزینه ها را پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه اسامی متخلفان اعلام نمی شود، اظهار داشت: تا کنون هیچ دستگاهی نخواسته که اسامی را اعلام کنیم ما نیز اگر رئیس جمهور اسامی را بخواهد به صورت محرمانه این اسامی را به وی می دهیم.
سرپرست وزارت علوم با تأکید بر اینکه ۸۴۰ نفر شرایط بورس را نداشتند حالا باید عذرخواهی کنیم؟ وزارت علوم از چه چیزی باید عذرخواهی کند، گفت: ۳۶ نفر را به کل اخراج کردیم و حدود ۸۰۰ نفر نیز نمی توانند از امتیاز هیأت علمی شدن استفاده کنند مگر اینکه اگر درسشان تمام شد، در فراخوان جذب شرکت کنند.
وی افزود: ۷۵۰ نفر را یک نفر از مسئولان وزارت علوم و ۹۰ نفر دیگر را یکی از روسای دانشگاهها معرفی کرده بود.
نجفی گفت: ما پرونده های این افراد را با هدف منع استخدام به دستگاههای دیگر نمی دهیم.
وی درباره تعیین سرپرست برای دانشگاه تهران به خبرنگار مهر گفت: نیلی در صورت رأی آوردن از مجلس، سرپرست دانشگاه تهران را مشخص می کند.
وی همچنین درباره معرفی وی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تأیید حکم سرپرستی اش و اینکه گفته می شود شورا وی را تأیید نکرده است، گفت: نیلی را به شورا معرفی نکردم و گفته بودم که در آینده علت آن را می گویم اما حالا که معرفی شد باید بگویم منتظر بودم برای وزارت معرفی شود.
سرپرست وزارت علوم همچنین گفت: دیوان محاسبات اعلام کرده وزارت علوم نباید هزینه تحصیل ۱۶۴ ایثارگر را بدهد اما ما به خاطر احترام ایثارگران در تلاشیم این اتفاق نیافتد اما از این تعداد ۲۳ نفر فاقد شرایط حداقلی برای بورس بودند و باید هزینه ها را برگردانند.
وی اظهار داشت: وزارت علوم از افرادی که باید هزینه های تحصیل را برگردانند هیچ خسارتی دریافت نمی کند برای بورسیه های بدون آزمون ۴۰ میلیون تومان به دانشگاه داده شده که باید مبلغ را برگردانند. همچنین ماهانه به طور متوسط یک میلیون تومان حقوق داشتند که به میزان ماههایی که این مبالغ دریافت شده باید این مبالغ را نیز برگردانند.
وی افزود: تیمی در اداره بورس تشکیل شده و احکام جداگانه ای را برای این منظور به دانشگاهها و افراد ارسال می کند. این افراد تا ۱۵ بهمن مهلت دارند مبالغ را برگردانند و اگر پرداخت نکنند روی وثیقه ملکی آنان اقدام می شود.
نجفی گفت: اما در این میان افرادی نیز هستند که وثیقه نگذاشته بودند و در پرونده شان دنبال ضامن هستیم اگر ضامن نیز نبود به دستگاه قضایی شکایت می کنیم.
وی درباره بازگشت بورسیه ها از دوره تحصیل خارج از کشور، گفت: مسئله تمام بورسیه ها هستند حتی بورسیه های زمان اصلاحات، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بورسیه ها به کشور بازنگشته اند که از طریق وثیقه ملکی آنان اقدامات لازم صورت می گیرد.
سرپرست وزارت علوم همچنین درباره تعیین تکلیف ظرفیت دانشگاههای غیردولتی، اظهار داشت: جلسه ای با برخی نمایندگان دانشگاههای غیردولتی برگزار شد، می توانیم هر کمکی به دانشگاهها بکنیم به شرط زیر پا نگذاشتن کیفیت آموزش. الان هم پرونده نیمسال اول سال تحصیلی جاری از نظر وزارت علوم بسته شده و این موضوع فقط درباره دانشگاههای غیردولتی هم نبوده است، این موضوع حتی پردیسهای خودگردان دانشگاههای دولتی را هم شامل می شود به این معنا که بسیاری از دانشگاههای بزرگ کشور تقاضا داشتند که برای تکمیل ظرفیت برای تحصیلات تکمیلی ظرفیت اعلام شود و در پردیسهای خودگردان دانشجو بگیرند.
نجفی گفت: ما هیچ کدام از این درخواستها را نپذیرفتیم چون پرونده تکمیل ظرفیت در نیمسال تحصیلی اول بسته شده و برای نیمسال تحصیلی دوم بررسی می کنیم، اگر واقعاً جایی باشد که از نظر امکانات و نیروی انسانی توانایی لازم را داشته باشد و دانشجو به اندازه کافی ندارد، می توان اقداماتی انجام داد. تکمیل ظرفیت برای دوره های کاردانی و کارشناسی منتفی نیست چون دانشجویی وجود ندارد، خطری درباره دانشگاههای غیردولتی وجود دارد، اگر تکمیل ظرفیت اعلام کنیم نتیجه این می شود که از دانشگاههای غیردولتی شهرستانها به سمت دانشگاههای غیردولتی جامع سرازیر می شوند در نتیجه چیزی عاید مجموعه دانشگاههای غیردولتی نمی شود.
علت پذیرش پست وزارت علوم
به گزارش مهر، نجفی در ادامه ای نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره علت پذیرش پست وزارت علوم، خاطرنشان کرد: نیلی شایستگی بیشتری داشت و کسی نمی تواند به سابقه علمی نیلی خدشه ای وارد کند. در این میان برخی نمایندگان گفتند نیلی شناخته شده نیست در حالی که حتی فرجی‌دانا هم شناخته شده نبود.
وی در این باره ادامه داد: درباره من می گفتند که سابقه سیاسی دارم و باید بگویم اگر این مسئله مهم است پس نیلی هیچ سابقه سیاسی ندارد و نمی توان هیچ نقطه ضعفی را برای نیلی وارد کرد.
سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه دو هفته مانده به بازگشایی دانشگاهها در ۲۹ مردادماه فرجی دانا از پست وزارت علوم کنار گذاشته شد، گفت: در آن زمان با توجه به اینکه به مسائل سیاسی و آموزشی وزارت علوم آشنایی داشتم، این بار را بر عهده گرفتم چون می دانستم فرد دیگری این مسئولیت را بر عهده نمی گیرم، در طول دوران سرپرستی ام حتی برنامه سه ساله،هفت ساله و میان مدت برای وزارت علوم تعریف کردم به طوری که وزیر بعدی هم می تواند از این برنامه استفاده کند.
وی ادامه داد: برای ادامه پست وزارت هیچ برنامه ای نداشتم و به رئیس جمهور هم گفته بودم اما دکتر روحانی به من گفت در این دو سه ماه که سرپرست می شوم نظرم درباره پست وزارت تغییر می کند و آن را قبول می کنم.
پیشنهاد نجفی به روحانی درباره آوردن عارف به دانشگاه تهران
نجفی درباره یک توصیه به نیلی، اظهار داشت: به نیلی هم گفته ام برای سرپرستی دانشگاه تهران، عارف را پیشنهاد دهد و اگر عارف مسئولیت دانشگاه تهران را قبول کند اتفاق بزرگی در آموزش عالی رخ می دهد.
توضیحات نجفی درباره افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد
نجفی در ادامه به سوال برخی خبرنگاران درباره ظرفیتهای پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد پاسخ داد و گفت: در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از اعضای شورا به نقل از افرادی که گفته بودند ظرفیت پذیرش در این دانشگاه ۷ تا ۸ برابر شده مواردی را مطرح کردند اما میرزاده تاکید کرد که تنها یک دهم برابر معادل ۷۰ درصد به ظرفیت تحصیلات تکمیلی این دانشگاه افزوده شده و رئیس دانشگاه آزاد بود که درخواست کرد کمیته ای در این شورا برای بررسی این اتفاق تشکیل شود.
مهمترین اقدامات نجفی در وزارت علوم
نجفی به برخی از مهمترین اقداماتی که در این مدت در وزارت علوم انجام داده، اشاره کرد و گفت: آیین نامه شورای برنامه ریزی آموزشی، آیین نامه شورای گسترش آموزش عالی، آیین نامه خیرین آموزش عالی، ابلاغ ابطال فعالیت دانشگاه ایرانیان به احمدی نژاد از طریق دانشگاه علم و صنعت، دستورالعمل آزمون دکتری سال تحصیلی آینده، آیین نامه اعطای گرنت به دانشجویان دکتری از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این مدت است.
وی گفت: باید بگویم من فقط برای تعیین تکلیف مسئله بورسیه ها نیامده ام و می بینید که اقدامات دیگری هم انجام داده ام.
دو اقدام در رابطه با پایان نامه های تقلبی
سرپرست وزارت علوم همچنین درباره برخورد با تقلب های علمی در پایان نامه ها، اظهار داشت: لایحه مبارزه با فروش پایان نامه های تقلبی به دولت ارسال شده است. همچنین با دانشجویانی که از پایان نامه های آماده استفاده کنند برخورد شده و از دانشگاه اخراج می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

حمیدی
Iran, Islamic Republic of
پسر آقای ی.م هم یکی از اون افرادی بود که اسمش اومد داره دکتری می خونه در دانشگاه ع تهران
پیام
Iran, Islamic Republic of
این امور عین نخبه پروری است انشاله خسته نباشید اقایان اگر بازگشتند استخدام هیات علمی هم میشوند میگی نه وایسا تماشاکن
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1