تاریخ انتشار
جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : ۷۰۰۴۸

اسید، رگ غیرتمان را سوزانده است

۷
۰
کبنا ؛احسان یوسفی*
این روزها رخ ایران از ماتم فرزندانش می سوزد و شرم می کند که چند قطره اسید چگونه  آسایش و آرامش وطنش را صلب کرده است.عمق فاجعه به قدری  شدید و آزار دهنده است که بار دیگر نگاه  ملتی که سالهاست نسبت به رخ داد های اجتماعیش به بی تفاوتی عادت کرده بود را بار دیگر  کنار یکدیگر نشاند تا درد مشترک خود را، که سیمای فرزندانش با تنی رنجور اما زنده،  می سوزاند را تماشا کند. تا شاید از وجدان های به خواب رفته یشان بیدار شوند و پیش از آنکه وطن در آتش جهل و تعصب بسوزد کاری کنند!اما ای کاش پیش از آنکه اسید، سیمای دختران نیک سرشت و نجیب این وطن را بسوزاند و زندگی را تا ابد بر کامشان تلخ کند و ملت را برای چاره اندیشی پیرامون این بحران اجتماعی  گرد هم آورد؛ سال ها پیش، آن زمان که اسید های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر سیمای کشور به آرامی پاشیده می شد  کسی بر می خواست و اعتراضی می کرد تا حاصل آن بی تفاوتی ها، رنج های دردناک امروز و شاید فرداها نباشد.
آن قدر ساکت و بی تفاوت بوده ایم  که حتی رگ غیرتمان سوخت تا  خاکستری از بی تدبیری و کم خردی بر سیمای جامعه بنشیند تا ماحصل آن خاکستر، ققنوسی سرطانی باشد که امروز زایش میکند و چهره دخترانمان را  خط خطی می کند.

قرار بر این نبود که به بهانه عدالت اجتماعی، شکاف اجتماعی را گسترش دهیم تا ثروتمندان در آن غنی تر و مستضعفین در آن فقیر تر شوند که آنچنان این شکاف روز به روز عمیق تر و زخم آن وخیم تر شود که حاصلی جز  سرخوردگی اجتماعی و تنش برای جامعه و ساکنین آن به ارمغان نیاورد!
قرار بر این نبود که دایره مشارکت سیاسی را به خودی و غیر خودی تقسیم کنیم  و آنان را که دیدی متفاوت به زندگی و اجتماع داشتند را از خود دور بسازیم و در جامعه بذر نفاق بپاشانیم تا از اتحاد ملت خود داری کنیم.
قرار بر این نبود که به بهانه توزیع عادلانه ثروت، دست به اختلاس های بی پایان زنیم تا با پر کردن جیب دیگران اعتماد ملت را بسوزانیم و شمع امیدشان را خاموش کنیم و چشمانشان را به فردای بهتر کور سازیم!
قرار بر این نبود اگر کسی همچون ما نیندیشید  به سیمایش چنگ زنیم و رخ همچو ماهشان را با ابرهای سیاه، کدر کنیم!
بپذیرم و از فهمیدن این واقعیت دوری نجویم؛ که فراوانند انسان های که تفکرشان، خلق و خویشان آنگونه که قانون، عرف و علاقه ما می پسندد هماهنگ نیست؛ اما در نزد خدایی که انسانیت و آبروی بنده اش مقام و جایگاهش از خانه اش نیز مقدس تر و والاترست، شریف ترند.
نمیتوان پیش از آنکه حقیقت هویدا شود دست به قضاوت و صدور حکم برد؛ اما بپذیریم  حتی اگر هیچ یک از دلایل فوق انگیزه فرد یا افراد اسید پاش نباشند اما هر یک از آنان می توانند انگیزه هر نوع  ناهنجاری اجتماعی را در جامعه بروز دهند و زمینه ساز ناامنی و آشوب و هرج و مرج را در کشور پایه ریزی کنند.
پیش از آنکه از دستگیری فرد یا افراد اسید پاش به خود افتخار کنیم ؛ در برابر افکار عمومی دست به  عذر خواهی از ملت ببریم  چرا که فخر امروز چون  نوشداری پس از مرگ سهراب است که من در جوابشان خواهم گفت: سیمای خواهرم کو؟
به مسئولین خود بیاموزیم و یادآوری کنیم که پیشگیری بهتر از درمان است، و جامعه امروز ما در برابر سیل عظیمی از ناهنجاری های اجتماعی قرار گرفته است، که اگر اکنون درباره معضل رفع بیکاری جوانان کشور، رشد فزاینده مواد مخدر در بین قشر فعال جامعه،  پائین آمدن سن فحشاء در نظام اجتماعی، رشد فساد در بروکراسی‌های اداری، و پایین آمدن امید به زندگی و سست شدن  بنیان زندگی در خانواده ها فکر و اندیشه ای نشود؛ فردا پیش از آنکه اسید سرو استوار دیگری را بسوزاند این بار ریشه همه ما را خواهد سوزاند که دیگر خانه ای برای سکونت نخواهد ماند تا باز طلوع خورشید را از پنجره اتاقمان نظاره گر باشیم.
*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

مجتبی برزیل
Iran, Islamic Republic of
این همه چیز چرا اسید؟؟؟؟
حکم اسید پاشی چیه؟؟؟اعدام هست یا همون اسید پاشی هست
راز
Iran, Islamic Republic of
الله اکبر از کید داعشیان وطنی . حاضرند برای به کرسی نشوندن منویات درونی و غیرانسانی خودشان هرجنایتی را مرتکب شوند .
دلتا
Iran, Islamic Republic of
درود بر جوانان روشنفکری هچون یوسفی عزیز
داعشی های وطنی
United States
کاش کسانی که افکار تفکیک جنسیتی و افکار داعشی دارن و اینچنین به صورت یک دختر اسید میپاشن روسیاه میشدن نزد ملت
آیا اگر صورت یک زن فلسطینی توسط یک اسراییلی اسید پاشیده میشد باز هم مسئولین محترم اینچنین سکوت میکردن
درود خدا بر مردم مظلوم ایران
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
خوب که چه؟؟؟فقط میخوای هر چند وقت بگی منم هستم...خدا شفات بده
ك
Iran, Islamic Republic of
خوب بالاخره أینا برنامه ریزی شده اند مثل ترورهای دانشمندان و غیرو با هر کاری میخوان چهره نظام را خراب کنند از طریقه های مختلف تفرقه بندازن خدا روسیاهشون کنه و دستشان رو بشه تا حقیقت أشجار بشه
عشق فقط عشق علی رهبر فقط سید علی
Iran, Islamic Republic of
اگر بصیرتمان را بیشتر کنیم و بالاتر ببریم خواهیم فهمید که این اسید پاشی ها چیزی شبیه به دیگر توطئه های دشمنان اسلام است دشمنان ما وقتی میبینند که رودر رو نمی توانند با ما مبارزه کنند سعی میکنند با تفرقه ما ملت مسلمان را به جان هم بیندازند اما ان شاءالله بار دیگر فتنه ی شوم انان را خنثی خواهیم کرد برادر مسلمان این اعمال فجیع گذشته بسیار درداور بود و بنده مطمئنم این کار از طرف دشمنان خط دهی میشود
ما از نسل کسانی هستیم که در هشت سال دفاع مقدس نگذاشتند حتی جنازه ی دختر ایرانی به دست بعثی ها بیافتد چطور میشود باور کرد که یه برادر مسلمان به صورت خواهر مسلمان خود اسید بپاشد
اقای یوسفی عزیز لطفا بصیرتتان را بالا ببرید و بدانید اگر ملتی بخواهد به هدف والا برسد دشمنان سعی دارند که به هر طریق جلوی این کار را بگیرند پس بیایید به ملت خودمان حسن ظن داشته باشیم و همیشه به دشمنی چون انگلیس خبیث و امریکا و رژیم صهیونیستی سوءظن داشته باشیم
موفق باشید
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1