تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : ۶۹۶۱۷

مکانیسم انکار در کهگیلویه و بویراحمد

۳۳
۰
کبنا ؛خدیجه مظاهرپور*
واکنش فرافکنی : فرافکنی گونه ای از مکانیسم دفاعی دلیل تراشی است که در این حالت، فرد ناتوانی های خود را به عوامل بیرونی نسبت می دهد و به معنای انگشت اتهام به سوی دیگران گرفتن و دیگران را مسئول اشتباهات و اعمال نادرست خود دانستن است. با این وسیله¬ی دفاعی، شخص در مورد دیگران با مقیاس¬های خویش قضاوت می کند و ویژگی ها و صفات درونی خود را به دیگران نسبت می دهد و مصداق کافر همه را به کیش خود پندارد، خواهد بود.
واکنش انکار: نوعی مکانیسم دفاعی که در آن فرد، وجود یک واقعیت بیرونی را به شکل ناخودآگاه انکار می کند و اصل و صورت مسأله را پاک می کند. اینگونه افراد، انتقادهای دیگران در مورد واقعیت های موجود را نادیده می گیرند و با تمام شواهدی که در مورد آن وقایع وجود دارد، باز واقعیت را انکار می کنند. این وضعیت در افراد مختلف مثل افراد عامی، سیاسیون، هنرمندان و همینطور در مبتلایان به اسکیزوفرنی دیده می شود.
استفاده مداوم از اینگونه مکانیسم های دفاعی، ممکن است فرد را در اوهام و تخیلات خود فرو برده و به واسطه¬ی عدم شناخت مسأله، راه حلی اشتباه برای آن اتخاذ کند.
برای مثال به فردی که در مورد مشکلات بی شمار و کاملاً عیان و وضعیت تأسف بار شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد و دلایل و راز عقب ماندگی تاریخی استان در ابعاد مختلف، تذکر می دهد و واقعیت های تلخ استان را یادآوری می کند، گفته شود که هدف او از طرح مشکلات، مطرح کردن خود یا خودنمایی و یا داشتن کینه از یک یا تعدادی از مسئولین و یا انگیزه های شخصی دیگر است!
یا اگر با مسئولین نوپا و صفر کیلومتر و تازه به عرصه آمده شهر، درمورد مسائل شهر صحبت کند، مسئول تازه به عرصه آمده، این حرکت را به حساب درخواست پست و مقام از او  و یا حسادت به موقعیت بی نظیر و آسمانی او ! و یا عصبانیت از پیروزی جناح و قبیله¬ی او در انتخابات یا به حساب اعلام موجودیت آن فرد و فراخوان «هل من مبارز» او تلقی کند!
و یا در صورت انتقاد از یکی از مسئولین، بگویند حتماً با مسئول مربوطه مشکلی داشته که لب به انتقاد از عملکرد او گشوده است، در حالیکه شاید منتقد حتی یک بار هم مسئول مربوطه را از نزدیک ندیده باشد و تنها، مشکلات شهر و عملکرد نادرست او را دیده و هدفش تنها، بیان و حل مشکل باشد .
همچنین ممکن است در صورت انتقاد از کیفیت پایین و عملکرد ضعیف دانشگاه های شهر و استان، آن را به حساب عدم پذیرش درخواست تدریس او از دانشگاه های مذبور یا به رخ کشیدن مدرک تحصیلی فرد منتقد تلقی کنند، در حالیکه شاید فرد مذکور حتی یک بار هم برای درخواست تدریس به دانشگاه مربوطه مراجعه ننموده باشد و یا حتی در ذهنش هم تصور به رخ کشیدن مدرک تحصیلی اش خطور نکرده باشد و تنها انگیزه او از صحبت کردن در مورد این مسأله، حل مسأله باشد.
این نوع واکنش ها، نشان از کج فهمی و کوته نگری فرد دارد و به حل مسأله کمکی نمی کند و تغییری در صورت و اصل مسأله و مشکل ایجاد نمی کند و بهتر است که به جای برداشت های غلط و سوء تفسیرها، با مطالعه و تفکر بیشتر و همینطور عدم سوءظن به افراد، به جای پاک کردن صورت مسأله، مسأله را حل کرد. با پذیرفتن و قبول وجود مشکل، مقدار زیادی از راه طی شده و یافتن راه حل، بسیار سریعتر و آسانتر خواهد بود.
امید است که با طرح و یادآوری مسائل و مشکلات استان، بتوان در راستای حل مشکلات استان گام های مثبت و سازنده برداشت.
*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

آزاد
Iran, Islamic Republic of
درست مثل انچه در دانشگاه گذشت
گچساران
Iran, Islamic Republic of
کاملا درست می فرمائید.چند وقت پیش تاجگردون گفته بود هر کی از من انتقاد کنه میخواد بگه ما هم هستیم.نمی دونه مشکل از خودشه و شهر داغونه
حضور
Iran, Islamic Republic of
خانم مظاهر پور ، شما جز کدام تقسیم بندی فوق هستید؟ بالاخره شما هم در قبال منتقدین و معترضین خودت ، واکنش نشان دادی ؟
خانم مظاهر پور شما با آوردن چهارتا واژه و انتساب منتقدین خودب به این تعاریف ، فرموده اید که واقعیتهای موجود را گفته ای اما به ظن من در مورد مقابسه دانشگاه گچساران و تهران به واقعیتها نپرداخته ای بلکه در قالب یکی از واکنشهای برشمرده ات در مطلب فوق ، یکسویه بحث کرده ای و تنها به بیان مشکل آنهم نه درست و حسابی پرداخته اید . شما در مقایسه دانشگاه گچساران و تهران ، خیلی انحراف داشته ای چرا که از شما سوال دارم که گچساران و تهران در چه زمینه ای با هم قابل قیاس هستند؟ تهران کجا و گچساران کجا .
خانم مظاهر پور ، فرموده ای راه حل برای رفع مشکل . از شما سوال میکنم در کجای مطلب شما راه حل وجود داشت ؟ شما فقط بیان مشکل کرده اید و لاغیر . بیان مشکل را هم از هر رهگذری بپرسی از من و شما بهتر میدانند .
محمد
Iran, Islamic Republic of
آفرین.خوب بود
حق
Iran, Islamic Republic of
به قول یکی از دوستان اگه با هر شخصی بشینیم و بحث کنیم طرف یه کارشناس همه فن حریف هست اما به عمل که میرسه ....
برا من جالبه که کامنتهای من تو این چند ماه حتی یکیش هم نمایش داده نشد اما مینویسم چون حداقل اونی که میخونه و تعیید نمیکنه هم یه نفر ه برا خوندن شاید رو مسئول سایت هم تاسیر داشته باشه و یه روز کامنتهای منو هم بزاره برا خوندن
حق
Iran, Islamic Republic of
تاثیر
مدرس دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
خانم مظاهر پور
هر انسان بی طرفی که مطالب شما را بخواند قطعا پی می برد که مطالبتان برای عرض اندام است نه از روی درد و احساس وظیفه. لطفا به جای بازی باز کلمات طرح مشکل عاقلانه و منصفانه کنید و بعد از آن راهکاری برای رفع مشکل نه جنجال درست کردن برای کسب شهرت.
مدرس دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
نترسید و همه نظرات را بر روی سایت بزنید.
حسین
Iran, Islamic Republic of
الحق که نابغه ای خانم دکتر.دیلی ها انسانهای محترم و شریفی هستند
دیل
Iran, Islamic Republic of
خانم مظاهرپور ما دیلی ها به شما و خانواده محترمتون افتخار میکنیم
جواب مدرس دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
برای شما واقعا متاسفم که چیزی رو انکار میکنید که اظهر من الشمس است
علی
Iran, Islamic Republic of
. ...من که عطاشو به لقاش بخشیدم.حاضرم کلشو دو دستی تقدیم .کنم تا همیشه نماینده مجلسش باشه..که نه اعتباری داره نه اسم و رسمی داره فقط مایه سر .یه.رومون نمیشه .. به بدبختی و بیچارگی و عقب ماندگیمون میخندن.کاملا با این مطلب موافقم
دوست
Iran, Islamic Republic of
خانم مظاهرپور فکر میکنی با نوشتن این مطلب اینها دست از حماقتشون بر میدارن؟نه جونم.آدم کله شق همیشه کله شقه.اینا اگه درست بشو بودن که در طی این چند هزار سال که از تاریخ استان میگذره درست شده بودن و مسخره ترین استان کشور نبودیم..خودتو خسته نکن. اینها درست بشو نیستن.از ما گفتن بود دوست خوبم
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
واقعیت اینه که استان کهگیلویه و بویراحمد و مسئولینش و دانشگاههامون مشکل دارن.همین و بس.بیخود مقاوت نکنید در برابر حقایق
حضور
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به واقع بین
هیچکس منکر مشکلات عدیده ی استان و مسئولین آن نیست . بحث اینه که هرکس بلند میشه و چهارتا کلمه ی فنی را در قالب یک متن به عنوان مقاله بیرون میده و دیگران را هالو محسوب مینماید آنوقت مدعی میشه که راه حل برای برون رفت از مشلات داده است .
قیاس گچساران با تهران مثل قیاس تهران با پاریس است .
حضور
Iran, Islamic Republic of
پاسه به دوست
برات متاسفم که مخالفان نظر این خانم را احمق قلمداد کرده ای . این گفته شما جز زشتی چیزی نیست .
دوست.در جواب حضور
Iran, Islamic Republic of
جناب حضور ، ایشون از نخبه ها و افتخارات استان هستند.بارها پیش امده که بنده شخصا به مدیران شهر مراجعه کرده ام و حاضر به پذیرش مشکلات شهر نبوده اند.شما دارید از کسانی دفاع میکنید که لایق دفاع کردن نیستند.اینها افرادی لمپن الکی خوش از زیر کار در رو کوته بین و بی مسئولبت هستند. شاید خودتان هم یکی از آنها باشید.نمیدانم.چون سرسختانه دارید از مدیران شهر دفاع میکنید.به هر حال چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
دوست.در جواب حضور
Iran, Islamic Republic of
والا بلا خانم مظاهرپور راست میگه.دانشگاه آزاد. ول معطله
همکار1
Iran, Islamic Republic of
ای ول خانم مظاهرپور!جواب دندان شکنی به منتقدین تون دادید.خوشم اومد
همکار2
Iran, Islamic Republic of
حضور جان مگه گچساران چی از تهران کم داره؟یا تهران چی از پاریس کم داره؟خون اونها رنگین تره؟نه!اونها عقل شون رو به کار میگیرن.مدیران ادارات گچساران هیچ وقت در ادارات نیستند.همیشه یا مسافرت اند یا مرخصی اند.از کار زیر دست هاشون که اصلا خبر ندارن.انتظار دارید این شهر و این استان با این وضعیت پیشرفت کنه ؟همت و اراده میخواد که اینجا ازش خبری نیست.ایرانی ها که به راحت طلبی و تنبلی معروفند.استان ک و ب هم که کلا حرفش رو نزن
حضور
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به دوست
جناب ایشون از نظر شما و خیلیهای دیگه ممکن است راست بگوید ولی نظر من و خیلیهای دیگه چیز دیگری است . نه اینکه ایشون خدای نکرده دروغ بگه بلکه قیاس او مقایشه درستی نیست . وانگهی شما در کامنت قبلی به من و سایر افرادی که نظری مخالف خانم مظاهری داشتیم توهین کرده ای چه پاسخی برای این توهین دارید؟ همانطور که خانم مظاهر پور در مطلب قبلی اش به دانشگاهیان گچساران توهین کرد و پاسخی نداد و در مطلب فوق هم مخالفین خودش را با کبرا و صغرا چیدن بی مورد هالو تصور کرده است .
مطالبی که خانم مظاهری مطرخ کرده اند چیزی جز توهین نیست . از یک خانم انتظار اینگونه مطالب نیست مگر اینکه مکانیسم دفاعی و سیستم عصبی ایشون اینگونه راحتتر بتواند در اجتماع عرض اندام کند .
آشنا
Iran, Islamic Republic of
یک تار موی خانم مظاهرپور به صد تا آدم امثال ......می ارزه.جربزه و شجاعت داره.میفهمه و اقتدار داره......پخمه ای بیش نیست.اگر شهر ما چند تا زن و چند تا مسئول مثل خانم مظاهرپور داشت خیلی وضعش بهتر از حالا بود
همکار
Iran, Islamic Republic of
چرا کامنتهای ما را نزنید؟
همکار1
Iran, Islamic Republic of
چرا کامنتهای ما رو نمیزنید؟
دیلی
Iran, Islamic Republic of
آقا یا خانم حضور،خانم مظاهرپور نگفتند که راه حل مشکل رو به شما گفتن.وقتی شما اصل مشکل رو قبول ندارید،بیان راه حل معنایی نداره!ایشون گفتند که مشکلات رو بیان میکنن تا مسببین ایجاد مشکل به فکر حل مشکل بیفتند و از خواب خرسی بیان بیرون.دو سه دور مطلب رو بخونید تا متوجه بشید محتوای مطلب رو و این قدر کامنتهای مغرض آمیز ننویسید
حضور
Iran, Islamic Republic of
دیلی جان
مشکلات زیادند و متنوع ( بیکاری ، فقر ، کیفیت خدمات دولتی و خصوصی ، آموزش عالی ، آموزش و پرورش ، آب ، گاز ، برق ، جاده ، هواپیما ، بیمارستان ، خیابان ، جاده ، منازل مسکونی ، ساختمانهای اداری ، مدارس ، امنیت ، تلویزیون ، مواد مخدر ، پوشاک ، گرانی ، و صدها مشکل دیگر) و هر کسی میتواند آنها را بیان کند .اما وقتی رسانه ای میشه و میخواهیم با این کار مسئولین ( اینها هم مشکل را میدانند منتهی ناتوانند در حل مشکل چون بیشترشان به ناحق در این پستها منصوب شده اند ) را متوجه نماییم انتظار میرود در حد دانش و توانایی خود راه حل ارائه نماییم . اگر اینگونه عمل شود میتوان گفت نویسنده در جهت رفع مشکل تلاش نموده است اما در غیر اینصورت نویسنده خودش را مطرح نموده . به عقیده من مقایسه گچساران و تهران در مطلب قبلی خانم مظاهری و مطلب فوق با عنوان " مکانیسم انکار در کهگیلویه و بویراحمد" جز توهین به شعور جامعه و خوانندگان جیزی در بر نداشت .
حضور
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به همکار ۲
همکار جان گچساران هیچی از تهران کم نداره و تهران هیچی از پاریس . تنها فرقی که دارن این است که مدیریت .و گچساران در اختیار افراد ناتوان هست .
نکته کلیدی بحث همینجاست و شما درست میفرمایید بحث من هم این است که در سایه مدیریت ناتوان رشد و توسعه امکانپذیر نیست و با طر ح مشکل به جایی نمیرسیم . بجای طرح صرف مشکل باید عوامل ایجاد مشکل و راه حل رفع مشکل را مطرح کنیم انتقاد من از مطالب خانم مظاهر پور این بود.
حضور
Iran, Islamic Republic of
پاسه به دوست
دوست عزیز من از مدیران دفاع نمیکنم اتفاقا مشکل اصلی در استان از نظر من همین مدیران هستند حال چه دولت قبلی و چه دولت فعلی . از طرف دیگر انتقادم به خانم مظاهری هم به این دلیل است که ایشون از یکطرف به دانشگاهیان و کامنت گذاران منتقد خودش توهین کرده و از طرفی در پوشش یک کارشناس به جای بازگویی مشکلات و ارائه راه حل برای برون رفت از مشکلات ، خود مشکل را بیان میکند که از بیسوادترین افراد این جامعه تا با سوادترین افراد جامعه به آن واقفند .
حضور
Iran, Islamic Republic of
آشنای عزیز
بیان مشکلات نیازی به جربزه ندارد بلکه معرفی عوامل مشکل نیاز به کمی جربزه دارد . به خانم مظاهر پور با جربزه بفرما کمی از جربزه اش را خرج معرفی عوامل و ریشه مشکلات نماید .
دیلی
Iran, Islamic Republic of
حضور جان این رو که قبول داری که استان ک ب محرومترین استان کشوره.این رو هم قبول داری که مشکل مسئولین استان هستندبه نظرت در این حالت راه حل چیه؟راه حل جایگزین کردن آنها با افراد شایسته و ذی صلاحه.که متاسفانه چنبن اتفاقی هرگز نخواهد افتاد.یه دلیل فضای سنتی و طایفه ای و باندبازی در این استان.اصلح ها همه مهاجرت کردن از این جا رفتن.چرا که میدونن در این استان برای آنها و علم آنها جایی نیست.استان به دست انسانهای بی صلاحیت اداره میشه،نتیجه اش هم میشه همین وضعی که همه داریم میبینیم
دیلی
Iran, Islamic Republic of
حضور جون دیگه خسته ام کردی.اصلا هر جور دلت میخواد فکر کن.این بنده خدا که گفته کج فهم ها همه رو به کیش خودشون میپندارن.در مورد تو کاملا صدق میکنه.هر چی در ذهن خودت میگذره به دیگران نسبت نده.اصلا تو یک بار خانم مظاهرپور رو دیدی؟از دل آدمها و انگیزه شون خبر داری؟ حوصله مو سر بردی.هر چی دلت میخواد فکر کن.به کامنت بعدی ات هم دیگر جواب نمیدم.خداحاقظ
دیلی
Iran, Islamic Republic of
ضمنا اینقدر مشکل دار نباشید تا کسی ایرادهاتون رو به روتون نیاره.اگر مشکل دار نبودید که استانمون از همه جهت آخر نبود.بای
حضور
Iran, Islamic Republic of
دیلی جان کج فهم کیست ؟ ناتوانایی شما در ارائه پاسخ منطقی ّ دلیل کج فهمی من و امثال من نیست . ضرورتی به شناخت حضوری این خانم نیست ایشون با مطالبش خودش را معرفی کرده است و شما و ایشون هم هرچه دوست دارید فکر کنید و بنویسید . برخلاف شما من هرگز خسته نمیشوم و هیچوقت به خودم اجازه نمیدهم که کس یا کسانی را هالو ، کج فهم و احمق خطاب نمایم . اینگونه خطابها از اذهان مشکلدار تراوش میکنه .
نهایت توصیه میشود یکبار دیگر به دقت کامنتهای مرا بخوان آنوقت خودت قضاوت کن که چه کسی برداشت اشتباه داشته است ضمن اینکه معتقدم هرکس امکان اشتباه دارد.
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1