تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۶۹۳۸۳

آماری از طرح تحول سلامت در استان از ابتدا تا امروز

۰
کبنا ؛برنامه‌های ویژه اطلاع‌رسانی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در مرحله سوم طرح تحول سلامت
مسئول کمیته اطلاع‌رسانی طرح تحول سلامت در کهگیلویه و بویراحمد از برنامه‌های ویژه رسانه‌‌ای و اطلاع‌رسانی برای فرهنگ‌سازی این طرح در استان خبر داد.
به همت کمیته اطلاع‌رسانی طرح تحول سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد چهارمین نشست تبیین این طرح در استان با حضور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، مدیر بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی و رئیس کمیته برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری طرح تحول سلامت به با همراهی مسئول کمیته اطلاع‌رسانی این طرح در دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.
در این نشست مالک مجیدی با بیان این که بهترین نوع تعامل را با رسانه‌های استان در خصوص فرهنگ‌سازی طرح تحول سلامت تاکنون داشته‌ایم، تصریح کرد: به یقین جز استان‌های برتر کشور هستیم که تاکنون با اجرای مرحله به مرحله این طرح نشست‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی برگزار کرده‌ایم.
مسئول کمیته اطلاع‌رسانی طرح تحول سلامت در استان تصریح کرد: تعداد زیادی اخبار و گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلف در رسانه‌های مکتوب و مجازی و همچنین رسانه ملی در خصوص این طرح در استان تهیه و تولید شده که خود گویای فعالیت مستمر این کمیته است.
وی از کمیته اطلاع‌رسانی طرح تحول سلامت به عنوان یکی از پویاترین کمیته‌های چندگانه طرح نام برد و افزود: علاوه بر این در سایت خبری دانشگاه روزانه اخبار تولیدی گوناگون و متعددی در زمینه‌های مختلف داریم که رسانه‌های استانی از آن برای فرهنگ‌سازی استفاده می‌کنند.
مجیدی برنامه سومین نشست رسانه‌ای طرح تحول سلامت را برای معرفی کتاب ارزش مبتنی بر خدمات و مراقبت‌های سلامت دانست و افزود: با رسانه‌ای کردن این کتاب مردم با بسیاری از قوانین طرح تحول سلامت در کشور آشنا خواهند شد که امیدواریم رسانه‌های استان در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.
وی گفت: آمادگی داریم تا از اصحاب رسانه و مطبوعات به صورت تخصصی در بخش‌های مختلف سلامت برای اطلاع‌رسانی کمک بگیریم و اعتقاد داریم که بدون حضور رسانه‌ها این طرح به نحو امروزی خوب و بدون مشکل اجرا نمی‌شد.
***
تبیین مفاد کتاب «ارزش‌گذاری نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت» در کهگیلویه و بویراحمد
معاون درمان علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد مفاد کتاب «ارزش‌گذاری نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت» را تبیین کرد.
عصر امروز چهارمین نشست رسانه‌ای طرح تحول سلامت به همت کمیته اطلاع‌رسانی طرح تحول سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد و با حضور معاونت درمان علوم پزشکی این استان برگزار شد.
در این نشست رسانه‌ای که هدف اصلی آن تبیین مفاد کتاب «ارزش‌گذاری نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت» و فرهنگ سازی آن برای آشنایی بیشتر با این طرح بنیادین در استان بود، برخی مفاد مهم آن توسط پرویز یزدان‌پناه تشریح شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان تاریخچه این کتاب که در سال ۵۹ توسط دکتر فاضل به ایران منتقل شده است و از سال ۶۴ به صورت نیم‌بند در کشور به اجرا درآمده است، تصریح کرد: در سال‌های ۸۴ و۸۸ عزمی برای اجرای مفاد این کتاب وجود داشت، اما به دلیل بار مالی آن اجرا نشد.
وی گفت: با اجرای مفاد این کتاب افزایش خدمات در حوزه سلامت ۲/ ۲ برابر می‌شود و در آن همکاری کاملی میان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و همچنین بیمه‌ها و نظام پزشکی وجود دارد.
یزدان‌پناه از تقلیل کد پزشکی از ۱۰ هزار به پنج هزار به عنوان یکی از مفاد کتاب نام برد و گفت: در این کتاب ارزش یک خدمت در بخش‌های مختلف مشخص است.
وی گفت: تعداد هزار و ۷۰۰ خدمت پزشکی در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود که در گذشته فاقد تعرفه مشخص بود، ولی در این کتاب همه چیز مشخص و تعرفه‌ها دقیقاً تعیین شده‌اند.
وی برای مثال به کد ۸۵، ۹۵ و برخی کدهای دیگر موجود در این کتاب اشاره کرد و گفت: در کد ۹۵ آن آمده پزشکانی که در مناطق محروم حضور دارند، پرداخت آنها تا دو برابر خواهد بود.
این مسئول دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: استفاده از فناوری نیمه تهاجمی در کد ۸۵ این کتاب بیان شده که اگر پزشکی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته بیماری را مورد جراحی قرار دهد، مبلغ بیشتری به این پزشک تعلق می‌گیرد.
بیان برخوردها با پدیده زیرمیزی از دیگر مفاد این کتاب است که یزدان‌پناه به آن اشاره کرد و گفت: در این کتاب آمده اگر زیرمیزی در بیمارستان رواج داشته باشد اعتبار بخشی به بیمارستان کاهش و درجه هتلینگ آن پایین می‌آید.
***
هزینه ۲۵ میلیاردی تعداد ۳۲ هزار بیمار کهگیلویه و بویراحمدی از ابتدای طرح تحول سلامت
رئیس کمیته برنامه‌ریزی طرح تحول سلامت در کهگیلویه و بویراحمد از هزینه ۲۵ میلیاردی برای ۳۲ هزار بیمار کهگیلویه و بویراحمدی از ابتدای طرح تحول سلامت تاکنون خبر داد.
امیر رشدی در چهارمین نشست رسانه‌ای طرح تحول سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد که به همت کمیته اطلاع‌رسانی این طرح برگزار شد، اظهار کرد: طرح تحول سلامت در استان هم‌زمان با سراسر کشور از ۱۵ اردیبهشت آغاز شد که آماری تا روز ۲۵ مهرماه امسال برای اطلاع مردم و اصحاب رسانه ارائه می‌دهیم.
مسئول کمیته برنامه‌ریزی طرح تحول سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: از تاریخ ۱۵ اردیبهشت امسال تعداد ۳۲ هزار بیمار در تعداد ۵ بیمارستان دولتی استان مشمول یارانه‌ها در طرح تحول سلامت شده‌اند.
این مسئول در اجرای طرح تحول سلامت استان تصریح کرد: هزینه کل پرونده‌های این تعداد بیمار ۲۵ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ ۷۴ درصد توسط بیمه‌های پایه پرداخت شده است.
مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: ۷٫۵ درصد این مبلغ توسط خود بیماران پرداخت شده و پرداخت ۱۸ درصد مابقی از طریق یارانه‌ها بوده است.
رشیدی در بخش دیگری از آمارهای خود در زمینه خدمت‌رسانی در طرح تحول سلامت افزود: قبل از اجرای طرح میزان پرداخت از جیب بیمار ۴۰ درصد بود که به ۷٫۵ درصد کاهش یافته است.
وی عنوان کرد: تعداد ۳ هزار و ۵۵۵ زایمان طبیعی در طول این مدت به صورت رایگان در بیمارستان‌های استان انجام شده که سزارین‌ها نیز نسبت به گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.
این مسئول در ادامه و در خصوص برنامه ارتقای کیفیت ویزیت در کلینیک‌های دانشگاهی استان هم گفت: از تاریخ ۱۵ خرداد یعنی با یک ماه تأخیر تعداد ۲۰۱ هزار نفر در کلینیک‌ها ویزیت شده‌اند که تعداد ۱۱۹ پزشک نیز با برنامه‌های طرح تحول سلامت در استان ما همکاری داشته‌اند.
مسئول کمیته سیاست‌گذاری طرح تحول سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: از تعداد ۱۱۹ پزشک یاد شده ۸۱ نفر متخصص و ۹ نفر فوق تخصص و تعداد ۳ نفر داروساز و ۴ نفر پزشک فلوشیپ بوده‌اند.
وی تصریح کرد: تاکنون رضایت مردمی از اجرای این طرح در استان بسیار خوب بوده چرا که بسیاری از مردم در گذشته توان پرداخت هزینه‌های درمانی را نداشتند که شادابی در جامعه با اجرای این طرح کاملا محسوس است.
***
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای فاز سوم طرح تحول نظام سلامت، گفت: در این مرحله با اجرایی شدن کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت، در حقیقت تعرفه واقعی سلامت در جامعه ارزش گذاری  و تحول بزرگی در نظام سلامت ایجاد می شود.
دکتر پرویز یزدان پناه در نشست خبری با بیان اینکه با اجرای کتاب" ارزش گذاری خدمات سلامت " گام سوم طرح تحول نظام سلامت کلید می خورد، گفت: با اجرای مفاد این کتاب، پرداخت مردم بابت خدمات سلامت در بخش های دولتی و خصوصی کاهش می یابد و همچنین پرداخت ها در قالب صورتحساب رسمی بیمارستان و در چارچوب قانون خواهد بود.
دکتر یزدان پناه با اشاره به اینکه  این طرح از اول آبان ماه سال جاری اجرائی می شود، افزود: در گذشته حجم زیادی از خدمات حوزه سلامت، تعرفه مشخصی نداشته و با تعرفه خصوصی انجام می گرفت که با اجرای این طرح، ساماندهی شده و درنهایت منجر به کاهش پرداخت از جیب مردم می شود.
وی اظهار داشت: قبل از اجرای این طرح، پرداخت های مردم به خصوص در بخش های پاراکلینیک ازجمله آزمایشگاه ها و رادیولوژی در خیلی از موارد بسیار زیاد بوده است، به گونه ای که گاهی حتی ارائه دفترچه بیمه نیز در میزان پرداخت های مردم تفاوتی ایجاد نمی کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان، ادامه داد: اما اکنون با اجرای مفاد این کتاب این پرداخت ها کاهش می یابند.
تعیین تکلیف تعرفه یک هزار و ۷۰۰ خدمت جدید پزشکی
دکتر یزدان پناه با بیان اینکه با اجرای این کتاب پرداخت های مردم دراین بخش ها شکل معقول تری به خود می گیرد؛ تاکید کرد: در این کتاب  یک هزار و ۷۰۰ خدمت جدید پزشکی که فاقد تعرفه بودند، تعیین تکلیف شده اند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه ۳۰۰ خدمت پزشکی نیز تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، تصریح کرد: توجه خاص به ویزیت و مشاوره بستری برای تقویت طب بالینی،  رفع  دوشغله بودن پزشکان در مراکز دولتی، خصوصی و تمام وقت شدن آنها و توجه ویژه به مناطق محروم از دستاوردهای دیگر اجرای این کتاب است.
وی ادامه داد: با اجرای مفاد این کتاب و دوشغله نبودن پزشکان، رشد کیفی آموزش دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی را شاهد خواهیم بود، زیرا اساتید وقت بیشتری را جهت کارهای آموزشی خواهند داشت.
دکتر یزدان پناه یادآور شد: ضریب های تعرفه ای موجود در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات درمانی و مراقبت های بهداشتی در سیستم های بیمارستانی است که از اول آبان‌ماه سال جاری، همزمان با بیمارستان های دولتی و خصوصی اجرا می شود.
وی اضافه کرد: در کتاب فوق، تعرفه k( مبنای پرداخت هزینه های پزشکی)در بخش دولتی(بستری یا سرپایی) ۸۸هزار ریال و در بخش بستری خصوصی ۳۸۰ هزار ریال و سرپایی ۲۰۰ هزار ریال است.
افزایش ۲/۲ برابری درآمد کادر درمانی و پزشکی
وی در ادامه خاطر نشان کرد: کارکنان غیر پزشک بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز از منافع این کتاب بهره مند خواهند شد، به طوری که با اجرای مفاد این کتاب، درآمد کادر درمان و پزشکان، ۲/۲ درصد نسبت به گذشته افزایش پیدا می کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: برای اولین بار استهلاک و سود سرمایه در ارائه خدمات سلامت پیش بینی و پرداخت خواهد شد.
کاهش فرانشیز خدمات بستری برای سایر بیمه ها
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه کتاب اجرای  "ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت" در نهایت به نفع مردم است، افزود: با اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت، فرانشیز خدمات جراحی در بیمه های روستایی از ۵ درصد به ۳ درصد و در سایر بیمه ها از ۱۰ درصد به ۶ درصد کاهش می یابد.
وی ادامه داد: این کتاب، سیستم تعرفه گذاری را تعریف می کند که بستر ساز همه اصطلاحات نظام سلامت می شود، به طوری که با اجرای این طرح مردم مبلغ اضافه پرداخت نخواهند کرد.
دکتر یزدانپناه از دیگر مزایای اجرای مفاد این کتاب را ساماندهی  تعرفه خدمات سلامت در بخش خصوصی دانست و ابراز کرد:  این طرح آن دسته از خدماتی که بخش خصوصی به مراجعین ارائه می دهندرا نیز ساماندهی خواهد کرد و این چتر حمایتی آنها را نیز شامل می شود.
وی با بیان این که هماهنگی‌های لازم بین وزارت بهداشت با سازمان‌های بیمه‌گر، رفاه و تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و وزارت دادگستری برای اجرایی شدن کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت صورت گرفته‌ است، تصریح کرد: از آبان ماه سال جاری به بعد برخوردهای قانونی با متخلفان به وسیله گروه های نظارتی  و سازمان نظام پزشکی به صورت محکم تری صورت می گیرد.
وی ادامه داد: نظارت بر تخلفات تعرفه ای بر عهده سازمان نظام پزشکی و کمیته ای متشکل از رئیس نظام پزشکی، معاونت درمان، نماینده سازمان های بیمه گر و دادستان نظام پزشکی استان خواهد بود، که حداکثر  به مدت ۱۷ روز نسبت به صدور رای نهایی اقدام می کنند.
دکتر یزدان پناه هشدار داد: دریافت هرگونه هزینه ای از بیماران و همراهان آنها خارج از سیستم حسابداری در بخش های دولتی و خصوصی غیر قانونی است، بنابراین در صورت  مشاهده هرگونه تخلف، ارائه دهنده و گیرنده وجه به یک میزان، جرمشان قابل پیگیری خواهد بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان، یادآور شد: با اجرایی شدن کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت و با اجرای تعرفه های جدید، استقرار پزشکان متخصص در شهرستان های استان، انتظار داریم دیگر شاهد پدیده زیرمیزی در حوزه سلامت استان نباشیم.
دکتر یزدان پناه در پایان گفت: امیدواریم با در نظر گرفتن تعرفه های واقعی، استقرار تجهیزات هتلینگ، تجهیزات سرمایه ای در بیمارستان ها و استقرار پزشکان متخصص و فوق تخصص شاهد بهبود مستمر کیفیت خدمات درمانی و رضایتمندی مردم باشیم.
***
افتتاح کلینیک فوق تخصصی شماره ۴ شهید مفتح یاسوج+تصاویر و آدرس کلینیک

کلینیک فوق تخصصی شماره ۴ شهید مفتح یاسوج  افتتاح شد.
در آئین راه اندازی این کلینیک فوق تخصصی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تشکر از همکاری قابل تحسین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در این مراسم گفت: با اقدامات دولت تدبیر و امید، در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت و اجرای برنامه تحول نظام سلامت اولویت اصلی دولت سلامت مردم است.
دکتر پرویز یزدانپناه در ادامه با اشاره به اینکه افتتاح این کلینیک در راستای اجرای طرح ارتقای کیفیت خدمات ویزیت صورت گرفته، افزود: ارتقاء کیفیت ویزیت در کلینیک‌های بیمارستان‌های دانشگاهی و کلینیک‌های تخصصی از جمله اهداف این بسته حمایتی است.

وی ادامه داد: با اجرای بخش دوم طرح تحول نظام سلامت، یعنی ارائه خدمت سرپایی در مطب های پزشکی و با افتتاح این ساختمان پزشکان متخصص و فوق تخصصی که در طرح شرکت کرده اند،  با تعرفه دولتی در این کلینیک ارائه خدمت می کنند.
دکتر یزدان پناه اظهار داشت: در این مرکز ۷  پزشک فوق تخصصی و یک متخصص با تعرفه دولتی به مردم خدمات درمانی لازم را ارایه می دهند.
وی اارئه خدمات فوق تخصصی و تخصصی روماتولوژی، گوارش، کلیه، ریه، جراحی قفسه سینه، جراحی پلاستیک، سونوگرافی و دندان پزشکی را از جمله خدمات  قابل ارایه در این مرکز عنوان کرد.
بر پایه این گزارش؛ در مراسم افتتاح این کلینیک که در ساختمان هلال احمر به آدرس خیابان شهید منتظری سه راه هلال احمر واقع شده است،  فرماندار شهرستان بویراحمد، معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مدیرعامل هلال احمر استان و جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و شهرستان بویراحمد حضور داشتند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1