تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۶۹۱۳۰

باغات مرکبات بهمئی در حال خشک شدن هستند+ تصاویر

۲
۰
کبنا ؛ شهرستان بهمئی با اینکه در منظقه گرمسیری و با آب و هوای گرم و خشکی واقع شده است اما سالیان متمادی همچون صحراهای کویری رنگ و چهره ای بیابانی داشت.
متاسفانه در این شهرستان با وجود استعدادهای بالقوه طبیعی جهت کاشت انواع مرکبات کمتر کسی به این زمینه روی آورد تا اینکه در چند سال اخیر جهاد کشاوزی شهرستان بهمئی با تشویق مردم به باغبانی و کشت مرکبات، ده ها هکتار از زمین های زراعی در چند نقطه از این خاک زر خیز را زیر کشت مرکبات برد.
هر چند این شروع باعث شد عده زیادی از کشاورزان به این نتیجه برسند که می شود شهرستان گرمسیر ی بهمئی را تبدیل به بهشتی از باغ مرکبات و درختان گرمسیری کرد  اما به محض ثمر دادن اولین گروه از این باغ ها که در دو سال اخیر رخ داد موجی از یاس و نا امیدی به سراغ کشاوران آمد.
این ناامیدی به خاطر کمبود آب کشاورزی لازم جهت احداث باغ بود و حتی به خاطر فقر آب در سفره های آب زیر زمینی شهرستان بهمئی – بالاخص در بخش بهمئی گرمسیری-  عده زیادی از کارشناسان آب منطقه ای احداث باغ را نه تنها مقرون به صرفه نداسته بلکه نسبت به کمبود آب هشدار دادند و از مردم خواستند از حفر چاه آبی تا حد امکان جلوگیری کنند.
در حالی که شرکت های آب منطقه ای تنها را نجات باغات بهمئی گرمسیری از مشکل کم آبی تزریق مصنوعی آب به سفره های زیرزمینی ،احداث سد مخزنی و خاکی می دانستند عده ای دیگر نیز پیشنهاد دادند آب مورد نیاز باغات بهمئی از سد مارون تامین شود.
متاسفانه طرح مطالعاتی آب سد مارون به کشتزارهای بهمئی در حد مطالعات باقی ماند و خبرها حاکی از این است که این طرح به خاطر مقرون به صرفه نبودن بدون نتیجه رها شده است.

* در تصاویری که مشاهده می کنید بر خلاف تصور فضای شاد و سبز باغ ها دردی به نام کم آبی نهفته است که مسئولان باید برای این کم آبی فکری اساسی کنند.
باغ دشتهای صاف و مسطح اطراف شهر لیکک که پاره ای از جلگه خوزستان می باشند  بهترین مکان برای احداث و آبادانی باغ مرکبات و میوه های گرمسیری است.
همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید با تلاش باغبانان زحمتکش بهمئی پهنه هایی  از این دشستان ها زیر کشت مرکبات،زیتون و به صورت جزئی خرما،انجیر و انار هستند. با وجود چنین باغاتی در اطراف شهر لیکک چهره بی روح و بیابانی این شهر را صفا می بخشند که متاسفانه به خاطر کمبود آب با اولین ثمر آنها شاهد نابودی این باغ ها هستیم.





گزارش: سید علمدار تقوی
نام شما

آدرس ايميل شما

رسا
Iran, Islamic Republic of
این نتیجه کارهای بدون مطالعه جهاد کشاورزیست.زمانی این طرحها را اجرا کردند اب نبود وبا تانکر جهاد ابیاری میکرد.مشخصه برا اجرای باغ اول باید فکر اب را کرد.نه اول درخت را بکاریم بعد دنبال اب بریم
11
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه کارهای کارشناسی نشده و مدیران بدون دانش فنی و تجربه عامل این کار هستند. از سازمان بازرسی درخواست دارم قاطعانه وارد بشه و با عوامل برخورد کنه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1