تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۹
کد مطلب : ۶۸۹۸۷

رنجی که همراه بیمار می​برند

۲
۰
کبنا ؛وجود اقامتگاه همراهان بیمار در اکثر بیمارستان‌های کشور متداول شده است، اما بیمارستان‌های استان این امکانات را ندارند.
قائم‌مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های سلامت گفت: «همراه سرا» در بیمارستان، مصداق بارزی از خدمات هتلینگ در بیمارستان‌ها به‌حساب می‌آید که به‌طور مستقیم، دغدغه بیمار و خانواده‌اش را برای اسکان، کاهش می‌دهد و درنتیجه فرآیند درمان هم با آرامش بیشتری برای بیمار و پزشک، انجام می‌شود.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، سالار جوکار گفت: احتمالاً شما بارها با صحنه چادر زدن خانواده‌ها در کنار یا محوطه بیمارستان‌ها روبرو شده‌اید. این خانواده‌ها اغلب از روستاها و شهرهای کوچک برای معالجه بیمارشان به شهرهای بزرگ‌تر استان می‌آیند، ولی ازآنجاکه جایی برای اسکان ندارند و یا اینکه روند درمان بیمار بستری‌ به درازا می‌کشد، ناچار در کنار بیمارستان یا پارک‌ها چادر می‌زنند و گاهی هم در محوطه باز بیمارستان بدون از چادر اسکان می‌یابند.
این مسئول حوزه مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه اظهار کرد: البته این اتفاق در بیمارستان‌های پایتخت و برخی دیگر از شهرهای بزرگ، به‌کرات اتفاق می‌افتد و مختص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست، پس می‌طلبد که نیکوکاران به میدان آیند تا رنجی را که گریبان گیر همراه بیمار هست مرتفع نمایند، در این راستا چنانچه بیمارستان امکانات محدودی برای اسکان همراهان بیمار داشته باشد، خانواده بیماران مجبور نمی‌شوند که شب‌ها آواره کوچه و خیابان شوند.
جوکار ادامه داد: وجود اقامتگاه همراهان بیمار در بسیاری از بیمارستان‌های توسعه‌یافته جهان و کشور، امری بدیهی و متداول است، اما این امکانات اولیه در بیمارستان‌های استان وجود ندارد، ازآنجاکه بسیاری از خانواده‌های بیماران حاضرند تا برای اقامت در این مکان‌ها، هر شب مبلغی کمتر از هزینه هتل و مسافرخانه‌ها را بپردازند، اما در بیمارستان‌های استان، هنوز این امکانات تعریف‌نشده است.
وی متذکر شد: تصور کنید بیمار بستری که خانواده‌اش در محوطه و پارک روبروی بیمارستان، چادر زده باشد، قطعاً آرامش روانی لازم را ندارد و از طرف دیگر، وقتی خانواده‌ای معمولی و سالم مجبور می‌شود برای پیگیری درمان بیمارش، در چادر زندگی کند و شب را به صبح برساند، این خانواده در مقابل آسیب‌های اجتماعی شهری هم در امان نیست و این اتفاق، می‌تواند تبعات اجتماعی ناگواری در پی داشته باشد.
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان بیان داشت، وقتی در نقاط مختلف کشور، قبلاً امکانات درمانی به شکل عادلانه‌ای توزیع نشده است و برخی خانواده‌های مقیم شهرستان‌های محروم کشور مجبور می‌شوند به دلیل این نقص، به شهرهای بزرگ‌تر مراجعه کنند، پس در این شرایط حداقل احترام و حقوقی که می‌شود برای این خانواده‌ها قائل شد، تأمین یک جای خواب ساده و در اختیار قرار دادن حداقل‌های امکانات رفاهی است تا همراهان بیماران بستری در سرمای زمستان و گرمای تابستان، مجبور نشوند به گوشه خیابان پناه ببرند.
امیداست نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و یویراحمد، مدیرکل امور اجتماعی استانداری و فرمانداران شهرستان‌های استان در این زمینه چاره‌ای بیندیشند و در راستای برنامه تحول نظام سلامت به کمک دانشگاه علوم پزشکی بشتابند و همچنین خیرین و نیک اندیشان استان و اقصی نقاط کشور عزیزمان در این راستا یاریگر مجمع خیرین سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد باشند.
هم‌وطنان عزیز با این شماره‌ها (۳۳۳۳۷۹۴۸-۰۷۴ / ۰۹۱۷۳۴۳۷۹۴۸) می‌توانند مجمع خیرین سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد را یاور و همراه باشند.
انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما

م
Iran, Islamic Republic of
امروزه در جوامع توسعه یافته مقوله ای تحت عنوان همراه بیمار مطرح نمی باشد. در این جوامع به محض پذیرش بیمار در بیمارستان بیمار تحت پوشش تمامی مراقبتهای پزشکی مورد نیاز قرار می گیرد و دیگر نیاز ی به وجود عامل دیگری تحت عنوان همراه بیمار نیست.بنابراین اگر دم از توسعه و توسعه یافتگی می زنیم باید بسمتی برویم که حکایت از توسعه یافتگی است.باید با برداشتن گام های علمی و اصولی سلامت جسمی و روانی جامعه را بطور منطقی بر طرف کرد. ساخت مکان های تحت عنوان اقامت گاه برای همراهان قدم به عقب بر داشتن است . باید رو به جلو حرکت کرد. باید به بیمارستان بسط و توسعه داد و امکانات رفاهی و معیشیتی پرسنل مراکز درمانی را بهبود بخشید و روحیه خدمت گزاری را تقویت کرد.
ه ه
Iran, Islamic Republic of
جناب/سرکار م لطفا رودررو موضوع را به بحث بگذارید تا در مورد لزوم نیاز به اقامتگاه همراه بیمار توجیه شوید
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1