مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛
رضا سبزواری
بعد از انتشار یادداشت غلامرضا تاجگردون نماینده شهرستانهای گچساران و باشت با عنوان «از پیشنهاد طرح های کشوری تا تغییرات مدیریتی در گچساران» یکی از مخاطبان کبنا نیوز به این یادداشت پاسخی داده است که از منظر خوانندگان گرامی میگذرد.
تحریریه محترم کبنا نیوز
وکیل محترم مردم شهرستان گچساران و باشت حسب رویه نیکو، گاها یادداشتی پیرامون زحمات شان برای موکلین خود منتشر مینمایند که ضمن تشکر از این روش نکات ذیل را به عنوان نظر یک موکل در پاسخ یادداشتی با عنوان «از پیشنهاد طرحهای کشوری تا تغییرات مدیریتی در گچساران» بیان میدارم.
۱- ایشان مرقوم فرمودند «دوستان محترم یک نکته اساسی را باید مدنظر قرار بدهند که معمولا مسئولین با تغییر دولت تغییر میکنند نه الزاما با تغییر نماینده.»
پر واضح و مسلم است که تغییر دولت به معنی انتخاب روش اجرایی توسط مردم بوده و قطعا تغییراتی در حوزههای مختلف اجرا به دنبال خواهد داشت تا بدین گونه قوه مجریه اثبات فرمایند که بر اساس این میزان گران قدر یعنی رای مردم به میثاق خود بر اساس مشی کلی اداره حکومت عمل خواهد کرد ولی نباید این نکته را از ذهن بدور داشت که در تمام ممالک پیشرفته دنیا همه حوزهها اجرایی به یک حد با سیاست مرتبط نیستند و اساسا در حوزههای صرفا تخصصی تغییرات بر اساس منافع حوزه تخصصی و کشور و بصورت اجماع اهل فن یا به عبارت دیگر خرد جمعی تغییرات پایداری مینمایند.
و اگر جز این باشد و همه حوزهها به یک اندازه و بدون توجه به ماهیتشان به سیاست وابسته باشند، این سیاست زدگی اساسا منافع اجتماعی و کشوری را بدنبال نخواهد داشت. در تکمیل فرمایش وکیل محترم آنجا که مرقوم فرمودید «اینکه پتروشیمیها و حتی پتروشیمی ما خوب جلو نمیره و سرمایه گذار نمیاد جلو، دلیلش اینه که قیمتش مشخص نیست و نمیدونن دولت قراره باهاشون چطور برخورد کنه...
چرا نباید کمک کنیم تو کشورمون این فرصت رو به سرمایه گذاران بدیم.... اصلا کاری ندارن تو گچساران و دهدشت و… کار بشه یا نه» به نظر بسیاری یکی از دلایل عمده عدم تمایل سرمایه گذاران داخلی و خارجی در پروژههای عظیمی چون پتروشیمی، همین سیاست زدگی صنایع و حوزههای هستش که بجای تصمیمات فنی و صنفی با تصمیمات سیاسی و منافع گروهی با انبوهی مشکلات گریبانگیر هستند لذا سرمایه گذاران ترجیح میدهند بجای ورود به این حوزههای پر تنش به انحاء دیگر به حفظ سرمایه بپردازند و مشهودترین نتیجه آن افزایش یبکاری در اینگونه جوامع است.
۲- هر چند که این سنت انتظار از نمایندگان برای تغییرات سیاسی از ابتداء جاری بوده است ولی قطعا فلسفه وجودی و حیاتی انتخاب وکیل برای انجام قانونگذاری و پیگیریها در چارچوب قوه مقننه میباشد و انجام لابیها باید در راستای حرکت مجریان به سمت اهداف قانونگذاران باشد ولی انچه غیر قابل انکاراست تلاشها صرفا در این جهت نمیباشد و متاسفانه عمده این مجادلات که تبعات فراوان و اتلاف هزینه و انرژی و منابع دولت و مردم را آشکارو پنهان با خود دارد در جهت حفظ موقعیت و پر شدن صندوق آرا در دورههای آتی اخذ رای میباشد.
۳- و نکتهای در مورد تغییر مدیران، همانگونه که مرقوم فرمودید «هر دو عزیز بزرگواری که تغییر کردند در زمان نمایندگی شما منصوب شدند و تقریبا توسط منتقدین شما تا چند ماه قبل مورد هجمه قرار گرفته بودند» آنچه جای سوال دارد این موضوع است که قطعا در مورد انتصاب مدیران در دوره نمایندگی شما نظرتان را جویا شدهاند و قطعا اگر نظر شما در مورد آقایان مثبت نبود انتصابی نیز صورت نمیپذیرفت، حال به عنوان یک موکل دو تحلیل در نظر دارم ۱- موافقت شما از ابتدا صحیح و اصولی نبوده ۲-اگر اصولی بوده پس قطعا باید اشکالات عمدهای ایجاد شده باشد که توجیه کننده این بیثباتی مدیریت باشد اگر خدایی نکرده این باشد توضیح کافی به موکلینتان بر شما قطعا به روش صحیح و اصولی واجب است.
وکیل محترم جناب آقای تاجگردون
آنچه نگاشتم نه به معنای تایید تغییرات نه به معنای عدم تایید آن است، چه بسا برای بحث در مورد آنچه بر این صنعت گذشت حکایات فراوانی وجود دارد که حقیر به عنوان یکی از چند هزار پرسنل نفت گلایه و سخنان بسیاری در این مقوله دارم و اساسا جاری نمودن مسئولیت پاسخگویی در بخش عمومی به صاحبان اصلی بنگاه اقتصادی دولتی، یعنی مردم خواست بیچون و چرای و انتهای آمال ماست، ولی با تمام احترامی که برای همه پیشکسوتان صنعت حسب وظیفه قائلم و آقای مهندس باورساد نیز از این قائده مستثنی نیست، به دلایل صرفا تخصصی به نظر حقیر گزینههای مناسبتر از ابتدا بجای ایشان در شرکت نفت و گاز گچساران و شرکت ملی نفت ایران فراوان بودند، پر واضح و غیر قابل انکار است که مخالفت جنابعالی با مشی و شیوه اداره این بنگاه عظیم اقتصادی به روش مهندس پاکدل، یکی از دلایل عمده سپردن این مسئولیت به مهندس باورساد بود و متاسفانه باید اذعان نمود این تغییرات پیاپی که عمدتا برگرفته از مسائل سیاسی است تا مسائل فنی و تخصصی، بام نفت ایران را دچار مشکلاتی عدیدهای منجمله کاهش نشاط لازم و پایین آمدن سطح تصمیمات مقتدرانه در مدیران ارشد و تصمیمات مدیران میانی و معضلات دیگری نموده که مرقومه جداگانه و تخصصی میطلبد.
آنچنان که دوستداران شما در مورد دانش و تخصص شما تعاریف بسیار فرمودند و تدقیق در انتخابها و حکمت در اعمال را همچون تخصص بالا و درایت سیاسی شما بیرقیب میدانند، قطعا دلایلی برای این تغییرات زودگذر در حوزه نفت دارید که در صورت صلاحدید انتظار موکلان برای شنیدن آن به هر نحو که صلاح بدانید انتظار نابجایی نمیباشد.
انشالله در عبودیت حق و خدمت به مردم پیروز باشید.
رضا سبزواری
بعد از انتشار یادداشت غلامرضا تاجگردون نماینده شهرستانهای گچساران و باشت با عنوان «از پیشنهاد طرح های کشوری تا تغییرات مدیریتی در گچساران» یکی از مخاطبان کبنا نیوز به این یادداشت پاسخی داده است که از منظر خوانندگان گرامی میگذرد.
تحریریه محترم کبنا نیوز
وکیل محترم مردم شهرستان گچساران و باشت حسب رویه نیکو، گاها یادداشتی پیرامون زحمات شان برای موکلین خود منتشر مینمایند که ضمن تشکر از این روش نکات ذیل را به عنوان نظر یک موکل در پاسخ یادداشتی با عنوان «از پیشنهاد طرحهای کشوری تا تغییرات مدیریتی در گچساران» بیان میدارم.
۱- ایشان مرقوم فرمودند «دوستان محترم یک نکته اساسی را باید مدنظر قرار بدهند که معمولا مسئولین با تغییر دولت تغییر میکنند نه الزاما با تغییر نماینده.»
پر واضح و مسلم است که تغییر دولت به معنی انتخاب روش اجرایی توسط مردم بوده و قطعا تغییراتی در حوزههای مختلف اجرا به دنبال خواهد داشت تا بدین گونه قوه مجریه اثبات فرمایند که بر اساس این میزان گران قدر یعنی رای مردم به میثاق خود بر اساس مشی کلی اداره حکومت عمل خواهد کرد ولی نباید این نکته را از ذهن بدور داشت که در تمام ممالک پیشرفته دنیا همه حوزهها اجرایی به یک حد با سیاست مرتبط نیستند و اساسا در حوزههای صرفا تخصصی تغییرات بر اساس منافع حوزه تخصصی و کشور و بصورت اجماع اهل فن یا به عبارت دیگر خرد جمعی تغییرات پایداری مینمایند.
و اگر جز این باشد و همه حوزهها به یک اندازه و بدون توجه به ماهیتشان به سیاست وابسته باشند، این سیاست زدگی اساسا منافع اجتماعی و کشوری را بدنبال نخواهد داشت. در تکمیل فرمایش وکیل محترم آنجا که مرقوم فرمودید «اینکه پتروشیمیها و حتی پتروشیمی ما خوب جلو نمیره و سرمایه گذار نمیاد جلو، دلیلش اینه که قیمتش مشخص نیست و نمیدونن دولت قراره باهاشون چطور برخورد کنه...
چرا نباید کمک کنیم تو کشورمون این فرصت رو به سرمایه گذاران بدیم.... اصلا کاری ندارن تو گچساران و دهدشت و… کار بشه یا نه» به نظر بسیاری یکی از دلایل عمده عدم تمایل سرمایه گذاران داخلی و خارجی در پروژههای عظیمی چون پتروشیمی، همین سیاست زدگی صنایع و حوزههای هستش که بجای تصمیمات فنی و صنفی با تصمیمات سیاسی و منافع گروهی با انبوهی مشکلات گریبانگیر هستند لذا سرمایه گذاران ترجیح میدهند بجای ورود به این حوزههای پر تنش به انحاء دیگر به حفظ سرمایه بپردازند و مشهودترین نتیجه آن افزایش یبکاری در اینگونه جوامع است.
۲- هر چند که این سنت انتظار از نمایندگان برای تغییرات سیاسی از ابتداء جاری بوده است ولی قطعا فلسفه وجودی و حیاتی انتخاب وکیل برای انجام قانونگذاری و پیگیریها در چارچوب قوه مقننه میباشد و انجام لابیها باید در راستای حرکت مجریان به سمت اهداف قانونگذاران باشد ولی انچه غیر قابل انکاراست تلاشها صرفا در این جهت نمیباشد و متاسفانه عمده این مجادلات که تبعات فراوان و اتلاف هزینه و انرژی و منابع دولت و مردم را آشکارو پنهان با خود دارد در جهت حفظ موقعیت و پر شدن صندوق آرا در دورههای آتی اخذ رای میباشد.
۳- و نکتهای در مورد تغییر مدیران، همانگونه که مرقوم فرمودید «هر دو عزیز بزرگواری که تغییر کردند در زمان نمایندگی شما منصوب شدند و تقریبا توسط منتقدین شما تا چند ماه قبل مورد هجمه قرار گرفته بودند» آنچه جای سوال دارد این موضوع است که قطعا در مورد انتصاب مدیران در دوره نمایندگی شما نظرتان را جویا شدهاند و قطعا اگر نظر شما در مورد آقایان مثبت نبود انتصابی نیز صورت نمیپذیرفت، حال به عنوان یک موکل دو تحلیل در نظر دارم ۱- موافقت شما از ابتدا صحیح و اصولی نبوده ۲-اگر اصولی بوده پس قطعا باید اشکالات عمدهای ایجاد شده باشد که توجیه کننده این بیثباتی مدیریت باشد اگر خدایی نکرده این باشد توضیح کافی به موکلینتان بر شما قطعا به روش صحیح و اصولی واجب است.
وکیل محترم جناب آقای تاجگردون
آنچه نگاشتم نه به معنای تایید تغییرات نه به معنای عدم تایید آن است، چه بسا برای بحث در مورد آنچه بر این صنعت گذشت حکایات فراوانی وجود دارد که حقیر به عنوان یکی از چند هزار پرسنل نفت گلایه و سخنان بسیاری در این مقوله دارم و اساسا جاری نمودن مسئولیت پاسخگویی در بخش عمومی به صاحبان اصلی بنگاه اقتصادی دولتی، یعنی مردم خواست بیچون و چرای و انتهای آمال ماست، ولی با تمام احترامی که برای همه پیشکسوتان صنعت حسب وظیفه قائلم و آقای مهندس باورساد نیز از این قائده مستثنی نیست، به دلایل صرفا تخصصی به نظر حقیر گزینههای مناسبتر از ابتدا بجای ایشان در شرکت نفت و گاز گچساران و شرکت ملی نفت ایران فراوان بودند، پر واضح و غیر قابل انکار است که مخالفت جنابعالی با مشی و شیوه اداره این بنگاه عظیم اقتصادی به روش مهندس پاکدل، یکی از دلایل عمده سپردن این مسئولیت به مهندس باورساد بود و متاسفانه باید اذعان نمود این تغییرات پیاپی که عمدتا برگرفته از مسائل سیاسی است تا مسائل فنی و تخصصی، بام نفت ایران را دچار مشکلاتی عدیدهای منجمله کاهش نشاط لازم و پایین آمدن سطح تصمیمات مقتدرانه در مدیران ارشد و تصمیمات مدیران میانی و معضلات دیگری نموده که مرقومه جداگانه و تخصصی میطلبد.
آنچنان که دوستداران شما در مورد دانش و تخصص شما تعاریف بسیار فرمودند و تدقیق در انتخابها و حکمت در اعمال را همچون تخصص بالا و درایت سیاسی شما بیرقیب میدانند، قطعا دلایلی برای این تغییرات زودگذر در حوزه نفت دارید که در صورت صلاحدید انتظار موکلان برای شنیدن آن به هر نحو که صلاح بدانید انتظار نابجایی نمیباشد.
انشالله در عبودیت حق و خدمت به مردم پیروز باشید.
تاجگردونم در پاسخ گفته که اگر سایر گزینه ها در اون زمان انتخاب می شدن دانشگاه ۲۰ سال به عقب بر می گشت
حالا یه سوال از آقای تاجگردون مگه در اون زمان شما سه گزینه بیشتر داشتید محمودی ملک زاده و پورانفر
از شما سوال میکنم اونی که ۳۰ سال دانشگاه رو به عقب میبرده کی بوده
ملک زاده یا پورانفر
من نمیدونم چرا همش شما احساس زرنگی می کنید