تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۶۸۱۴۰

برترین‌ مرتبه‌ زُهد پنهان‌ داشتن‌ زهد است

۲
۰
کبنا ؛خامی نوشت: حبیب الله باقرپور مدیر کمیته امداد باشت به همراه غلامرضا متقی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و جمعی از امدادگران استانی و شهرستانی از روستاهای منطقه محروم پیچاب بازدید و از نزدیک مسایل و مشکلات آن‌ها بررسی کردند.
حبیب الله باقرپور در حاشیه این سفر در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: توزیع بسته اقلام بهداشتی و خانگی، توزیع اقلام خوراکی، توزیع برنج، توزیع لوازم التحریر و پرداخت وجوهات نقدی به مددجویان از جمله کمک‌های کمیته امداد به مردم منطقه پیچاب بیان کرد.
باقرپور افزود: بررسی مشکلات مددجویان با نشست های چهره  به چهره و بررسی وضعیت معیتشتی و درمانی آنها نیز از دیگر برنامه های کمیته امداد در منطقه پیچاب باشت بود.
در این بازدید که مسئولان از نزدیک با مشکلات مردم این مناطق آشنا شدند، مدیر کل کمیته امداد استان و مدیر کمیته امداد شهرستان باشت دستوراتی برای برطرف شدن این مشکلات صادر کردند.
به گزارش خامی، رفتن مدیران به دل روستاهای محروم و دیدن فقر و رنج مردم از نزدیک، رسمی نیکو است که امید می‌رود به یک رویه معمول در میان مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شود.

******************************************

نحوه کمک کمیته امداد استان به اهالی پیچاب باشت در حالی است که کرامت نفس مومن مورد تاکید بزرگان دین مبین اسلام بوده و امام و مقام معظم رهبری همواره بر آن اصرار داشته اند.

این نوع امدادرسانی به نیازمندان قطعا مخالف سیره پیامبر و ائمه و مخالف راه امام و رهبری است و بهتر است مراقبت بیشتری از سوی مسئولین کمیته امداد استان صورت گیرد تا زحمات دلسوزانه آنان که با نگاه خیرخواهانه انجام می گیرد اجر بیشتری نزد خدا داشته باشد.

*****************************************

رسیدگی به مستمندان و فقیران، عملی ارزشی اخلاقی و معنوی است که به حکم فطرت انسان، بسیار والا و ارزشمند است و تقریبا به طور یکنواختی در همه ادیان الهی و آسمانی، رسیدگی به مستمندان و رعایت حال آن‌ها از ضروریت‌های اعمال انسان محسوب می‌گردد.

مخصوصا در جهان معاصر که نظام‌های طبقاتی بوجود آمده‌اند و جامعه به فقیر و غنی تقسیم بندی شده است این مسأله از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است.

این عمل در اندیشه اسلامی، جزئی جدا ناپذیر از سایر اعمال واجب انسان بوده، بطوری که حتی در برخی از موضع گیری‌ها، شرط قبولی عباداتی همچون نماز و حج، پرداخت زکات و انفاقات مالی به فقرای جامعه اسلامی و نیازمندان است. («فاقیموا الصلوه و اتو الزکوه» نماز را بپا دارید و زکات بدهید) در اندیشه اسلامی، ثروت وسیله خیر است، نه هدفی برای مرد مومن، و به این صورت، انسان مومن باید در انفاق و اعطا و کمک به مستمندان عجله نماید و این عمل را به تأخیر نیندازد و از منت گذاردن و اذیت نمودن در این راه خودداری ورزد که در غیر این صورت اعمال او ناروا و مردود شمرده خواهد شد.
چنانکه در قران کریم (بقره، ۲۶۴) می‌فرماید: «لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی،» یعنی: صدقه‌های خودتان را با منت گذاردن و آزار رسانیدن به افرادی که به آن‌ها صدقه می‌دهید، باطل نکنید. همچنین در قرآن مجید، رسیدن به بر و نیکی را از مسیر پرداخت مال‌های محبوب در راه خدا می‌داندو می‌فرماید: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون، (آل عمران، ۹۲)» هرگز به نیکی و بر نمی‌رسید ُ مگر اینکه از آنچه که دوستش می‌دارید، در راه خدا انفاق نمایید.

مولای متقیان حضرت علی (ع) در خطابه‌ای در این رابطه فرموده‌اند:
لا یستقیم قضاء الحوائج الا بثلاث: باستضغار‌ها لتعظم، و باستکتام‌ها لتظهر، و بتعجیل‌ها لتهنا.
برآوردن حاجات مردم نیازمند جز به سه چیز، شایسته در نمی‌‏آید:
- به کوچک شمردن، تا نزد خدا بزرگ گردد؛
- به پنهان داشتن، تا در قیامت آشکار شود؛
- به شتاب در انجام آن، تا برای نیازمند گوارا آید.
در اندیشه اسلامی، مسأله صدقه و زکات به گونه‌ای توصیه شده که بسیار مخفی و سری صورت بگیرد که حتی دست چپ دهنده آن، نداند که دست راست چه می‌دهد. همچنین این نکته هم حائز اهمیت است که در اسلام، فقرای غیر مسلمان نیز مراد و منظورند و در بخشی از کمک‌ها و اعانات فرقی میان فقرای مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد.
همانطور که گفته شد در همه ادیان الهی و آسمانی بر کمک به مستمندان و فقرا تاکید شده است در دین یهود به صراحت به وجود طبقات مختلف اجتماعی اذعان دارد: طبقاتی که نام می‌برد: بی‌پدر، بیوه، فقیر و غریب است از نظر یهودیان فقرا طبقه‌ای مستحق توجه هستند همینطور مراقبت از بیماران و عیادت از آن‌ها، امری جدی و لازم و واجب تلقی گردیده است. طبقه غریبان در تورات به شدت مورد توجه واقع شده‌اند
در آیین مسیحیت نیز بر این عمل تاکید شده است بطوری که واکنش مسیحیان به نیازمندان و رسیدگی به وضعیت آن‌ها دقیقا برگرفته از تعالیم مسیح است. در بسیاری از نکات و نقاط مورد بحث در انجیل، فقرا و معلولان و نیازمندان را که محرومیت‌های شدید دارند، در تماس با حضرت عیسی علیه‌السلام بیان نموده و نیز اشاره اکیدی وجود دارد که آن حضرت با فقیران و نیازمندان همواره می‌نشسته‌اند و در تماس بودند.

رسانه‌ای شدن کمک رهبری به فقرا و ارتباط آن با زهد رهبری(حضرت آیت اله مکارم شیرازی)
مگه نمی‌گن بهترین زهد پنهان نگه داشتن زهده؟ پس چرا رهبری وقتی کمکی به فقرا یا هرکس دیگری می‌کنه تو رسانه‌ها اعلام می‌شه؟ مگه اون پول مال بیت المال نیست؟ چرا اعلام می‌شه؟
در امور شخصی، مخفی نمودن خوب است ولی در امور اجتماعی وخدماتی که نظام به مردم ارائه می‌دهد، باید آمارآن بیان شود تامردم در جریان امور قرار گیرندومطمئن شوند که مسئولان به فکر آن‌ها هستند.
هر چند کمکی که مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف به نیازمندان، زندانیان و... دارند و مبالغی که به این امور اختصاص می‌دهند، از وجوهات شرعیه است اما با توجه به اینکه این امر از یک سو بیانگر اهتمام و توجه ایشان ومسئولان نظام به نیازمندان و اقشار کم در آمد در جامعه است و موجب دلگرمی آنان شده و از سوی دیگر با هدف ایجاد و اشاعه فرهنگ کمک به نیازمندان و تشویق مردم به مشارکت در این امور، صورت می‌گیرد.

از این رو اعلام نمودن آن در رسانه‌ها از آنجا که موجب اشاعه نیکی و معروف در جامعه شده و به نهادینه شدن فرهنگ کمک به نیازمندان در جامعه می‌انجامد و تشویق افراد جامعه در توجه به این گونه مسایل را به دنبال دارد دارای تاثیرات مثبت و سازنده‌ای است که پنهان نگاه داشتن آن این اثرات مثبت را بهمراه نخواهد داشت.

باید توجه داشت که برتربودن اخفای زهد و انفاق پنهانی یک حکم کلی و عمومی نسبت به تمامی شرایط نیست «بلکه موارد مختلف است در پاره‌ای از موارد که اثر تشویقی آن بیشتر است و لطمه‌ای به اخلاص نمی‌زند، بهتر است اظهار گردد و در مواردی که افراد آبرومندی هستند که حفظ آبروی آن‌ها ایجاب می‌کند انفاق به صورت مخفی انجام گیرد و بیم ریاکاری و عدم اخلاص می‌رود مخفی ساختن آن بهتر خواهد بود.»

(ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴، ص ۳۴۵-۳۴۶) (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: ۴/۱۰۰۱۲۸۷۷۲)

 img_6672  img_6682 img_6700 img_6704 img_6720 img_6723 img_6755
نام شما

آدرس ايميل شما

موسی
Iran, Islamic Republic of
چرابا یک تلفن آن دو عکس را برداشتی
راننده
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیزم جناب... عکاشه .... اصل خبر اینگونه بود که آقای مدیر کل از دانش آموزان سؤالاتی بنا به درخواست معلم خود کلاس پرسید و به دانش اموزانی که جواب داده بودن چون کادو نبود وجه نقد و دفتر و مداد دادن.
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1