تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۶۷۴۰۴

دستاوردهاي طرح تحول سلامت در كهگيلويه و بويراحمد

۰
کبنا ؛با گذشت حدود یک‌ سال از عمر دولت جدید باید دید که طرح تحول سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد چه تأثیری در زندگی مردم و تأمین نیازهای درمانی آنها داشته است
طرح تحول سلامت از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است تا با اجرای آن هزینه‌های درمانی  بیماران کاهش یابد. موضوعی که به یکی از مطالبات اجتماعی مردم تبدیل شده و در سالیان اخیر وضعیت نامطلوبی داشته است.
حوزه سلامت در کشور و به تبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد حال و روز خوشی نداشت و همه چشمان بیمار در این استان به طرحی دوخته شدند تا بلکه در وضعیت سلامت آنها تحول ایجاد کند.

 AkCBO-pxhocdT1bobFCM7Tn7cGS7h6fFiOi1hTPoRzs

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در همین زمینه می‌گوید: در تعریف‌های علمی، سلامت به معنی رفاه کامل جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی است و تأمین و حفظ سلامت انسان یک وظیفه فردی، اجتماعی و حکومتی است.

*مقوله سلامت اولویت نخست دولت است

پرويز يزدانپناه افزود: در راستای وظایف حکومتی دولت تدبیر و امید برای تأمین و ارتقای سلامت مردم ایران برنامه‌های تحول نظام سلامت در تاریخ 15 اردیبهشت سال 93 هم‌زمان با سراسر کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز شروع شده است.

وی ادامه داد: ‌آن‌گونه که هویدا بود، مقوله سلامت در دولت‌های قبلی و بودجه سالانه معمولاً در اولویت‌های دوازدهم به بعد بود در حالی که در دولت جدید به اولویت نخست رسیده است.
يزدان‌پناه با بیان اینکه نیازهای درمانی مردم از مهم‌ترین مطالبات جامعه بوده تصریح کرد: با تلاش و همت دولت یازدهم و مساعدت و همکاری اجزای نظام جمهوری اسلامی از جمله مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر عوامل خوشبختانه سلامت به عنوان اولویت اصلی مملکت نهادینه شده و بودجه‌های لازم در اختیار دو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داده شده است.

*عملیات هتلینگ در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در همین زمینه می‌گوید: با شروع طرح در بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، عملیات بازسازی، نوسازی و تعمیرات بخش‌های درمانی این استان شروع شده و به زودی تجهیزات هتلینگ شامل تخت، تشک، پله، پایه سرم، میز، لاکر، تلویزیون، یخچال، برانکارد، ترالی حمل غذا و کنسول در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده خواهد شد.

پرویز یزدان‌پناه افزود: عملیات نوسازی و بازسازی زایشگاه‌های بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج و امام خمینی (ره) دهدشت به زودی شروع خواهد شد و در طی این مدت کلینیک تخصصی بیمارستان شهید رجایی گچساران بازسازی و در اختیار متخصصین آن شهرستان قرار داده شده است.

وی گفت: تعمیرات لازم روی کلینیک امام سجاد (ع) وابسته به بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت انجام شده و ویزیت بیماران توسط متخصصین در آن در حال انجام است. به زودی نیز تعمیر و بازسازی کلینیک امام علی (ع) این شهرستان به اتمام خواهد رسید و این کلینیک برای ارائه خدمت به مردم شهرستان کهگیلویه در اختیار پزشکان متخصص این شهرستان قرار داده خواهد شد.

*پرشدن خلأ امکانات و تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی استان

یزدان‌پناه با بیان اینکه در کلینیک شهیدمفتح یاسوج نیز خدمات تخصصی و فوق تخصصصی ارائه می‌شود، گفت: به زودی کلینیک فوق تخصصی شهید مفتح با مشارکت سازمان هلال احمر در خیابان شهید منتظری یاسوج و در ساختمان جمعیت هلال احمر افتتاح می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: بیمارستان‌های این استان در چند سال گذشته تجهیزات پزشکی مورد نیاز را دریافت نکرده بودند و در بعضی از خدمات اولیه مانند بخش‌های مراقبت ویژه دچار کمبودهای جدی بودند. پس از اجرای طرح تجهیزات سرمایه‌ای مورد نیاز بیمارستان‌های استان از جمله سی.تی.اسکن، ماموگرافی، دستگاه سنجش تراکم استخوان، اندوسکوپی‌های مختلف، رادیولوژی پورتابل و دیجیتال، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، ست‌های مختلف جراحی، شتاب‌دهنده خطی، گاماکمرا و تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شده و یا در مرحله خرید هستند که به تدریج در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرند.

*جذب پزشکان متخصص و فوق متخصص

اما علاوه بر امکانات تخصصی و سخت‌افزاری حوزه درمان، نیاز به نیروی انسانی ماهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در این زمینه بیان کرد: از نظر نیروی تخصصی به زودی 35 تا 40 پزشک متخصص و فوق تخصص جذب این استان خواهد شد و تعدادی از این متخصصین به مراکز بستر درمانی شهرستان‌های سی‌سخت، باشت، چرام، لنده و بهمئی برای ارائه خدمات تخصصی اعزام خواهند شد. همچنین تعداد 95 پرستار زن و مرد از طریق آزمون جذب شده اند که از آبان ماه سال جاری شروع به کار خواهند کرد و اعتبار لازم از منابع طرح تحول نظام سلامت تأمین خواهد شد.

*خبر خوش دبیر طرح تحول سلامت

دبیر طرح تحول سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد از خبر خوش راه‌اندازی دو بخش مهم بیمارستانی در کهگیلویه و بویراحمد گفت و ادامه داد: تا پایان همین ماه بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) در شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران راه‌اندازی و خدمات ویژه برای نوزادان این دو شهرستان ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر اشاره به تعداد افرادی که از خدمات این طرح اکنون استفاده کردند جالب توجه است.
*آمار بیمارانی که تا کنون از طرح تحول سلامت در کهگیلویه و بویراحمد بهره‌مند شدند

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تا روز چهارم مهرماه سال جاری، تعداد 28 هزار و 157 بیمار در بیمارستان‌های این استان بستری و از خدمات طرح تحول سلامت بهره‌مند شده‌اند.

همچنین از این تعداد 8 هزار و 613 نفر در بیمارستان امام سجاد (ع)، تعداد 6 هزار و 196 نفر در بیمارستان شهید بهشتی، تعداد 268 نفر در بیمارستان شهید رجایی یاسوج، تعداد 5 هزار و 757 نفر در بیمارستان شهید رجایی گچساران و تعداد 7 هزار و 323 نفر در بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت بستری و تحت پوشش یارانه قرار گرفته‌اند.

تعداد زایمان‌های طبیعی در این مدت 3 هزار و 140 مورد و تعداد سزارین 2 هزار و 195 مورد بوده است که درصد سزارین نسبت به سال گذشته حدود پنج درصد کمتر شده است.

*اقدام موثر در زایمان‌های طبیعی

از طرفی باید گفت: تمامی این زایمان‌های طبیعی به صورت رایگان انجام شده و مهم‌تر از آن قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، زایمان در بیمارستان‌ها توسط ماما انجام می‌گرفت ولی پس از اجرای طرح زایمان با حضور متخصصین زنان و زایمان بر بالین مادران صورت می‌گیرد که این مسئله باعث امنیت در مراحل مختلف زایمان خواهد شد و احتمال عوارض زایمان را کاهش خواهد داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در بخش دوم صحبت‌هایش، تعداد بیماران ویزیت شده در برنامه ارتقای کیفیت ویزیت در کلینیک‌های تخصصی تحت پوشش این دانشگاه را 168 هزار و 374 نفر اعلام کرد و گفت: 3 هزار و 747 نفر در کلینیک تخصصی بیمارستان شهید رجایی گچساران (افتتاح این کلینیک 28/5/93  بوده است)، 36 هزار و 853 بیمار در کلینیک امام سجاد(ع) دهدشت و 127 هزار و 774 بیمار در کلینیک شهید مفتح یاسوج توسط پزشکان متخصص، فوق تخصص و روانپزشکان ویزیت شده‌اند.

*تفاوت هزینه‌های بیماران قبل و بعد از اجرای طرح

وی ادامه داد: هزینه پرونده‌های بیماران بستری از آغاز طرح تحول سلامت قریب به 224 میلیارد و 406 میلیون و 918 هزار و 763 ریال بوده که از این مبلغ حدود 73 درصد سهم بیمه‌های پایه، 18درصد سهم یارانه پرداختی و 7.57 درصد سهم پرداختی از جیب بیماران بوده است در حالی که قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت سهم پرداختی بیماران حدود 40 درصد بوده که پس از اجرای طرح این رقم به 7.57 درصد کاهش یافته که این یکی از دست آوردهای مهم طرح بوده است.

*تجهیزاتی که دیگر بیماران هزینه آنها را نمی‌دهند

یزدان‌پناه می‌گوید: قبل از اجرای طرح تجهیزات پزشکی مصرفی مانند پروتزهای محتلف اورتوپدی، جراحی مغز و اعصاب، چشم پزشکی و... توسط بیماران و همراهان آنها با قیمت‌های هنگفت تهیه می‌شد ولی پس از اجرای طرح این تجهیزات توسط بیمارستان‌های دانشگاهی تهیه و با قیمت دولتی در اختیار بیماران قرار داده می‌شود.

وی گفت: فقط پنج درصد این هزینه‌ها از سوی بیماران روستایی و 10 درصد آن توسط بیماران غیر روستایی پرداخت می‌شود و دیگر همراهان بیماران برای تهیه این تجهیزات مجبور به مراجعه به خارج از بیمارستان نیستند که این نیز یکی دیگر از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت است.

*دسترسی به پزشک متخصص در روزهای تعطیل

آن‌گونه که معاون دبیر طرح تحول سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: یکی دیگر از دستاوردهای مهم طرح استقرار پزشکان متخصص مقیم در رشته‌های تخصصی داخلی، طب اورژانس، جراحی عمومی، زنان و زایمان، اطفال،بیهوشی و برخی رشته‌های دیگر است که منجر به دسترسی مردم به پزشکان متخصص در روزهای تعطیل و ساعات خارج از وقت اداری در بیمارستان‌ها شده و نیز موجب بهبود شاخص‌ های اورژانس‌ها از جمله تعیین تکلیف سریع‌تر بیماران اورژانس شده است.

*پدیده زیرمیزی کاهش یافته است

کاهش چشمگیر پدیده زیرمیزی پزشکان از دیگر دستاوردهای این طرح است، به طوری که یزدان‌پناه می‌گوید: پدیده دریافت‌های غیرمتعارف (زیرمیزی) که قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بعضی از بیمارستان‌های استان رواج داشت با اجرای این طرح و جذب پزشکان متخصص جدید در حال ریشه‌کن شدن است.

 وی همچنین گفت: به زودی برنامه حمایت از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند به عنوان هفتمین بسته حمایتی طرح تحول نظام سلامت در کشور آغاز خواهد شد.

*دستاورد دیگر طرح تحول سلامت

دستاورد دیگر این طرح ایجاد رضایتمندی در بین بیماران و همراهان، پزشکان، پرسنل درمانی، مقامات سیاسی و روحانیت شریف و معظم این استان بوده که کاملا ملموس است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پایان ابراز داشت: امید است با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار این استان به زودی شاهد راه‌اندازی بخش جراحی قلب و عروق و آنژیوگرافی در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج و همچنین کلینیک پنج طبقه در شهر یاسوج باشیم.

*انتظارات معاون درمان از مردم، بیماران و پزشکان

وی گفت: انتظار می‌رود که مردم فهیم این استان با حمایت از خدمتگزاران خود در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های استان و رعایت قوانین و مقررات کمک به استقرار و بهبود مستمر کیفیت خدمات پزشکی در استان شوند. همچنین از پزشکان، پرسنل درمانی و خدماتی بیمارستان‌ها انتظار می‌رود که خود را خدمتگزار بیماران بدانند و رضایت خداوند متعال و بیماران را مقدم بر هر کار دیگری قرار دهند و شأن و کرامت مردم را حفظ بکنند.

*شاکیان خدمات بیمارستانی چگونه حرف خود را به مسئولان بزنند

 کهگیلویه و بویراحمدی‌ها چنانچه شکایت، پیشنهاد و انتقادی از اجرای طرح در استان دارند می‌توانند با مراجعه به رؤسا، مدیران، سوپروایزرها و حراست بیمارستان‌ها پیشنهاد و انتقاد خود را مطرح کنند و یا به سامانه پیامکی 20001590 پیام ارسال کنند.

همچنین می‌توانند با تلفن 1590 مستقر با ستاد هدایت معاونت درمان و یا تلفن 07433337936 اداره نظارت معاونت درمان تماس حاصل نمایند و در صورتی که شکایتی نسبت به تعرفه خدمات پزشکی دارند با تلفن سازمان نظام پزشکی یاسوج (07433331173) و در دهدشت تلفن (07432267500) و در گچساران با تلفن (07432324711) تماس حاصل نمایند.

*مهمترین خطراتی که طرح تحول نظام سلامت را تهدید می‌کند

بر اساس گفته‌های معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، خطراتی نیز طرح تحول سلامت را تهدید می‌کند.

عدم نظارت کافی از طرف مجریان طرح، عدم پایبندی برخی از پزشکان به قوانین و مقررات طرح، نارضایتی‌های احتمالی برخی از پرسنل در بیمارستان‌ها، قانون‌شکنی و عدم حفظ حرمت پزشکان و کادر درمانی توسط بعضی از همراهان بیماران از جمله خطراتی است که این طرح مهم را تهدید می‌کند.

به روز نبودن سیستم‌های مالی بیمارستان‌ها، عدم همکاری بعضی از پزشکان برای ریشه‌کنی پدیده زشت زیرمیزی، کمبود آمبولانس در بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس، محدودیت فضای فیزیکی برای اجرای برخی برنامه‌های طرح، عدم آموزش مردم در رابطه با مقررات و مزایای طرح تحول نظام سلامت و عدم مدیریت صحیح منابع طرح و عدم نیازسنجی واقعی از دیگر مسائلی است که باید در اجرای این طرح به آنها توجه شود.

همچنین ممکن است عدم استقرار تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای جهت پزشکان متخصص و فوق تخصص، عدم توجه پزشکان به آموزش دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی، عدم تدوین راهنماهای بالینی جهت متخصصین رشته های مختلف پزشکی از جمله مسائلی باشد که به نارضایتی از این طرح منجر شود هر چند دولت و تیم‌های درمانی در استان‌ها، با شناخت این تهدیدها بدون شک برای این مشکلات راهکار و برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1