تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۶۷۰۵۱

سیمای فقر درکنار مخازن نفت

۰
کبنا ؛درآمد پایین مردم دهستان لیشتر در جنوب غربی گچساران واقع در کنار مخازن نفتی این منطقه سیمای نازیبایی از فقر و بیکاری را در این منطقه برخوردار ولی توسعه نیافته بوجود آورده است.

مردم این منظقه معتقدند این دهستان با وجود برخورداری از مواهب طبیعی آب و نفت ولی توسعه نیافته باقی مانده و نبود کارخانه های پایین دستی صنایع نفت و گاز و اجرا نشدن طرح تامین آب بر مقوله بیکاری و فقر ساکنین این منطقه دامن زده است.

ساکنین منطقه لیشتر با اشاره به آلودگی های ناشی از تاسیسات نفتی در کنار مناطق مسکونی روستاهای این منطقه از توابع شهرستان گچساران که دومین تولیدکننده نفت ایران است،خواستار توجه ویژه به توسعه عمرانی و اقتصادی این منطقه شدند.

مسوولان محلی با بیان اینکه شغل مردم کشاورزی و کشت این منطقه بصورت دیم است،معتقدند حل این مشکل تکمیل بزرگترین طرح اشتغالزایی این شهرستان یعنی پروژه انتقال آب سد کوثر به هفت هزار هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه را دو چندان کرده است.

مردم این دهستان گرمسیری اعتقاد دارند ساکنین این منطقه به عنوان نزدیک ترین افراد به منابع عظیم نفت و گاز گچساران باید در قالب اعطای تسهیلات توجه ویژه ای به توسعه اقتصادی آن شود در حالی که با محرومیتهای زیادی روبرو است.

یک کشاورز ساکن روستای اسلام آباد از توابع دهستان لیشتر گفت: آلودگی های صوتی ناشی از تاسیسات نفتی آرامش اهالی این روستا را ربوده است.

رحیم حسن پور دارای چهار فرزند بیکار دانش آموخته رشته های مختلف دانشگاهی است و ۴۰ هکتار زمین دارد که با چاه کشاورزی آب اراضی خود را تامین می کند افزود: هر بشکه گازوییل برای سوخت چاه های کشاورزی ۱۱ میلیون ریال است و درعین حال چاههای کشاورزی با افت ذخیره آب روبرو شده اند.

یکی دیگر از کشاورزان ساکن روستای میرعزیز گفت: طرح تامین آب دشت لیشتر به کندی پیش می رود و مردم منطقه با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه اند درحالی که کشت آبی می تواند به شکوفایی اقتصادی این منطقه کمک کند.

حسن احمدی افزود: هزینه شدن بخشی از درآمد کشاورزان این روستا برای تعمیر تلمبه،روغن ، سوخت و ابراز کشاورزی سنتی کشت محصولات کشاورزی در این منطقه را غیراقتصادی کرده است.

نماینده طرح شبکه آبیاری و زهکشی و آبیاری لیشتر با اشاره به شروع این طرح در سال ۸۱ با پنج هزار هکتار و افزایش زمین های قابل بهره وری در دولت یازدهم به هفت هزارهکتار با طرح توسعه گفت: ۱۲ میلیارد ریال اعتبار دیون پیمانکار مربوط به سال های گذشته این طرح عظیم در سال جاری جذب شده است.

آرش مصلح افزود: امسال ۱۷ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای شبکه اصلی طرح انتقال آب کشاورزی سد کوثر به دشت لیشتر اختصاص یافته که هنوز هیچ اعتباری از این میزان جذب نشده است.

وی گفت: این طرح شامل شش ایستگاه است که یک فاز آن در ۵۲۲ هکتار بهره برداری شده است و سالیانه ۵۰ میلیارد ریال از طریق آن برای مردم منطقه درآمدزایی می شود.

نماینده طرح شبکه آبیاری و زهکشی و آبیاری لیشتر میزان پیشرفت فیزیکی بقیه ایستگاه ها را ۲۰ تا ۹۵ درصد اعلام کرد.

مصلح تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار طرح آبیاری زمین های کشاورزی دشت لیشتر تا سال ۹۵ به بهره برداری می رسد.

وی افزود: تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای خط انتقال لوله، خرید تجهیزات و بخشی از مراحل اجرا شد این طرح هزینه شده است.

مصلح طول خط انتقال لوله اجرا شده در این طرح را ۷۲ کیلومتر برآورد کرد.

وی گفت: ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح اعتبار مورد نیاز است.

مصلح افزود: در صورت تکمیل این طرح یک هزار و ۷۰۰ شغل مستقیم و شش هزار فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

مصلح تصریح کرد: افزایش تولید ملی، کاهش میزان اثر آلایندگی تاسیسات نفتی بر محیط زیست و سلامت مردم و تعدیل درجه حرارت دمای هوا ازدیگر مزایای تکمیل این طرح است.

بخشدار مرکزی گچساران گفت: دهستان لیشتر دارای ۹ هزار نفر جمعیت شامل دو هزار و ۲۰۰ خانوار است که درآمد مردم آن از طریق کشاورزی تامین می شود.

فرج الله استلاحی با اشاره به سنتی بودن کشاورزی در بخش عطیمی از این منطقه و پایین بودن درآمد مردم افزود: تکمیل این طرح زندگی اقتصادی مردم دشت لیشتر را متحول خواهد کرد.

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1