تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۶۶۹۸۹

موزه رو باز و بدون حفاظ میراث فرهنگی باشت

۰
کبنا ؛داود حبیبی

هرگاه احساس میکردم بعضی از مردم نگاهشان به محیط زیست و میراث ماندگار شهرشان دلسوزانه و از روی تعصب نیست غبطه میخوردم که چرا در اکثر کشورهای دنیا نداشته هایشان را به رخ همه گان می کشانند ولی در این گوشه از دنیا، در زادگاه من با این همه پیشینه تاریخی و فرهنگ و تمدن کهن حرفی برای گفتن نداریم.

این موضوع همیشه ذهن مرا به خود مشغول کرده بود و همیشه مردم عادی را باعث و بانی آن میدانستم و در ذهنم با آنها کلنجار میرفتم تا اینکه چند روز پیش در شهر باشت با صحنه ای روبرو شدم که جواب تمامی سئوالاتم را گرفتم و فهمیدم که مردم عادی نقشی در این میان نداشته و ما از جایی ضربه میخوردیم که کاری و جبران ناپذیر بوده و هست. خیلی اتفاقی از جلوی درب اداره محیط زیست شهرستان باشت می گذشتم که به ناگاه پایه ستونها، کتیبه ها و نقش برجسته های سنگی با ارزشی را مشاهده کردم که بی مهابا در کوچه رها شده بودند و هیچ حفاظی هم نداشتند محو تماشای آنها شدم و ساعتی را در آنجا ماندم و عکسهایی هم گرفتم ولی تعجبم از این بود که حتی یک نفر هم نپرسید شما که هستید و چه می خواهید. باور کنید دوست ندارم کسی از من ناراحت شود و قصد تخربیب هیچ کسی را هم ندارم و حتی نمیدانم رییس میراث فرهنگی و اداره محیط زیست باشت چه عزیزانی می باشند ولی وقتی میبینم آثار کهن شهرم که نماد قدمت و فرهنگ دیارم میباشد اینگونه رها شده و هیچ دلسوزی ندارد عذاب میکشم، دردناکتر زمانی بود که مشاهده نمودم تکه ای از این نقش برجسته های سنگی که از دوره ساسانیان برجای مانده بود و از همه زیباتر و چشم نوازتر بود به عنوان راه پله ای برای ورود به ساختمان اداری محیط زیست مورد استفاده قرار گرفته بود و مسئولان شهرستان ما هر روز با پا گذاشتن بر روی این میراث گرانبهای تاریخی روز خود را شروع کرده و آماده دفاع از حقوق مردم می شوند. نمیدانم مسئولان محترم شهر ما به چه می اندیشند و به دنبال چه میگردند ولی اطمینان دارم تا این شیوه نادرست مدیریتی در میان مسئولان ما رواج دارد هیچ انتظاری از مردم عادی نیست که دلسوزانه و با تعصب نگاهبان میراث کهن و ماندگار دیارمان باشد و نمی توانم امیدی به آینده داشته باشم و قضاوت را به خود شما میسپارم ولی از فرماندار محترم تقاضای پیگیری و جوابیه مسئولان را دارم که امیدوارم عذر بدتر از گناه نیاورند. ولی اطمینان داشته باشید که این حقیر به عنوان یکی از اعضاء انجمن زیست محیطی کوهنوردان گچساران و باشت هر روز پیگیر هستم و اگر لازم باشد به مقامات بالاتر ارجاع می دهم.

مسئول انجمن زیست محیطی کوهنوردان گچساران و باشت

MozeBasht (1) MozeBasht (2) MozeBasht (3) MozeBasht (4) MozeBasht (5) MozeBasht (6) MozeBasht (7) MozeBasht (8)  MozeBasht (10) MozeBasht (12) MozeBasht (13)  MozeBasht (15)
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1