تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۶۶۰۷۶

حجم بالای گردشگران طبیعت دنا را نابود می‌کند

۰
کبنا ؛عزیزالله جعفری با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ داشتن اقلیم‌های متقاوت دارای  گونه‌های متعدد گیاهی است، اظهار کرد: بخش زیادی از این گیاهان خواص دارویی دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: حفاظت از این گونه‌های گیاهی به خصوص گونه‌هایی که در معرض خطر نابودی و انقراض هستند باید در اولویت کار مسئولان قرار گیرد.
جعفری با اشاره به اینکه ورود بیش از اندازه گردشگران  به عرصه‌های بکر و زیستگاه‌های گیاهان خوراکی و دارویی در مناطق مختلف کوه دنا باعث وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به  پوشش گیاهی این کوه شده است، تصریح کرد: دسترسی آسان و ورود بدون محدودیت گردشگران به مناطقی مانند کوه‌گل، گردنه بیژن، کاکان و دنای شرقی پوشش گیاهی این مناطق را با تهدید جدی مواجه کرده است.
این پژوهشگر گیاهشناس خاطرنشان کرد:  برای جلوگیری از نابودی گیاهان و مراتع باید علاوه بر تکثیر و احیای این گونه‌های گیاهی  از برداشت آنها نیز جلوگیری شود.
وی توجیح گردشگران و ظرفیت‌سنجی مناطق گردشگری برای ورود گردشگران و نیز توزیع بسته‌های فرهنگی را گامی مهم در جهت آشناسازی آنها با اهمیت منابع طبیعی و حفظ گونه‌های گیاهی دانست و بیان کرد:  متاسفانه رها شدن زباله‌ و تخریب پوشش گیاهی در برخی مناطق گردشگری استان به خصوص در دامنه‌های دنا صحنه‌هایی را به وجود آورده است که جای تاسف دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج اذعان داشت: همانگونه که در همه جای دنیا عمل می‌شود باید برای ورود گردشگران به مناطق بکر و طبیعی زمان و ظرفیت منطقه سنجیده شود و سعی شود محیط به صورت طبیعی و با پوشش غنی گیاهی حفظ شود.
جعفری از مسئولان و دستگاه‌های متولی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه گردشگری و منابع طبیعی خواست تا در زمینه حفاظت و رعایت بهداشت و کنترل مناطق گردشگری با دغدغه بیشتری عمل کنند.
انتهای پیام/خ
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1