تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۰۹
کد مطلب : ۶۵۷۰۶

عروس‌هایی که آسایش را از تهرانی‌ها گرفتند

۰
کبنا ؛

مجله مهر- عطیه همتی: روزگار سیاه پایتخت با مگس‌های سفید. از چند هفته قبل حشرات سفید رنگی در پایتخت مشاهد شده که به «مگس سفید» شهرت یافته است. جولانگاه این حشرات بیشتر در پارک‌ها و فضاهای سبز است که موجب آزار و اذیت شهروندان می‌شود. به طوری که حتی از نشستن و استراحت کردن در این مکان‌ها منصرف می‌شوند. در حالی که چند هفته از حضور این حشرات در پایتخت می‌گذرد هنوز راه حل و راهکار مناسبی برای مقابله با آنها اتخاذ نشده است.

چه‌طور پای «عروس حشرات» به تهران رسید؟

مگس سفید یا «عسلک» که این روزها به علت رنگ سفیدش «عروس حشرات» نیز نامیده می شود به طور مستقیم هیچ خطری برای سلامتی و بهداشت انسان ندارد. اما از آن‌جایی که غذای این حشره از شیره گیاهان است، به محصولات کشاورزی و فضای سبز پایتخت هم خسارت وارد می‌کند.  رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران دلیل طغیان این حشرات را افزایش طول دوره گرما در تابستان می‌داند. به گفته «علی محمد مختاری» تغییرات اکوسیستیم هم دلیل مهمی برای این مشکل است:« به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی بی‌کیفیت در مزارع اطراف تهران، حشرات شکارگر ازجمله زنبورها که مگس سفید را شکار می‌کنند، از بین می‌روند. در نتیجه مگس‌‌های سفید افزایش می‌یابند»

اما «علیرضا نادر» مسئول بخش حشرات دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت از محیط زیست معتقد است این حشرات احتمالا با گیاهات تزئینی وارد شهر شده اند و باید دید شهرداری به‌تازگی چه گیاه زینتی را تکثیر یا به فضای سبز شهر آورده که منجر به چنین اتفاقی شده است.



سمپاشی یا آب پاشی؟

تاکنون راه حل قطعی برای از بین بردن این حشره مزاحم ارائه نشده است. اما مسئولان شهرداری، «آب شویی» درختان و استفاده از صابون مخصوص برای شستشو را در دستور کار قرار داده‌اند. اما برخی کارشناسان این کار را بی فایده دانسته و معتقدند پایتخت همچنان در تصرف مگس های سفید است.  به گفته نادری مسئول بخش حشرات دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان محیط‌زیست «این حشرات روی تمام گیاهان و درختان تخم‌گذاری کرده و از آنها تغذیه می‌کنند و آب‌شویی جواب نخواهد داد. به همین منظور کمیسیون مبارزه با مگس سفید باید با حضور مسئولان جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، شهرداری و سازمان محیط زیست تشکیل شود و در نهایت آن‌ها تصمیم بگیرند. چون این حشرات با وزش باد به راحتی جابه‌جا می شوند که باید در این خصوص تامل کرد. همچنین مبارزه شیمیایی،بیولوژیک و فیزیکی برای از بین بردن مگس های سفید یک ضرورت است.» رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران هم با اشاره به اینکه سم‌پاشی بی‌رویه باعث بروز این مسئله شده است گفت: «بر این اساس حشراتی که مگس سفید را شکار می‌کنند در سمپاشی از بین می‌روند که این روند باعث می‌شود مگس سفید افزایش پیدا کند.»

خداحافظی با مگس سفید در ادامه پاییز

بااین‌حال، شاید آمدن پاییز خبر خوبی برای مردم تهران باشد. چون «اسماعیل کهرم» مشاور رئیس سازمان محیط زیست به مردم قول داده که طی ۱۵ تا ۲۰ روز آینده به طور کامل همه این حشرات از بین بروند. وی درباره وضعیت فعلی این حشرات گفت: « شرایط بیولوژیک برای مگس‌هاس سفید جواب نمی‌دهد. چراکه هیچ جانور دیگری علاقه‌مند به خوردن این حشرات نیست. مگس‌های سفید مانند پشه ریز برای انسان‌ها هیچ ضرری ندارد و باید منتظر هوای سرد باشیم تا این حشرات با وزش باد کاملاً از بین بروند که باید بگویم اکنون در حال نابود شدن هستند.»

از سوی دیگر به گفته عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، رئیس سازمان محیط زیست برای توضیح علل رشد و تکثیر مگس سفید در تهران و ارائه گزارشات به مجلس خواهد آمد.

باید منتظر شروع فصل سرما و باران پاییزی نشست تا هم هوا سردتر شود و هم از آسمان، بارانی ببارد تا عروس‌های مزاحم تهران، پایتخت را ترک کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1