تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۶۵۶۱۸

اجماع بر انسجام؛ ضرورت حمایت از استاندار

۲۷
۰
کبنا ؛روح اله درخشی

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
وقتی اصولگرایان می گفتند: «اصلاحات مُرد»، ما می خندیدیم. قرائتِ ما این بود واست که اصلاحات نمی‌میرد و تا بَشرهست اصلاحات هم هست، اما آنان تاکتیکِ سخن را عوض می کردند و واضح ترمی گفتند که: تاریخِ مصرف هاشمی وخاتمی تمام شده. باز ما می خندیدیم و بر همان قرائت خود اصرار می ورزیدیم. اما بعد دیدیم که آقای هاشمی را رد صلاحیت کردند وآقای خاتمی را هم ممنوع ال.... اما اصولگرایان از یک نظر درست می گفتند. منظور آنان این بود که از نظر خودشان (اصولگرایان) اصلاحات مرده و اصلاح طلبان دیگر نباید به عرصه قدرت برگردد.  DRAkhshiحذف یک تفکر با حذف یا زندان کردن یا تبعیدِ حامل های آن تفکر (اشخاص)، در هیچ کجای دنیا امکان پذیر نیست به جز اینکه آن تفکر ازمانایی وجاودانگی ذاتی برخوردار نباشد، بنابراین خواست مخالفانِ اصلاحات برحذف اشخاص (اصلاح طلبان) استواربوده است نه اصلاحات.اکنون هم این قاعده ی حذفِ اصلاح طلبان، سخت پابرجاست ورقیب، بر آنچه میگفت هنوز پای می فشارد. حذف وزیر علوم در راستای همین اصل بود.
اگرچه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ برهان قاطعی بود از طرف مردم بر ابطالِ همه ی این سفسطه ها، اما اهرم های مردم برای بازگرداندن اصلاح طلبان به عرصه قدرت فقط یک برگ «رای»  است و بس، واین اصلا کافی نیست. در فقدان تمامِ ابزارهای بازگشت به قدرت، تنها ابزار ومحکم ترین ابزارِ اصلاح طلبان، انسجام واجماع است. بنابراین اجبار به خروجِ کاملِ اصلاح طلبان از قدرت، دردستورِکاررقیب است و سزاوار نیست که تیم دولت – روزنه ی ورود اصلاح طلبان به قدرت - تنها بماند.
تندروی های دولت گذشته و قرائتِ شخصی رییس آن ازسیاست درسایه ی شعارِمهرورزی !، کار را به جایی رسانده بود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ خیلی ها گفتند: خدارا شکر! حداقل می توانیم نفس بکشیم . منطق حکم می کند که ما روزنه ی امید را حفظ کنیم واین دریچه تنفس را، خود بر خود نبندیم.
سهم خواهی ومنفعت طلبیِ «بعضی ها» همین روزنه امید را هم می بندد. اینجا اما «بعضی ها»  شعارِعبور ازاستاندار و تیمِ دولت سرمی دهند. اینان بازمانده های همان تفکرِ «عبور ازخاتمی» اند که در انتخابات سال ۸۴، بلایی بر سر اصلاحات آوردند که تاهنوز کمر راست نکرده است. نباید اجازه داد که لجاجت این دوستان باعث فروپاشی شود ودوباره، اصلاحات در «دورِ باطل» اسیر شود. آقای خادمی اصلاح طلب است اما استاندارِ دولت اعتدال است.به جای  گذاشتن سنجه وسانتیمتر بر ایشان واثباتِ میزانِ اصلاح طلبی اش، شایسته است به وی کمک کنیم تا آنچه را درتوان دارد برای خدمت
به استان به کار گیرد. تعامل از مهمترین ابزارهای موفقیتِ یک مدیر است واستاندار، فارغ از تلاش برای ایجاد اعتدال در قدرت سیاسی استان، آنطور که خود می گوید، دارای ذاتِ معتدل است که سعی در تعامل با تمام جناح ها دارد. ایشان قبلا هم درساختار قدرت استان بوده وتندروی های معمول جناحی را دراوجِ قدرت اصلاح طلبی – دولت توسعه سیاسی - تجربه کرده است. بنابراین حتی اگر فرض کنیم که در یک عملِ  انجام شده قرار گرفته ایم، باز یاری رساندن به تیمِ دولت برای توسعه استان  وحفظ انسجام، امری است واجب.
ماهیت اصلاحات نسبتی با ایدئولوژی ندارد از آن جهت که اصلاحات مافوق ایدئولوژی است وتمام مکاتب، خود رشته ای ازسلسله ی بزرگ اصلاحات است. دراصلاحاتِ حقیقی، نقطه ی قدسی به نام و به کامِ انسان وجود ندارد، فقط یک نقطه به نام " خداوند متعال ". آنچه تاکنون باعث افول تمامِ ایدئولوژی های بشری شده است همین موضوع است. هروقت یک ایدئولوژی – در هرمکان و زمانی - به یک شخص منتهی شود، قطعا باید کار آن ایدئولوژی را تمام شده دانست. بنابراین درتحلیلِ اصلاحات نباید به اشخاص ختم شویم چون باعث محدودیت وظهور یک ایسم یا مکتب به نامِ، شخص، می شویم. هروقت
اصلاحلت به نام یک شخص مصادره شود آن وقت است که باید فاتحه اصلاحات را خواند، البته این به معنای ردّ ضرورتِ وجود یک رهبربرای اصلاحات نیست. درمسیر پرخطر اصلاحات مسلما اُفت وخیز های زیادی نمایان شده وخواهد شد ولی محکومِ قطعی یا پیروزِ قطعی در این پروسه وجود ندارد واشخاص به اندازه ی «توانایی شان» به پیشبرد اهداف اصلاح طلبانه کمک خواهند کرد.همه چیز را نباید سیاه یا سفید دید بلکه پذیرش رنگ هایی غیر از این دو رنگ در امرِ اصلاحا ت ،اجتناب ناپذیراست واصلا یک حکم است. رد این نظر یعنی رد تکثرگرایی در اندیشه. منطقِ حاکم بر این نوعِ نگاه به اصلاحات، ما را برآن می دارد که آقای خادمی، استاندار و تیم وی، را مرتبه ای از پروسه ی اصلاحات تلقی کنیم و به دنبال آن نقد های خود را برعملکردِ ایشان، منصفانه مطرح کنیم. ما نباید انتظارِ یکسانیِ شجاعت وجسارت را به همه ی افراد تعمیم دهیم. از هرکس به اندازه توان آن فرد انتظارداشته باشیم و اگر غیر از این باشد، اختلاف نظر و سلیقه به گسست وجدایی می انجامد. نقد استاندار وتیمِ ایشان بدون توجه به توان ایشان و شرایطِ موجود و موقعیتِ اصلاح طلبان درکشور، امری است به دور از انصاف. با تمام نقدهایی که برعملکردها و انتصابات ایشان وارد است اما اصلاح‌طلبان باید بدانند که، نگاهِ اجتماعی ( مردم ) به استاندار، نگاه به اصلاحات است و برون دادِ آنچه تیم دولت دراستان به مردم عَرضه می کند از دیدِ مردم، عمل اصلاح طلبانه است، بنابراین باید با حفظ فضایِ نقدِ مثبت وسازنده به دولت، کارنامه ی درخشان اصلاحات را درافکارِعمومی حفظ کنیم. هیچ مجموعه ای نمی تواند مطلقا کارآمد باشد، درنتیجه، انتقاد در درون وپیرامون آن امری است رایج. نارضایتی وانتقاد از تیم دولت نباید به خالی کردن میدان بینجامد چون فضا برای سوء استفاده مخالفان باز می شود. اصلاح طلبان اکنون به تجربه دریافته اند که هرگونه بی توجهی به نیروهای خود درعرصه ی سیاسی، باعث فروغلطیدن آنان به دامن رقیب خواهد شد و ازاین موارد در این استان کوچک بسیار داشته ایم. رویگردانی یک اصلاح طلب ازتیمِ خود برابر است با کوچِ خانواده واجتماعِ پیرامون آن ازاصلاحات به سرزمین رقیب ودر نتیجه ریزش پایگاهِ اجتماعی اصلاحات.
ضرورت خروج استاندار از تک صدایی در مقابل چند صدایی مخالفان امری است اجتناب ناپذیر. در این راستا، اولین مرتبه ی تعامل، تعامل باهمفکران است واگرچه همه ما موافق اعتدالیم اما شرط موفقیت تیم اعتدال، الزاما توجه به همه نیست بلکه توجه به نیروهای کارآمد و توانا در مدیریت است.فارغ ازهمه ی افت وخیزهایی که این تیم داشته وداشته باشد، همه باید کمک کنیم تا استاندارازمولفه های زیان آوری چون «تندروی» عبور کند و برای بازگشت به مبنای اصلاحات – مردم – آماده شوند. اگر مردم برای همراهی آماده شوند ومطالبات شخصی وسهم خواهی گروهی به مطلبات عام النفعه بدل شوند، موفقیت استاندار وهمکارانش حتمی است. همراهی مردم هم در ازای انسجام واجماع براصلاحات مقدرور است نه براشخاص. اختلاف وگسست میان اصلاح طلبان (اشخاص) هیچ توقفی در مسیر اصلاحات ( تفکر) ایجاد نمی کند، بنابراین بهتر این است که خود رادر مقابلِ تاریخ بدنام نکنیم وسودای منفعت طلبی وسهم خواهی را به پای بالندگی ورشد تفکر خود قربانی کنیم.
واضح است که فشار تریبون های مختلف مخالفان باعث شده که صدای دولت درصدای رییس جمهور خلاصه شود و بقیه ی صداها هریک به نحوی خاموش شده است. در استانها هم این تک صداییِ تیم دولت به گوش می رسد. اگرتک صدایی را به هم صدایی تبدیل کنیم، درمقابل، چند صدایی یِ مخالفان، تک صدایی دکترروحانی به میلیون ها صدا می رسد  و بدون شک خلا بزرگی مثل رسانه ملی پر خواهد شد.
نظر براین است که اعتدالِ موجود، حاصل تندروی وتک صدایی گذشته بود وگرنه نمی توان گفت که اعتدال، حاصل بینش ها وتغییر روش های مردم است.آقای خادمی باید بداند که اعتدال به عنوان یک روشِ مثبت، نمی تواند در بستر یک پروسه تعریف شود چرا که تبرِ افراط، آنقدر بلند است که حتی تا خارج از مرزها را هم می تواند هدف قراردهد. کما اینکه هر درخت اعتدالی را که دولت آقای خاتمی در سیاست خارجی خود کاشته بود مردی تبر به دست ظهور کرد وهمه را از ریشه زد و کار را به جایی رساند که حتی کشور مجهولی به نام «دماغه سبز» هم حاضر به برگزاری یک مسابقه فوتبال با ایران نمی‌شد. استاندار اکنون افتخار پرچمداری یکی از بهترین روش های حکومت دردنیا – اعتدال – را یدک می کشد اما نیک می داند که سیر تاریخی سیاست وحکومت در ایران روایتی واژگونه دارد: آنچه در این سرزمین مهجور بوده است اعتدال است واعتدال، وفقدان پیشینه ی تاریخی برای این روش خردمندانه – اعتدال – بلای جان آن شده است. آنچه ریشه در خاک ندارد زود خشک می شود، اما درخت اعتدال قبل از آنکه خشکانده شود تاکنون بارها توسط تبرِ تحجر، تعصب و دگماتیسم زخمی شده است و قطعا تا از پای درآوردن آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد. فروریختن احتمالی بنای اعتدال به خاطر ناکار آمدی دولتِ اعتدال و یا فشارهای تندروها نیست بلکه به خاطر بذر تازه و روش کم تجربه ی آن در این سرزمین است. بنابراین مایه عبرت است، آنچه تاریخ روایت می کند واستاندارِ عزیز باید قبل ازهر چیزعاقبت اندیش باشد و شرایط خروج دولت خود از مهجوریت و تک صدایی را فراهم کند و دراین میان قطعا می تواند هم بار دولت به منزل برساند وهم اصلاحات را مدیریت کند وبه انسجام برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمدی
United States
آز تو و .این دیدگاه داشتن بعید نبود.!!!! .برای رسیدن به هد
خورزوخان
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوش تیپ هستی دادش ؟ شما حتما هم از استاندار امتیاز گرفتی یا می خواهی بگیری برادر این استاندار.که .....................
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه جناب استاندار محترم با بکار گیری آقایان رضایی فرماندار قبلی احمدی نژاد وفایی مدیرکل منابع انسانی احمدی نژاد و درخشان که متاسفانه هر سه نفر هم طایفه ای ایشان هستند سخت اصلاح طلبان را نگران کرده که چرا تا این حد قوم گرایی و طایفه بازی آن هم از جناح مخالف . حالا نیروهای چپ مانند موحدپور و....به جای خود
Iran, Islamic Republic of
یک متن مغشوش ویک انشای چندپاره که نویسنده اززبان مردم سخن میگوید ولی سهم شخصی(خرده گروهی)مطالبه دارد پسر خوب دنبال چیزی هستی باش!مثل هزاران نفردیگر ولی این باند قدرتی ک..باهزاران من .هم به اصلاحات نمی چسبند
ابومسلم
Iran, Islamic Republic of
عجب تحلیل آبکی بود...ارزش خبری نداشت
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
درخشی جان همین که اسمت رو دیدم باز گفتم نخونم مقالتون شما من یاد قهوه تلخ.میندازین بابا من اصلاحطلب ب. اصولگرا و در گاهی اوقات با توجه ب شرایط اصلاحطلب رو قبول ندارم این حتما از یزدانی رستاد عسکری و دیگر بزرگان اصلاحات نیز بپرس.
قانون
Iran, Islamic Republic of
کاش میدانستم دلیل انتخاب و....برای مدیرکلی بحران و .برای مدیرکلی مالی استانداری با چه هدف و.. بود. اینها در دولت قبل مدیرکل بودند و در این دولت هم هستند و احتمالا در دولت آینده نیز به همین منوال.
..
علی
Iran, Islamic Republic of
استاندار با این حس ناسیونالیستی که داره اومد ۹۰درصد نیروهای استانداری را دهدشیی اورده از سرایدار بگیر تا معاونیین . بعد هر مدیرا که میخوان عوض کنند تا یک نیروی دهدشتی یا طیبی کنارشون معرفی میکنه که هیچ گونه تخصصی ندارند .به جای اینکه دنبال اجرای پروژه های عمرانی باشه برا پیشرفت استان دنبال انتصاب وانفصال افراد میباشه که این خود ضعف ایشون را میرساند واقعا متاسفم برا دولتی که ایشان به عنوان یکی از استاندارش باشه ......دیگه قضاوت با مردم ....
علی
Iran, Islamic Republic of
استاندار متاسفانه به جای اینکه دنبال اجرابی پروژه های عمرانی باشه شده نوکر حلقه به گوش معنایی دنبال انفصال وانتصاب افراد میباشد که این خو جای تاسف دارد .دنبال اینه که ببین کدام مدیر کل میخواد معاونی را عوض کنه فورا یه نفر را معرفی بکنه .پس اگه مدیرکل انتخاب شده ومیخواد کار بکنه این رفتا شما ومعاون شما اقای معنایی یعنی چه چرا بقییه معاونیین شما دخالت نمیکنند .چرا اقای محمدی معاون سیا سی وامنیتی شما دخالت نمیکنه پس رفتن ایشان به از ماندن است که استان محروم ما از این محروم تر نشود .ایا تابه حال از خود پرسیده اید چرا حتی یک نفر از دولت در این مدت به استان ما سفرنکرده .چرا معاون اول رئیس جمهور سفر خود به استان مار کنسل کردند .بخا طر این بو که استاندار ما از بین همه استانداران کشور ضعیف ترین استاندار در عملکرد پروژه های عمرانی بودند....
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
عامل فتنه قوم گرایی ..وهرلحظه ادامه کارایشون خیانت وگناهی نابخشوندیه
همشهری11
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیزی که به استاندار محترم اعتراض دارند چه انتظاری از ایشون دارند؟آیا اگه از بستگان خود شما که هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارید استفاده بشه باز هم اینجوری انتقاد میکنید؟بیایید انتقاد منصفانه و مردانه بکنید و چنین شخصیتی را بیخود برچسب نزنید؟
چرخ ریسک
Iran, Islamic Republic of
دلتون پره و هرچی دوست دارید بدون سند و مدرک میگید.
Iran, Islamic Republic of
حداقل ..خودش میگه اصولگرام اما و..نگو بلا بگو در هر شبانه روز دو سه رنگ عوض می کنه
گچساران
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاندار فهیم و مدیر دکتر خادمی. ایشان با تدبیر از همه نیروها و جناح ها در این استان بخوبی استفاده کردند
دنا
Iran, Islamic Republic of
هرکه از ادم ضعیف دفاع کنه خیانت کرده
همشهری
Iran, Islamic Republic of
چرا مدیران احمدی نزاد هنوز هستنند.یا انهایی که اصلاح طلب نیستنند بکار گرفته میشوند
کارگزارن
Iran, Islamic Republic of
باعرض پوزش مقاله شمابیانگراین است که هنوزبه بلوغ سیاسی نرسیدی !!! زمانی که اصلاح طلبان هاشمی راموردهجمه وتهمت قراردادندمگرفراموش کردید عنوان عالیجناب سرخ پوش .شاه کلیدقتلهای زنجیره ای ......درموردهاشمی رفسنجانی !!!!!!!!واقعیت این است که اصلاح طلبان دربین مردم ازفتنه ۸۸به بعدجایگاهی ندارندبه همین خاطر برای احیاء خودشان متوصل به هاشمی رفسنجانی شدند درضمن مردم رای به اعتدال دادندنه به اصلاح طلبان درحال حاضرهم کارگزاران حاکم هستند.ضمن اینکه بااین وضعیت اسفناک اقتصادی وفقروبیکاری.ان هم ازتدبیردرموردسیاست خارجی وناامیدی وسرافکندگی که بدنبال داشت دولت متعلق برهرگروهی هست مبارکشان باشد!!!!!! این رابدان تاریخ بیرحمانه قضاوت خواهدکرد
مسافر
Iran, Islamic Republic of
آقا روح الله اگه نمیدونی بدون الا یکساله که سیاسیون از استاندار عبور کردن و اون بنده خدا نمیدونه چیکار کنه ... نه اینکه میخواد همه راضی باشن ... تو هم خیلی زور نزن ...به فکر نان باش که ...
هم ولایتی
Iran, Islamic Republic of
انصافاًد..،و.،ر.. و....فقط به خاطرقوم گرایی ورابط بازی مسئولیت گرفته اند وگرنه نه ازنظرفکری ونه ازنظرتوانایی و.... مستحق این پستها نیستند اینها همه دردولت قبل مسولیت داشتند واین نشان از جندچهره بودن بعضیهاست ای دادو بی داد ا.
حق
Iran, Islamic Republic of
سلام
کسایی که نمیدونن رضایی فرماندار دنا اصلاح طلب هست این رو بدونن اقای زارع به حمایتهای ایشان و امثال ایشان پای نامبارک به مجلس گذاشتند وصد البته بدانید که اقای رضایی باید بر صندلی استانداری تکیه بزنند نه فرمانداری دنا
اقای استاندار حرکتی که نشان از مدیریت باشد تا کنون از خود نشان نداده اند
Iran, Islamic Republic of
خادمی ..
جان علی
Iran, Islamic Republic of
دق ای عینک مسخرش د من کشته
خدا د بسه
کریم کور دو غازی تو کیه و نیزه بازی
گله رم خرده افتاسیه جلو
خدا کنه بقیه بزل و دینت نیان که همشون ایفتن من دره
محمد
Iran, Islamic Republic of
تی تکم مه دوباره آفتابی وابیی؟ انشایی پر از تناقض ! بعنوان نمونه : اینان بازمانده های همان تفکرِ «عبور ازخاتمی» اند که در انتخابات سال ۸۴، بلایی بر سر اصلاحات آوردند که تاهنوز کمر راست نکرده است - وقتی اصولگرایان می گفتند: «اصلاحات مُرد»، ما می خندیدیم. قرائتِ ما این بود واست که اصلاحات نمی‌میرد و تا بَشرهست اصلاحات هم هست .
درجواب ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نوشته مغشوش نیست.درلفافه حرف میزنه البته اگر دقت کنی وبخونی که چی نوشته.لزومی به سلمبه قلمبه نوشتن نیست.حرفای ساده مث این حرفاست اما ویرانگره.مث بحث ایدئولوژی در این نوشته که هرکسی جرات گفتنش را نداره .ناشناس باید عمیق بخونی جوجه فوکلی تهرانی
ماندگار
Iran, Islamic Republic of
برادر درخشی
شما درست نوشتید که یک روزنه هم جای بسی خوشحالی است اما ما اطمینان نداریم که استاندار بتونه دوام بیاره.این استاندار که مامی بینیم عاقبت اندیش نیست و همه چیز را داده به گرمسیر وطایفه اش.
ازادی
Iran, Islamic Republic of
درود بر درخشی.درود برازادی اندیشه.درود براصلاحات.
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
دست مریزاد درخشی.تندروی بلای جان اصلاحات شده.امیدوارم شماها اگربه قدرت رسیدین مث اینا نباشین
جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1