تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۶۳۹۵۷

در ایران چند فرماندار زن وجود دارد؟

۰
کبنا ؛
فعالیت 8 فرماندار زن در کشور


معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، از اقدام این معاونت برای تدوین سند تأمین امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی خبر داد و گفت: یکی از وعده‌های دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری، بحث لایحه حمایت از حقوق زنان بود که به عنوان یک مأموریت برای معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری تعریف شده است.
شهیندخت مولاوردی، سه‌شنبه شب در دیدار با اعضای انجمن دوستی زنان ایران و بلغارستان، با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری به عنوان یک نهاد سیاستگذار برای بهبود وضعیت زنان و جایگاه زن در عرصه اجتماعی، احقاق حقوق قانونی و شرعی زنان در کلیه زمینه‌ها و تقویت نهاد خانواده فعالیت می‌کند، گفت: با وجود اینکه زنان ایرانی تا رسیدن به وضعیت موجود، راه طولانی را طی کرده‌اند، ولی راه زیادی پیش رو دارند.
وی با یادآوری اینکه معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری طبق ماده ۲۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه در ۱۴ محور که کلیه جنبه‌های زندگی زنان را دربرمی‌گیرد فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: سیاستگذاری برای رسیدن به وضعیت مطلوب و دسترسی عادلانه زنان به فرصت‌ها، از جمله مأموریت‌های معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری است.
مولاوردی با بیان اینکه زنان ایرانی از نظر شاخصه‌های توسعه انسانی از جمله در حوزه آموزش و بهداشت دارای وضعیت مناسبی هستند، تصریح کرد: اما زنان ایرانی از نظر شاخص توانمندی جنسیتی بویژه در حوزه توانمندی اقتصادی و سیاسی نیاز به فعالیت و تلاش زیادی دارند که معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری با همکاری بازوان فکری و اجرایی خود برای بهبود این شاخص تلاش می‌کند.
معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با یادآوری اینکه طی یک دهه گذشته بالغ بر ۷۰ درصد دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند، افزود: روز به روز تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دختر در ایران افزایش پیدا می‌کند. همچنین زنان ایرانی از نظر شاخص امید به زندگی از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.
وی به حضور فعالانه زنان ایرانی در عرصه‌های فرهنگ، هنر و پزشکی و فعالیت در رشته‌های حقوقی در کسوت وکالت و قضاوت اشاره و خاطرنشان کرد: این درحالیست که برای فعالیت زنان ایرانی در حوزه سیاست، هنوز نیازمند تلاش فراوان هستیم. چراکه علی‌رغم توانمندی‌هایی که زنان کشورمان در این عرصه برخوردار هستند، هنوز سقف‌های شیشه‌ای مانع از ارتقای جایگاه زنان در عرصه سیاست شده است.
مولاوردی با ابراز امیدواری نسبت به ورود تعداد قابل توجهی از زنان فرهیخته کشورمان به مجلس شورای اسلامی همزمان با برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افزود: همچنین امیدواریم از توانمندی زنان در سطوح بالای مدیریتی کشور استفاده شود؛ کما اینکه شاهد رشد قابل توجهی در استفاده از زنان در مدیریت‌های میانی و اجرایی کشور هستیم و در حال حاضر ۸ فرماندار زن در سطح کشور فعال هستند.
معاون رییس‌جمهوری، اعتماد عمومی به زنان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عنوان یک اتفاق امیدوارکننده در سال‌های اخیر برشمرد و اظهار داشت: امروز ریاست اکثریت شوراهای اسلامی در روستاها در دست زنان است و همچنین زنان در حال باز کردن جای خود در جایگاه شهردار در کشور هستند و در واقع زنان با کسب مهارت و تجربه لازم، آمادگی مورد نیاز برای مشارکت و حضور در سطوح عالی را پیدا می‌کنند.
مولاوردی در بخش دیگر سخنانش، گسترش روابط و مناسبات ایران و بلغارستان و توسعه روابط زنان دو کشور را مایه تبادل تجربیات دانست و تأکید کرد: زنان دنیا نیازمند تبادل تجربه هستند چون زمان زیادی برای پیمودن راه‌هایی که توسط زنان دیگر پیموده شده است را ندارند و این ارتباطات می‌تواند راه رسیدن به مقصد را کوتاه‌تر کند.
وی با استقبال از همکاری با انجمن دوستی زنان ایران و بلغارستان، نسبت به امضای تفاهم‌نامه همکاری با تشکیلات دولتی بلغارستان در حوزه زنان اعلام آمادگی کرد و گفت: همچنین از برگزاری هفته‌های دوستی و فرهنگی در زمینه زنان و خانواده بین ایران و بلغارستان استقبال می‌کنیم.
معاون رییس جمهوری در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به تبادل هیات‌ها و تسهیل ارتباطات میان فعالان سازمان‌های غیردولتی و دانشگاهیان ایرانی و بلغاری، خاطرنشان کرد: به طور کلی برنامه دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی، تعامل سازنده با جهان است و بنا را بر گفتگو بر مبنای اصل احترام متقابل و برابری دولت‌ها گذاشته‌ایم.
مولاوردی در پاسخ به سوال یکی از اعضای انجمن دوستی زنان ایران و بلغارستان مبنی بر وضعیت حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران، گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای قابل توجهی در زمینه حقوق زنان داشته‌ایم؛ در ۹ دوره مجلس شورای اسلامی نیز مقررات متعددی به نفع زنان و در چارچوب حقوق فردی، اجتماعی و خانوادگی زنان به تصویب رسیده و تلاش‌های زیادی برای اصلاح و بازنگری در قوانین صورت گرفته است اما هنوز نیازمند تلاش بسیاری هستیم.
مولاوردی افزود: یکی از برنامه‌ها و وعده‌هایی که دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح کرد، بحث لایحه حمایت از حقوق زنان است که به عنوان یک مأموریت برای معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری تعریف شده است؛ ضمن اینکه لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را بررسی کرده و تدابیر لازم در زمینه حمایت و پیشگیری از خشونت را پیشنهاد داده‌ایم.
معاون رییس‌جمهوری از پیگیری لایحه‌ای درباره خشونت خانوادگی خبر داد و گفت: در اقدامی دیگر در حال آماده ساختن سند تأمین امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی هستیم. همچنین لایحه بیمه زنان خانه‌دار نیز در دستور کار معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری قرار دارد.
وی با بیان اینکه تنها بخشی از مشکلات زنان در ایران ناشی از قوانین و مقررات است، خاطرنشان کرد: بخش بزرگ مشکلات حوزه زنان نشأت گرفته از فرهنگ، نگاه‌ها و تفکرات در جامعه است که به آنها قوانین نانوشته می‌گوییم؛ تقریباً در تمام دنیا فرهنگ جهانشمول مردسالاری به نوعی مشاهده می‌شود و ریشه در عرف‌ها و سنت‌های غلط فرهنگی دارد. از سوی دیگر، ایران کشوری بسیار بزرگ با قومیت‌ها و ادیان مختلف است که هر کدام آداب و رسوم و سنت خاص خود را دارند که این ملاحظات نیز باید در ارزیابی وضعیت زنان در ایران در نظر گرفته شوند.
طبق این گزارش، «کو مو نووا» رییس انجمن دوستی زنان ایران و بلغارستان نیز در این دیدار، با اعلام اینکه دو هزار سازمان در حوزه زنان در بلغارستان فعالیت می‌کنند، به تازه تأسیس بودن انجمن دوستی زنان ایران و بلغارستان اشاره کرد و در عین حال این انجمن را دارای ریشه‌های عمیقی دانست.
وی با اذعان به اینکه زنان ایرانی در جنبه‌های آکادمیک و دانشگاهی به طور جدی دیده می‌شوند، نسبت به برگزاری کنفرانس‌ها و سمپوزیوم‌های مشترک بین دو کشور در حوزه زنان، ابراز علاقمندی کرد.
معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و رییس انجمن دوستی زنان ایران و بلغارستان، در ادامه این دیدار هدایایی را به رسم یادبود به یکدیگر تقدیم کردند و در ادامه ضیافت شام با هیات بلغاری در محل باشگاه نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
در این مراسم، تعدادی از اساتید دانشگاه‌های کشور و دبیران کارگروه‌های معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری حضور داشتند و هیات بلغاری نیز شامل تعدادی از اعضای هیات علمی و زنان برجسته کشور بلغارستان بود که در حوزه‌های زبان‌شناسی، ایران‌شناسی، فلسفه و روزنامه‌نگاری فعال هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1