تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب : ۶۳۵۳۳

تحلیل تاثیر سخنان سیدباقر بر فضای استان

۲۱
۰
کبنا ؛بهنام عکاشهeeeeeeeeeeee
صفحه سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد به تدریج در حال تغییر است و با نزدیک شدن به انتخابات، هر اتفاق و اظهارنظری موجب واکنش های اجتماعی و تغییر رویه جریانات سیاسی خواهد شد.
در روزهای اخیر در حوزه های مختلف استان اتفاقاتی افتاد که هر کدام تغییراتی عمده در روش ها و نگرش های سیاسیون دیگر حوزه ها نیز بوجود آورده است.
شاید مهم ترین این اتفاقات اظهارنظر بی سابقه سیدباقر بر علیه وضع موجود استان باشد.
واقع این است که سیدباقر از چنان موقعیتی برخوردار است که هر اظهارنظری از وی می تواند تاثیرات فراوانی در عرصه سیاسی در حوزه های مرتبط بوجود آورد.
آگاهان سیاسی، واکنش های مختلفی به این اظهارات داشته اند.
برخی آن را نشانه ای قوی دال بر حضور سیدباقر در انتخابات آینده می دانند و معتقدند این می تواند نشانه ای از ورود غیرسمی او به صحنه سیاسی استان باشد.
اینکه سیدباقر در سخنانش از حمله مستقیم به حاج زارع پرهیز کرده است و روش زیرکانه هجوم به تاجگردون را برای ضربه زدن به زارع برگزیده است می تواند نشان دهنده آگاهی و اشراف او به حساسیت های موجود در جامعه ی بویراحمد باشد.
او به خوبی می داند حمله به زارع در حالی که او سرگرم مبارزه بر سر تقسیم مدیریت استان و بودجه هاست می تواند به شدت به چهره او آسیب برساند.
این روشی برای به حاشیه راندن زارع بوده و البته دارای این ایراد بزرگ است که در گچساران به اتحاد یاران تاجگردون در برابر نیروهای بیرونی می انجامد.
سیدباقر احتمالا این ریسک را به قیمت تقویت موضع تاجگردون در حوزه گچساران و باشت انجام خواهد داد و به ادامه این استراتژی تا انتخابات ادامه خواهد داد.
زارع با سکوت در برابر انتقادات، استراتژی قبلی خود را که فعالیت مداوم در روستاها و طبقه زیرین جامعه می باشد ادامه می دهد و به نظر می رسد هنوز تغییری در این روش نداشته است.
گچسارانی ها احتمالا در کوتاه مدت رفتار زارع را در موضوع زراعت کیش فراموش نمی کنند و زیرکی او در دور ردن گچسارانی ها نشان داد رقابت کاذب میان سیاسیون بویراحمد و گچساران پایانی ندارد و چهره موقر او حالا در جامعه گچساران به شدت آسبب دیده است.
زارع با دفاع از دولت در مجلس و همراهی با چینش مدیران توانسته به آرامی فضای مدیریتی استان را در دست گرفته و در حالی که دولت و مجلس چندان با او همسو نیست، هوادارانش معتقدند او حداقل به اندازه هدایتخواه که مجلس و دولت با او همفکر بودند مدیر گذاشته است.
او با امتیازاتی که به اصلاح طلبان در چینش مدیران داده است توانسته تا حدودی در غیاب بزرگان اصلاح طلب، گزینه ای قابل بحث برای آنان باشد ولی عملکرد یک سال آینده و نحوه تعامل او با اصلاح طلبان بویراحمدی می تواند تا حدودی تکلیف این حوزه را مشخص نماید.
اختلافات اصولگرایان با یکدیگر، فعلا فضا را برای توسعه فعالیت های اصلاح طلبان آن حوزه مهیا نموده است و سخنان سیدباقر موسوی در این راستا ارزیابی می شود و مندنی پور، بهرامی، وکیلی و غریب پور همچنان گزینه های اصلاح طلبان می باشند.
در گچساران ولی پیش بینی ها درباره شروع انتقادات از تاجگردون درست از آب درآمد و او در ماه گذشته تحت فشارهای شدید ولی موقت اصولگرایان قرار گرفت.
اصولگرایان گچساران شدیدا از فقدان تشکیلات رسانه ای و ضعف در تحلیل و تحریر رنج می برند و این می تواند بخشی از ضعف آنان در انتخابات پیش رو باشد.
تاجگردون ولی ترجیح می دهد فضای کنونی ادامه پیدا کند و اوضاع چندان بد به نظر نمی رسد.
او همچنان در گچساران دست بالا را دارد و موج انتقادات اخیر رقبای انتخاباتی و مخالفینش در حوزه های دیگر، اگرچه احتمالا حساسیت هائی را برای ادامه برنامه هایش بوجود خواهد آورد، ولی موجب پیوستگی میان یارانش شده است.
او با اجتماعی نمودن عملکرد خود از طریق رسانه ها، توانسته طبقه متوسط شهری را به رای به خود ترغیب نماید ولی بیکاری و مدیرانش که غالبا مدیرانی متوسط(به جز چند مورد انگشت شمار) هستند، هنوز پاشنه آشیل او به حسای می آیند.
واکنش های گاه به گاه او در برابر استخدام ها در گچساران، نشان می دهد او به این مساله واقف بوده و سیاست عدم تبعیض را دنبال خواهد کرد و از این طریق از ریزش بخشی هر چند کوچک از حامیان بیکارش جلوگیری می کند.
تاجگردون در حال حاضر توانسته بر مساله اختلاف با اصلاح طلبان فائق آید. احتمالا توجه ویژه به این جریان، متناسب با وزن آنها و البته میزان تاثیرگذاری شان، در یک سال آینده در دستور کار نماینده گچساران و باشت قرار خواهد گرفت.
چپ های کلاسیک گچساران به رهبری حاج بهرام، همچون سیدباقر در یاسوج، محبوبیتی کم نظیر دارند.
برخی عدم ریزش آرای تاجگردون را به دلیل عدم شفافیت در عرصه سیاسی این شهرستان و فعال نبودن رقبای قدرتمندش می دانند ولی هوادارانش عملکرد او را در این اتفاق موثر می دانند.
اتفاقات در استان به او روی خوش نشان می دهد ولی آن گونه که تبلیغ می شود نخواهد بود و برخی مقاومت ها برای جلوگیری از افزایش نفوذ تاجگردون ارزیابی می شود.
فضای موجود و تغییرات همواره مورد حمایت او و مدیریت کلان استان بوده است. تغییراتی که خادمی مدیریت می کند و تقریبا توانسته به رغم برخی انتقادات نه چندان جدی، فضا را آرام نگه دارد.
موسی خادمی از سوی منتقدینش به توجه به نقطه خاصی متهم می شود و برخی حتی تا آنجا پیش می روند که او را کاندیدای احتمالی حوزه کهگیلویه می دانند و به نظر می رسد اینها صرفا برای منگنه کردن استاندار در جامعه رواج داده می شود.
او به دور از حاشیه روابطش با نمایندگان را حفظ کرده ولی فضای استان این گونه نخواهد ماند. با نزدیک شدن به انتخابات، حساسیت جامعه برانگیخته شده و رسانه ها میل بیشتری به نقد عملکرد دستگاه اجرائی خواهند داشت.
به نظر می رسد عملکرد معاونین و مدیران کل استانداری همچنان موجب رضایت نمایندگان باشد. استاندار با حفظ این آرامش در یک سال آینده می تواند گام بلندی به سوی برگزاری انتخاباتی آرام و کم حاشیه بردارد.
او در این بین انتقاداتی را هم به جان خریده است. اختلاف شدید او با بزرگواری در مساله فرمانداری کهگیلویه، اگرچه فعلا نمودی ندارد ولی می تواند در یک سال آینده محلی برای مناقشه ها میان دو ساداتی(بزگواری و خادمی) گردد.
کرامت کریمی علیرغم مخالفت ها بر مسند فرمانداری نشست. او چهره ای میانه رو و میان اصلاح طلبان بسار خوشنام است و با هر دو طیف اصلاح طلب کهگیلویه روابط خوبی دارد.
به نظر می رسد اتفاقات اخیر در حوزه اصلاح طلبی کهگیلویه(افزایش احتمال توافق منطقیان و لاهوتی) و انتصاب فرماندار بتواند به تقویت این جناح در انتخابات آینده بینجامد.
این زنگ خطری برای بزرگواری خواهد بود.
او که می رود جاپای موحد گذاشته و به عنوان قدرتمندترین مرد کهگیلویه شناخته شود، به نظر می رسد این روزها تغییراتی را دربرنامه هایش داشته باشد.
چراغ سبز اخیر او به اصلاح طلبان داخلی همزمان با اوجگیری انتقاداتش از دولت نتوانسته به تحکیم جایگاه او در میان اصلاح طلبان کمکی کند.
واقع این است که برای اصلاح طلبان کهگیلویه، حمایت از جریان اصلاحات در کشور، امری حیاتی به شمار می رود و آن را غیرقابل معامله می دانند.
بزرگواری اما با اعمال سیاست های زیرکانه خود، به نظر می آید هنوز سکان سیاست در کهگیلویه را در دستان خود داشته باشد.
این وضعیت تا زمانی که تکلیف آمدن و نیامدن موحد و اتحاد اصلاح طلبان آن حوزه مشخص نشود ادامه خواهد داشت.
موحد که زمزمه های ضعیفی مبنی بر حضورش در گچساران شنیده می شود در صورت عدم حضور در کهگیلویه، به احتمال فراوان مژدهی پور، فیاض بخش یا کاندیدای دیگری در این حوزه، معرفی خواهد کرد و واریز پایگاه اجتماعی او به سود اصلاح طلبان کمی بعید به نظر می رسد و این البته بستگی به سیاست های کلان اصلاح طلبان در انتخابات آینده و نحوه حضورشان خواهد داشت.
یک سال مانده به آغاز فعالیت های انتخاباتی استان، به نظر می رسد این بار بر خلاف سال های گذشته مبازرات رسانه ای برای کنترل فضای اجتماعی زودتر آغاز شده است.
روزهای سخت سه نماینده آغاز شده است. نگرانی و هراس از دست دادن فضای رسانه ای و اجتماعی را می شود از نصب نمودن واتساپ در گوشی سامسونگ بزرگواری و وایبر در گوشی اپل تاجگردون احساس کرد. حاج زارع اما ترجیح می دهد فعلا وارد این حوزه نشود و به گوشی قدیمی نوکیای خود بسنده کرده است.
باید دید تفاوت تاجگردون و بزرگواری با حاج زارع به موفقیت کدامشان در انتخابات آینده منجر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون با حمایت بی دلیل خود از ... بنام آرمین محمودی دانشگاه را به زده . متاسفانه ملاک حمایت تاجگردون از افراد تملق و گوش به فرمان و سرسپرده بودن آنها است
گچساران5
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون با حمایت بی دلیل خود از ... .... بنام آرمین محمودی دانشگاه را به زده . متاسفانه ملاک حمایت تاجگردون از افراد تملق و گوش به فرمان و سرسپرده بودن آنها است
اصلاح طلبان حیرت زده
Iran, Islamic Republic of
با عملکرد طایفه گرایانه خادمی بزرگواری بیشتر ترکتازی خواهد کرد،واقعیت این است بزرگواری هرچه باشد فکری نیرو انتخاب می کرد ولی خادمی مبنا را بر طایفه گرایی گذاشته ضمن اینکه با این انتخاب اصلاح طلبان کهگیلویه همچنان دو شقی شان بیشتر شده چون همه از یک طیف و تبار انتخاب شدند.بزودی زلزله مخالفت همگام با سید باقر از کهگیلویه بلند خواهد شد.
گرگعلي
Iran, Islamic Republic of
خجالت هم خوب چيزيه ،توروز روشن دروغ مي گي،خودتي عزيزم براساس كدوم آمار ميگي به اندازه هدايت خواه مدير گذاشته .از هردوشون بدم مياد اما حداقل تو خودتو گول نزن فردا بايد جواب دروغاتو بدي
انصاف
Iran, Islamic Republic of
دکتر تاجگردون علی رغم توان بالای اجرایی در سطح ملی متاسفانه با حمایتهای بی مورد از افراد ضعیف و بعضا کسانی که به وابستگی فامیلی دم می زنند موج نارضایتی و سرخوردگی را در بین طرفداران خود ایجاد نموده است که نمونه ان در محیط زیست استان و دانشگاه ازاد گچساران مشهود است
بچه های گچ
Iran, Islamic Republic of
جناب تحلیل گر جای تاسف داره این همه تخریب و دشمنی با حاج زارح... خدای حاج زارع هم کریمه...
گچساران سیتی
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان و فعالان سیاسی دردیگر استانها کار میکنند و برای استانشان کسب اعتبار،درحالی که سیاسیون استان همیشه محروم ما به فکر حفظ موقعیت و منافع خود هستند.بابادست بردارید.
Iran, Islamic Republic of
درود بر تاج گردون.موسوی با این حرفاش داره محبوبیت خود رو در سطح استان کمرنگ میکنه.
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون بخاطر چینش نیروهای مخالف و عدم مشاوره با لیدرهایش و بی توجهی به اصلاح طلبان بیشترین ریزش رای را دارد و اگر تیروی قوی ازطیف راست معرفی شود در اتنخابات اینده شکست خواهد خورد.
عالمی
Iran, Islamic Republic of
نیروهای غلام ضعیفند از به بسم ا لله تا نون پایان رییسانی که گذاشته چون برای ارای انتخاباتی انان را چینش کرده ؟؟؟روسایی که در هر اداره بیش از ده نفر هست که از انان بهترند
الفبای سیاست
Iran, Islamic Republic of
توصیه ای از سر دلسوزی: مشاوران اقای تاجگردون حواسشون باید به این نکته جمع باشد که سطح جناب اقای دکتر تاجگردون را تقلیل ندهند چرا نمیخواهید مشاوره درست به ایشان بدهید مگر گچساران شهری است که در ان قحط الرجال امده است که تمام نیروهای مدیریتی ان در سطح استان باید باوی باشند مگر گچساران از قومیتهای مختلفی شکل نگرفته است. جناب اقای دکتر کمی تامل کنید و مشاوره های غلط را نپذیرید صادقانه عرض کنم که این روند ریزش جدی را برای شما به همراه دارد
حقگو
Iran, Islamic Republic of
آقای زارع اصلا نمی داند واتساب ووایبرچیه میتوانیدازنزدیک سوال کنیدوقضیه رابررسی کنید
nhnha
Iran, Islamic Republic of
عکاشه خداییش همش چرت وپرت می نویسی
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی این اطلاعات غلط چیه که منتشر میکنی?همه میدانند که تاج به تو دیکته میکنه که در بویراحمداز زارع ودر دهدشت از بزرگواری حمایت کن چون برای او گزینه هایی بهتر از اینا وجود ندارد!مدح شبیه به ذم شما درباره زارع بی اثر است
مجید
Iran, Islamic Republic of
بابگاتاجگردون رو دارید با کیا مقایسه می کنید خدایی؟
بي طرف
Iran, Islamic Republic of
تا جگرد ون بخدا ديگر راي نمي اورد بت خوا هد شكست
شرمت الله
United States
تاجگردون مرد بی همتا
متنفرازقوم گرايي ومعامله هاي سياسي پشت پرده
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا جاي بسي تاسف است كه درقرن ٢١شاهد موضوع قوم گرايي هستيم وبراي جناب اقاي روحاني ودولت تدبيرواميدمتاسفم كه به مديراني مثل خادمي اعتماد كردن كه مروج انديشه اصلاح طلبي واستفاده ازمديران اصلاحات روبه فرد بي كفايتي مثل خادمي دادن
جوادعلوی
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای تاجگردون بادرایت ودوراندیشی ولی باهوش بالادرحال خدمت گذاری است دلیلی نیست که وارداین مسایل شودمردم خودشان تصمیم وتشخیص میدهندکه چه کسانی دارندزحمت میکشندبرای شهرشان دیگرخواص هم دیدتنگ نظری راکنارگذارندتایه چهرهدلسوزهست همکاری کنندوتخریب راکنارنهندواستفاده کنند
يه دوست
Iran, Islamic Republic of
اقاي زارع دنبال يه نرم افزاره كه راحت تر بتونه به فاتحه خوني هاش برسه
م
Iran, Islamic Republic of
سید باقر آدمی است فکری .او صاحب اندیشه است .علوم سیاسی خوانده است با زیر و بم های فرهنگ ایلی و طایفی کاملا آشناست.سکوت چند ساله سید باقر سکوتی علی وار بوده .الان هم علی گونه است که سکوت را شکسته چون آنچنان که از گفته هایش پیداست متوجه یک بی عدالتی محض شده است.برای او همه شهرهای استان عزیز است.رشد و توسعه گچساران و باشت دهدشت چرام و بهمئی سی سخت و یاسوج به یک اندازه او را خوشحال می کند. چیزی که سید باقر را آزار داده عدم توزیع عادلانه اعتبارات بین شهرستانهاست .او از توزیع نامتوازن این اعتبارات بدون لحاظ کردن موقعیت و جایگاه هر شهر ناراضی است و میگوید جدای از حساسیت های ایلی و منطقه ای به شهر یاسوج بعنوان مرکز استان توجه نکرده اند.برای او یاسوج یا باشت یا دهدشت فرقی ندارد. اگر باشت یا دهدشت هم مرکز استان بود باز سید باقر خواهان توسعه ی باشت و یا دهدشت متناسب با جایگاهش می شد.او با تاجگردون هم مشکلی ندارد در بحث هایش همیشه از نیروهای بومی که در سطح ملی درخشیده اند پشتیبانی و حمایت می کند و قطع یقین از اینکه آقای تاجگردون به یک چهره ی ملی تبدیل شده بسیار راضی و خرسند است.به نظر می رسد که نارضایتیش بیشتر از آقای خادمی باشد. دکتر خادمی دومین استاندار بومی استان است. موفقیت او به استمرار مدیریت بومی کمک میکرد و عدم موفقیتش نیز نقطه پایانی است برای مدیریت بومی در استان.شاید چیزی که سید باقر را نگران کرده است عدم موفقیت دکتر خادمی در اداره ی امور استان باشد.چون استمرار مدیریت مقتدارنه ی بومی آنهم مبتنی بر عدالت برای سد باقر بسیار حائز اهمیت است.سیدباقر موسوی یک اصلاح طلب خالص بدون غل و غش است. او تا کنون در سلامت کامل نفس زندگی کرده و هیچگاه برای کسب معیشت های آنچنانی با کس و ناکس وارد معامله و زد و بند نشده است. بواقع سید باقر یکی از داشته های ارزشمند استان است که در سطح ملی بارها درخشیده و صاحب نام است و ابدا به فکر تقابل با آقای تاجگردون نبوده و نخواهد بود بلکه در عین پشتیبانی و حمایت از همه چهره های مطرح هم استانی از جمله از آقای تاجگردون خواهان وحدت رویه و اتحاد توام با عدالت در منطقه می باشد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1