تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : ۶۳۴۱۴

مرغ هایی که صاحبانشان را به قفس می فرستند

۵
۱
کبنا ؛شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد 32 واحد مرغداری دارد که به گفته نماینده اتحادیه مرغداری های این شهرستان، صاحبان برخی از این مرغداری ها در زندان و شماری از آنها در آستانه ورشکستگی هستند.
محمد، جوان 34 ساله کهگیلویه ای، صاحب یک مرغداری در حومه شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه است که به گفته خودش، هست و نیست زندگی اش را برای راه اندازی یک مرغداری به خطر انداخت اما اکنون امیدی به کسب و کارش ندارد.
او مقدار زیادی تسهیلات از بانک دریافت کرد تا مرهمی بر زخم بیکاری اش بگذارد اما گویا از چاله به چاه افتاده است.
او خود را برای رفتن به زندان آماده می کند چون در کارش شکست خورده است.
محمد، تنها مرغداری نیست که با چنین مشکلی روبرو شده است بلکه آنطور که نماینده اتحادیه مرغداری های این شهرستان می گوید شمار زیادی از مرغداری های این شهرستان چنین مشکلی دارند.
عباس جوشن، نماینده اتحادیه مرغداران شهرستان کهگیلویه با اشاره به وجود 32 واحد مرغداری در این شهرستان گفت: مسوولان بعضی از این مرغداری ها در زندان و برخی از این واحدهای تولیدی نیز درآستانه ورشکستگی هستند.
وی افزود: این افراد به دلیل بازپرداخت نکردن به موقع تسهیلات دریافتی و راکد ماندن واحدهای تولیدی خود در زندان به سر می برند.
جوشن با بیان اینکه تولید کنند گان مرغ در تامین سوخت مشکلات زیادی دارند اظهارکرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی، سوخت مورد نیاز واحد های تولیدی را تامین نمی کند.
وی تصریح کرد: هر واحد مرغداری در طول سال بیش از 10 هزار لیتر سوخت نیاز دارد.
جوشن با اشاره به فاصله نزدیک مرغداری های این شهرستان با خطوط لوله گاز ابراز داشت: می طلبد برای پایین آوردن تلفات و کاهش هزینه ها واحدهای تولیدی مرغداری نیز از نعمت گاز طبیعی بهره مند شوند.
رییس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه نیز با اشاره به جوجه ریزی 450 هزار قطعه ای مرغداری ها در طول سال گفت: 27 مرغداری فعال شهرستان ظرفیت تامین گوشت سفید بازارهای چهار شهرستان کهگیلویه، چرام، لنده وبهمئی را دارند.
محمد رازی پور با تاکید بر همکاری نیروی انتظامی و تعزایرات حکومتی در جلوگیری از ورود مرغ کشتار روز به شهرستان افزود: 52 درصد مرغ مورد نیاز شهرستان از استان های همجوار وارد می شود.
وی با بیان اینکه جوجه واحدهای تولیدی مرغ از فاصله یکهزار و 500 کیلومتری خریداری می شود افزود: به دلیل نبود سیستم مرغداری مادر در فصل گرما و سرما تولید کنندگان متحمل هزینه های سنگینی می شوند.
رازی پور اظهارکرد: می طلبد با توجه به اینکه 50 درصد هزینه مرغداری ها صرف خرید تجهیزات می شود در این راستا بانک کشاورزی تسهیلات لازم را به این واحدها ارایه دهد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تولید مرغ در سطح استان به صورت سنتی انجام می شود و در هر دوره تولید کنند گان متحمل هزینه های زیادی می شوند.
سید علی لاهوتی با تاکید بر افزایش کیفیت تولید مرغ از سوی تولید کنند گان افزود: نگاه تولید کنند گان مرغ در سطح استان باید به سمت توسعه اقتصاد پایدار تغییر کند.
وی با اعلام آمادگی کامل پشتیبانی امور دام از واحدهای تولیدی مرغداری شهرستان کهگیلویه اظهارکرد: مجموعه زیر مدیریت او، نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین و مشکلات آنها را پیگیری خواهد کرد.
فرماندار کهگیلویه نیز در این راستا فعال کردن بخش خصوصی برای توسعه پایدار و اشتغالزایی در شهرستان را ضروری خواند و گفت: واحدهای تولیدی مرغ در این راستا نقش مهمی دارند.
ابراهیم جعفری افزود: برای مقابله با افراد سودجو ودلالان، اتحادیه مرغداران شهرستان باید فعالیت خود را بیشتر کند.
وی با اشاره به آموزش مرغداران برای مبارزه با بیماری اظهارکرد: بیمه ها باید میزان تلفات واحدهای مرغداری را به موقع پرداخت کنند.
جعفری تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده مرغداری هایی که فاصله زیادی با خط لوله گاز ندارند با همکاری جهاد کشاورزی در اولویت گازرسانی هستند.
وی با اشاره به جمعیت 153 هزار نفری شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: تنها راه توسعه این شهرستان توسعه بخش کشاورزی است.
اگرچه همه مسوولان هم به چالش های مرغداری ها اشاره می کنند هم به ضرورت حل این چالش ها، هم اینکه هر یک راه حلی برای رفع این مشکلات دارد اما ممکن است مشکل از آنچه این مسوولان می گویند عمیق تر باشد.
بسیاری افراد، مراقبت از هر امر ظریفی را به بزرگ کردن یک جوجه مرغ همانند می کنند اما صنعت ضعیف و کوچک پرورش مرغ کهگیلویه، هم اکنون و پس از سه دهه هنوز به پشتیبانی های دولت نیاز دارد.
این پشتیبانی ها می تواند به شکل در اختیار گذاشتن ارزان زیرساخت هایی مانند برق و گاز، مهلت دادن بانک ها و نهادهای دولتی در بازپرداخت تسهیلات و نهاده ها، قیمت مناسب مرغ، کمک به صادرات محصول، راه اندازی واحدهای بسته بندی گوشت برای توسعه صادرات و ارائه آموزش ها باشد.
گزارش از: حسین خدمتی و سیدولی موسوی نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای جوشن واقعا دست شما درد نکنه که واقعیت را گفتی هر جند که تلخ است اما جای خوشحالی است یک نیروی اصول گرا بتواند این چنین شفاف صحبت کندخیلی حرفه.
خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
این تیتر خیلی حرفه ای و قشنگ انتخاب شده. عالی است
مردی ازلیشتر
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به ناشناس باید بگم واقعا براتون متاسفم که به همه چیز بادید سیاسی نگاه میکنید خجالت داره توی این 30سال چی ازسیاست بازی دیدین که بازم ولش نمیکنین .................
مهمان
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بنده نیز در یاسوج مرغداری دارم
انصافا ظلم بسیار زیادی به قشر مرغدار می شود
بخدا هر فردی اگر یک ماه مرغداری داشت شرایط رو درک میکرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جواب مردی از لیشتر.اولا سیاست از پل پادوک به اینطرف است دوما هندوانه کار از سیاست چه خبر داره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1