تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۶۳۲۴۳

تب مالت خطر جدی در کمین عشایر

۰
کبنا ؛عشایر مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد همواره از کمبود خدمات دامپزشکی در این مناطق و مبتلا شدن دام‌ها و خودشان به بیماری‌های مشترک دام و انسان که منجر به تلف شدن‌ دام‌هایشان می‌شوند، در رنج و عذاب هستند.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، عشایر همواره به عنوان ذخایر انقلاب در تمام صحنه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پیش‌قدم بودند تا جایی که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نام ذخایر انقلاب را بر این عشایر زجر دیده و سخت‌کوش نهادند.
ASHAIR (33)
گلایه‌های عشایر کهگیلویه و بویراحمد از کمبود خدمات دامپزشکی
در سفری که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به مناطق عشایری بویراحمد داشتند، برخی از عشایر از کمبود خدمات دامپزشکی در مناطق خود گلایه‌های زیادی کردند، آنها در دیدار با مسئولان ارشد استان نیز از تلف شدن دام‌هایشان به دلیل نبود دارو و دامپزشک خبر دادند.
کمبود آب شرب سالم، سرویس‌های بهداشتی مناسب، خدمات‌دهی بهداشتی و رفاهی و دامپزشکی از مهمترین مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد است.
یکی از عشایری که به بیماری تب مالت دچار شده بود در گفت‌وگو با کبنا نیوز، با گلایه از کم‌کاری مسئولان در ارائه خدمات دامپزشکی اظهار کرد: دام‌های زیادی از مناطق عشایری ما به دلیل بیماری تب مالت از بین رفتند.
این بیمار که از بی‌توجهی مسئولان همواره سخن می‌گفت، در ادامه بیان کرد: دامپزشکان خیلی کم و یا اصلاً در مناطق عشایری ما حاضر نمی‌شوند و درخواست‌های ما برای حضور دامپزشکان در مناطق عشایری به طور مرتب تا کنون بی‌نتیجه ماند و همین مسئله باعث سرایت بیماری تب مالت به سایر دام‌ها می‌شود.
عشایر دیگری که اهل سقاوه بود، از مراجعه خود به دکتر خبر داد و گفت: به بیماری تب مالت دچار شدم و ده نفر از عشایر منطقه ما نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند، استخوانهایم به شدت درد دارند و نمی‌توانم راه بروم.
عبدالله بهمنش مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: خدمات دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شده و از طرفی به دلیل مسافت دور عشایر برای آنها سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها وجود ندارد.
ASHAIR (28)ASHAIR (21)
بهمنش از برنامه‌ریزی برای مقابله با اینگونه مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: بسته‌های حمایتی اداره‌کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به عشایر داده می‌شود.
وی افزود: توسط مأموران، دامپزشکان مناطق عشایری و روستایی را زیر نظر داریم و تب مالت انسانی به شبکه بهداشت مرتبط می‌شود.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد ضررهای زیادی را به دلیل نبود خدمات دامپزشکی متحمل می‌شوند
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه عشایر به دلیل عدم ارائه خدمات دامپزشکی ضرر و زیان‌های زیادی دیده‌اند، اظهار کرد: عدم خدمات دامپزشکی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها از عمده‌ترین مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد هستند.
ASHAIR (9)
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از گلایه همیشگی عشایر نسبت به کمبود خدمات دامپزشکی سخن گفت و بیان کرد: به دلیل صعب‌العبور و دوری مسافت مناطق عشایری دسترسی به خدمات دامپزشکی آنها کمتر وجود دارد.
مجیدعلیپور گرانی دارو را یکی از علت‌های تلف شدن دام‌های عشایر به علت بیماری دانست و افزود: هزینه داروی دام بالاست و عشایر رغبتی برای خرید آنها ندارند و بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در این مناطق نیستند.
سعیدی‌کیا پزشک متخصص عفونی با اشاره به مشخصات بیماری تب مالت، به کبنا نیوز در یاسوج گفت: تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که دردهای عضلانی، استخوانی، تعریق شدید، ضعف و خستگی، بی‌اشتهایی، لاغری و افسردگی از علائم این بیماری است.
این پزشک رعایت نکردن اصول بهداشتی توسط عشایر را از علت‌های دچار شدن آنها به بیماری تب مالت عنوان کرد و گفت: استفاده کردن از شیر و لبنیات دامی غیرپاستوریزه علت شیوع بیمارهای مشترک دام و انسان است.
نگرانی از شیوع تب مالت در بویراحمد
فرماندار بویراحمد همچنین با ابراز نگرانی از شیوع بیماری تب مالت انسانی، اظهار کرد: جمع‌آوری مراکز عرضه مرغ و دام زنده به منظور مقابله با این بیماری در دستور کار قرار گرفته است و در نشست شورای سلامت شهرستان بویراحمد این موضوع به خوبی مورد بررسی قرار گرفت.
هوشنگ یاری‌پور گفت: مناطق سقاوه و مارگون در معرض خطر شیوع بیماری تب مالت هستند.
صدرا ارجمند از اهالی منطقه زی‌زی بویراحمد نیز در حاشیه سفر مسئولان استانی و شهرستانی به این منطقه به خبرنگار کبنا نیوز گفت: مسئولان و دستگاه‌های اجرائی در خدمات بهداشتی و دامپزشکی کمترین همکاری را با این منطقه دارند.
 
وضعیت عشایر مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد تقریباً بدین شکل است و در تحقیقات میدانی کبنا نیوز مشخص شده است که بیماری تب مالت خطر جدی است که این روزها در کمین عشایر و دامداران این استان است.
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد از مبتلا شدن 55 نفر به بیماری تب مالت خبر داد و گفت: دام‌های آلوده به بیماری تب مالت خطری است برای سایر دام‌ها و انسان است.
هاشم طاعتی در ادامه بیان کرد: اهالی مناطق عشایری از دام‌های آلوده به تب مالت برای قوت خود استفاده نکنند.
آموزش ضروری‌ترین ابزار برای مقابله با بیمارهای مشترک دام و انسان است
در پایان ذکر این نکته اساسی اهمیت دارد که آموزش عشایر مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در بحث رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون دام‌ها و عدم استفاده از دام‌های آلوده و نقل و انتقال آنها از سوی مسئولان متولی امر ضروری و لازم است.
راهکار اساسی برای مقابله با این بیماری مشترک دام و انسان آماده کردن بسته حمایتی آموزشی، درمانی و خدمات‌دهی جهت ارائه به عشایر منطقه مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد است.
انتهای پیام/ نوروز کمایی
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1