تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب : ۶۲۹۴۱

رنج نامه یک بلوط خطاب به مسئولین

۱۴
۰
کبنا ؛ایمان محمدپور فتح (به نیابت از یک بلوط)
images-142
نمی دانم  نامه را برای چه کسی بنویسم، یا چه مسئولی ممکن است وجدان خود را مخاطب این نوشته قرار دهد، اما ترجیح میدهم قبل از نگارش نامه، خود را محضر شما سروران عزیز معرفی نمایم؛
نامم بلوط است، گونه ای از درختان سخت چوب هستم و به خاطر همین چوب سخت شهرت جهانی دارم. در میان مردم کشورهای اسکاندیناوی، یونان و روم سایه من محل سکونت الهه باروری بوده است و نماد قدرت و باروری بوده ام. روزگاری از تمام قسمت های من استفاده پزشکی به عمل می آمد.
مرا شناختید؟
بهتر است به زبان ساده و صادق ایلیاتی با شما سخن بگویم، بلوطم، نماد استقامت و پایداری زاگرس و زاگرس نشینان. همان که روزگاری نان آور خانه های پدران شما بود. همانم که سیراب می کردم گرسنه را با کلگ و مداوا می کردم زخم را با برگ. همان که گوسفندان از میوه و برگش سیراب می شوند و گوشت، شیر و پشمشان سهم شماست.
آری منم بلوط، سایه سار دل انگیزی برای رفع خستگی چوپانی فقیر، یار دیرین سفره های خالی در خشکسالی ها و سال های کمrباران، آشیان گرم پرندگان زخمی در سرمای سوزناک زمستان.
همانم که روزی درمان درد ها بودم و امروز به درد بی تدبیری شما گرفتار.
images-57صرفا به این دلیل یک بیوگرافی مختصر محضر شما ارائه دادم، زیرا چند روز پیش جوانی که با صدای بلند در زیر سایه من، کتابی را مطالعه می کرد، جمله ی زیبایی از نیچه فیلسوف بزرگ به زبان آورد؛ ( من هیچ دست نوشته ای را مطالعه نمی کنم تا وقتی که به اصالت خالقش پی نبرم) .
حال با این بیوگرافی ساده، تصمیم با شماست که به مطالعه این رنج نامه بپردازید یا نه....
فرزندان من!
از نو برایتان می نویسم، حال همه ما خوب است اما شما باور نکنید.
کم کم داریم به پاییز برگ ریزان و بلی چینون نزدیک می شویم و عشایر صدوق به فکر (مال زیر) هستند، و‌‌‌ردهای سرسبز سرحد خالی از سکنه می شوند، اما ما می مانیم.images-173
می مانیم که آماده کنیم ورد را برای( مال بالا)، البته اگر تا زمان (مال بالای)عشایر، سرپا باشیم، که با روندی که شما در پیش گرفته اید، بعید می دانم.
بعید می دانم، چون می بینم.
می بینم که چطور جگر گوشه هایم در آتش بی تدبیری شما می سوزد.
می بینم که چطور آتش می زنید و خاموش نمی کنید.
ناله می کنم، فریاد برمی آورم بسان ایلی که جوان از دست داده باشد؛(دی بیو بالا سرم، بوین جمالم/تش زنه گوشی دلم ن مونده حالم)
کسی به ناله و فریاد من توجه نمی کند، شروه می خوانم و شیون و زاری می کنم اما باز هم خودتان را به خواب می زنید، چون فکر می کنید برای نابودی خود و همتبارانم گریه و زاری می کنم.
دلگیرم و شاخه های من از بغض می لرزد، تنها به این دلیل که شما مرا درک نمی کنید و دلیل گریه هایم را نمی فهمید.
ناله و فریادم، ناله و فریاد یک مادر برای فرزندانش است که از روی ناآگاهی پا به مسیر نابودی خود می گذارند.
فرزندان عزیز، نگرانم.images-66
نگرانیم برای خودم نیست، بلکه برای شماهاست که آگاهانه یا نا آگاهانه تیشه به ریشه خود می زنید.
با خود بیندیشید که به کجا دارید می روید؟ امثال من که غیر از نفع، ضرری به شما نرسانده ام را نه تنها فراموش کرده اید، بلکه دارید نابود می کنید و دو دستی نفتی را چسبیده اید که تنها نفعی که برای شما دارد، دود سیاهی است که استشمام می کنید.
نفتی که همین چند روز پیش از لابلای روزنامه ای که باد به میان شاخه هایم آورده بود، خواندم که ۱۴۱میلیارد تومان باید خسارت زیست محیطی به استان بوشهری که تنها ده درصد چاهای نفتی شما در  داخل مرزهای آن قرار دارد بپردازد.
افسوس خوردم، نه برای خودم بلکه برای شما.images-96
برای شمایی که دود ۹۰ درصد چاه ها را استشمام می کنید و در طی چند دهه گذشته به اندازه همین ۱۴۱ میلیارد هم برای شما هزینه نشده که هیچ، مسئولین نفت از روز اول تا کنون حتی حاضر نیستند در عوض این همه آلودگی، تلاشی در جهت حفظ محیط زیست شما انجام دهند.
شاید پاسخ دهید که از طریق همین نفت، خیلی از ماها شکم بچه هایمان را سیر می کنیم اما به این فکر نمی کنید که اگر امثال من نباشیم، شکم سیر بدون تنفس به چه درد می خورد.
نوشته های من حاکی از غمی تاریک و بی پایان است، اما عزیزان من، تا دیر نشده به خود بیایید و جلوی مرگ زود رس خود را بگیرید.
با تشکر
بلوط
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ممنون
Iran, Islamic Republic of
بسیار بجاست وعالی است امید است مردم رعایت ومسولین مربوطه احساس مسولیت در برابر این نعمت خدادی
نارک‏ ‏موسا
Iran, Islamic Republic of
مو‏ ‏همشنه‏ ‏نجات‏ ‏بدید‏ ‏‏ ‏هی‏ ‏جاده‏ ‏نکشید‏ ‏به‏ ‏طرف‏ ‏سر‏ ‏حد‏ ‏‏ ‏نارگ‏ ‏
مرادی
Iran, Islamic Republic of
ایمان عالی بود حقیقتا اگه ناله و فریاد بلوطها را امروز نشنویم بعدها بصورت قصه از وجود درخت بلوط حرف بزنیم باید عکس آنرا به نوادگانمان نشان دهیم.سوختن و نابودکردن توسط بی مسؤلان از یکطرف و بیماری و هجوم نوع خاصی از شته درختی از طرف دیگر .....امروز ناله ی بلوط را دریابیم که فردا دیر است.
.....
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد:احیاء وهزینه های نگهداری از محیط زیست شهرهای مثل گچساران به شرکت نفت واگذار شود
Iran, Islamic Republic of
ممنون از اینکه یک رسانه ای پیدا شد و این موضوع را مورد بحث قرار داد ولی به مسئولین عزیز بگید این همه تخریب جنگل و درختان بلوط که یا بوسیله ارگانهای دولتی یا برای ساختمان سازی و راه و یا بوسیله افراد شخصی خراب میشوند آیا میدانید چقدر طول میکشد که این درختان به ثمر برسند و بتوانند تولید مثل کنند ؟آیا میدانند که یک درخت بوط نزدیک به 50 سال طول میکشد تا ثمر دهد؟
Iran, Islamic Republic of
خواهشا به همه رسانه های بگید و اعلام کنند که ایا میدانند که یک درخت بلوط بعد از 50 سال ثمر میدهد ؟پس اگر اینقدر طول میکشد چرا انها را ازبین ببریم اگر هم به فکر باشیم نیم قرن طول میکشد تا ثمر دهد
Iran, Islamic Republic of
بوسیله صدا و سیما اطلاع دهید که یک درخت بلوط 50 سال طول میکشد تا ثمر دهد پس از بین بردن انها یعنی از بین بردن زندگی
میلاد
Iran, Islamic Republic of
ایمان بلوطهای نارک خیلی حالشون بده
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
از تمامی ساکنین این سرزمین انتظار میرود که جلوی فرصت طلبی مسئولین سیاسی کار را بگیرند تا از زوال جنگلهای بلوط جلوگیری گردد. و اشتباهاتی چون سنگ شکنهای کوهی و واگذاری هایی تحت عنوان اراضی شیبدار و... تکرار نگردد. امروزه اعتیاد و ارضا و خودسازی معتادین در پناه جنگل معضل بزرگی است که هر روز جنگلهای بلوط استان را تهدید میکند لذا اعتیاد بیماری نیست بلکه جرم مشهودی است که خطر آن هر لحظه جامعه را تهدید می نماید. بیایید با مجرمین به شیوه ای دیگر برخورد کنیم.
شفیعی
Iran, Islamic Republic of
سلام آقاایمان خداشماراحفظ کنه مطلب قشنگی نوشتی ولی متاسفانه عده ای بسیارقلیل فکرمیکنن پدرشون این درختاراکاشته حالاخودشون حق دارن هرچی دلشون بخوادسرش بیارن بایدمحیط زیست یاسازمان گردشگری ایناراببره اصفهان یاآذربایجان بگردونه تاببینن که تاچشم کارمیکنه صحرای لخت وبی درخته که برای چای درست کردن حتی چلکه هم پیدانمیشه اون ازبیلهروکنگرش وقوچ وپازنش تامصالح کوهی واین هم ازجنگلش اگرچندده سال دیگه ارواحمون روی قبورمون حاضربشه می بینیم که فرزندانمون یانوه ونبیره ونتیجه هامون بجای اینکه برامون فاتحه وقرآن بخونن برمالعنت می فرستن وبرقبورمون تف میندازن ازاین بلایی که سرشون آوردیم همون کاری که ماباپادشاهان قاجارمی کنیم
دنا
Iran, Islamic Republic of
خداوندا هر کسی که این درختان بلوط را قطع میکند خانواده اش مورد غضب وخشمت قرار گیرد
Iran, Islamic Republic of
در مورد کم آبی و اسراف شدید به خصوص اسراف اب در منازل شرکتی که بیداد میکنه هم بنویسید. مردم این استان فکر میکنند چشمه ها و رودخانه هاشون ابدی هستند. بی آبی در مملکت به بحران رسیده بیدار شید
ليزه
Iran, Islamic Republic of
خرزا حال دادي
ليزه
Iran, Islamic Republic of
خدايي خيلي لذت بردم دايي
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1